BA (Hons) musikbranschen
The Institute Of Contemporary Music Performance
Nyckelinformation
Campus läge
London, Storbritannien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
3 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
GBP 6 300 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* £ 6300 UK & EU-studenter, £ 8900 utanför EU
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
ICMP'S BA (Hons) Musikaffärs grad kan du skapa ett framgångsrikt företag karriär i musikbranschen.
Kursöversikt
På ICMP Music Business examen, ger vi dig de verktyg och möjligheter som du behöver för att ligga i framkant av musikbranschen, så att du kan skapa och modellera din musikbranschen karriär.
ICMP Music Business grad kommer att hjälpa dig att få praktisk, verkliga erfarenheter genom att sänka ner dig i en kreativ och entreprenöriell miljö. Du kommer att undervisas av etablerade musikbranschfolk och ges möjlighet att främja, och arbete i samband med, kamrat konstnärer. Du lär dig förvaltningsprinciper och ett brett spektrum av affärskompetens och hjälper dig att maximera den kreativa och kommersiella potentialen i konstnärsaffärsrelation. Dina studier kommer att främja entreprenörskap och kreativt tänkande, hjälper dig att skapa och starta ett eget företag innan de lämnar banan.
ICMP har stött och inlett karriären för många av landets mest framgångsrika karriär musiker och artister. Genom att gå med ICMP Music Business grad Naturligtvis kan du hjälpa till att hantera, styra och strukturera musikaliska framgångar i framtiden.
Nyckelfakta
- Utvecklar din företagande, företag och nätverk färdigheter för att maximera din kreativa förmåga
- Förbereder dig för en portfölj karriär inom musikindustrin och den bredare kreativa sektorn
- Den personliga erfarenhet av lärande utrustar dig med kunskap, förståelse och färdigheter för ett framgångsrikt arbete i musikbranschen
- London läget ger möjligheter att utveckla dina affärsidéer i hjärtat av den globala musikindustrin
- Högklassig undervisning av näringslivs
- Du kommer att dra nytta av oöverträffad tillgång till stora namn från världen av skivbolag, "Konstnär och Repertoar" (A & R), förläggare och promotorer
- Du kan bygga din musikbranschen erfarenhet genom Dyne Road Recordings, ett skivbolag som drivs av studenter, för studenter vid ICMP
- Omfattande musikindustrin länkar och tillgång kan du bygga att alla viktiga nätverk
- En hög nivå av kontaktundervisningstimmar levereras i små grupper i världsklass
- En kreativ och inspirerande inlärningsmiljö
KURSINNEHÅLL
År 1 - Nivå 4
Under det första året, kommer du att utveckla en allmän förståelse för branschen, få fördjupad kunskap om utvecklingsprocessen artist och lära sig grunderna i marknadsföring, förvaltning och finansiering. Du kommer att införas för potentiella Praktikplatser som är inriktade på din valda karriär i branschen, och stöds i att utföra dessa. Nivå 4 består av följande moduler:
Introduktion till musikindustrin
Det är viktigt för alla musikbranschen entreprenör att till fullo förstå de olika aspekterna av dagens snabbt växande musikindustrin och deras inbördes förhållande, och denna modul ger dig en fast grund i ramarna för både inspelade och levande musik och publicering. Efter en strukturerad utbildningsavsnitt, kommer du att utforska de tre viktigaste industrisektorer, nämligen inspelad musik, levande musik och publicering. Du kommer också att utveckla en förståelse för sådana nyckelområden som ledningens roll; A & R process; marknadsföring och kampanjer; försäljning och distribution; rollen av insamlingsorganisationer; levande musikbranschen och de viktigaste aktörerna; och sponsring och branding. Modulen kommer också att börja utforska omvandlingen branschen genomgår för närvarande och markera den framtida utvecklingen och möjligheter.
Principer för Artist Development
På denna modul, kommer du att förstå de grundläggande principerna för hur artist kan utvecklas, och utforska konstnären / manager relation och A & R processen från skapelsen fram till förverkligande. Du kommer att undersöka det mänskliga och kommersiella element som förbinder genom konstnären utvecklingsprocessen; utveckla en förståelse för den kreativa individen; och lära sig om konstnären förvaltningen i allmänhet. Modulen kommer också att utveckla din förståelse för företagande, kreativ publicering och behovet av innovativa metoder för konstnären utveckling, och ger en omfattande översikt över detta viktiga och ständigt utvecklas grunden för musikbranschen.
