
BSc (Hons) i kriminologi
Luton, Storbritannien
VARAKTIGHET
3 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Begär tidigaste startdatum
STUDIEAVGIFTER
GBP 15 500
STUDIEFORMAT
På Campus
Introduktion
Denna kurs i BSc (Hons) i kriminologi undersöker problemet med brottslighet varför människor kränker och hur brottslighet kontrolleras. Det ger dig också de praktiska färdigheter du behöver och självförtroendet att tillämpa teorier om kriminologi i verkliga miljöer.
Genom kursen utvecklar du en fördjupad kunskap och förståelse för det kriminella sinnet straffrättsliga systemet den moderna kriminologiska miljön, och principer kring rehabilitering av gärningsmannen.
Det finns ett val av valfria enheter för dem med individuella intressen såsom ungdomsbrottslighet och mediaungdom samt brott och våld i det moderna samhället. Under ditt sista år genomför du också ett självständigt forskningsbaserat projekt med stöd av sakkunnig personal som alla själva är aktivt involverade i forskning.
Varför välja den här kursen?
- Utveckla din forskningsförmåga och förmågan att göra sunda bedömningar baserade på djupgående kunskaper
- Utforska ditt engagemang för principen om lika möjligheter och antidiskriminerande praxis
- Studera med akademiker som har världsledande forskningsexpertis inom områden som brott mot samhällssäkerhet och ungdomsrätt
- Ta kursen över fyra år och inkludera en valfri årsplacering i industrin (se nedan) så att du kan få praktiska färdigheter bygga ditt CV och knyta kontakter
- Om du behöver ta steget till högre utbildning börja med ett grundår (se nedan) som garanterar tillträde till grundkursen
- Utexaminerade av denna examen drar också nytta av möjligheter till forskarutbildning vid Vauxhall Center for the Study of Crime
- Det kan leda till karriärer inom det straffrättsliga systemet eller bredare mänskliga tjänster, inklusive ungdomsrätt och ungdomsarbete, förolämpande lag som bevakar samhällssäkerhet, lokala myndigheter och forskning om kriminellt beteende
Hur kommer du att bedömas?
En rad lämpliga bedömningar kommer att göra det möjligt för dig att växa i självförtroende och visa ditt förvärv av kunskaper och färdigheter. De bedömningsmetoder som används under kursen inkluderar:
- Skriftliga uppgifter: Dessa kan variera från uppsatser och rapporter till mer djupgående forskningsarbete om bredare ämnen
- Examina: Dessa kommer att vara en rad flervalsdatorundersökningar fram till klassprov och uppsatsbaserade tentor under ditt sista år
- Muntliga presentationer och affischpresentationer: Dessa visar verbala och presentationsmässiga färdigheter i att kommunicera information till andra
- Grupparbete: Detta låter dig visa färdigheter i gruppforskning samtidigt som du kan lämna in ett individuellt arbete samtidigt som ditt bidrag till gruppen
- Avhandlingen: Detta låter dig genomföra ett komplext forskningsprojekt och kommunicera kunskapsfynd och rekommendationer under ditt sista år av kursen.
Bedömningarna kommer att utvecklas stegvis under kursen och låter dig få färdigheter förvärva kunskaper få feedback och växa så att du kan implementera denna kunskap och feedback i efterföljande bedömningar. Att arbeta i grupp är en viktig egenskap och som en del av bedömningsprocessen kommer du att arbeta i grupp med andra. Ditt bidrag kommer dock att betygsättas individuellt och du får ett betyg baserat på ditt bidrag till det bedömda grupparbetet.
I slutet av kursen kommer slutförandet av bedömningarna att visa din förmåga att analysera aktuell kunskap och kommunicera detta i både skriftliga och presentationsformat och visa en rad överförbara färdigheter som är relevanta för din professionella anställningsbarhet.
- Verkliga faciliteter: Ja, simuleringssviter. Datorlabb. Använd också Radio LaB för projekt.
- Bedfordshire-baserad erfarenhet: Arbetsbaserad inlärningsenhet där eleverna kan göra en 15-timmars arbetsobservation. Kan göra en organisationsbaserad avhandling (endast Jaya). tittar på att få volontärmöjligheter.
- Namngivna branschlänkar: Lokala välgörenhetsorganisationer och lokala frivilligorganisationer. Luton Council, Luton Women's Aid, Luton Women's Centre.
- Undervisas av industriutövare: All personal är forskningsaktiva. Personalen måste göra CPD.
- Namngivna industribesökare: Branschfolk kommer in för att dela med sig av sina erfarenheter. HMP Wells högtalare kommer in regelbundet. Ha gästföreläsningar. Föreläsare och gästföreläsningar kan delas över liknande kurser i skolan. Lokal polis och kommun kommer också in.
- Utflykter: Gå till Kungliga Domstolarna. Gamla Bailey. Parlamentsbyggnaden. Tittar på besök i Luton Crown och Magistrate Courts.
Galleri
Antagningar
Stipendier och finansiering
For students starting in September 2024
If there’s one thing that concerns most students, it’s the idea of debt and how to cover the cost of university, particularly with the cost of living rising. However, for you, it need not be a worry. Here at the University of Bedfordshire, we offer a wide range of scholarships, bursaries, and other funding to support your studies - and that’s cash that you don’t need to pay back.
Undergraduate EU qualifications bursary
The EU qualifications bursary provides students entering an Undergraduate programme solely on the basis of an eligible EU qualification with a tuition fee reduction in the form of a bursary of £4500 per academic year for each year of study.
