BSc (Hons) datorspelsteknik
University of Portsmouth
Nyckelinformation
Campus läge
Southsea, Storbritannien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
3 - 4 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
GBP 9 250 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* för studenter i Storbritannien/Kanalöarna och Isle of Man/invånare i EU | £17 000/år: internationella studenter
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Som student på vår TIGA-ackrediterade BSc (Hons) Computer Games Technology-examen kommer du att utveckla färdigheterna att förvandla idéer och koncept till verklighet med hjälp av industristandard design och utvecklingstekniker.
Utexaminerade från den här kursen arbetar med stora titlar på Rockstar och Electronic Arts, klassiker på Rare och utvecklar hemmaodlade indiespel.
Detta är din möjlighet att gå med dem.
Kursens höjdpunkter
- Lär dig av experter på datorspelsutveckling med omfattande kunskap, erfarenhet och branschkopplingar
- Stick ut från andra akademiker genom att studera specialistmoduler som psykologisk teori för speldesigners och artificiell intelligens (AI) inom spel
- Förbättra ditt CV när du tillämpar dina färdigheter på riktiga kundunderlag – tidigare projekt har inkluderat träningssimuleringar för Royal Navy och virtuell verklighetsupplevelser
- Använd samma mjukvara som proffsen i några av de mest avancerade spelutvecklingsanläggningarna vid något universitet i landet
- Visa upp dina färdigheter för arbetsgivare och nätverk med proffs inom dataspelsindustrin genom att delta i vårt årliga GameJam-evenemang
- Ha chansen att starta ett företag och sälja dina egna spel
TIGA-ackreditering
Denna kurs är ackrediterad av TIGA (The Independent Game Developers' Association). Det betyder att den har granskats av en panel av bransch- och akademiska experter för att se till att du utvecklar relevanta och uppdaterade färdigheter som behövs av spelen och relaterade industrier.
Galleri
Antagningar
Stipendier och finansiering
Läroplan
moduler
År 1
Kärnmoduler i år inkluderar:
- 3D-modellering — 20 hp
- Konstfärdigheter för spel — 20 hp
- Code Studio — 20 hp
- Kodning och skript för spel — 20 hp
- Spelutveckling — 20 hp
- Speldesign och kontext — 20 hp
Det finns inga valfria moduler i år.
År 2
Kärnmoduler i år inkluderar:
- Datorspel Enterprise L5 — 0 hp
- Dataspelsteknik L5 — 0 hp
- Projektinitiering och karriärledning — 20 hp
- Studentföretag för spel — 20 hp
Valfria moduler i år inkluderar:
- Kommersiell tillgångsproduktion i realtid — 40 hp
- Designspel — 20 hp
- Design och visuell forskning för film och spel — 20 hp
- Design för animering — 20 hp
- Engagerat medborgarskap genom tvärvetenskaplig praxis — 20 hp
- Gameplay Programmering — 20 hp
- Matematik för spel — 20 hp
- Modernt främmande språk — 20 hp
- Yrkeserfarenhet — 20 hp
- Programkonsoler — 20 hp
- Programmering av applikationsprogrammeringsgränssnitt — 20 hp
- Prototyping och itererande speldesign - 20 hp
Valfritt placeringsår
Vi hjälper dig att säkra en praktik som passar din situation och dina ambitioner. Du får mentorskap och stöd under hela året.
År 3
Kärnmoduler i år inkluderar:
- Datorspel Enterprise L6 — 0 hp
- Dataspelsteknik L6 — 0 hp
- Slutårsprojekt — 40 hp
- Interaktivt gruppprojekt i realtid: Steg ett — 20 hp
- Interaktivt gruppprojekt i realtid: etapp två — 20 hp
Valfria moduler i år inkluderar:
- Avancerade grafiktekniker — 20 hp
- Skapa världar — 20 hp
- Spelforskning — 20 hp
- Implementering av spelljud - 20 hp
- Motion Capture-applikationer — 20 hp
- Programmering av AI för spel — 20 hp
- Psykologisk teori för speldesigners — 20 hp
- Inriktningsplattformar — 20 hp
Vi använder den bästa och senaste forsknings- och yrkesutövandet tillsammans med feedback från våra studenter för att se till att kursinnehållet är relevant för din framtida karriär eller ytterligare studier.
