Kandidatexamen i arkitektur
International University of Catalonia
Nyckelinformation
Campus läge
Barcelona, Spanien
språk
Engelsk, Spanska,
Studieformat
På Campus
Varaktighet
10 terminer
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 11 820 / per year
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Sep 2024
Introduktion
UIC har åtagit sig att förse sina studenter med den bästa akademiska förberedelsen inom både teoretiska och praktiska områden, och även att ge dem de verktyg som är nödvändiga för framgångsrik tillgång till arbetsmarknaden.
För att effektivt uppnå dessa mål har UIC utvecklat ett pedagogiskt tillvägagångssätt baserat på följande verktyg och metoder:
Personlig uppmärksamhet
Individuell uppmärksamhet ägnas åt våra studenter. Förhållandet är högst 20 studenter per föreläsare.
Jobberbjudanden
Vi har en lista över nationella och internationella anställningserbjudanden. Detta gör det möjligt för studenter att få tillgång till ett jobb i vilken stad som helst i världen, vilket involverar professionella Pathways i förlag, offentlig förvaltning, kontorsarbete, marknadsföring, konsultverksamhet, industri etc.
Internationellt tillvägagångssätt och undervisning på engelska
I slutet av sina studier vet våra studenter hur de ska försvara sina projekt på engelska och kommunicera med lämplig terminologi och ordförråd relaterat till deras disciplin. Av denna anledning undervisas många ämnen på engelska från första läsåret och vi inkluderar även engelska för arkitektur som ett ämne i vårt utbildningsprogram.
Råd och coachning*
Varje elev tilldelas en akademisk rådgivare och en professionell coach*.
Arbetar tvärgående och på olika nivåer
Ett litet universitet som vårt gör det möjligt att undervisa ämnen på ett tvärgående eller tvärgående sätt och alla interagerar med varandra. Studenter lär sig också att arbeta på olika olika nivåer, från territoriell till konstruktion, inom samma projekt.
Vertikal verkstad
En intensiv projektverkstad med team av studenter från andra till femte året.
Forum
Konferenser med prestigefyllda nationella och internationella arkitekter.
Arkitektur som står till samhällets tjänst
ESARQ är den enda arkitektskolan i Spanien som undervisar obligatoriska ämnen om samarbete, hållbarhet och tillgänglighet.
Avancerad teknik
Vi genomför en workshop om hur man gör skalmodeller och digital arkitektur som är banbrytande i Spanien, vi ger studenterna en laserskärmaskin, en dator numerisk styrmaskin (CNC) och ett snabbt prototypverktyg (3D Z Printer) för att göra volymetriska modeller.
Stolar: länkar till företag inom denna sektor
Vi innoverar genom att tilldela olika ordförandeposter och genom att genomföra forskningsprojekt sponsrade av prestigefyllda företag som Acer, Capital Reig, Uralita, Saloni Ceràmica, Hispalyt, Fundación Adecco och Valentine.
*Coach: en professionell som hjälper eleverna att utveckla sin fulla potential ur både personlig och professionell synvinkel.
Akademisk ackreditering
Utexaminerad från UIC Architecture -programmet.
Arbetsplacering
ESARQ-UIC har för närvarande olika arbetsförmedlingsavtal med ett stort antal yrkesmetoder och företag inom byggsektorn, hemma och utomlands, villiga att ta emot studenter.
Innan du börjar en praktik är det viktigt att kontrollera att universitetet och praktik- eller byggrelaterade företaget har undertecknat ett ”Arbetsförmedlingsavtal”.
Mål
Målet med dessa praktikplatser är att tillämpa de teoretiska begreppen som lärt sig i examen i arkitekturkursen och att initiera studenten till den verkliga yrkesvärlden, en erfarenhet som kommer att hjälpa när det gäller att komma in på arbetsmarknaden i framtiden.