A level and IB Scholarship for International Students
The University of Bedfordshire's A level and IB scholarship is worth £3000 off international tuition fees for each year of study for students who achieve an IB Diploma score of 33 points or more, or A level grades of ABB or higher.
International Undergraduate Merit Award
The University of Bedfordshire consistently endeavours to attract high-calibre students. In line with this commitment, we have a scholarship for high-performing students not eligible for other University of Bedfordshire schemes. The International Undergraduate Merit Award entitles recipients to a £1000 reduction in international tuition fees for each year of study.
Prompt Payment Discount
A £500 discount is accessible for promptly settling each year's fees in full, prior to or upon registration, for both undergraduate and taught postgraduate programmes.
Läroplan
Lag, samhälle och kontrovers
Enheten har ett huvudmål att ge en bred introduktion och grundläggande kunskap om rättssystemet, dess institutioner och praxis, i Storbritannien och internationellt. Lärandet i enheten kommer att överväga lagens relevans och hur den påverkar samhället och ordnar det sociala livet. Dessa ramar kommer att göra det möjligt att undersöka en rad aktuella kontroverser och integrera kontroverser om nyckelfrågor och rättsfall i enhetens kursplan.
Kursplanen är baserad på forskning som tar upp många av nyckelfrågorna och debatterna i centrum för lagen och samhället både inom Storbritannien och internationellt. Dessa ligger i hjärtat av alla grundkurser som tar denna enhet. Enhetens relevans är också uppenbar i de många kopplingarna mellan lagen och mänskliga tjänster; enheten utforskar dessa länkar i termer av praktisk tillämpning av kunskap och forskning av olika
utövare inom mänskliga tjänster om barn och familjer, polisen, vårdpersonal och socialarbetare.
Karriärplanering för samhällsvetare
Den här enheten erkänner den investering som SASS-studenter gjort i att komma till universitetet för att studera för en examen och är utformad för att inleda samtalet om möjliga examensdestinationer. Det kommer också att ge en lins genom vilken möjligheterna inom din examen kan bidra till din ambition och uppnåendet av ditt examensmål genom att bädda in personlig utvecklingsplanering som en integrerad del av din framtida framgång
Inom en elevs karriärresa är det viktigt att genomföra aktiviteter som möjliggör förståelse av personliga värderingar och styrkor, och utveckla en realistisk yrkes- eller sysselsättnings självuppfattning. Denna enhet kommer att introducera dessa ramar och göra det möjligt för dig att överväga din karriärplanering i ett informativt och strukturerat tillvägagångssätt när du fortsätter genom dina studier genom att erkänna och viktigast av allt, värdera din levda erfarenhet.
Denna enhet syftar till att:
- Att låta eleverna börja planera sin personliga utvecklingsresa under sin treåriga examen
- Tillhandahålla karriärutvecklingsinsatser för att hjälpa elevernas förmåga att identifiera sina överförbara färdigheter och artikulera sina erfarenheter, färdigheter och egenskaper på ett självsäkert, meningsfullt och positivt sätt.
Introduktion av akademiska färdigheter
Konstruktiv muntlig och skriftlig kommunikation, och effektiv och etisk hantering och presentation av kunskap och information, är avgörande för både akademiskt arbete på examensnivå och din yrkesutövning. Denna enhet kommer att göra det möjligt för dig att utveckla din förståelse för färdigheter och konventioner för akademiska studier inom högre utbildning och inom din disciplin, och erkänna deras överförbarhet till och relevans för ditt arbete med tjänsteanvändare och professionella kollegor. Du kommer att uppmuntras att identifiera dina akademiska styrkor, utvecklingsområden och strategier för att stödja din akademiska tillväxt.
I slutet av enheten kommer studenterna att ha fått en förståelse för viktiga akademiska färdigheter som bedömningsplanering, hur man effektivt använder BREO, söka efter och anskaffa akademiskt material, lära sig att referera och hur man konstruerar uppsatser, presentationer och övervägande av skillnaderna mellan akademiskt arbete och professionell rapportskrivning.
Introduktion till kriminologi
Denna enhet ger dig en introduktion till disciplinen kriminologi. Det förväntas att du kommer att vara ny i ämnet och enheten spårar utvecklingen av kriminologi som en distinkt disciplin, och lyfter fram de teoretiska tillvägagångssätt som har vidarebefordrats för att förklara brott, avvikelser och kränkande beteende. Var och en av de teoretiska positionerna granskas i kontur och introducerar dig till disciplinens språk och terminologi tillsammans med exempel på de forskningsramar som används. Efter att ha fastställt principerna bakom teoretiska förklaringar börjar enheten utforska de svar samhället ger på kränkande beteende genom en utvärdering av det straffrättsliga systemet. Därför kommer utvecklingen av de viktigaste kontrollmekanismerna – domstolar, poliser, fängelser och statliga myndigheter, såsom skyddstillsyn och ungdomspaneler – att introduceras och förklaras. Nuvarande och framtida utveckling kommer också att belysas mot slutet av enheten. Huvudteman för denna enhet kommer att utforskas mer i detalj på nivå fem och bör därför betraktas som en utgångspunkt för studiet av kriminologi.
