Bachelor i transportdesign
IAAD Istituto D'Arte Applicata e Design
Nyckelinformation
Campus läge
Turin, Italien
språk
Engelsk, Italienska
Studieformat
På Campus
Varaktighet
3 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 8 300 *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Oct 2024
* anmälningsavgift: € 1200 / Studieavgift: € 7 400
Introduktion
Bildesigner studerar i Torino: IAAD Department of Transportation Design
IAAD för ”Car Body Architecture” öppnades först i Italien i Turin 1978. Sedan 2008 har avdelningen för ”Transportdesign” rätt till minne av Andrea Pininfarina. Sedan 2016 är Giorgetto Giugiaro dess president och Maestro.
Specialiseringen i transportdesign behandlar studier av de viktigaste transportmedlen med fokus på mobilitetssystem och miljömässig hållbarhet.
Att designa ett fordon betyder inte bara att man föder en showbil. Syftet med kursen är att utbilda medvetna designers och förmedla till dem vikten av att känna till den refererande marknaden och det samhälle som förkroppsligar den: design idag måste ta hänsyn till tekniska, sociala, marknadsföringsbehov, budgetbegränsningar och miljömässig hållbarhet.
Utformningen handlar om att tillåta att människor fortsätter att flytta från en plats till en annan på ett effektivt sätt, till och med ha kul, men begränsar så mycket som möjligt de miljömässiga och ekonomiska konsekvenserna.
Transportdesignplanen ger en grunddiscipliner som historia och kritik av designen, för att gradvis gå över till mer specifika ämnen som teori om uppfattning, gestaltpsykologi, grundläggande design, vetenskap och teknik för material, tekniker för representation, design av produktsystem, bildesign, motorcykel och scooterdesign, etc. Och så naturligtvis frihandsritningsprogramvara och hjälp i designen, till exempel Photoshop, Alias och Rhino.
Torino och bildesign
Turin är den obestridda världshuvudstaden för bildesign och ett av kompetenscentrumen i den internationella bilindustrin: den stora italienska produktionen av Fiat, Lancia, Alfa Romeo och Ferrari, designen av Giugiaro och Pininfarina, Bertone, bilinnovationen i Centro Ricerche Fiat, robotteknikerna från DEA, Comau och Rambaudi, innovationen av syre (elektrisk alternativ mobilitet), för att inte tala om en enorm satellitaktivitet som inte bara tjänar Fiat utan nästan alla de stora biltillverkarna i Europa och världen. För att bekräfta detta idag väljer också kinesiska designföretag Turin som ett europeiskt säte.
Tack vare denna viktiga leveranskedja IAAD Transportdesignavdelning av en pool av viktiga partnerföretag både offentliga och privata, som bidrar till aktiveringen av forskningsprojekt, speciella föreläsningar, workshops och seminarier, företagsbesök, utbildningsaktiviteter och praktik.
IAAD har också många partnerskap med internationella företag som Renault, Yamaha, Ducati, Volkswagen, Piaggio, Honda, Mercedes, etc. som erbjuder sina studenter flera möjligheter att arbeta tillsammans med ledande internationella experter.
- Institutionens ordförande: Giorgetto Giugiaro
- Strategisk direktör: Chris Bangle
- Koordinator för den treåriga kursen: Attila Bocsi
Schema
Läsåret öppnas med den vanliga ceremonin i oktober.
De vanliga lektionerna börjar 1 vecka efter, enligt tidsschemat, och äger rum från måndag till fredag, medan aktiviteter på lördag ibland kan infogas. Eventuella extraordinära föreläsningar och seminarier tillhandahålls med förvarning.
Lektioner följer normalt schemat som publicerats på anmälningskortet före början av varje termin.
Det är en bra idé att kolla det dagliga schemat som lagts upp på meddelandet om att kontrollera eventuella förändringar och klassrum i vilka lektionerna äger rum.
Akademiska året öppnar
- 2: a och 3: e året: oktober
- 1: a år: oktober
I Semester
- 2: a och 3: e året: oktober / januari
- 1: a år: oktober / januari
Designverkstad - endast 2: e och 3: e år
- februari
II Semester
- Februari / maj
Examensarbete och examensarbete:
- Jag ordinarie session: februari
- II ordinarie session: juni (första och andra året)
- II ordinarie session: juni (3: e år)
- Jag extraordinär session: juni
- II extraordinär session: september
- Avhandling Ordinarie session: juni / juli
Veckor utanför vanliga lektioner:
- Februari (första året)
- Januari / februari (2: a och 3: e året)
- juni
Under dessa veckor måste eleverna se till att de är tillgängliga för att delta i ytterligare klasser eller fångstlektioner. Schemat kan komma att ändras som kommer att meddelas vederbörligen.
Tentor
Studenter antas endast till tentamenstillfällen (2 per läsår) om de är uppdaterade med betalningar, inte överskrider den lägsta närvaro som krävs och - om någon - har klarat halvtidscheckarna för varje ämne.
Vid misslyckande av en eller flera tentamina i ordinarie sammanträde har studenterna tillgång till samtalet till de extra tentamenserna (2 per läsår).
Förfarandena för att få tillgång till tentamensperioderna finns i institutförordningen, som årligen ges till studenter och är tillgängliga på Didactic Office.
Examensarbete och examensarbete:
|
|
Avhandling
För att uppnå kvalifikationen i slutet av det tredje året av kursen IAAD lämna två avhandlingar: en klassuppsats och en individuell avhandling, utöver den personliga portföljen.
Klassuppsatsen som är olika för varje avdelning, som ska genomföras i arbetsgrupper, är förverkligandet av ett projekt som institutet specificerar, i överensstämmelse med de olika frågorna i kursplanen.
Klassuppsatsen hålls under överinseende av institutionskoordinatorn och 3: e årsprofessorerna, med stöd av externa insatser - partnerföretag och deras referenter.
Den individuella avhandlingen består av ett individuellt projekt som studenten ska utföra i total autonomi, identifiera ett tema, en partner med sin referent (Extern mentor) och en handledare vid fakulteten IAAD (Academic Mentor).
Avhandlingens ordinarie uppsats planeras för varje år i juli.
Läroplan
Schema
Avhandling
Galleri
Programresultat
I slutet av kursen har studenterna ett akademiskt examensbevis på grundnivå erkänt av MUR (ministeriet för utbildning, universitet och forskning) motsvarande en kandidatexamen i design (DIPL02) - Transportdesign
Stipendier och finansiering
Karriärmöjligheter
Detta program förbereder eleverna för att arbeta i ansvariga positioner inom fordonsindustrin och i stil- och FoU-center för att utveckla produktdesign och avancerade designprojekt. Förutom fordonsdesign arbetar akademiker också framgångsrikt inom många andra områden av fordonsdesign, såsom kollektivtrafik, järnvägar, motorcyklar, båtar, yachter och personlig transport.