Drift
ESARQ-UIC inkluderar det obligatoriska ämnet arbetsförmedling i sin examen i arkitekturkurs som en del av studieplanen för femte klass. Arbetsförmedling inom yrkesverksamhet eller i företag med anknytning till byggsektorn är värd sex ECT (motsvarande 180 timmars arbete).
Med tanke på nivån på praktiskt innehåll i kursen Arkitektur, är praktikperioden särskilt viktig eftersom det är när studenterna står inför sina första yrkeserfarenheter. Praktikplatser utgör ett ytterligare utbildningsverktyg när det gäller kunskap och färdigheter och de genomförs i samförstånd med kontoret eller företaget under överinseende av universitetet och en företrädare för kontoret eller företaget.
Dessa praktikplatser är kopplade till alla examensämnen eftersom alla är nödvändiga för yrkesutövning. Beroende på vilket arbetsområde studenten väljer kommer vissa att vara mer relevanta än andra.
Läroplan
10 terminer — 300 ECTS — 60 platser Barcelona Campus
År 1
Termin 1
- Rumslig och formell analys
- arkitektonisk ritning
- Konst- och arkitekturhistoria
- Matematik
Termin 2
- Fysik
- Beräkningsmässig design
- Introduktion till arkitektonisk konstruktion
- Design Studio
År 2
Termin 1
- Arkitektonisk sammansättning I
- Design Studio I
- Byggnadskonstruktion I
- Strukturell beräkning I
- Kritiskt tänkande jag
- Engelska I
- Vertikal verkstad I*
Termin 2
- Arkitektonisk sammansättning II
- Stadsbyggnad I
- Design Studio II
- Byggnadskonstruktion II
- Kritiskt tänkande II
- Foros
År 3
Termin 1
- Arkitekturens historia och teori III*
- Stadsbyggnad II*
- Byggnadskonstruktion III*
- Design Studio III*
- Engelska II Tillgänglighet*
- Vertikal verkstad II*
Termin 2
- Arkitekturens historia och teori IV*
- Design Studio IV*
- Byggnadskonstruktion IV*
- Strukturell beräkning II*
- Byggmekanik och anläggningar I*
- Etik
- Foros II*
År 4
Termin 1
- Byggnadskonstruktion V
- Design Studio V*
- Byggnadsmekanik och anläggningar II
- Samarbete I
- Valfri kurs I
- Hållbarhet I
- Arkitektonisk teori och kritik
- Vertikal verkstad III*
Termin 2
- Byggnadskonstruktion VI
- Stadsbyggnad III*
- Strukturell beräkning III
- Design Studio VI*
- Samarbete II
- Valbar kurs III
- Foros III
År 5
Termin 1
- Studio VII
- Hållbarhet II
- Yrkesetik
- Förvaltning
- Valbar kurs II
- Valbar kurs IV
- Vertikal verkstad IV*
- Arbetslivserfarenhet
Termin 2
- Design Studio VIII
- Stadsbyggnad IV
- Byggnadskonstruktion VII
- Foros IV
- Examensarbete
Valfria
- Keramik Stol*
- Teori och praktik i restaureringen av arkitektoniskt arv
- Llums BCN
- Hantering av webbplatser
- Utforma hälsosamma offentliga utrymmen
*Tvåspråkiga ämnen: Engelska-Spanska.
Den vertikala verkstaden
Vertikal Workshop hålls under läsårets första vecka och fungerar som en energisk start tillbaka för att studera efter sommaruppehållet. Arkitektstudenter, från år ett till fem, tilldelas alla ett blandat team, var och en ledd av två välrenommerade föreläsare, och tävla i en arkitektonisk övning som syftar till att gynna samhället. Under veckans varaktighet förvandlas hela skolan till ett laboratorium för att undersöka ett ämne som valts av verkstadsdirektörerna.