Introduktion till forskning och samhällsutredning
Enheten förbereder dig för studier på examensnivå genom att främja din förståelse för hur och varför vi bedriver forskning inom samhällsvetenskap. Enheten syftar till att introducera dig till några av de metoddebatter och sociala teorier som informerar och underbygger social utredning och att koppla dessa debatter till olika synsätt inom samhällsforskning. Du kommer att överväga ämnen som "samhällets natur", dess väsentliga egenskaper, och utifrån det hur man bäst går till väga för att undersöka det sociala livet. För det första kommer vi att överväga frågan om social utredning och vetenskap. För det andra kommer vi att undersöka specifika områden av det sociala livet, såsom kriminalitet/utbildning/invandring/hälsostatus – för att illustrera hur svaren på de frågor som ställs i del ett tenderar att forma synsätt. till samhällsforskning. Vi kommer också att diskutera relevanta forskningsförfaranden, särskilt de som är förknippade med "positivism" och med "anti-positivism" eller etnografi. Vi kommer att introducera alternativa åsikter - kritisk teori och postmodernism - som har betydelse för samhällsforskning. För det tredje kommer du att få en förståelse för kvantitativa och kvalitativa forskningsförfaranden och deras metodologiska implikationer.
Medan du studerar ovanstående ämnen kommer du att utveckla dina akademiska skrivfärdigheter, lära dig hur du konstruerar ditt skriftliga arbete och lära dig hur du hämtar och korrekt refererar till relevant forskning/akademiskt material som; tidskriftsartiklar, policydokument, officiell statistik och böcker. Detta kommer att vara utmärkt förberedande arbete för alla dina bedömningar, särskilt nivå 5 Research Approaches-enheten.
Bedömningsstrategierna är utformade för att hjälpa dig att utveckla de akademiska färdigheter som krävs av högre utbildning och att ytterligare utveckla din förståelse för vad det innebär att "studera samhället".
Antirasism: rörelser och kampanjer
Denna enhet syftar till att introducera studenter till antirasistiska kampanjer av forskare och aktivister i det samtida Storbritannien. Genom att lokalisera UK Black Lives Matter inom ramen för 50 år av svart aktivism i Storbritannien kommer studenterna att utforska kopplingar till antirasismens globala politik.
Enheten är i stort sett kronologisk men är organiserad mer tematiskt. Vid sidan av att ta upp det historiska sammanhanget, samt läsningar i politisk och kulturell teori, kommer studenterna att få erfarenhet av att arbeta med primära källor, inklusive filmer, bilder, litteratur, poesi och självbiografi. När det gäller dess relevans ger enheten eleverna en förståelse för begreppet "sociala skador" samt rollen av antirasistisk aktivism och motstånd i en alltmer globaliserad och mångkulturell värld.
De mäktigas brott
Denna enhet syftar till att uppnå elevernas kunskap och förståelse av statlig, politisk, företagsbrottslighet och företagsbrottslingar. Mycket av den kriminella aktivitet som är förknippad med politik, företag och finansmarknader involverar ekonomisk vinning eller förmån, men ändå sker en betydande mängd skada genom väljarmanipulation, undermåligt arbete och affärs- och miljöpraxis. Studenterna kommer att överväga maktbrott utifrån internationella exempel för att spegla den multinationella organisationen. Dessutom kommer kopplingarna mellan politiker, organiserad brottslighet och företag att utforskas. Enheten försöker ta itu med och utmana den tonvikt som läggs på "lågnivå" brottslighet genom att fokusera på brott som begås av personer med hög social status och/eller makt.
Gäng och grovt ungdomsvåld
Denna enhet undersöker och kritiskt utvärderar forskningsbevis och sociologisk och kriminologisk teori för att utforska arten, omfattningen och effekten av gängbrott och grovt ungdomsvåld och hur vi kan reagera effektivt på det. Genom att göra så undersöker enheten de historiska, sociala, ekonomiska, politiska och kulturella krafterna som har format både våldsamma gruppbrott och gängspridning i Storbritannien och på andra håll och överväger evidensbasen för nuvarande praxis för att ta itu med frågor om politik, strategi, och intervention.
Enheten kommer att ge studenterna möjlighet att analysera konsekvenserna och komplexiteten av att forska om "gäng" och grovt ungdomsvåld. Det utrustar också eleverna med de konceptuella verktygen och kunskapsbasen för att kritiskt bedöma policy och praxis om ungdomsbrott, särskilt bland kulturellt, ekonomiskt, socialt och politiskt marginaliserade ungdomar, och kommer att göra det möjligt för eleverna att koppla studiet av ungdomsgruppsvåld till bredare teman. utforskas i kärnenheterna.
Offer och viktimologi
Enheten ger eleverna kunskap och förståelse för att arbeta med och stödja offer, familjer och vittnen och placera detta i ett bredare samhälleligt sammanhang. Enheten introducerar också studenterna till begrepp och teorier som rör viktimologi, inklusive offer och gärningsman, och relationer mellan offer och det straffrättsliga systemet.
Som student kommer du att utveckla kunskap och en kritisk förståelse för de teoretiska och praktiska koncepten för att ge initial kontakt och stöd till offer, överlevande och vittnen som har drabbats av kränkande eller asocialt beteende. Den första kontakten och stödet kan omfatta offrets familj och vänner i fall av dödsfall. Du kommer att kunna förklara vikten av att balansera individens rättigheter mot risken att skada sig själv och andra.
Du kommer att utveckla en kritisk förståelse för relationerna mellan offer och förövare och offer och det straffrättsliga systemet såväl som samhället i stort. Du kommer att kunna kritiskt analysera och utvärdera teorier och nyckelbegrepp som offerstatus, offerrörelser och offrens rättigheter inom ett modernt straffrättssystem. Du kommer att bedöma och kritisera de politiska och sociologiska debatter som försöker placera offret i hjärtat av det straffrättsliga systemet.
