Treårig kurs i inredningsdesign
Raffles Milan - International Fashion and Design School
Nyckelinformation
Campus läge
Milan, Italien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
3 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
Introduktion
En fråga om utrymmen
Att lära sig genom att göra är principen bakom de treåriga kurserna på Raffles Milano, en träningsupplevelse som strukturerar sinnet, ger en solid teknisk grund och släpper lös en önskan att vidga dina livshorisonter.
Varför?
Att designa är att förvandla världen, från de enklaste sakerna upp till de mest komplexa. Design är inte bara en disciplin som lär oss hur man uppfinner och förbättrar den materiella sidan av livet: det är också en idealisk modell som lär oss hur saker både stort och smått binds samman av osynliga trådar. Det är konsten att förändra, ansvar och engagemang.
Föreläsare
De är välgrundade yrkesverksamma, författare till projekt som har satt sina spår och med många års erfarenhet av undervisning. De har en bred och verkligt internationell vision.
De är en del av en sammanhållen och produktiv grupp, och de älskar att diskutera kursernas framsteg, möjligheterna som ger sig själva på flykt och individuella elevers prestationer.
Företag & varumärken
Under nästan trettio års arbete har Raffles Group byggt upp ett stort nätverk av partners som deltar i våra treåriga och masterkurser. Dessa företags rykte och kvaliteten på de relationer e har utvecklat med dem är en garanti för ett avgjort fruktbart möte mellan utbildning och näringsliv.
Adidas, Aigner, B&O – Bang & Olufsen, Boucheron, Brother, Bulgari, Burberry, C&A, Cartier, Chanel, Chloé, Design Business Chamber Singapore, Diesel, Dior, Dolce & Gabbana, Dunhill, Elle, Fendi, Fujifilm, Furniture Design Award Singapore, Giorgio Armani, H&M, Heinz, Hermes, Hogan, HP Technology, HSBC – Hong Kong and Shanghai Banking Corporation, IKEA, InterContinental Hotels & Resorts, Kohler, Lear Corporation, Lego, Li & Fung, L'Oréal, Louis Vuitton, LVMH, Mahogany, Max Mara, MediaCorp, Metro, Michael Kors, Microsoft, Nippon Paint, Nokia, Orchard Road Business Association, Pepsi, Philips, Prada, Puma, Ralph Lauren, Redworks, Richemont, Richmond, Rolex, Saatchi & Saatchi, Saint Laurent Paris, Samsung, Shiseido, Siemens, Singapore Furniture Industries Council, Singapore Jewellers Association, Sony Pictures, Standard Chartered, Textile & Fashion Federation, Tiffany & Co., Valentino, Versace, Y&R, Yves Saint Laurent.
Måndagsprat
Varje måndagskväll klockan 18.00 bjuder Raffles Milano in sina elever att träffa en av de stora personligheter som går på scenen för design, stil och designkultur. Att höra de historier och idéer som påverkar marknaden och driver vårt tänkesätt – direkt från hästens mun – är en fantastisk möjlighet som ger substans till våra akademiska program. Här är agendan för möten för det kommande året.
Europeiska unionens och EFTA-studenter kan komma ifråga för en justering av sina studieavgifter om de kan styrka sina inkomster.
Idealiska studenter
Den här kursen är utformad för kandidater som har en gymnasieexamen och för studenter från italienska och utländska universitet. Sökande bör ha ett specifikt intresse för disciplinerna rymddesign (hem, kontor, gästfrihet, mötesplatser och detaljhandel) och i utformning och design av miljöer för utställningsdesign och möbeldesign för hemmet, arbetsutrymmet och fritidsplatsen.
Kursen kommer att fokusera på studier och en sammanhängande tillämpning av dekoration, materialanvändning, belysningsteknik och inredningstillbehör. Studenterna förväntas visa en stark attityd och intresse för studiet av socialt beteende, bildkonstkulturen och sociokulturella trender. Deltagare i den här kursen är framtida formgivare av miljöer och kommunikativa atmosfärer, pigga tolkare av samtida trender och livsstilar.
Karriärmöjligheter
Professionella möjligheter
Inredningsarkitekten är en designer som kan hantera utrymmen av olika storlekar och komplexitet och översätta budskapen och atmosfären från ett varumärke eller en privat kund till utrymmen med konkreta lösningar, utrymmen som förmedlar budskap, känslor och mening. Han eller hon är en professionell nyckelfigur för arkitekt- eller designföretag, eventbyråer, tv- eller filmstudior, designkontor och företag inom möbel- och inredningstillbehörsbranschen. Den specifika tekniska bakgrunden hos inredningsdesignern gör det också möjligt för honom/henne att påbörja en karriär som kritiker och forskare av inrednings- och möbelsystemet eller fungera som konsult och art director för företag inom mode och design.
Galleri
Läroplan
En första propedeutisk fas (första året) följs av en mellanliggande djupstudie (andra året) och ett avgörande skede tillägnad den slutliga projektportföljen (tredje året). Efter att ha tillägnat sig de teoretiska grunderna för teckning och representation och studerat konstens historia och arkitektur för hemmiljöer, kommer studenterna sedan att ta itu med de allt mer komplexa sociala och kulturella scenarier där företag verkar idag och studera utvecklingen av vanor och livsstilar samt av varumärkens relation till användare och konsumenter. Huvudmålet är att söka efter designlösningar som kan ge de mest avancerade och hållbara svaren för att förbättra livskvaliteten, på arbetsplatsen och på fritiden.
Ämnen
- Visuell design
- Ritning, relief och representation av utrymmen
- Historien om arkitektur och inredning
- Konst- och designhistoria
- Utställningsdesign
- Retail design
- 3D och CAD workshop
- Miljödesign
- Antropologi och konsumtionssociologi
- Material och ytor
- Varumärke, marknadsföring och forskning
- Akustik och ljusteknik
- Färg och kolorimetri
- Dekoration och texturer