BA i kommunikations- och informationsvetenskap
University of Groningen
Nyckelinformation
Campus läge
Groningen, Nederländerna
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
3 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 2 314 / per year *
Ansökningstiden
01 May 2024
Tidigaste startdatum
Sep 2024
* EU/EES-studenter: 2209 € | studenter utanför EU/EES: €10189
Introduktion
Kommunikation är i centrum för mänskligt socialt agerande. Från vardagligt familjeliv till kommunikation i organisationer, våra liv formas och organiseras genom kommunikation.
Kommunikation spelar en avgörande roll i samhället. Hur kan människor övertygas att leva ett hälsosamt liv? Hur kan lärare ta reda på vad eleverna förstår? Hur kan läkare framgångsrikt kommunicera med lågläskunniga patienter? Dessa är alla frågor om kommunikationsdesign.
På kandidatprogrammet Communication and Information Studies (CIS) lär du dig:
- för att hitta var kommunikationen lyckas eller misslyckas
- att utforma och genomföra insatser för att förbättra kommunikationen
- för att mäta framgången för dessa insatser.
CIS fokuserar på kommunikation ur ett språkperspektiv i vid mening: CIS handlar om text, prat, gester, bilder och digitala medier.
Kommunikation handlar inte bara om produkter utan också om processer som involverar människor, attityder och åsikter. Därför får du tvärvetenskaplig utbildning med inslag från lingvistik, psykologi, sociologi och marknadsföring.
CIS är ett internationellt utbildningsprogram som undervisas på engelska. Du kommer att ingå i en internationell grupp studenter. Du kommer att samarbeta med studenter utomlands. Och du kommer att ha gästföreläsare från universitet utanför Nederländerna. Programmet ger också möjlighet att följa ett holländskt spår.
Varför studera detta program i Groningen?
CIS i Groningen är det enda 100 % internationella CIS-programmet i Nederländerna. Det undervisas på engelska och det tar ett interkulturellt perspektiv på kommunikation. Den har ett stort fokus på kommunikationsdesign. Våra studenter är experter på att designa och ge råd om framgångsrik företagskommunikation, interaktioner på arbetsplatsen och kommunikationsträning. Vi fokuserar inte bara på skriven text, utan inkluderar också människa-till-människa interaktion, människa-dator-interaktion och effektiv användning av bild.
Antagningar
Läroplan
År 1
Studenterna bekantar sig med CIS-ämnen (multimodal kommunikation, övertygande kommunikation, digital kommunikation, interkulturell kommunikation), de analytiska metoder som används inom CIS och CIS-forskningsmetodik (kvalitativ och kvantitativ). Under året får eleverna träning i engelska språkkunskaper (tala och skriva)
- Akademiska färdigheter 1 (5 EC)
- Digital kommunikation (5 EC)
- Övertygande kommunikation (5 EC)
- Akademiska färdigheter 2 (5 EC)
- Interkulturell kommunikation (5 EC)
- Språkoptimering (5 EC)
- Företags- och marknadskommunikation 1 (5 EC)
- Metodik för CIS: Kvalitativa metoder (5 EC)
- Textanalys I (5 EC)
- Konversationsanalys I (5 EC)
- Metodik för CIS: Kvantitativa metoder (5 EC)
- Multimodal kommunikation (5 EC)
År 2
Programmet fokuserar på processen för kommunikationsdesign: utvärdering, intervention och mätning av resultat inom olika domäner (t.ex. bilder i professionell kommunikation, design och utvärdering, företags marknadskommunikation).
- Design och utvärdering (5 EC)
- Pragmatik (5 EC)
- Statistik (5 EC)
- Konversationsanalys II (5 EC)
- Företags- och marknadskommunikation 2 (5 EC)
- Frågeformulär och intervjudesign (5 EC)
- ASP för holländska spår (5 EC)
- Företags- och marknadskommunikation 3 (5 EC, valfritt)
- Hälsokommunikation (5 EC, valfritt)
- Språk- och läskunnighetsutveckling (5 EC, valfritt)
- Bilder i professionell kommunikation (5 EC)
- Webbdesign (5 EC, valfritt)
- Kommunikationsfilosofi (5 EC, valfritt)
- Sociala medier (5 EC)
- Statistik II (5 EC, valfritt)
- Textanalys II (5 EC)
- Användbarhet (5 EC, valfritt)
År 3
Studenter gör (semi-) självständig forskning och följer en biämne. Studenter kan också välja att göra en praktikplats.
- Mindre (30 EC)
- Företags- och marknadskommunikation 3 (5 EC, valfritt)
- Hälsokommunikation (5 EC, valfritt)
- Språk- och läskunnighetsutveckling (5 EC, valfritt)
- Webbdesign (5 EC, valfritt)
- CIS BA-uppsats och seminarium (10 EC)
- CIW fallstudie (10 EC)
- Kommunikationsfilosofi (5 EC, valfritt)
- Statistik II (5 EC, valfritt)
- Användbarhet (5 EC, valfritt)
Programalternativ
- Holländskt spår (specialisering)
- Mindre (mindre)
- University of Groningen Honours College (honoursprogram)
Studera utomlands
- Att studera utomlands rekommenderas
- I snitt 16 veckor
- Max 30 EC
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Jobb utsikter
Som examen i kommunikations- och informationsvetenskap, du är väl förberedd för en karriär på många olika platser. Tack vare din tvärvetenskapliga forskarutbildning i kommunikationsdesign, du kommer att vara perfekt kapabel att bidra till varje organisation eller företag som syftar till framgångsrik kommunikation. Du kan arbeta i kommunikationsavdelningen för (statliga) organisationer, näringsliv, kulturorganisationer eller ideella organisationer.
Jobb exempel
- Kommunikatör
- Kommunikation Konsult
- Redaktör
- Kommunikation Manager
- Presschef
- Media Rådgivare
- Webb-koordinator
- Journalist
- Marknadsföringschef