Honours Bachelor of Digital Experience Design
George Brown College
Nyckelinformation
Campus läge
Toronto, Kanada
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
4 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
CAD 20 217 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Sep 2024
* inhemsk undervisning | $18 190 för internationell undervisning. Alla avgifter kan ändras utan föregående meddelande
Introduktion
Honours Bachelor of Digital Experience Design Degree är ett fyraårigt program som producerar designers som kan lösa problem med hjälp av människocentrerade, socialt medvetna och ekonomiskt lönsamma digitala lösningar.
Digital upplevelsedesign inkluderar relaterade områden som tjänstedesign, användarupplevelsedesign och interaktionsdesign. Det innebär att förstå mänskligt beteende och interaktion mellan människa och dator, genomföra forskning och användbarhetsstudier, hantera projekt och arbeta i team, tillämpa affärskunskaper, arbeta med befintliga och framväxande digital teknik, prototyper av nya idéer och förutse framtida trender.
I detta program kommer du att utveckla förmågan att kritiskt analysera och anpassa dig till teknikens och kulturens ständigt föränderliga förhållanden. Grundkurser bygger dina analytiska, tekniska och affärsmässiga färdigheter. I gymnasiekurser och slutstensprojekt kommer du att samarbeta kring digitala gränssnitt och applikationer samt interaktiva miljöer och objekt.
Denna kursplan för designexamen fokuserar på tre läroområden baserade på den digitala upplevelsedesignprocessen:
- Tänk: designtänkande, teori, kultur och forskning
- Skapa: designa, bygga och testa digitala upplevelser
- Fartyg: entreprenörskap och kommersialisering av digitala produkter
Interactive Digital Media är en växande bransch som snabbt förändras, driven av förändringar i konsumentbeteende och teknik. Utexaminerade från detta program kommer att kunna bidra till och så småningom leda tvärvetenskapliga team för att lösa problem inom en mängd olika områden som säkerhet, transport, utbildning och tillverkning. Graden förbereder också studenterna att bedriva forskarstudier inom ett brett spektrum av akademiska discipliner.
Varför studera Digital Experience Design på George Brown College ?
School of Design vid George Brown har ett etablerat rykte för designutbildning som fokuserar på fantasi, finslipar kritiskt tänkande och engagerar sig i den senaste tekniken. Vår fakultet erbjuder en kombination av yrkeserfarenhet och avancerad utbildning för att erbjuda kursinnehåll som alltid utvecklas och reflekterar trender inom industri och akademi.
School of Design ligger i en ny 103 000 kvadratmeter stor anläggning i Daniels Waterfront – City of the Arts utveckling. Den här toppmoderna byggnaden stöder akademiska program och industriprojekt med funktioner som:
- virtuella och augmented reality-labb
- användbarhet och testlabb
- Future Ways of Living lab
- kamratlärarlabb
- digital sandlåda
- inkubatorer
- prototyper och verkstadsutrymmen
- design och innovation visa upp utrymmen
Våra lokaler och datorlabb inkluderar den senaste hårdvaran och mjukvaran och kompletteras av Digital Media and Gaming Incubator och Digifest, en årlig festival som samlar industri, akademiker och allmänheten för att fundera över hur digitala verktyg och teknik kommer att forma våra liv och vår framtid.
En läroplan som speglar förändrade branschkrav
Honours Bachelor of Digital Experience Design skapades i samråd med industri, fakultet, alumner och studenter. Det ger specialiserad kompetensträning, kunskap och praktisk erfarenhet för att förbereda studenter för nuvarande och framtida krav på arbetsmarknaden, såväl som för forskarstudier.
Tillämpad forskning: Innovationsbörsen och Designcentrum för den smarta ekonomin
Den framtida School of Design-byggnaden kommer att omfatta Innovation Exchange och Design Center for the Smart Economy, ett forskningsnav där studenter och företag kommer att slå sig samman och föra ut nya idéer på marknaden.
