Keystone logo
© BIMM University
The Academy of Contemporary Music

The Academy of Contemporary Music

The Academy of Contemporary Music

Introduktion

Varför välja ACM? Lärandet genom att göra Ethos

ACM förstår hur musikbranschen fungerar idag och har skapat en fördjupande och omfattande lärmiljö som direkt kopplas till branschen. Vårt lärande genom att göra etos hjälper till att förenkla hur branschen fungerar och ger en tydlig bild av karriärvägar och alternativ. Detta klara och praktiska tillvägagångssätt accelererar lärandet.

Den detaljerade exponeringen för alla aspekter av branschen som det händer (live!) Avslöjar alternativ och destinationer, vilket hjälper våra studenter att göra tydliga val och bygga de kartor de behöver för att styra dem där. Om du är en producent kommer du att veta att du behöver en grundläggande förståelse för sångkonstruktion och låtskrivning, men du måste också grundläggande veta om inkomstströmmar och immateriella rättigheter, från vilka du kommer att dra inkomst.

Du måste också förstå hur din musik är monetiserad genom liveprestation, songwriting krediter och publicering, inklusive synkronisering och licensiering. Vi kommer att lära dig allt detta fullständigt på ACM genom att länka dig med de lag som gör det varje dag på Metropolis.

På samma sätt kan du vara en trummis, vars primära fokus är att utföra och få så mycket erfarenhet som möjligt genom att spela sessioner. I det här fallet behöver du fortfarande förstå hur du får betalt, och hur kan du, om du påverkar ett spår, eventuellt vara medskrivande och hjälpa till med att skapa en produkt. I det här fallet blir sessionsspelning faktiskt skrivande. Du måste känna skillnaden i hur du får betalt för att spela och skriva.

Medan du lär dig kommer du att bygga din portfölj och vi hjälper dig att förstå hur du kan utnyttja det arbete du skapar för att bygga din egen fanbas, i stället för att bara vara en jobbande musiker. Detta maximerar din anställbarhet som professionell musiker genom att göra vad du önskar genom att marknadsföra dig själv som den primära tillgången. Vi lär dig detta eftersom vi har de bästa branschpersonalerna på plats och gör det varje dag.

Honing ditt hantverk som konstnär i hopp om att bli undertecknad av en stor etikett är ett gammalt koncept och är inte längre hur verksamheten fungerar. Vårt mål är att inbädda i varje konstnär som kommer genom ACM, tron, lust och förståelse för hur man blir en trovärdig, självförsörjande artist. När du är i den positionen måste du vara rustad att diskutera villkor med förtroende med ett band, en producent, en chef, en etikett och en förläggare. Vi kommer att utrusta dig för att hantera din egen karriär, i motsats till att du tävlar om att logga in med en chef på examen utan att helt förstå hur man hanterar din egen karriär och möjligheter.

Genom vårt djupa integrerade förhållande med Metropolis har ACM sitt finger på pulsen, vilket hjälper till att ge våra studenter möjlighet att bestämma sin plats inom den. Vi vet var branschen är just nu, på Metropolis arbetar lagen på alla nivåer, inklusive de stora, oberoende och direkt med signerade och osignerade artister, varumärken, distributionspartner och innehållsskapare.

ACM inkapslar industrin från slutet till slutet, där dagens och morgondagens musik skrivs, produceras, blandas, mästas, distribueras, marknadsförs och publiceras. Våra studenter lär inte sig av en bok utan genom praktisk erfarenhet av musikens verksamhet. Det är den inbyggda, levande andningsförbindelsen mellan ACM och Metropolis som ger våra elever detta unika perspektiv och möjlighet.

Den inbördes kopplingen mellan ACM och Metropolis ger våra elever möjlighet att lära av de erbjudanden vi gör när de händer. Ian Brenchley, VD för Metropolis, har kört studion i sju år och har tidigare arbetat i mer än femton år på stora etiketter inklusive Universal. Genom sina möten med professionella på högsta nivå inom industrin och de erbjudanden som följer av dem, bringar Ian de mest relevanta insikterna och lärdomarna direkt till ACM-studenter. Här är några exempel på att integrera praktisk industriinnehåll i vår elevs erfarenhetslärande i Ians ord:

"Jag träffade Andy Ross och Charles Barsamian på en senaste affärsresa till LA. De arbetade båda på skärande filmer och ansvarade för synkronisering, musikövervakning och placering av orkestriska poäng. De startade ett nytt företag som heter Exit Strategy Productions, specialiserat på musikövervakning och publicering. Vi tog dem sedan som konsulter för att skapa publiceringsmöjligheter för oss via Hollywood-filmer och kärnverksamhet via orkesterspår för studion vi kör i Doha, Qatar, Katara Studios av Metropolis. Lärarna från byggandet av detta nya förhållande och hur vi utvecklade strategin för att gynna vår kärnverksamhet från den användes sedan som masterclass-innehåll för ACM Business-studenter. Vi fortsätter att uppdatera eleverna om den fortsatta utvecklingen av detta Metropolis-projekt i realtid. Utöver detta kommer studenterna från Business School som går med hos Metropolis som praktikanter, att hjälpa oss att utveckla riktiga synkroniseringskataloger, från vilka vi ställer in för de filmer vi övervakar.

Vi träffade också nyligen Shazam som vi bad om att hjälpa oss att marknadsföra våra spelningar i studion. Detta resulterade i att företaget erbjöd oss ​​sitt varumärkesförsäljningsteam för att sälja våra två tv-format till blue chip varumärken. De kommer också att driva vår Virtual Vinyl app. Detta ger oss tillgång till 600 miljoner konsumenter. Detta är ett perfekt exempel på hur vi jobbar i samarbete med andra varumärken och organisationer för att kommersiellt utnyttja det vi kan erbjuda och förstärka dess påverkan. Samverkan är nyckeln till musikindustrins effektiva arbete som det verkar idag. I det här fallet kommer lärdomarna att presenteras för ACM-studenter via min veckoprojekt, som de kan titta på, för att analysera hur verksamheten gjordes och sedan få möjlighet att engagera mig via en live Q & A. De kommer att kunna föreslå sina egna innehållsideer, som kommer att övervägas när vi skapar våra framtida produkter i samarbete med de största aktörerna i dagens bransch. "

Ian Brenchley VD Metropolis Studios

Platser

  • Guildford

    Rodboro Buildings, Bridge Street, Guildford, GU1 4SB, Guildford

  • London

    London, Storbritannien

    • Birmingham

      Birmingham, Storbritannien

      Frågor