Universidad Francisco Marroquin

Inledning

Läs den officiella beskrivningen

Universidad Francisco Marroquín, även känd av sin akronym UFM, är ett privat och sekulärt universitet i Guatemala City, Guatemala. Den grundades i augusti 1971 kring libertarianismens filosofi.

Enligt ekonomen Milton Friedman är det "ett av de ledande universiteten i Latinamerika."

Vårt mål var att studera och sprida de fria samhällets etiska, ekonomiska och rättsliga principer. Vi var övertygade om att på lång sikt styrs idéerna; att om vårt land skulle njuta av fredligt välstånd, utan tryck från ideologiska grupper, var det nödvändigt att tillräckligt inflytelserika människor förstår klart det fria samhällets organisation och därigenom få övertygelse och mod att försvara det.

Amigos em campus universitárioNaassom Azevedo / Unsplash

mission

Vårt uppdrag är att undervisa och sprida de etiska, rättsliga och ekonomiska principerna för ett samhälle av fria och ansvarsfulla människor.

värden

sanning

Sanningen är ett nödvändigt och viktigt sätt att nå gott

frihet

Bara i frihet kan man följa sin lycka, vara ansvarig och agera moraliskt.

rättvisa

Rättvisa är att erkänna varje person som sin egen.

förtjänster

116101_Virtudes.jpg

Academic Excellence

definition

  • Vi förstår med "excellence" en överlägsen kvalitet som gör att människor eller saker värda singular uppskattning eller uppskattning. Och för "akademisk excellens", kvaliteten på idéer, principer och handlingar hos dem som, som professorer eller elever, vanligtvis ställer sig över den enda materiella och rutinmässiga fullgörandet av sin plikt, utgör ett levande exempel på sammanhängande liv för alla. Excellens förstått på detta sätt är endast möjligt inom ramen för frihet, kompetens och respekt.
  • Akademisk excellens måste vunnas och försvaras på ett professionellt sätt. På samma sätt kan det bara uppfattas som en följd av hårdna ansträngningar och ibland smärtsamma avkunnanden, som är nödvändiga för att kunna öppna nya luckor och vägar på kunskapsområdet.
  • En institution som strävar efter akademisk excellens demonstreras och ackrediteras genom emulatorer och imitatorer som det inspirerar genom åren.
  • En person som strävar efter excellens kan aldrig förverkligas som sådan, om han i varje fall inte efterfrågar sig av sig själv mer än de andra.

Professorens Excellence

  • Lärarens akademiska excellens innebär en avlägsen förberedelse (med stöd av hans legitimationsuppgifter) och en nära förberedelse (bestående av noggrann och daglig förberedelse av varje ämne och varje klass) för att generöst sätta till tjänst för eleverna sin erfarenhet som lärare och lärare, hans entusiasm för ämnet han tilldelar, och hans fasta, artiga och personliga uppmärksamhet åt var och en av dem.
  • Det medför också klarhet och samstämmighet i de idéer som den försöker överföra, kunskap om studenternas konkreta situation, urskiljning att välja, tilldela och prioritera uppgifterna, diskretion att kräva och föreslå de mest relevanta avläsningarna.
  • Tydligheten i exponeringen bör inte förhandlas, men ställas till förfogande för eleverna i en gest av ridderlighet och artighet.
  • Vad som skiljer den utmärkta läraren som ett varumärke är hans önskan om kontinuerlig personlig förbättring i allt han tror, säger, gör och lär.

Studerandens spetskompetens

  • Styrkan och permanentiteten hos en utbildningsinstitution bygger på utbildningen av de studenter som den väljer noggrant med hänsyn till bland annat dess akademiska förmåga och ledarskapsförmåga.
  • Studenternas akademiska kompetens manifesteras i sin intellektuella nyfikenhet, deras disciplin när det gäller användningen av deras studietid och deras närvaro i klasser, deras förmåga att avstå från smaker, tillfredsställelser och omedelbara framgångar, deras odling av dygder och grundläggande värderingar, rikedom och urval av dess lexikon inom och utanför klassrummet, dess förmåga att tillfälligt använda de resurser som står till sitt förfogande.
  • Detta innebär en rimlig balans och anpassad till studentens verklighet, mellan de humanistiska studierna, internaliserade under de tidigare studierna, rättade till hans goda prestation som medborgare, och fader eller mor till morgondagens familj och behärska de viktigaste teknikerna i den valda akademiska filialen.
  • Den akademiska kompetens hos studenten är grunden till hans framgång på det professionella området och kommer att återspeglas i den grad som uppnåtts till följd av hans ansträngningar. Den professionella utmärkelsen resulterar från den ideala kombinationen av värderingar och principer som styr livet för varje välbefinnande person och deras uppdatering i deras föredragna specialisering (förutsatt att var och en bättre utför det som de mest han gillar det)

De måste förstås som Vertebrae av studentens akademiska förståelse :

  • Hans förmåga att observera, abstrakta och påstå logiskt och uttrycka tydligt och exakt i ord och skrift, hans idéer och övertygelser.
  • Din vilja att fortsätta utöka din kunskap själv.
  • Hans sinnesro vid tiden för att ifrågasätta eller motbevisa andras ställning och försvara sina egna.
  • Hans förmåga till förvåning vid vardagliga händelser.
  • Hans lust att läsa, lyssna, tala och skriva med kritisk känsla och samtidigt medveten om gränserna för mänsklig kapacitet för att göra sig förstådd och förstå andra.
  • Hennes beslutsamhet att föreställa sig verkligheten annorlunda än hur hon presenterades och hur de har vant henne att se det.
  • Deras förmåga att genomföra specialiserad och teknisk kunskap och att utveckla de färdigheter och förmågor som krävs för att utöva affärsverksamhet.
  • Hans tålamod att sträva efter, göra och sprida det goda och veta att han måste vara vaksam mot sin egen frihet och ansikte, med försiktigt mod, riskerna med någon mänsklig utmaning.
  • Slutet av någon pedagogisk process är bildandet av människor som vet hur man åtar sig åtaganden och utnyttjar möjligheter, utan att tillåta eller låta någon undergräva sin värdighet.

Platser

Guatemala City

Address
6A Calle,final
01010 Guatemala City, Guatemala-avdelningen, Guatemala