Därför, visst kursinnehåll kan förändras över tid för att återspegla förändringar i disciplinen eller branschen, och vissa valfria moduler kanske inte körs varje år. Om en modul inte körs meddelar vi dig så snart som möjligt och hjälper dig att välja en alternativ modul.
Placeringsår (valfritt)
Placeringar är ett idealiskt sätt att tillämpa det du har lärt dig på kursen hittills i professionella inställningar, samt öka din anställbarhet, vilket gör dig attraktiv för arbetsgivare efter examen. Du kan arbeta för ett företag eller en organisation eller bli oberoende genom att starta och driva ditt eget företag med andra studenter.
Oavsett vilken rutt du väljer, du behöver inte fortsätta det ensam: Creative Careers finns till hands.
Karriärmöjligheter
Med 95 % av våra akademiker som hittar arbete inom ett år efter universitetet, kommer du att vara säker på att ta examen med eftertraktade färdigheter och kunskaper för olika karriärer.
Förutom spelindustrin kan du tillämpa de färdigheter du utvecklar på andra områden med hjälp av sådan teknik – inklusive virtuell produktion, virtuell/alternativ verklighet (VR/AR), simuleringsträning och hälsovård.
Graduate destinationer
Våra studenter arbetar på några av de största branschnamnen, inklusive:
- Rockstar-spel
- Stygg hund
- Gräns
- Cloud Imperium
- Enhet
- Sällsynt
- Codemasters
- Elektronisk konst
- Uppror
- Jagex
- Kreativ församling
- Sumo Digital
- Klimax
- Rostfria spel
- Playstation Studios
Löpande karriärstöd
Få erfarenhet medan du studerar, med stöd för att hitta deltidsjobb, volontärmöjligheter och arbetslivserfarenhet.
Mot slutet av din examen och i upp till fem år efter examen kommer du att få en-till-en-stöd från vår rekryteringskonsult för Graduate för att hjälpa dig hitta din perfekta roll.
Kreativa karriärer
Vårt Creative Careers-team på fakulteten har lång erfarenhet av rekrytering och känner väl till den kreativa sektorn, vilket gör det lättare för studenter att hitta placeringar inom de kreativa branscherna.
De kan guida dig genom varje steg i ansökningsprocessen, inklusive:
- Söker efter det perfekta jobbet genom deras databas med lediga jobb
- Ge tips på hur man skriver ett intressant CV som kommer att fånga arbetsgivares uppmärksamhet, oavsett roll
- Organisera skenintervjuer så att du kan finslipa din teknik och bekanta dig med rekryteringsmiljön
- Skriver ditt företagsförslag – om du går vägen för egenföretagare
- Teamet kommer att fortsätta att ge dig stöd under hela ditt placeringsår.
Potentiella roller
Tidigare studenter har varit framgångsrika i placeringsroller som:
- mjukvaruutvecklare/ingenjör
- spelartist
- motion capture-tekniker
- medieutvecklare
- 3D-modellerare och designer
Potentiella resmål
De har arbetat på spännande spel- och teknikföretag, inklusive:
- Sega
- Sumo Digital
- Sällsynt
- Enhet
- IBM
- Klimax
- Amazon
- Electronic Arts (EA)
- Babcock
Faciliteter
Studentberättelser
English Language Requirements
Certifiera din engelska kunskap med Duolingo English Test! DET är ett bekvämt, snabbt och prisvärt engelska onlinetest som accepteras av över 4 000 universitet (som det här) runt om i världen.