Principer för musik Företag och finans
Alla musikbranschen entreprenörer behöver för att utveckla en god kunskap om förvaltning och affärsprinciper och hur dessa samverkar i olika typer av organisationer. På denna modul kommer du att förstå effekterna av företagsklimatet på beteendet hos organisationer och utveckla de tekniska färdigheter som behövs för att tolka bokslut och genomföra ekonomiska bedömningar. Specifikt, kommer du att titta på olika typer av organisationer och deras ansvar; förstå den bredare affärsmiljön och effekterna av sådana saker som marknadskrafterna och konkurrensen; och studera det ekonomiska beslutsfattandet, inklusive finansiell planering, finansieringskällor och tolkning av finansiella rapporter.
Den framväxande Music Industry
På denna modul, kommer du att utveckla en förståelse för dagens snabbt växande musikindustrin, inklusive nya affärsmodeller och förändringar i praktiken som har orsakats av effekterna av Internet och ny teknik. Du kommer att undersöka sådana saker som trender, de viktigaste teknikerna och effekten av digital på musikindustrin, artister och konsumenter; nedgången av de traditionella skivbolaget modeller och framtiden för skivindustrin; direkt till fläkten, publiken finansiering; streaming; effekterna av digital på biljettförsäljning; och framtiden för publicering. För att till fullo förstå den digitala effekt du kommer också att analysera om själva tekniken och hur den förändras och driver konsumtionsvanor.
Artist Utveckling och Branding
På denna modul du kommer att bygga på tidigare kunskap om konstnären utvecklingsprocessen för att utveckla en förståelse för hur principerna för branding kan genomföras effektivt för att positionera konstnären som ett varumärke. Du kommer att utforska teori och praktik av branding, och undersöka hur bredare marknadsföring principer kan tillämpas på musik, och överväga sådana viktiga områden som psykologi branding; utvecklingen och nuvarande praxis reklambyråer; kravet på investeringar utifrån; och varumärkes partnerskap och handel kontra trovärdighet i musik.
Principer för Music Promotion och marknadsföring
Att utveckla den kompetens som krävs för att genomföra en effektiv marknadsanalyser och distribuera värdefull marknadsföring och PR-strategier är avgörande för någon musik företag entreprenör. Denna modul gör det möjligt att utveckla dessa kunskaper baserade på sunda principer, detaljplanering och utvärdering av den relevanta fallstudier. Speciellt på denna modul kommer du att täcka sådana viktiga områden som teori och praktik av musik marknadsföring, undersöka de förändringar som den digitala tekniken, media för radio, TV och tryck; sociala medier och den roll av innehåll; bygga publik och engagemang; och skapa en integrerad marknadsföring och PR-plan.
År 2 - Nivå 5
Under det andra året, kommer du fördjupa dina kunskaper om den ekonomiska, legala och affärsprinciper som är väsentliga för att förstå och hantera konstnärer i branschen. Du kommer att lära dig hur kontrakt och immateriella rättigheter kan påverka din framtida affärer och hur man ska hantera och skapa marknadsföringsmaterial. Du kommer att börja formulera affärsplanen för din sista år och börja marknadsföra ditt eget varumärke. Level 5 består av följande moduler:
Modern Live Industry
Genom att införa roller och relationer som ligger till grund för levande musikindustrin, denna modul kan du utveckla en medvetenhet om de rättsliga, avtalsmässiga och operativa skyldigheter levande musik befordran. Genom denna strukturerade lärande, kommer du att förstå de individuella roller inom branschen som organiserar levande musik, och utveckla de kunskaper och färdigheter som krävs för en framgångsrik planering, budgetering och genomförande av levande kampanjer slutligen tillämpa denna kunskap och förståelse för att planeringen av en fungerande och professionell tour schema som uppfyller de detaljerade kraven från alla parter.
