We have scheduled maintenance on our sites on the 21st of May from 4PM to 8PM CET. During this maintenance window, some functions on this site may become temporarily unavailable

Kodolanyi Janos University (KJU)

Kodolanyi Janos University (KJU)

Kodolanyi Janos University (KJU)

Introduktion

Kodolanyi Janos University (KJU) är ett statligt ackrediterat ideellt universitetsutbud, akademiska program inom turism och gästfrihet, företagsledning, massmedia och kommunikation, samhällsvetenskap, historia, kultur- och språkstudier. Förutom de akademiska programmen erbjuder KJU också ett brett utbud av eftergymnasiala, LLP-kurser för utbildare och praktikanter samt internationella terminer, sommarkurser, studieturer och praktikprogram.

I Ungern har KJU varit banbrytande för utvecklingen av e-baserad utbildning på alla nivåer som överensstämmer med EU-standarder som stöds av specialiserad tillämpad forskning. Alla program drar nytta av yrkeskunskapen hos kvalificerade fakultets- och yrkesutbildare samt gästföreläsare från branschen och internationella partners.

Vårt uppdrag är att bidra till insatserna för att stärka det europeiska konkurrenskraftiga högre utbildningssystemet och den internationella integrationen av ungerska högre utbildning. Som ledare bland ideella högskolor är målet för KJU att vara ett centrum för spetskompetens inom utbildning, innovation och forskning.

Varför KJU?

Anledningar att få den valda examen vid KJU

KJU erbjuder unika möjligheter för studenternas entreprenörsverksamhet att starta en självständig karriär.

  1. Njut av examens excellens: Du kan utveckla yrkeskunskaper för företagstjänster från 2000-talet.
  2. Få bidrag för internationell rörlighet: Du kan välja att studera eller praktikera en termin i ett annat europeiskt land
  3. Samarbete med proffs: Med vår hjälp kan du utveckla ditt professionella nätverk
  4. Ta en kurs, studera och arbeta: I samarbete med ungerska företag kan vi erbjuda dig arbetslivserfarenhet, inklusive deltidsjobb

KJU-modellen är förstklassigt erbjudande

Det är starkt internationaliserat

  • eftersom den överensstämmer med UN Compact -modellen GLRI 50+20 Global Responsible Leadership som rekommenderas av EFMD WBSCSB ackrediteringsbyråer i Europa och USA.

Det är mycket professionaliserat

  • eftersom den kombinerar den senaste kunskapsbasen för företagsekonomi och förvaltning med ett servicevetenskapligt tillvägagångssätt.

Den har stor vikt vid kvalitet

  • eftersom den uppfyller de europeiska ENQA-, ASIANAPQN- och US CHEA -ackrediteringsnormerna har vunnit flera prestigefyllda nationella och internationella kvalitetspriser.

Statistik

  • Antal elever: 3000
  • Antal globala partners: 170
  • Utgivna examensbevis: 33000
  • Sysselsättningsgrad inom 6 månader efter examen: 90 %

    Antagningar

    Alla internationella sökande som uppfyller antagningskriterierna som definieras av KJU:s regler antas till det komplexa programmet som består av en pre-bachelor eller pre-master (PREP) termin och den valda kandidat- eller masterkursen. Studenter som genomför PREP-terminen framgångsrikt kommer automatiskt att få en plats i den valda kandidat- eller masterkursen vid KJU under förutsättning att de har uppnått godkänt betyg i slutet av PREP-terminen. De akademiska poängen (ECTS) kommer att godkännas och överföras till de valda kandidat- eller masterstudierna, vilket innebär att du redan kan samla hälften av de obligatoriska 30 ECTS under en akademisk termin av din valda examenskurs.

    Antagningskriterier

    Kandidatstudier:

    • avslutad gymnasieutbildning som ger de sökande rätt att bedriva kandidatstudier i hemlandet (gymnasieexamen)
    • Goda kunskaper i engelska (minst IELTS 5.0 eller motsvarande)

    Masterstudier:

    • avslutade kandidatstudier på 6 eller fler terminer (Bachelor Honours degree)*
    • Goda kunskaper i engelska (minst IELTS 5.5 eller motsvarande)

    När det gäller MSc in Tourism Management och MSc in Enterprise Development accepteras endast en kandidatexamen som erhållits inom samma studieområde (t.ex. turism, catering, ekonomi, handel, ekonomi, etc.)

    Visumkrav

    Sökande som kommer från ett land som är visumpliktigt enligt Schengenregelverket behöver ansöka om uppehållstillstånd för studier och även ett uppehållstillståndsvisum (D-visum).

    Med uppehållstillståndsvisum (D-visum) kan du bara resa in i Ungern en gång och du får stanna med detta dokument i Ungern endast i 30 dagar.

    Ansökan om uppehållstillstånd i ditt land

    Du måste lämna in ansökan om uppehållstillstånd på det ungerska konsulatet, som är verksamt i ditt eller närmaste land. Genom att kontakta konsulatet kan du be om ytterligare information eller så blir du vägledd av vår representant i ditt land.

    Visumpaketet för uppehållstillstånd bör innehålla följande dokument:

    • En ifylld och undertecknad blankett för ansökan om uppehållstillstånd;
    • betalning av viseringsavgiften;
    • Ett giltigt pass (vars giltighet måste överstiga den begärda viseringen med minst 3 månader);
    • 1 passbild i färg (inte äldre än 6 månader);
    • styrkande dokument om skolgång (Letter of Acceptance utfärdad av KJU);
    • Stöddokument för logi (bekräftelse på logi utfärdad av KJU);
    • Handlingar som intygar uppehälle i Ungern (attesterat bankkontoutdrag; och/eller förklaringen från föräldrarna om deras sponsring av vistelsen i Ungern. Banklån för sponsring accepteras inte!);
    • Sjukförsäkring eller motsvarande ekonomiska medel;

    Stipendier och finansiering

    Alla examensstudenter som är inskrivna i KJU med aktiv status är berättigade till Erasmus+ Mobility Grant för studier och/eller praktik utomlands.

    Ytterligare detaljer:

    Erasmus+ kontor:
    1139 Budapest, Frangepán St. 50-56
    Rum: 007

    Erasmus+-koordinatorer:
    Annamária Bajusz (mobilitet för studier)
    Sara Szakony (mobilitet för praktik)

    Studentberättelser

    Platser

    • Budapest

      1139 Budapest, Frangepán utca 50-56, , Budapest

      • Székesfehérvár

        8000 Székesfehérvár, Fürdő utca 1, , Székesfehérvár

        Frågor