Treårig utbildning i produktdesign
Raffles Milan - International Fashion and Design School
Nyckelinformation
Campus läge
Milan, Italien
språk
Engelsk, Italienska
Studieformat
På Campus
Varaktighet
3 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 21 000 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* Europeiska unionens och EFTA-studenter kan komma ifråga för en justering av sina studieavgifter om de uppvisar bevis på sina inkomster.
Introduktion
Learning by doing är principen bakom de treåriga kurserna på Raffles Milano, en träningsupplevelse som strukturerar sinnet, ger en solid teknisk grund och släpper lös en önskan att vidga dina livshorisonter.
Varför?
Utan design skulle världen vara en mycket fattigare och mer tröttsam plats. Disciplinen design kan definieras som 'genomträngande intelligens' som inbjuder oss att hitta nya betydelser och nya lösningar, och som utbildar människor att skapa värde och värderingar för omvärlden. Design har alltid varit en kraftfull drivkraft för sociala och estetiska framsteg och för tänkande.
Läroplan
Det första årets läroplan är utformad för att göra det möjligt för eleverna att lära sig verktygen för grundläggande design, perception och de mänskliga sinnena, förtrogenhet med material, designhistoria, designteori och representation, design 1. Det andra året innehåller en stark komponent av designlabb, workshops, tvärvetenskapliga laborationer och platsbesök på företag. Det tredje året ägnas åt att analysera framtida trender och scenarier, nya möjligheter för design, med staden som teater för design. Den sista terminen fokuserar på att utveckla en designuppsats i samarbete med företag.
Ämnen
- Grundläggande design.
- Konst- och designhistoria.
- Materialdesign.
- Undersöker scenarier och utvecklar koncept.
- Representera och kommunicera produkter och tjänster.
- Fysisk och kognitiv ergonomi.
- Upplevd kvalitet och sensationer.
- Design och hållbarhet.
- Strategisk marknadsföring/produkt och kommunikation.
- Designledning.
Rekommendationer
För kvaliteten och effektiviteten av dess didaktiska modell har denna treåriga kurs godkänts av:
Designföreläsare
De är välgrundade yrkesverksamma, författare till projekt som har satt sina spår och med många års erfarenhet av undervisning. De har en bred och verkligt internationell vision. De är en del av en sammanhållen och produktiv grupp och de älskar att diskutera kursernas framsteg, möjligheterna som dyker upp på flykt och enskilda elevers prestationer.
Carlo Dameno Designer ildoppiosegno.com | Enrico Pisino Ingenjör enricopisino.Linkedin | Matteo Ragni Designer matteoragni.com | Makio Hasuike Designer makiohasuike.com |
King & Miranda Designers kingmiranda.com | Setsu & Shinobu Ito Designers studioito.com | Giovanni Pelloso Historiker och kritiker giovannipelloso.Linkedin | Davide Calluori Digital artist b612studio.com |
Stefano Fabbri Illustratör stefanofabbri.eu | Luisa Milani Grafisk designer latigre.net | Monica Milani Designchef monicamilani.Linkedin | Giulio Vinaccia Designer vinaccia.it |
Laura Morelli Konstnär associazionedipiu.org | Camilla Fecchio Grafisk designer camillafecchio.Linkedin | Luigi Ciuffreda Arkitekt luigiciuffreda.Linkedin | Roberto Montanari Designer re-lab.it |
Stefano Giovannoni Designer stefanogiovannoni.it | Lia Luzzatto Färgkonsult color-and-colors.it | Paolo Ranzani Fotograf paoloranzani.com | Maria Candida Gentile Mâitre parfymör mariacandidagentile.com |
Giuseppe Stigliano Professor giuseppestigliano.Linkedin | Orio Vergani Samtida konstkritiker nowhere-gallery.com | Marco Rossano Antropolog marcorossano.Linkedin | Frida Doveil Arkitekt och designer fragil.eu |
Francesca Cattane Arkitekt och designer francescacattaneo.Linkedin | Mark Salerno Designer designsalerno.net | Elio Occhipinti Psykolog occhipintielio.it | Elce design Designer elcedesign.it |
Lorenzo Gecchelin Designer lorenzogecchelin.com | Franco Achill Visuell desiger agdesign.it | Matteo Origoni Arkitekt och designer origonisteiner.it | Mindert De Koningh Mönstertillverkare |
Carlo Forcolini Designer carloforcolini.Linkedin | Giuseppe Ardrizzo Epistemolog | Laura Lisi engelskalärare | Chiara Grandesso Grafisk designer helvetika.it |
Francesco Dondina Grafisk designer dondina.it | Gianluca Ferrauto Tränare gianlucaferrauto.Linkedin | Alice Barki Industri designer alicebarki.Linkedin | Aldo Bottoli Färg och Perception designer bbcolordesign.it |
Laura Cattaneo Visuell och gränssnittsdesigner halfpastwelve.com | Marco Frigerio Designer arduinidesign.eu | Gianni Arduini Designer arduinidesign.eu | Stefano Moscatelli Arkitekt studiomoscatelli.com |
Patrizia Scarzella Arkitekt/journalist patriziascarzella.eu | Pierluigi Masini Journalist/skribent pieluigimasini.Linkedin | Danilo De Rossi Designer danilodrossidesigner.com | Roberto Pauli Industri designer RobertoPauli.Linkedin |
Stefano Frattini Visuell designer elcedesign.it | Valentina Di Francesco Visuell designer elcedesign.it | Motoki Yoshio Designer yosh.io | Anna Santi Forskare |
Paolo Orlandi Illustratör paolorlandi.it | Arian Brajkovic Designer linkedin.com | Alessandro Barzaghi Rörelsedesigner alessandrobarzaghi.com | Massimo Mussapi Designer mussapi.com |
Amelia Valletta Designer ameliavalletta.it | Isabella Tiziana Steffan Arkitekt studiosteffan.it | Barbara Tornaghi Industri designer frogdesign.com | Monica Ferrigno Designer ildoppiosegno.org |
Raffaele Ferrante Expert på designledning raffaeleferrante.Linkedin | Marco Capellini Arkitekt matrec.com | Sara Selmi Industri designer saraselmi.Linkedin | Valeria Calfa Visuell designer titaniumstudiomilano.com |
Marianna Zocca Tjänstedesigner a-off.byrå |
företag
Under nästan trettio års arbete har Raffles Group byggt upp ett stort nätverk av partners som deltar i våra treåriga och masterkurser. Dessa företags rykte och kvaliteten på de relationer e har utvecklat med dem är en garanti för ett avgjort fruktbart möte mellan utbildning och näringsliv.
