Kandidatexamen i grafisk design - reklam
IED – Istituto Europeo di Design Barcelona
Nyckelinformation
Campus läge
Barcelona, Spanien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
4 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 14 600 *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
01 Sep 2024
* Totalavgift UE-studenter: €14.100 - Totalavgift Extra UE-studenter: €14.600
Introduktion
Introduktion
Inriktningen Grafisk design, resplan i reklam är en kurs omfattande 240 hp för grafiska designers med ett kreativt reklamtänkande. Förutom att utföra designprojekt kommer de att lära sig att genomföra visuella kommunikationskampanjer förstärkta av konceptualisering, varumärkesstrategi och art direction.
Grafisk design har fått en ny dimension som vågar sig bortom sina traditionella gränser till en marknad där designers förväntas bygga in kreativa kommunikationskoncept och strategier i sina projekt.
Att lyckas i kreativitetens värld i denna tid kräver en iögonfallande portfölj som tilltalar både designstudior och reklam- eller varumärkesbyråer. Medveten om detta måste en grafisk designer vara kapabel att skapa och utveckla överraskande och unika idéer. Som en kreativ annonsör måste de bevisa att de har förmågan att skapa och förmedla sina idéer med en kraftfull visuell effekt och professionell skicklighet.
Grafisk design specialisering, resplan i reklam uppmuntrar studenter att utveckla en mängd olika projekt med riktiga kunder under de första tre åren och att genomföra ett slutkursprojekt med en specifik kund kopplad direkt till världen av reklam och kreativitet.
IED Barcelona erbjuder specialiseringar i design på 4 år (240 ECTS). Syftet är att omvandla passion, talang och kreativitet till kunskap och förmågor som gör att framtida designproffs kan utveckla sina karriärer.
Samordnare
Rory Lambert
Rory har arbetat som Creative Director för olika reklambyråer (SCPF, JWT och Pavlov) och kunder som BMW, Freixenet, Trident, Vodafone och Assistència Sanitària. Han fortsatte sedan med att lansera MTL, sin egen byrå som erbjuder banbrytande lösningar inom marknadsföring, strategi och reklam.
Han arbetar även som utvecklingschef på IED Barcelona Visual Communication School och hjälper till att upprätta och handleda kursplanen, samt att sätta upp visst kursinnehåll, mål och slutprojektmetodik.
Galleri
Idealiska studenter
Den här kursen vänder sig till ungdomar som är intresserade av att kommunicera på ett kreativt sätt. Om du älskar att påverka och vill designa innovativa kampanjer, logotyper, varumärken och strategier i en mängd olika format, är Bachelor of Arts in Graphic Design, Pathway in Advertising kursen du har letat efter.
Kursen är inriktad på personer som är intresserade av att lära sig att skapa ett varumärke, kommunicera varumärkesidentitet på ett kreativt sätt, förstå hur strategier och varumärkesbyggande fungerar och omsätta allt i praktiken.
Under dina projekt kommer du faktiskt att arbeta med riktiga varumärken. Efter att ha genomfört kursen har du alla färdigheter du behöver för att skapa och forma dina förslag på ett professionellt sätt för att göra en effektiv visuell inverkan.
Stipendier och finansiering
IED Network erbjuder 182 stipendier för sina grundutbildningar som hålls i Italien och Spanien.
IED Italia och Accademia di Belle Arti Aldo Galli erbjuder 152 stipendier för kurser som hålls i Milano, Cagliari, Florens, Rom, Turin och i Accademia di Belle Arti Aldo Galli i Como. Sista ansökningsdag 5 maj 2022.
IED Spain erbjuder 30 stipendier för kurser som hålls i Madrid, Barcelona och Bilbao.
Sista ansökningsdag 5 april 2022
Lycka till.
Läroplan
År ett
- Ta tag i de grundläggande begreppen design, projektkultur och metodik.
- Uppmuntra eleverna att prova, skapa och kommunicera.
År två
- Studera de tekniska och projektverktygen som behövs för att enkelt och effektivt kommunicera ett visuellt budskap genom att utveckla sin individuella kreativitet och tvärvetenskapliga metodprocesser.
- Lär dig att kommandera programvara som Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe After Effects, etc. och hur man använder kreativitet i företagskommunikation.
År tre
- Tillämpa alla sina tidigare inlärningar för att skapa riktiga projekt.
- Uppmuntra kreativitet och konstnärlig ledning.
- Förstå det professionella sammanhanget och dess fulla komplexitet.
- Skapa en professionell portfölj för att förbereda för arbetslivet.
År fyra
- Avsluta obligatorisk praktik.
- Utveckla projekt som binder in all kunskap som erhållits under hela kursen.
- Att genomföra ett slutkursprojekt med ett riktigt företag som består av att utforma och utveckla en reklamkampanj baserad på forskning, konceptualisering, strategi och produktion.
Metodik
Den valda metoden kallas lärande genom att göra och främjar tvärvetenskap mellan olika områden inklusive design, mode och strategier för ledning och design genom att organisera gemensamma workshops och projekt.
Kursplanen sätter en serie lärandemål för eleven, som blir mer krävande när kursen fortskrider och avslutas med ett slutkursprojekt för en riktig klient.
Programresultat
Kursen lär eleverna allt om de kreativa processerna för forskning, tolkning, konceptualisering och produktion för att hjälpa dem att kommunicera, utsmycka och hitta kreativa, innovativa lösningar för deras produkt, varumärke eller utrymme med hjälp av audiovisuella element.
Projektkulturen är ledmotivet som ligger till grund för hela den didaktiska upplevelsen och främjar idén om "learning by doing" – riktiga projekt med riktiga företag.
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Grafisk formgivare, visuell kommunikatör, kreativ chef, konstchef, branding specialist, företag, publicering eller förpackning bild expert, innehållsutvecklare, copywriter, varumärkonsult, digital reklam strateg, interaktiv varumärkeschef, varumärkeschef, social media strateg.
Tidigare IED Barcelona-studenter arbetar nu för:
- Ogilvy, Shackleton, Everis, Tomorro', Somos, Comuniza, McCann Worldwide, Operation Unicorn, Lo Siento, Pixel Research, Mass Digital, Folch, Duprée, Common Sense, relajaelcoco, Steer Davies Gleave, Stop Stealing My Look, Bestiario, Inoxcrom, och andra.
Företag
Kursen förbättrar sin projektkultur genom att samarbeta med varumärken, företag och institutioner för att överbrygga klyftan mellan det akademiska universum och arbetsvärlden. På detta sätt studerar inte bara metodiken och verktygen för flera discipliner; de lär sig också att hantera riktiga kunder och vad briefing innebär.
Samarbetsvilliga företag:
PSP Sony, Sónar, Everis, ESADE, Barcelona City Council, Pixel Research, Rosas, Loop Festival, Mercats de Barcelona, Oxfam, CCCB, La Fábrica, Alba Synchrotron, Festa del Grafisme, Festival Grec, La Mercè, Barcelona Institute of Culture, Barcelona Brand, Museu de la Xocolata, Benetton, Brands & Roses, Ling, Ericsson Response, mm.