
Kandidatexamen i spelutveckling och digital animation (
Vilnius, Litauen
VARAKTIGHET
4 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
01 Jun 2025
TIDIGASTE STARTDATUM
01 Sep 2025
STUDIEAVGIFTER
EUR 4 108 / per year
STUDIEFORMAT
På Campus
Introduktion
Har du någonsin spelat ett datorspel och undrat hur de får karaktären att hoppa? Gillar du att medvetet hitta buggar i ditt spel? Har du någonsin tänkt på hur din favoritkaraktär har animerats? Har du alltid varit mer matematiskt lagd?
Om du tycker att du tänker positivt om något av ovanstående, sluta undra vad du ska studera: spelutveckling och digital animation är ditt spel. Studera i Litauen och studera sedan utomlands i Sydkorea genom att välja detta gemensamma studieprogram. Tillbringa ett år i Sydkorea, ett av de bästa länderna inom spelutveckling. Genomför dina studier på engelska och välj ytterligare en språkstudie för att bli en sann internationell expert på att skapa spel och digital animation. För att dra full nytta av denna kurs måste du ha minst en B1-nivå i engelska.
Genom att få en högskoleutbildning i informatik kommer du under 4-åriga studier att introduceras till grunderna i programmering, och modern matematik, och lära dig att designa ett spel från noll. Du kommer också att lära dig 3D-animering, objektorienterad programmering, design på spelnivå, partikeleffektanimering och mycket mer. I slutet av dina studier kommer du att behöva göra ditt eget spel som ett slutprojekt. Vid framgång tilldelas du en kandidatexamen, samt 240 hp. Utexaminerade kommer att kunna arbeta inom områden som datorspel, filmindustrin, reklam, konst och design.
Spelutveckling och digital animering är unika bland andra studieprogram på alla universitet i Litauen. På MRU erbjuder vi en möjlighet att leva och lära av de bästa spel- och animationsdesignerna vid Dongseo University i Sydkorea. Du kommer att kunna uppleva sanna internationella studier och vi kommer att se till att du är förberedd för det. Gör dig redo för ditt livs största äventyr!
MRU och Dongseo Uni ger verkligt prisvärda studier. Vi har stipendier tillgängliga för många studenter och mer information om det finns här. Vi ger även hjälp med uppehållstillstånd för alla internationella studenter.
Antagningar
Läroplan
- 1:a och 2:a året vid Mykolas Romeris University , Vilnius, Litauen
- 3:e och 4:e året vid Dongseo University, Busan, Sydkorea
1: a året
1 termin
Obligatoriska kursenheter
- Samtida matematik
- Psykologi
- Introduktion till digitalt innehåll
- databaser
- Grundläggande för programmering
2 Semester
Obligatoriska kursenheter
- Spel design
- Spel Matematik
- Datastrukturer och algoritmer
- Datorgrafik
- Främmande språk för särskilda ändamål (engelska / franska / tyska)
2: a året
3 Semester
Obligatoriska kursenheter
- Grundläggande skulptur
- Datornätverksarkitektur
- Objektorienterad design och programmering
- Grundläggande figurritning (precisionsritning)
- Alternativt valbara delkurser
- Artificiell intelligens i spel
- Matt målning
4 Semester
Obligatoriska kursenheter
- Filosofi
- Kinematografi och redigering
- 3D-modellering
- 3D Maya Fundamentals
- Alternativt valbara delkurser
- Spelmotorarkitekturer
- Spelscenario och spelnivådesign
Tredje året
5 termin
Obligatoriska kursenheter
- Obligatoriska kursenheter
- Valfritt ämne 1
- Alternativt valbara delkurser 1
- Modellering och texturskapande av varelser 1
- Programmeringsmetod
- Alternativt valbar delkurs 2
- Character Animation Studio 1
- Datorgrafik programmering
- Alternativt valbar delkurs 3
- Artificiell intelligens programmering
- Miljömodellering och texturskapande 1
- Alternativt valbara delkurser 4
- Dator nätverk
- Inställning av varelse och miljö 1
6 termin
Obligatoriska kursenheter
- Valfritt studieämne 2
- Alternativt valbara delkurser 1
- Creature Modeling & Texture Creation 2
- 3D-spelprogrammering
- Alternativt valbar delkurs 2
- Character Animation Studio 2
- Spelserverprogrammering
- Alternativt valbar delkurs 3
- Miljömodellering och texturskapande 2
- Spelverktygsprogrammering
- Alternativt valbara delkurser 4
- Datorarkitektur
- Digital filmskapande
- Alternativt valbar delkurs 5
- Komposition 1
- Operativsystem
4 år
7 termin
Obligatoriska kursenheter
- Kandidatuppsats. Del I
- Forskningsmetoder
- Alternativt valbara delkurser 1
- Komposition 2
- Använder Engine Game
- Alternativt valbar delkurs 2
- Spelprojekt
- Skapande av ljus och rendering
8 termin
Obligatoriska kursenheter
- Portfölj
- Kandidatuppsats
- Sound Studio
Galleri
Programresultat
Allmänna kompetenser och lärandemål
Personliga förmågor
- Kan tillämpa kreativa lösningar, känner till principerna för självutbildning och kan tillämpa dem i teambaserade aktiviteter.