Rehabilitering av gärningsmannen: skyddstillsyn, återställande och social rättvisa
Denna enhet syftar till att förbättra elevernas kunskaper och förståelse för rehabiliterande praktik under 2000-talet. Rehabiliterande praktik är inriktad på att främja motstånd, avskräckning och minska återfall i brott bland förövare. Nuvarande praxis inom både nationell och internationell ram beaktas, förutom kopplingarna mellan och jämförelser av privat, statlig, frivillig och tredje sektors tillhandahållande av rehabiliterande praxis. Därför syftar denna enhet till att fokusera på identifiering av förövares komplexa behov, hur dessa hanteras effektivt och hur motstånd och rehabilitering arbetar för att förhindra återfall. Enheten är informerad av en berättelse om social rättvisa eftersom den är inriktad på social integration och rehabilitering av de som är i konflikt med lagen och syftar därmed till att spegla mångfald och inkludering i läroplanen.
Samhällsvetenskapen på jobbet
Arbetsmarknaden för akademiker är en mycket konkurrensutsatt arena. Som sådan är det viktigt för studenter som förbereder sig för examensanställning att ha en realistisk medvetenhet om hur den professionella arbetsplatsen fungerar och de färdigheter, kunskaper och erfarenheter som förväntas och är önskvärda för deras pass och framgångsrika övergång till anställning på forskarnivå. Denna enhet bygger på nivå 4-enheten som kräver att eleverna har börjat tänka på sin avsedda examensdestination och genomfört en nivå av karriärutvecklingsplanering i slutet av sitt första år.
Under denna enhet kommer studenterna att genomföra arbetsbaserade möjligheter med en organisation eller tjänst som är lämplig för deras examensämne. Den förväntade tiden för denna placering är minst 15 timmar.
Studenterna kommer att engagera sig i personlig utvecklingsplanering, för att reflektera över sin utveckling som professionell och för att få insikt i bredden och komplexiteten i forskarroller. De kommer att uppmuntras att slutföra priset Bedfordshire for Success när de går vidare genom enheten genom att engagera sig med Careers and Employability Service i utvecklingen av deras karriärberedskap.
Forskning 1: Insamling av data
Enheten kommer att utrusta dig med nyckelfärdigheterna för att vara en oberoende forskare inom samhällsvetenskap. Du kommer att utveckla en förståelse för kvalitativ och kvantitativ data, olika metoder för att samla in data och källor till insamlad data. Denna enhet bygger på nivå 4 Introduktion till forskning och social utredning, som introducerade några metodologiska debatter och sociala teorier, som informerar och underbygger sociala utredningar.
Du får lära dig om de olika metoderna att samla in data och vikten av att välja en lämplig metod för datainsamling inom samhällsforskning. Dessa aspekter kommer att behandlas under föreläsningar och workshops där du får möjlighet att öva på denna kunskap.
De färdigheter du kommer att förvärva från den här enheten är överförbara och kommer att vara en användbar tillgång att ha för en annan forskningsenhet på nivå 5, Research: Exploring Data.
Denna enhet kommer att förbereda dig för det sista året oberoende projektenheten på nivå 6 eftersom det låter dig bekanta dig med de olika metoderna för att samla in data med både kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder.
Sonic Surveillance: 'Race', Rap och Criminal Justice
Rapmusik är ett globalt kulturellt fenomen. Från dess uppkomst i USA som en övervägande svart konstform har den blivit en av de dominerande formerna av populärmusikaliskt uttryck. Samtidigt har det också varit en plats för ökande kriminalisering. Om vi tittar på gränssnittet mellan rap (som i stor utsträckning används för att inkludera amerikansk rap, brittisk rap, grime och drill) och det straffrättsliga systemet, utforskar denna enhet hur vi förstår sambandet mellan "ras" och brott. Utifrån samtida brittiska exempel kommer eleverna att överväga hur rap (att lyssna på den och skapa den) kan få oproportionerligt många svarta ungdomar i kontakt med det straffrättsliga systemet. Eleverna kommer att utforska hur rap matas in i ras- och klassbaserade berättelser. Eftersom rapmusik och kultur övervakas av staten i en rad nationella sammanhang, försöker enheten ta itu med frågor som rör övervakning, reglering, datainsamling och övervakning.
Cyber brott
Enheten kommer att introducera studenter till den komplexa världen av cyberbrottsfrågor relaterade till cyberteknik och omvandlingen av brottslighet i denna informationsålder. Det syftar till att utveckla en förståelse för olika typer av grupper av cyberbrottslighet som framstår som problematiska, dvs cyberterrorism, nätmobbning och näthat. Det kommer att ge eleverna en möjlighet att undersöka och begreppsliggöra några av de viktigaste debatterna kring brott, politik, mänskliga rättigheter, brottsförebyggande, säkerhet och polisarbete.
Modulen kommer att fungera bra tillsammans med de andra modulerna relaterade till skydd av barn, organiserad brottslighet, brottslighet och media och terrorism där studenterna kommer att undersöka logiken bakom cyberbrott. Den kommer att utforska, inom en (grundad) kriminologisk begreppsram, teoretiska förståelser av brott i informationsåldern. Det kommer också att utveckla studentens kunskap om hur cyberbrottslighet uppstår och ge det sammanhang genom vilket eleverna kan utveckla en kritisk medvetenhet och systematisk förståelse för detta område inom den straffrättsliga miljön.