Creative Event Management
Denna modul introducerar expanderande och varierat utbud av musikbaserade händelser, utvecklar en medvetenhet om teknikens inverkan på biljettförsäljning, marknadsföring och reklam, och gör det möjligt att tillämpa denna kunskap till planering och genomförande av en levande musik händelse som visar en förståelse av digitala medier praxis. Teknik för kommunikation och konvergens kommer att undersökas, bland annat vikten av att utveckla sociala medier samhällen i iscensättningen av levande musik, liksom möjligheterna till nya intäktsströmmar och förändrade mönster av levande musik konsumtion. Dessutom omfattar modulen tillväxten i festivalkultur och den föränderliga marknaden för nuet och framtiden.
Digital Media i Creative Industries
Denna modul gör det möjligt att undersöka effekterna av tekniken på musik- och kreativa näringar, som omfattar begrepp som e-handel, sociala nätverk och drift i den digitala domänen genom användning av fallstudier och recensioner av aktuella arbetsmetoder och deras utveckling. Modulen omfattar omfattande den digitala tidsåldern och dess sociala, tekniska och ekonomiska konsekvenser, och omfattar sådana ämnen som utbyggnaden av digital i de viktigaste kreativa kategorier, digitala affärsmodeller, effekten av digitalt på produktion och skapande, sociala medier, och teknik och plattformar.
Musik Kontrakt och lagen
För att framgångsrikt samarbeta med världen av musikbranschen, är det viktigt att utveckla en övergripande förståelse av musikinspelning, förlags, resebyråernas och artistmanagementavtal. På denna modul kommer du att introduceras till begreppen avtalsrätt och dess tillämpning inom musik- och underhållningsindustrin, undersöka prejudikat och landmärke fall som rör det nuvarande regelverket. Denna kunskap kommer sedan att du kan kontrakt för föränderliga affärsmodeller, såsom sponsring, marknadsföring, flera rättigheter, dataspel, "appar" och film- och TV-synkerbjudanden.
Framtiden för Intellectual Property
På denna modul, kommer du att utveckla en förståelse för upphovsrätt och immateriella rättigheter (IP) rättigheter viktigt för en utövare inom musik- och underhållningsindustrin. Modulen syftar till att utveckla en sådan förståelse och diskutera nya möjligheter för kommersialisering av konstnärligt arbete, och granskar utvecklingen och nuvarande tillstånd av lag och rättspraxis som det gäller upphovsrätt och IP. Med denna kunskap, kommer du sedan utforska frågor och utmaningar kring ämnen inklusive skydd och kommersialisering av konstnärliga verk, bildrättigheter, moraliska rättigheter, ärekränkning, musik provtagning, tvång av handel, och framtiden för upphovsrätt och immaterialrätt och användning.
År 3 - Nivå 6
Under det tredje året, kommer du att utveckla, varumärke, marknad och hantera ditt eget företag. Du kommer att slutföra oberoende forskning och skapa originella idéer för att navigera och starta din egen karriär. Du kommer att ha en tilldelad handledare som hjälper dig att organisera och utöka dina affärsidéer. Nivå 6 består av följande moduler:
Management i den kreativa sektorn
På denna nivå, är det viktigt att du fördjupa dina kunskaper om de allmänna principerna om god förvaltning och hur de hänför sig till bredare kreativa och musikbranschen. Denna modul gör det möjligt att utveckla, underlätta diskussionen om personliga och yrkesmässiga kunskaper, erfarenheter och önskemål, så att du kan bygga en karriärutveckling handlingsplan, forskning och kritiskt utvärdera arbetsmarknaden, och förstå rekrytering, urval och karriärutveckling processer bredare kreativa industrier. Modulen kartlägger sambanden mellan musik och andra kreativa industrier och undersöker de teorier och metoder som rör anställning i detta bredare sektorn genom fallstudier och interaktion med affärsmän.
