Kandidatexamen i moderna främmande språk och civilisationer
University of Parma
Nyckelinformation
Campus läge
Parma, Italien
språk
Italienska, Engelsk
Studieformat
Blandad, På Campus
Varaktighet
3 år
Takt
Heltid, Deltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Oct 2024
* https://en.unipr.it/studying/tuition-fees-and-scholarships-2020-2021
Introduktion
Programmet
Kursen ger också studenterna möjlighet att anpassa sin akademiska karriär med valfria ämnen under andra och tredje studieåret. Stor vikt läggs vid att studera erfarenheter och praktikplatser utomlands tack vare ett stort antal avtal och utbytesprogram.
Kursen tillåter framtida akademiker att bygga en karriär relaterad till journalistik, översättningshjälp, institutionella och kulturella tjänster, handel, diplomatisk och konsulär representation, turism och europeisk kulturell medling. Dessutom har akademiker rätt att fortsätta sina studier i en avancerad kurs (magisterprogram) som banar väg för akademisk och skolundervisning.
För att förbereda studenterna för framtida yrken utvecklar kursen fördjupade kunskaper om två europeiska främmande språk och deras relativa civilisations kulturarv, utan att utesluta en teoretisk grund för lingvistik och italienska. Studenterna har också möjlighet att lära sig ett tredje språk, åtminstone för att få rättvisa skriv- och talförmåga.
Studieområdena inkluderar grundläggande obligatoriska ämnen, obligatoriska ämnesegenskaper i klassen och kompletterande obligatoriska ämnen. Den treåriga kursen är uppbyggd enligt följande:
- Under det första året av kursen väljer studenterna bara första och andra språket.
- Under det andra året väljer eleverna ett tredje språk och filologin (bland germansk, romantik och slavisk filologi) är kopplad, men inte obligatoriskt, till valt språk och litteratur för slutprovet.
- Under det tredje året uppmuntras studenter att ta en praktik eller ett studieprogram utomlands. Både under det andra och tredje året kan studenterna välja ett antal poäng i valfria ämnen från vilket studieområde som helst som erbjuds av universitetet för att anpassa sin läroplan, i enlighet med de akademiska reglerna.
Vad du kan förvänta dig efter examen
Kursen syftar till att producera akademiker som kan förstå den sociokulturella relevansen av de historiska, geografiska och kulturella sammanhang som är kopplade till de språk de har studerat, tillsammans med ett interkulturellt perspektiv. Utexaminerade förväntas också visa oberoende av bedömning och individuellt initiativ för att organisera och planera sina aktiviteter.
Förvärvet av dessa färdigheter säkerställs genom specifika utbildningsaktiviteter som syftar till att öka medvetenheten om sociolingvistiska och kulturella förändringar, liksom språkens roll i moderna samhällen.
Praktikaktiviteter ger studenter förstahandsupplevelse av specifika, praktiska sammanhang som hjälper dem att få oberoende omdöme.
Förvärvet av självständigt omdöme bedöms genom en utvärdering av studentens individuella studieprogram, samt genom deras grad av autonomi och förmåga att utföra, inklusive grupparbete, under praktiken.
Den förvärvade oberoende bedömningen utvärderas i slutändan under skrivandet och försvaret av den slutliga avhandlingen, för vilken studenterna måste samla in, utvärdera, tolka och diskutera data relaterade till deras studieområde. När det gäller språk- och litteraturvetenskap förväntas studenterna ha ett särskilt fokus på kulturella, sociala och etiska frågor.
Förkunskapskrav
Instruktion för studenter från italienska och EU-medborgare .
Förfaranden för tredjelandsmedborgare .
Läroplan
Programmet
Kursen ger också studenterna möjlighet att personifiera sin akademiska karriär med valfria ämnen under andra och tredje studieåret. Stor vikt läggs vid att studera erfarenheter och praktik utomlands, tack vare ett stort antal avtal och utbytesprogram.
Kursen tillåter framtida studenter att bygga en karriär relaterad till journalistik, översättningshjälp, institutionella och kulturella tjänster, handel, diplomatisk och konsulär representation, turism och europeisk kulturell medling. Vidare har akademiker rätt att fortsätta sina studier på en avancerad nivå ( Masterprogram) som banar väg för akademisk undervisning och skolundervisning.
För att förbereda eleverna för framtida yrken utvecklar kursen fördjupade kunskaper om två europeiska främmande språk och deras relativa civilisationers kulturarv, utan att utesluta en teoretisk grund för lingvistik och italienska språk. Eleverna har också möjlighet att lära sig ett tredje språk, åtminstone för att få rättvisa skriv- och talfärdigheter.
Studieområdena omfattar grundläggande obligatoriska ämnen, obligatoriska ämnens kännetecken för klassen och kompletterande obligatoriska ämnen. Den treåriga kursen är uppbyggd enligt följande:
– Under första året så väljer eleverna bara första och andra studiespråket.
- Under andra året väljer eleverna naturligtvis ett tredje språk och filologin (bland germansk, romansk och slavisk filologi) kopplad, men inte obligatoriskt, till det valda språket och litteraturen för slutprovet.
- Under tredje året i kursen uppmuntras studenter att ta en praktikplats eller ett program utomlands. Under både andra och tredje året kan studenterna välja ett antal poäng i valfria ämnen från alla studieområden som universitetet erbjuder för att anpassa sin läroplan, i enlighet med de akademiska reglerna.
Antagningar
Programresultat
Vad du kan förvänta dig efter examen
Kursen syftar till att ge akademiker som kan förstå den sociokulturella relevansen av de historiska, geografiska och kulturella sammanhang som är kopplade till de språk de har studerat, tillsammans med ett interkulturellt perspektiv. Akademiker förväntas också visa oberoende bedömning och individuellt initiativ i att organisera och planera sin verksamhet.
Förvärvet av dessa färdigheter säkerställs genom särskilda utbildningsaktiviteter som syftar till att öka medvetenheten om sociolingvistiska och kulturella förändringar, såväl som språkens roll i moderna samhällen.
Praktikaktiviteter ger studenterna förstahandserfarenhet av specifika, praktiska sammanhang som hjälper dem att skaffa sig ett självständigt omdöme.
Förvärv av självständig bedömning bedöms genom en utvärdering av studentens individuella studieprogram, samt genom deras grad av självständighet och förmåga att utföra, inklusive grupparbete, under praktiken.
Det förvärvade oberoende omdömet bedöms slutligen under författandet och försvaret av den avslutande avhandlingen, för vilken studenterna måste samla in, utvärdera, tolka och diskutera data relaterade till deras studieområde. När det gäller språk- och litteraturvetenskap förväntas studenterna lägga ett särskilt fokus på kulturella, sociala och etiska frågor.