Teoretisering av brott, straff och rättvisa
Den här enheten kommer att bygga på den kunskap som du fått genom dina studier på nivå 4. Jämfört med nivå fyra kommer föreläsningarna att vara mer diskursiva och belysa debatter, kontroverser och frågor som studenterna kommer att driva vidare genom seminarier och självstudier.
Målen för enheten är följande:
- Att analysera och utvärdera brott och brott och de mekanismer som används för att kontrollera brott med hjälp av olika teoretiska perspektiv.
- Att analysera och utvärdera icke-västerländska begrepp om brott, rättvisa och straff.
- Att undersöka och kritiskt utvärdera motiveringar av straff för att identifiera en progressiv ståndpunkt om straff.
- Att undersöka huvuddragen i straffsystem.
- Att bedöma användbarheten av olika teoretiska ramar för att förklara brottslighetens ursprung, lagöverträdarnas engagemang i brott och oordning, statliga reaktioner och insatser mot brottskontroll samt utvecklingen av straffsystem över tid.
- Att undersöka och utvärdera förändringar i polisens praxis kring utvalda former av kriminellt beteende under efterkrigsåren.
Forskning 2: Utforska data
Enheten kommer att utrusta dig med de viktigaste forskningsfärdigheterna för samhällsvetare som rör datatolkning och analys. Du får lära dig om olika sätt att utforska och analysera både kvantitativa och kvalitativa data under föreläsningarna och få praktisk erfarenhet av att genomföra dataanalyser under workshoparna.
Med utgångspunkt i nivå fyra-enheten "Introduktion till forskning och samhällsutredning" kommer du också att förbättra din kunskap och förståelse för hela processen i ett forskningsprojekt och de individuella stegen som är involverade i att bedriva forskning. Du kommer att uppmuntras att överväga varför och hur vi analyserar data och hur stadiet av dataanalys passar in i hela forskningsprocessen. Den här enheten är också utformad för att hjälpa dig förstå användningen av teori i forskning och låter dig vara involverad i övningen att identifiera lämpliga teorier som kan användas när du skapar ditt forskningsprojekt.
Denna enhet kommer att förbereda dig för sista års projektenhet på nivå sex. Du kommer att ha utvecklat de färdigheter och kunskaper som krävs för att du med säkerhet ska kunna föra din forskningsidé vidare, utveckla ditt förslag, genomföra din valda forskningsmetodik och skapa ett värdefullt, strukturerat och akademiskt sunt slutårsprojekt.
Samtidens kriminalologiska miljö
Denna enhet syftar till att uppnå elevernas kunskap och förståelse för brottslighet inom sin lokaliserade miljö. En stor del av den kriminella verksamheten som är kopplad till nationella studieramar. Inom denna enhet kommer eleverna att aktivt uppmuntras att se över den samtida, lokaliserade kriminella miljön med fokus på brott och orsakerna till brottslighet inom sina stads- och landsbygdsnära områden.
Utvecklingen av lokaliserad brottslighet och polisens och CJS:s insatser kommer att analyseras och ses över så att eleverna kan utveckla lokaliserad nyckelkunskap och tillämpa analys på den kunskapen genom att använda etablerade kriminologiska teorier och begrepp.
Upprättandet av kopplingar till lokaliserade projekt som verkar för att minska brottslighetens inverkan på lokalbefolkningen kommer också att uppmuntras.
Sass Change Maker Project Avhandling
Denna slutstensupplevelse ger eleverna en möjlighet att gå med i en gemenskapsbaserad organisation och leverera ett projekt som kommer att uppmuntra eleverna att vara reflexiva om sin roll i sociala världar som är relevanta för deras disciplin. De kommer att utveckla färdigheter genom relevant partnerutbildning samt projektledning, forskning och presentationsfärdigheter som kommer att ha en positiv inverkan på tjänsteanvändare eller organisationen/samhället. I synnerhet kommer avsikten att vara att skapa förändring och ta itu med ojämlikhet genom att svara på identifierade behov och främja social rättvisa.
Genom att genomföra denna enhet kommer du att ha en möjlighet att förhandla, planera, utföra och utvärdera ditt arbete, samtidigt som du övervakar din personliga utveckling mot en överenskommen personlig utvecklingsplan (PDP) för att finslipa dina anställbarhetsförmåga.
För att slutföra denna enhet framgångsrikt måste studenterna ha presenterat ett projektförslag som får godkännande som bedömning 1 innan projektet påbörjas. Utöver detta krävs Student-Sponsor-avtalet (inklusive den överenskomna slutliga bedömningsmetoden och bevis på en tydlig riskreduceringsstrategi) och den personliga utvecklingsplanen i slutet av de första 6 veckorna.
Sass Change Maker Research-avhandling
Enheten syftar till att konsolidera och tillämpa kunskapen från tidigare år genom att visa förmågan att förstå potentiellt komplexa och möjligen motsägelsefulla resultat och tillämpa dem på ett område eller en fråga relaterad till din ämnesdisciplin. Forskningsavhandlingen låter dig undersöka samtida sociala sammanhang och frågor genom att tillämpa ämnesspecifik kunskap, teori och lämpliga metoder för analysen av ditt valda ämne och överväga hur ditt arbete kan bidra till att främja social rättvisa. Detta kräver förmågan att systematiskt och kritiskt undersöka komplexa frågor och därmed kan du gå från kritisk acceptans av kunskap till den kritiska konstruktören av just den kunskapen och dess bredare tillämpning i samhället.