Strategic Business Management i underhållningsbranschen
Denna modul gör det möjligt att utveckla kompetens och disciplin för att utforma och genomföra en sund och effektiva strategier för att förverkliga affärsmål i underhållningsbranschen. Du kommer att omfatta nära sammanhängande frågor av de globala musik- och underhållningsindustrin (inklusive musik, film, teater och spel) och digitaliseringen av innehåll och industrin och enskilda agendor följd av denna omvandling. Du kommer också att överväga utvecklingen inom underhållning, multinationella underhållningsorganisationer, nya marknadsaktörer, oberoende underhållning företag, och nya marknader och affärsmodeller.
Entreprenörskap och nya linjer till marknaden
I år tre av programmet kommer du att undersöka vad det innebär att vara en entreprenör i dagens musikindustri, utveckla en omfattande förståelse av den roll som företagare, hur man ställer upp nya företag, och hur man identifierar finansieringskällor och resurser. I denna modul, som bygger på tidigare studier, kommer du att förstå viktiga strategier för företag, så att du kan samla in och värdera information innan du utveckla en affärsplan för ett nytt företag initiativ i musiken och / eller underhållningsindustrin. Speciellt denna modul omfattar sådana viktiga ämnen som strategisk planering, mission och vision, utvärdering och kontroll, tillväxtmarknader och teknik, etiska frågor och samhällsansvar och affärsplan konstruktion.
Major Project
Den största koncern projekt ger en möjlighet för studenter att simulera verkliga laget miljöer. Syftet med modulen är att gruppen kommer att bygga på tidigare erfarenheter och färdigheter och identifiera, planera, utveckla och lansera ett verkligt företag initiativ. Avgörande kommer projektet att ge dig allmän information, stöd och erfarenhet för att stödja din framtida karriär antingen i anställning eller som egenföretagare entreprenör. Projektet är en viktig del av grupparbeten och kommer typiskt att bestå av identifiering, bakgrund forskning, planering, utveckling, branding, marknadsföring och lansering av ett nytt företag initiativ. Genomgående kommer du förväntas arbeta som en del av en liten multi-disciplin team för att simulera en verklig miljö.
Behörighet
Sökande har normalt A nivåer, BTEC Diploma eller Extended Diploma eller International Baccalaureate motsvarande 260 UCAS poäng eller en ICMP Högre examen.
Dessutom bör du hålla GCSE grad C eller högre i engelska och matematik, eller lämplig ekvivalent, såsom Nivå 2 Key Skills, funktionella färdigheter eller Adult Literacy / räkning.
Vi välkomnar även ansökningar från mogna sökande som kan ha några formella kvalifikationer men som ändå kan visa sin lämplighet för studien genom rätt kompetens och erfarenhet.
För internationella studenter behörighet, se "Internationella Program".
Alla sökande kommer att uppmanas att provspela.
På genomgången kurs, kommer du att tilldelas en BA (Hons) Musikaffärs från University of South Wales.
Dagens Tutor - Korda Marshall
Efter att ha börjat sin karriär på RCA Records i 1983, blev Korda A & R Director av etiketten 1988 och räknas Ash, sopor, Muse, The Blow Monkeys, The Wedding Present, Pop Äter själv, Londonbeat och Take That bland sina värvningar.
Avgående RCA 1993 lanserade han Infectious Records, som så småningom samman med australiensiska företaget Svamp Records innan de förvärvades av Warner Music Group 2003.
Korda blev VD för bolagets Atlantic Records, där han undertecknade The Darkness och James Blunt bland annat före övertagandet på Warner Music i 2004 övervaka karriärer Madonna, Green Day, Red Hot Chili Peppers och signering artister som Gnarls Barkley , fölen, fienden, Pendulum och Seasick Steve.
Detta år kommer att vara min 29: e år i Storbritannien musikbranschen. Jag har haft turen att arbeta med några fantastiska artister, för att tillbringa arton framgångsrika år inom företagsmiljö samt nästan tolv år byggnaden och växande oberoende skivbolag. Jag har spelat i ett band, Oscoutade, signerade konstnärer, riktad majorbolag A & R avdelningar, producerade produceras, verkställande och varit VD för tre stora skivbolag. Jag är för närvarande i styrelsen för BPI (British Phonographic Institute), OCC (den Official Charts Company) och en ny digital start kallade M-Flow "samt ordförande i mitt eget oberoende skivbolag" Infectious Music " .