Foros
Foros är ett unikt ämne och en källa till stolthet för UIC Barcelona School of Architecture som, som namnet antyder, ägnas åt debatt och reflektion över samtida arkitektonisk verklighet. Foros, genom konferenser som ges av nationellt och internationellt kända gästföreläsare, syftar till att väcka frågor och diskussion kring aktuella frågor samt reflektera och debattera frågor av avgörande betydelse för arkitekter. Ämnet är inriktat på att veta, förstå, se, omvärdera, överväga, experimentera med och komma närmare arkitekturen.
Examensarbetet
Examensarbetet är det sista steget i inlärningsprocessen för studenter vid UIC Barcelona School of Architecture. Examensarbetet är obligatoriskt för 5årsstudenter och innebär att skapa och utveckla ett arkitektoniskt projekt baserat på teknisk och konstruktionsinnovation. Varje år arbetar studenterna med ett specifikt ämne som överenskommits i samarbete med offentliga institutioner (Barcelona Metropolitan Area, Barcelonas kommunfullmäktige och Kataloniens regionala regering). Syftet är att försvara arkitekturskolornas roll när det gäller att tänka på staden och samtida landskap samtidigt som man bygger på kunskapsöverföring i samhället. Förutom disputationen av examensarbeten inför en självständig kommitté kommer det också att hållas en storskalig utställning i ledande kulturella och sociala centra i hela staden
Antagningar
Studentberättelser
Programresultat
Kompetenser. Kursens mål
Undervisnings- och inlärningsprocessen bygger på förvärv av kompetenser:
Tvärgående kompetenser
Kritiskt tänkande, kreativitet, analytiska och syntesfärdigheter, förmågan att planera och organisera, bra beslutsförmåga, ansvar, observation, lagarbete och ledarskap, positiva studiefärdigheter, självdisciplin, och engagemang.
Specifika kompetenser
- Möjligheten att skapa arkitektoniska projekt som uppfyller både estetiska och tekniska krav. Tillräcklig kunskap om arkitekturhistoria och teori, såväl som om konst, teknologi, och relaterade områden inom samhällsvetenskap. Kunskap om konst och den roll den spelar i arkitektoniska begrepp. Tillräcklig kunskap om stadsplanering och tillämpad planeringsteknik.
- Förmågan att uppfatta och förstå relationerna mellan människor och byggnader, mellan byggnader och deras omgivning, samt behovet av att länka byggnader till utrymmena omkring dem, beroende på krav och mänsklig skala. Förmåga att förstå arkitektens yrke och dess funktion i samhället, särskilt när det gäller att engagera sig i projekt som tar hänsyn till sociala faktorer.
- Kunskap om forskningsmetoder och förberedelser av byggprojekt. Kunskap om de potentiella problemen inom konstruktionsdesign, konstruktion, och teknik involverad i byggprojekt.
- Tillräcklig kunskap om fysiska problem och olika tekniska verktyg, liksom olika byggnaders olika funktioner, och hur de är utrustade med interna strukturer eller funktioner som ger komfort och skydd mot klimatrelaterade faktorer. Förmåga att planera för att tillgodose byggnadens användares krav på ett sätt som respekterar de gränser som ställs av planeringsbudgetar och byggregler.
- Tillräcklig kunskap om branscherna, organisationer, föreskrifter, och förfaranden som är relevanta för att starta byggprojekt, och införliva mönster i projektplanering.
Dessa kompetenser bearbetas genom en mängd olika metoder: föreläsningar, problemlösning, forskningsprojekt, platsbesök, projektplanering och grupp- och individuellt lärande.
Deras förvärv utvärderas med hjälp av en mängd olika bedömningsverktyg som gör det möjligt för studenter att visa sin behärskning av kursmaterialet. Dessa inkluderar objektiva tester, papper, projekt, portföljer, dossiers, PM, självutvärdering, och intervjuer.
Kompetenserna är uppdelade mellan teoretiska klasser, seminarie-workshops, praktiska klasser, extern arbetslivserfarenhet, grupp- och individuella handledning samt grupp- och individuella projekt och studier.