Forskningsavhandlingen låter dig utveckla ett forskningsförslag, överväga de etiska konsekvenserna av ditt projekt och genomföra en djupgående fokuserad forskningsundersökning som är relevant för din kurs och dina individuella personliga och professionella intressen och karriäravsikter. Det kommer att ha formen av något av följande:
- Primärforskning
- Grundläggande litteraturgenomgång
- Desktop research - sekundärt analysprojekt som tar upp ett förslag du vill analysera på djupet
- Innehållsanalys av policydokument, tryckta medier, sociala medier, TV och/eller film
- En diskursanalys
Enheten är dessutom delvis utformad för att uppfylla universitetets krav för alla priskurser för att ge dig möjligheter att utveckla dina färdigheter i personlig utvecklingsplanering och bevisa dina förmågor i självständigt lärande. Det övervägande syftet är att erbjuda dig möjligheten att visa din förmåga att genomföra en varaktig del av individuell forskning om ett lämpligt ämne på ett sätt som också förbättrar din personliga och professionella utvecklingsförmåga och som kan relateras till din framtida anställning.
För att slutföra denna enhet framgångsrikt måste studenterna ha presenterat ett forskningsförslag som får godkännande som bedömning 1, innan någon forskning påbörjas.
Du kommer att genomföra detta projekt under handledning för att maximera möjligheten att uppfylla din potential inom dessa områden.
Urban brottslighet
Den liberala ideologins framfart uttryckt genom populariserade maximer som nyliberalism, fri marknad och kapitalism har avslöjat luckan mellan ideologi och praktik. Liberaliseringen och avregleringen av marknader och dess negativa effekter är mer uttalade i stadsområdena med frågor som social rättvisa, ojämlikhet och utanförskap som dominerar debatterna. Denna enhet syftar till att ge eleverna en kritisk förståelse för de olika komplexiteten som är förknippade med stadsområden när de hänför sig till brott, social skada och oordning. Enheten kommer att utforska de olika debatterna om urban kriminologi med hjälp av breda analytiska och teoretiska ramar, t.ex. historiska, politiska, ekonomiska, sociala och kulturella. Enheten kommer också att täcka teman som stadsförvaltning av staten, lokala myndigheter och samhället, urban ekonomi, störningshantering, globaliseringens effekter, urbanisering, viktimisering, sociala strukturer och global brottshantering. Det finns ett globalt inslag i denna enhet eftersom exempel kommer att hämtas från hela världen.
Brott Och Media
Enheten syftar till att utveckla studentens kunskap och förståelse för de omtvistade kulturella betydelserna och den centrala roll som media spelar i konstruktionen av brottsproblematiken. Brott intar en viktig plats i offentliga angelägenheter. Enheten utforskar hur definitioner av brottslighet tas till nominellt värde. Icke desto mindre filtreras allmänhetens kunskap om brott och straffrätt till största delen genom media i alla dess former. Inom ramen för denna enhet kommer studenterna att få möjlighet att undersöka det mångfacetterade förhållandet mellan media, brottslighet och kultur. Tryckt kriminaljournalistik, kriminalromaner, filmer och TV-dramer kommer att tillhandahålla de primära empiriska källorna för enheten
Ungdomsrättvisa: modeller och tillvägagångssätt
Enheten försöker jämföra ett brett spektrum av praxis och policyer, främst från Storbritannien, Europa och Nordamerika, för att undersöka vilka strategier för rättvisa för ungdomar som bäst möter ungdomars och samhällets behov genom ett tillvägagångssätt för bästa praxis.
Enheten kommer att börja med att fokusera på inrättandet av ett separat ungdomsrättssystem i början av 1900-talet fram till idag och kommer att identifiera de politiska ideologier och straffrättsliga och sociala policyer som har format det samtida ungdomsrättssystemet i England och Wales. Inom denna ram kommer du att analysera förhållandet mellan den föränderliga kunskapsbasen om ungdomsrättvisa och ebb och flöde av politisk och professionell makt. Du kommer att överväga effekterna av denna utveckling på utvecklingen av yrkesutövning inom ungdomsrätt och i synnerhet de faktorer som ledde till reformerna av ungdomsrättssystemet i slutet av 1990-talet och efterföljande utveckling. Enheten kommer att introducera dig till den rättsliga och administrativa ramen för det moderna ungdomsrättssystemet, mekanismerna för tillhandahållande av ungdomsrättstjänster och aktuella debatter kring politik och praxis. Efter att ha etablerat grunden för praxis i Storbritannien, kommer enheten att ge dig kunskap om alternativ och kompletterande ungdomsrättsliga praxis från en rad miljöer från både utvecklade och utvecklingsländer, vilket kommer att göra det möjligt för dig att engagera dig i postkolonial och postdisciplinär kritik av västerländska perspektiv på ungdomar och ungdomsbrott och uppfattningar om rättvisa.
Enheten kommer att vara av särskilt intresse för dig om du har erfarenhet av, eller intresse av, ungdomsrätt, skyddstillsyn, brottsförebyggande, polisarbete, utbildning och ungdomsarbete.
Terrorism In A Global Context: Green Criminology: Environmental Crime And Ecological Justice
Denna enhet utforskar de många utmaningar som miljöbrottsligheten innebär. Denna enhet kommer att introducera studenterna till studiet av miljöbrott och kritiskt utvärdera perspektiv på grön kriminologi och brott mot miljön. Med en "glokal" strategi skulle miljöbrott och exploatering undersökas på gemenskapsnivå, nationell och internationell nivå. Den tar hänsyn till samtida perspektiv på gröna brott, reglering av miljöproblem och globala perspektiv på gröna brott, grön kriminalitet och rättssystemens effektivitet för att lösa miljöproblem.