Adidas, Aigner, B&O - Bang & Olufsen, Boucheron, Brother, Bulgari, Burberry, C&A, Cartier, Chanel, Chloé, Design Business Chamber Singapore, Diesel, Dior, Dolce & Gabbana, Dunhill, Elle, Fendi, Fujifilm, Furniture Design Award Singapore, Giorgio Armani, H&M, Heinz, Hermes, Hogan, HP Technology, HSBC – Hong Kong and Shanghai Banking Corporation, IKEA, InterContinental Hotels & Resorts, Kohler, Lear Corporation, Lego, Li & Fung, L'Oréal, Louis Vuitton, LVMH, Mahogany, Max Mara, MediaCorp, Metro, Michael Kors, Microsoft, Nippon Paint, Nokia, Orchard Road Business Association, Pepsi, Philips, Prada, Puma, Ralph Lauren, Redworks, Richemont, Richmond, Rolex, Saatchi & Saatchi, Saint Laurent Paris, Samsung, Shiseido, Siemens, Singapore Furniture Industries Council, Singapore Jewellers Association, Sony Pictures, Standard Chartered, Textile & Fashion Federation, Tiffany & Co., Valentino, Versace, Y&R, Yves Saint Laurent.
Måndagsprat
Varje måndagskväll klockan 18.00 bjuder Raffles Milano in sina studenter att träffa en av de stora personligheter som går på scenen för design, stil och designkultur. Att höra de historier och idéer som påverkar marknaden och driver vårt tänkesätt – direkt från hästens mun – är en fantastisk möjlighet som tillför substans till våra akademiska program. Här är agendan för möten för det kommande året.
Europeiska unionens och EFTA-studenter kan komma ifråga för en justering av sina studieavgifter om de uppvisar bevis på sina inkomster.
Idealiska studenter
Kursen vänder sig till sökande med gymnasieexamen. Idealiska studenter i den här kursen strävar efter att omvandla sina kreativa egenskaper till förmågan att tänka, tänka, genomföra och kommunicera projekt, produkter och tjänster. Kursen ger dem de forskningsverktyg, metoder och processer de behöver för att kunna styra komplexiteten i design. Eftersom design är tvärvetenskaplig till sin natur kommer kursen att introducera studenterna till de verktyg de behöver för att interagera med olika experter för att hantera processen, från produktens utformning till dess marknadskommersialisering.
Karriärmöjligheter
Professionella möjligheter
Design är en viktig faktor för varje företag som gör kvaliteten på sina produkter till ett kännetecken för sin marknadspositionering. Den kvaliteten omfattar produktens uppfattning, användbarhet och känslomässiga attraktionskraft, dess förmåga att tillgodose kraven på miljömässig hållbarhet, ett lämpligt materialval och produktens livscykel. Och designern är huvudaktören i processen att definiera produktens huvudsakliga egenskaper. I slutet av denna kurs kommer studenterna att kunna hitta möjligheter till arbete eller strukturerad yrkesplacering inom alla möjliga olika branscher, varhelst innovation konvergerar med kvaliteten på produkter, tjänster och processer.
Galleri
Läroplan
Det första årets läroplan är utformad för att ge eleverna möjlighet att lära sig verktygen för grundläggande design, perception och de mänskliga sinnena, förtrogenhet med material, designhistoria, designteori och representation, design 1. Det andra året har en stark komponent av designlabb, workshops, tvärvetenskapliga laborationer och platsbesök hos företag. Det tredje året ägnas åt att analysera framtida trender och scenarier, nya möjligheter för design, med staden som teater för design. Den sista terminen fokuserar på att utveckla en designuppsats i samarbete med företag.
Ämnen
- Grundläggande design
- Konst- och designhistoria
- Materialdesign
- Undersöker scenarier och utvecklar koncept
- Representera och kommunicera produkter och tjänster
- Fysisk och kognitiv ergonomi
- Upplevd kvalitet och sensationer
- Design och hållbarhet
- Strategisk marknadsföring/produkt och kommunikation
- Designledning