Bachelor of Arts (Honours) Schema i mode och textilier
Hong Kong Polytechnic University
Nyckelinformation
Campus läge
Hung Hom, Hongkong
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
4 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
HKD 145 000 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* per läsår som betalas med två lika stora delbetalningar före början av den första och andra terminen av läsåret
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Kreditkraven för detta program är endast vägledande och kan ses över.
Programmets mål
Det allmänna syftet med programmet är att utbilda kompetenta yrkesverksamma för modebranschen inom textilier, kläder, detaljhandel, design och närstående organisationer. Dessa proffs spelar en aktiv roll i utvecklingen av den globala mode- och textilindustrin på lokala och utomlands marknader. Förutom yrkeskunskaper odlar programmet elevernas andra väsentliga kompetenser, såsom entreprenörskap, marknadsföring på sociala medier och affärsanalys, vilket utökar akademikernas färdigheter för dagens affärsmiljö.
Kandidater besitter personlig spetskompetens inom ledarskap, lagarbete, hälsosam livsstil och livslångt lärande; de blir trendledare, innovatörer, kritiska tänkare och kreativa problemlösare; de använder effektiv kommunikation och interpersonella färdigheter och visar stark två- och trespråkighet; och de blir ansvariga globala och etiska ledare och medborgare som främjar socialt och nationellt ansvar, engagerar sig i lokala och internationella angelägenheter och uppvisar kulturell och estetisk uppskattning med ett globalt perspektiv.
Egenskaper
Baserat på deras önskade karriär och akademiska prestanda kan studenterna välja en av följande fem specialiseringar under BA -schemat.
- Design
Designspecialismen vårdar elevernas kreativitet och designförmåga, utvecklar deras medvetenhet om nuvarande och framväxande teknik inom mode- och tillverkningsmiljön och främjar deras förståelse för marknadsförings- och affärsmetoder som stödjer. - Stickad design och teknik
Denna specialitet liknar designspecialismen genom att den avser att vårda kreativitet och designförmåga. Förutom en allmän utbildning uppnår studenterna de väsentliga kunskaperna och färdigheterna hos en stickad designer. - Detaljhandel och marknadsföring
Denna specialism utrustar studenter för den globala modebranschen. Studenterna lär sig de grundläggande förvaltningsprinciperna, samtida praxis och operativ kunskap om global modehandel och marknadsföring. I synnerhet utvecklar den elevernas färdigheter i att definiera, analysera och lösa affärsproblem inom modehandel och marknadsföring, från snabbt till lyxigt mode och från modeaccessoarer till livsstilsprodukter. Tyngdpunkten läggs på modeköp, köp, marknadsundersökningar, varumärke, digital marknadsföring, omnichannel distribution, social media analytics, butikshantering och distribution av modeprodukter i både lokala och globala sammanhang. Denna specialitet säkerställer att studenterna uppnår nödvändiga yrkeskunskaper för att initiera och genomföra individuella och teamforskningsprojekt. Studenter förvärvar också ledarskaps-, analytiska och problemlösande färdigheter för företag från lokala och utomlands praktikmöjligheter. - Intimkläder och Activewear
Syftet med denna specialism är att säkerställa att studenterna har nödvändiga akademiska och praktiska kunskaper om intima kläder och aktiva kläder, inklusive integration av design och teknik. Det ger eleverna en stödjande och inspirerande inlärningsmiljö för att skapa fantasifulla mönster med hjälp av analytiska och problemlösande förmågor. Det främjar också elevernas oberoende omdöme och kritiska tänkande för den nya utvecklingen av intima kläder och aktiva kläder. Studenterna guidas för att uppnå förstahandsupplevelse av den senaste tekniken, moderna material och industriell praxis. - Teknologi
Teknologispecialismen vårdar akademiker med god kunskap om modeprodukter och produktionsprocesser; som kan tillämpa sina kunskaper inom ett tekniskt, ekonomiskt, ledningsmässigt och kommersiellt sammanhang; som kan reagera flexibelt på förändringar; och som har potential att bli branschledare inom produktutveckling, processinnovation och produktionsledning inom textilier och kläder på lokala och globala marknader.
Det finns också möjligheter för placeringar i branschen att få kunskap och erfarenhet på jobbet.
Läroplan
Alla normala 4-åriga studenter börjar programmet med tre gemensamma terminer, där en grund av spektrumet av stora aktiviteter inom mode- och textilindustrin kommer att täckas. Efter dessa gemensamma terminer strömmas studenter utan sekundär major till en av de fem specialiteterna enligt elevernas individuella preferenser.
Alla elever erbjuds i princip fritt val av inriktning. Men i det osannolika fallet att det övertecknas, följs ett beredskapsförfarande. Eftersom varje specialområde har ett tröskelvärde för antal studenter, bestämt av institutionens undervisningsresurser, tillämpas beredskapsförfarandet när detta tröskelvärde uppnås och kräver att studenter tillhandahåller en lista över specialiteter i prioritetsordning. Specialism urvalsövning är normalt schemalagd under sommarterminen av studenters första studieår. Studenter kommer att bjudas in till en urvalsintervju/bedömning baserat på deras val av inriktningar. Poolen av studenter i den övertecknade specialiseringen kommer att stå i kö enligt akademiska prestationer under deras första studieår och intervju-/bedömningsprestationer. Överskottselever med en mindre tillfredsställande prestation i slutet av kön kommer att behöva ansluta sig till en lägre prioritet i sitt val av inriktning.
Under terminerna efter antagningen till sina specialiteter läser eleverna obligatoriska ämnen som hör till dessa specialiteter, tillsammans med ett brett utbud av valbara ämnen för att berika sin lärandeupplevelse. Dessutom kommer studenterna att genomföra obligatoriska språkämnen, General University Requirement (GUR) ämnen och Work-Integrated Education (WIE) för att uppfylla examenskraven.
Sekundära huvuddetaljer
Alternativen för Secondary Major i AI och Data Analytics (AIDA) och Innovation and Entrepreneurship (IE) är tillgängliga för studenter på BA (Hons) Scheme in Fashion and Textiles.
Urvalskriterier
Att studera för en sekundär major är inte obligatoriskt. Endast studenter med en kumulativ GPA på 2,70 eller högre kan komma i fråga för sekundär major-registrering. Varje sekundär major kan fastställa ytterligare urvalskriterier för antagning. Studenter måste ansöka till och inhämta godkännande från programutbudsavdelningen senast vid inledningen av andra studieåret för att bli antagen till gymnasiet.
Kreditkrav
Studenterna på BA (Hons) Scheme in Fashion and Textiles (F&T) med en sekundär majoritet av AI och Data Analytics (AIDA) och Innovation and Entrepreneurship (IE) måste slutföra 133 respektive 138 poäng för examen.
Karriärmöjligheter
Utexaminerade har karriärmöjligheter inom mode- och textilindustrin och relaterade områden, inklusive:
- Mode och textildesign
- Stickad design
- Produktutveckling
- Marknadsföring/säljledning
- Köp/varuhandel
- Mode detaljhandel
- Analyser av sociala medier
- Lyx varumärkeshantering
- Global modeledning
- Tillverkning/produktion
- Kvalitets- och färgkontroll
Professionell ackreditering
Utexaminerade med 2 års relevant erfarenhet efter examen kan ansöka om Associateship of the Textile Institute (ATI), Storbritannien.
Utexaminerade kan också ansöka om Graduate Membership of the Hong Kong Institution of Textile and Apparel (GHKITA).