Dessutom, centrala teoretiska debatter kring de juridiska föreställningarna om skador mot miljön och klassificeringen av icke-människor som offer för brott, en introduktion till en rad olika metoder för att bevaka olika typer av miljöbrott, och de juridiska, ekonomiska och praktiska problemen dessa. närvarande för regeringar och tillsynsmyndigheter.
Våld i det moderna samhället
Denna enhet erbjuder en kritisk granskning av våld som ett socialt och kulturellt fenomen. Den kommer att ta hänsyn till juridiska definitioner av våldsbrott och undersöka våld i dess olika former, och inbegripa de former som är mindre sannolikt att uppfattas som ett brott, såsom sexuellt våld i samförstånd, våld mot barn, våld som underhållning och våld som rit. och ritual.
För att förstå de komplexa frågorna kring våld, kultur och samhälle är det nödvändigt att utforska en mängd olika teoretiska och disciplinära tillvägagångssätt som används av samhällsvetare för att både förklara våld och förstå de sammanhang där former av våld förekommer, inklusive att få en förståelse för hur våld konstruerar och är konstruerat av
det sociokulturella sammanhanget i vilket det förekommer.
Politiskt våld i fallet med terrorism och statens reaktioner kommer att övervägas vid sidan av våld mot specifika grupper eller individer – till exempel rasistiskt eller homofobiskt våld. Våldets historia som en del av samhället kommer också att beaktas liksom "allmänhetens" vilja att delta i våldsamma handlingar av tortyr, avrättning och förnedring som ett offentligt skådespel. I synnerhet har dessa representationer av våld präglats starkt av "underhållning" och detta kommer att utgöra ett fokus för studier genom analys av en mängd olika medieformer.
Yrkesutbildningsår (Tillämpad samhällskunskap)
I allt högre grad söker arbetsgivare efter akademiker som kan bevisa erfarenhet av arbetsmiljöer som är relevanta för branschen/organisationerna de vill ansluta sig till. Denna årslånga enhet syftar till att ge dig möjligheten att få formellt erkänd och lämplig arbetsbaserat lärande. Det kommer att tillåta dig att utveckla din anställningsbarhet och reflektera över din personliga och professionella utveckling som en del av en fyraårig examen. Erfarenheten av arbete som du får kan tillämpas under ditt sista studieår och kommer att göra det möjligt för dig att planera lämpligt för en lämplig examensdestination
Individer och samhälle
Denna enhet syftar till att undersöka sociologins särskilda perspektiv; hur sociologer ser på relationen mellan individen och samhället. För att göra detta måste vi först fastställa vad som menas med 'samhälle' och hur det påverkar och påverkas av identitetskonstruktionen. Detta kommer att hjälpa dig att förstå det relativa inflytandet av sociala, politiska, ekonomiska och kulturella faktorer på bildandet av sociala strukturer och sociala identiteter.
Genom att studera denna enhet kommer du att kunna förstå de olika sociala frågorna, praxis och institutioner inom samhället och vilken inverkan de har på individer. Det kommer också att bygga upp din kunskap och förståelse för hur sociologer förklarar, löser och debatterar sociologiska frågor inom sociala praktiker och institutioner.
Färdigheter för arbete och personlig utveckling
Den här enheten kommer att koncentrera sig på de färdigheter som utvecklar dina anställningsmöjligheter för akademiker, tillsammans med att utveckla de färdigheter som behövs för att lyckas på arbetsplatsen. Enheten erbjuder dig möjligheter att lära dig dessa färdigheter genom en mängd olika workshopövningar som är kopplade till att utveckla din anställningsbarhet och personliga färdigheter.
För att uppnå detta kommer du att bygga vidare på och vidareutveckla dina kunskaper och förståelse för de färdigheter och förmågor som krävs för studier på högre utbildning och de som krävs på arbetsplatsen. Du kommer att dra nytta av inlärning och utveckling av viktiga akademiska färdigheter som du lärt dig under terminen en enhet Skills for Higher Education. För att visa din kompetensutveckling kommer du att bygga en portfölj av bevis som gör att du kan gå över till nivå 4 med både kunskap och bevis för dessa områden för förbättring och framgång.
Enheten kommer att hjälpa dig att utveckla dessa mjuka anställbarhetsfärdigheter och börja bygga upp dina ambitioner för examensanställning när du har avslutat din examen. Det hjälper dig att utveckla självförtroende och du kommer att få chansen att arbeta med praktiska färdigheter som relaterar till arbetslivet.
Färdigheter för högre utbildning
God studiefärdighet kan öka ditt självförtroende, din kompetens och din självkänsla. Studiefärdigheter är färdigheter som alla studenter använder för att studera effektivt, oavsett ämnesområde. Alla elever har dem; det handlar egentligen om att känna igen dem, utveckla dem, förfina dem och använda dem mer effektivt.
Denna enhet är utformad för att ge dig en rad praktiska färdigheter för att stödja din resa genom examen.
Enheten har som mål att:
- Stöd eleverna att identifiera vilka färdigheter, egenskaper och erfarenheter de tillför högre utbildning och vilka färdigheter som krävs när de tar en samhällsvetenskaplig examen
- Det kommer att introducera dig till en rad praktiska färdigheter som gör att du kan producera en portfölj med arbete som kommer att ge bevis på din kompetensutveckling och förberedelser för nivå 4-studier.
