Multimedia Marketing (B.Sc.)
Hochschule Schmalkalden
Nyckelinformation
Campus läge
Schmalkalden, Tyskland
språk
Tysk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
6 terminer
Takt
Heltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
På kursen Multimedia Marketing lär du dig att planera och tillämpa nya medier i marknadsföring på ett målinriktat sätt. Fokus ligger på utformning och implementering av multimediainnehåll i samband med marknadsföring online och offline. Från situation- och målgruppsanalys, mål- och strategiutveckling till implementering av specifika åtgärder, t.ex. webbplatsutveckling, sökmotoroptimering, marknadsföring av sociala medier till foto- och videodesign, kommer du att kunna använda ett brett spektrum av metoder, procedurer och tekniker för modern marknadsföringsledning inför.
Vi skiljer oss medvetet från klassiska företagsekonomiska studier eller marknadsföringsstudier, som är brett baserade och belyser så olika aspekter och faktorer som avgör företagets framgång som möjligt. Kursen Multimedia Marketing förmedlar specifik marknadsföringskunskap riktad mot digitala områden, som bygger på en solid grund av affärs- och informationsteknik, t.ex. programmering och affärsinformation. Detta innehåll flankeras av moderna aspekter av design och mediasammansättning.
Graden ger våra akademiker en bred professionell horisont som gör det möjligt för dem att börja sin karriär.
Kursen har erbjudits sedan 2008 och har varit mycket efterfrågad sedan den lanserades.
Typ av studie: | Heltid |
Studiens varaktighet: | 6 terminer |
Föreläsningsspråk: | tysk |
Gradering: | Kandidatexamen |
ECTS: | 180 |
nästa studiestart: | varje vintertermin |
Ansökningstiden: | 20/07/2021 |
Antagningar
Läroplan
Marknadsstudier för att bli en allroundare för digital marknadsföring
Lär dig på 6-termin kandidatexamen:
- utvärdera ny utveckling inom området digitala medier,
- utveckla en målgruppsspecifik marknadsföringsmix,
- Använd online-marknadsföring (SEO, SEM, marknadsföring på sociala medier etc.),
- Att utarbeta designkoncept,
- att kreativt designa digitala medier (webbplatser, fotografi, video, etc.),
[Projekt från kursen presenteras på det årliga evenemanget INTERMEDIALE Schmalkalden, som anordnas av studenter: http://www.intermediale.info; facebook.com/IntermedialeSchmalkalden/] - att organisera projektledningen och kontrollen av marknadsföringsåtgärderna.
Studiekurs för marknadsföringsexamen
Multimediamarknadsföringskursen är utformad på detta sätt: under de tre första terminerna kommer du att behandla grunderna i affärsinformatik, objektorienterad programmering, företagsekonomi, marknadsundersökningar, marknadsföring och visuell kommunikation. På fjärde terminen fördjupar du områdena onlinemarknadsföring samt multimedia- och kommunikationssystem. Beroende på dina intressen kan du också välja ett annat specialiseringsområde, såsom kommunikation, applikationssystem eller företagsledning. Under femte terminen kommer du att tillämpa det du lärt dig i en praktisk fas på ett företag. Alternativt kan du också studera utomlands hos någon av våra mer än 100 internationella universitetspartners. Under den sjätte terminen får du höra mer innehåll från dina fördjupningsområden och avsluta dina studier med att skriva din kandidatuppsats.
Kursinnehåll i marknadsföringskursen
Den första etappen av multimediamarknadsföringskursen består av två terminer med totalt 60 högskolepoäng genom obligatoriska moduler.
Obligatoriska moduler för marknadsföringskursen (första etappen):
- Matematiska grunder
- Introduktion till affärsinformatik
- programmering
- Företagsadministration (inklusive redovisning)
- Grunderna i marknadsföring
- Marknadsundersökning / statistik
- Användbarhet / webbanalys
- Grunderna i visuell kommunikation
- Introduktion till IT och affärsjuridik
- engelska
Den andra fasen av multimediamarknadsföringskursen omfattar fyra terminer med totalt 120 hp. Av dessa är 20 ECTS från den praktiska modulen eller terminen utomlands och totalt 12 ECTS för kandidatuppsatsen och kollokviet.
Obligatoriska moduler för marknadsföringskursen (andra etappen):
- marknadsföring
- visuell kommunikation
- Multimedia- och kommunikationssystem
- Bolagsstyrning
- Applikationssystem
- Informationshantering
- projektledning
- Programvaruteknik
- IT-säkerhet och dataskydd
- Multimedia marknadsföringsprojekt
- Marknadsföring simuleringsspel
- Introduktion till vetenskapligt arbete
Obligatoriska specialiseringsområden i marknadsföringskursen:
- marknadsföring
- Multimedia- och kommunikationssystem
Valfria specialiseringsområden inom marknadsföringskursen:
- visuell kommunikation
- Bolagsstyrning
- Applikationssystem
Under den andra etappen av studien ska minst en valbar modul/nyckelexamen med en omfattning av 3 ECTS från den omfattande modulkatalogen avläggas.
Magisterexamen som ett perspektiv
Med din kandidatexamen i multimediamarknadsföring får du efter bara sex terminer en yrkeskvalifikation som förbereder dig för att börja din karriär. Den obligatoriska praktikplatsen under dina studier gör det lättare för dig att börja din karriär eftersom du redan har fått uppleva vissa områden inom digital marknadsföring på nära håll. Kursens konsekventa praktikinriktning är en pluspoäng för Yrkeshögskolan som värderas högt av arbetsgivare.
En bra kandidatexamen gör att du kan gå vidare till en magisterexamen. Inom datavetenskapliga fakulteten erbjuder vi den konsekutiva masterkursen "Tillämpad medieinformatik", som fortsätter kandidatprogrammet och leder till en andra högskoleexamen efter fyra terminer. Masterprogrammet är utformat för att fördjupa den vetenskapliga kvalifikationen inom området interaktiva multimediatjänster och applikationer och att utöka den med intressanta tematiska fokus. Den forskningsledda studien efter intresseområden främjas här av en hög grad av valfrihet. Utexaminerade av magisterexamen kan sedan arbeta som specialister inom en mängd olika praktiska områden. En kvalificerad magisterexamen ger dig också möjlighet att påbörja en doktorsexamen och en akademisk karriär.
Galleri
Om skolan
Frågor
Liknande kurser
Kandidatexamen i International Management (med inriktning mot digital marknadsföring)
- Geneva, Schweiz
- Barcelona, Spanien + 1 Mer
Kandidatexamen i företagsekonomi och digital innovation med digital marknadsföring på Malta
- Birkirkara, Malta
Kandidatexamen i digital marknadsföring
- Zagreb, Kroatien