Sociala förmågor
- Kan samla ett team för kreativa projekt, samt planera och genomföra ledningsaktiviteter för distribution av digitalt innehållsproduktion.
Ämnesspecifika kompetenser och lärandemål
Kunskap och dess tillämpning
3.1. Kan självständigt förvärva kunskaper inom området informatik och digitalt innehåll, följa tekniska och kreativa trender i nationell och global skala.
3.2. Kan analysera datatransaktionsprocesser i datornätverk och informationssystem genom att förstå informationsteknologiernas arkitekturer, konfigurera och tillämpa dem för utveckling av digitalt innehåll.
Forskningsfärdigheter
4.1. Kan självständigt utveckla forskningsplan, studera och analysera den vetenskapliga litteraturen, systematisera och sammanfatta information, dra slutsatser.
4.2. Kan välja lämpliga kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder för analys av problemområde, tillämpa dessa metoder och presentera insamlad data i lämplig form för forskningsobjektet.
Speciella förmågor
5.1. Kan designa och implementera spel- och visuella innehållsprojekt genom att använda datastrukturapplikationsmiljöer, databassystem och artificiell intelligensmetoder.
5.2. Kan skapa spelscenarier, designa och programmera arkitektoniska element i spelet.
5.3. Kan applicera verktyg för texturering, visuella effekter, mattmålning i efterproduktion av digitalt innehåll.
5.4. Kan designa och tillämpa människa-maskin interaktionssystem, verktyg, matematiska modeller i spelutveckling.
5.5. Kan använda grafisk design och modelleringsverktyg för utveckling av digitalt innehåll.
Studieavgift för programmet
Stipendier och finansiering
MRU strävar efter att säkerställa att alla våra studenter får högkvalitativ utbildning oavsett deras ekonomiska situation, därför, vänligen hitta alla tillgängliga stipendier för blivande internationella studenter listade nedan.
Notera:
- Alla angivna stipendier finansieras antingen av Litauens regering eller Mykolas Romeris University
- Det kan finnas ytterligare finansiering från studenters ursprungsländer
- Alla EU-medborgare kan ansöka om statligt finansierade studier
- Stipendier för aktuella internationella studenter listas här
MRU Incitament stipendier
Vem kan ansöka?
Bäst presterande kandidat- eller masterstudenter (statsfinansierade och icke-statsfinansierade) från utländska mål*.
Finansiella bestämmelser:
1,5 BSB (1 BSB = 55 Eur) tillhandahålls 2 gånger per år (höstterminen (september-januari)/ vårterminen (februari-juni)) och betalas månadsvis.
Kriterier:
Bäst presterande studenter på den akademiska enheten bestäms varje termin av deras inlärningsresultat (genomsnitt av de senaste sessionsbetygen – minst 8).
*Lista över länderna godkänns av rektor på förslag av vicerektor för akademiska frågor.
Karriärmöjligheter
Sådana områden som datorspel, filmindustrin, reklam, konst och design är måldomänerna för anställningsbarhet för utexaminerade från informatik och digitalt innehåll. En av de väsentliga utmärkande särdragen för den digitala innehållsindustrin är dess globala karaktär och extremt breda möjligheter till entreprenörskap och egenföretagande. Efter examen från detta program kan kandidatexamen tävla internationellt, eftersom det digitala innehållsområdet – är mycket dynamiskt och bygger på principerna för nätverkssamarbete. På grund av det kommer den kreativa arbetaren i den digitala innehållsindustrin att vara flexibel och kunna arbeta med olika intresserade kursenheter samtidigt som de använder globala informationsutbyteskanaler. Dessutom är det nödvändigt att betona att studenter som tar examen från utbildningsprogrammet Informatik och digitalt innehåll kommer att kunna arbeta i olika företag för produktion av digitalt innehåll – internationella datorspelsstudior, designbyråer, filmstudior och alla affärsorganisationer som är orienterade mot skapandet av digital produktion genom att använda IKT .