Samtida samhälle
Denna enhet syftar till att lyfta fram samtida sociala frågor som påverkar samhällen och samhället i stort. En samtida fråga avser en fråga som för närvarande berör människor eller platser och som är olöst.
Enheten bygger på de sociologiska teorier som lärts under termin en enhet Individer och samhälle. Du kommer att studera ämnen som är aktuella och aktuella och kommer att få en god grund i att identifiera och förstå dessa frågor i samhället. Dessa frågor kommer att spegla både nationella och internationella sociala frågor. Denna enhet kommer att ge en grund av kunskap för de studenter som tar samhällskunskapsexamina på nivå 4.
Hur kommer du att bedömas?
En rad lämpliga bedömningar kommer att göra det möjligt för dig att växa i självförtroende och visa ditt förvärv av kunskaper och färdigheter. De bedömningsmetoder som används under kursen inkluderar:
- Skriftliga uppgifter: Dessa kan variera från uppsatser och rapporter till mer djupgående forskningsarbete om bredare ämnen
- Examina: Dessa kommer att vara en rad flervalsdatorundersökningar fram till klassprov och uppsatsbaserade tentor under ditt sista år
- Muntliga presentationer och affischpresentationer: Dessa visar verbala och presentationsmässiga färdigheter i att kommunicera information till andra
- Grupparbete: Detta låter dig visa färdigheter i gruppforskning samtidigt som du kan skicka in ett individuellt arbete samtidigt som ditt bidrag till gruppen
- Avhandlingen: Detta låter dig genomföra ett komplext forskningsprojekt och kommunicera kunskapsfynd och rekommendationer under ditt sista år av kursen.
Bedömningarna kommer att utvecklas stegvis under kursen och låter dig få färdigheter förvärva kunskaper få feedback och växa så att du kan implementera denna kunskap och feedback i efterföljande bedömningar. Att arbeta i grupp är en viktig egenskap och som en del av bedömningsprocessen kommer du att arbeta i grupp med andra. Ditt bidrag kommer dock att betygsättas individuellt och du får ett betyg baserat på ditt bidrag till det bedömda grupparbetet.
I slutet av kursen kommer slutförandet av bedömningarna att visa din förmåga att analysera aktuell kunskap och kommunicera detta i både skriftliga och presentationsformat och visa en rad överförbara färdigheter som är relevanta för din professionella anställningsbarhet.
Programresultat
- Bevisa och ha en tydlig kunskap om de tillvägagångssätt (teorier) som är uppenbara i kursen, och utvärdera hur dessa tillvägagångssätt möjliggör en bättre förståelse av brott, kränkande och kontrollmekanismer inom en komplex och föränderlig social miljö
- Kritiskt utvärdera mångfalden av tekniker tillgängliga för analys inom disciplinen kriminologi och kunna analysera, utvärdera och presentera data i en mängd olika format på lämpligt och etiskt sätt, för att förbättra din anställningspotential
- Visa en djupgående och detaljerad kunskap om kriminologi och en medvetenhet om ämnets discipliner och ramar för att ta itu med frågor om brott, utsatthet och svar på brott
- Anta ett självständigt förhållningssätt till lärande och förmågan att formulera frågor för att kritiskt utvärdera de politiska och sociala processerna, och effekterna av ojämlikhet och mångfald som studien av kriminologi utgör och bedöma praxis och värderingar inom det straffrättsliga systemet
- Visa en säker förmåga att hantera, tolka, syntetisera och kritiskt granska kunskap i framkanten av disciplinen, både utomlands och i Storbritannien, med hjälp av kvantitativa och kvalitativa data där så är lämpligt
- Lokalisera och bedöma kriminologiska frågor och interventioner inom historiska, samtida och internationella miljöer, för att kritiskt granska värderingar, praxis och processer för styrning och praktikkontexter i hela samhället
- Bevisa en förtrogenhet med viktiga forskningsteorier, metoder och tekniker, för att slutföra ett oberoende forskningsprojekt som kommenterar och presenterar nyckelresultat för att förbättra din framtida anställningsbarhet
- Demonstrera nyckelfärdigheter (muntlig kommunikation, skriftlig kommunikation, presentation, informationsteknik, lärande och studier, antal, jobbsökning och ansökan) på specificerade svårighetsgrader
- Visa kunskap och analytisk förståelse för yrkesutövning genom att fullfölja en godkänd period av godkänd arbetsplatspraktik.
Karriärmöjligheter
Den här kursen är utformad för att underlätta din inträde till en karriär inom området mänskliga tjänster med särskild tonvikt på straffrätt. Karriärer inkluderar undervisning i kriminologi; ungdomsrätt och ungdomsarbete; kränkande lag; polisarbete; samhällets säkerhet; kommunerna; och forskning om kriminellt beteende.
Typiska resmål för kriminologistudenter inkluderar:
- Kriminalrättsliga områden som ungdomsrätt eller NOMs organisationer inklusive privata organisationer som identifierats av regeringen som bidrar till Transforming Rehabilitation agendan. Till exempel Sodexo Justices Services och Interserve
- Lokal och central förvaltning (statsförvaltningen)
- Välgörenhetsorganisationer men mer specifikt välgörenhetsorganisationer som har åtagit sig att arbeta med brottslingar som till sin natur liknar St Mungo's och St Giles Trust
- Forskartjänster inom privat och offentlig sektor
Du kan också gå vidare till vidare studier på magisternivå inom relevanta områden – till exempel University of Bedfordshire 's Criminology MA.