Ansök till bryggprogrammet Honours Bachelor of Digital Experience Design
Studenter som för närvarande går i år två eller tre av George Browns befintliga treåriga Interaction Design avancerade diplomprogram kan vara berättigade till avancerad inträde i Honours Bachelor of Digital Experience Design-programmet.
Efter vinterterminen (januari–april) kommer studenter som framgångsrikt har slutfört det andra året av interaktionsdesign och utveckling (G113) med ett GPA på 3,2 (75%) eller högre att vara berättigade att slutföra ett höstbryggprogram. Efter framgångsrikt slutförande av bron kommer studenterna att gå in på termin 5 av utbildningsprogrammet.
Dina fältutbildningsalternativ
Studenter måste slutföra en 420-timmars betald samarbetsperiod under vår-/sommarperioden mellan det tredje och fjärde året.
Studenter har möjlighet att slutföra detta co-op nationellt och/eller internationellt, när möjligheter uppstår. Majoriteten av samarbetsvillkoren slutförs i Greater Toronto Area, där designsektorn är robust och majoriteten av interaktionsjobben finns.
School of Design Field Placement-teamet arbetar med många anmärkningsvärda utbildningspartners, inklusive byråer som Publicis, K9 Strategy + Design, Trevor/Peter och Relish Interactive; större, välkända varumärken som Nelvana (Corus Entertainment), Rogers Media, Mozilla, Crayola och PUR Gum; och en mängd industrirelevanta konst- och designinstitutioner, inklusive Toronto International Film Festival (TIFF), Association of Registered Graphic Designers (RGD) och Applied Arts.
Arbetsterminen låter studenterna tillämpa de färdigheter, förmågor och kunskaper de har förvärvat i programmet i en arbetsmiljö eller genom ett lämpligt forskningsprojekt eller initiativ för interaktionsdesign. Eleverna får värdefull erfarenhet och möjlighet att reflektera över tillämpningen av tidigare lärande. En fakultetsmedlem utvärderar studenten baserat på feedback från arbetsgivaren.
Studenterna kommer att utveckla en digital portfölj som visar artefakter färdigställda under samarbetsperioden.
Antagningar
Stipendier och finansiering
Stipendier för internationella studenter på George Brown College är i allmänhet utmärkelser inom programmet baserade på studenters akademiska prestationer (och andra kriterier) vid George Brown College efter det akademiska programmets början.
Läroplan
Obligatoriska kurser
Termin 1 | Termin 2 | Termin 3 |
|
|
|
Termin 4 | Termin 5 | Termin 6 |
|
|
|
Mellan termin 6 och 7 under våren/sommaren | Termin 7 | Termin 8 |
|
|
|
Programresultat
Den utexaminerade visar förmågan att:
- Integrera teorier och metoder för digital upplevelsedesign för att lösa verkliga problem och ta itu med samhällsfrågor.
- Förklara sambanden mellan digitala interaktiva upplevelser och produkter och andra praktik- och studieområden.
- Tillhandahålla människocentrerade och forskningsbaserade lösningar och designmöjligheter över sektorer.
- Bestäm användbarheten av interaktiva system för att optimera prestandan för en produkt eller tjänst.
- Inkorporera viktiga teoretiska designkoncept för att informera om planering, produktion och kritik av interaktiva digitala upplevelser.
- Utveckla applikationer baserade på trender inom digital upplevelsedesign.
- Införliva relevanta tekniska system i processen att utveckla digitala upplevelser.
- Använd människocentrerade designprinciper för att utveckla och testa digitala produkter, system och tjänster för att förbättra den estetiska och funktionella upplevelsen.
- Välj lämpliga verktyg som gör det möjligt att designa, bygga, visualisera och programmera digitala interaktiva upplevelser.
- Skapa interaktiva produkter, system och tjänster med hjälp av lämplig teknik, material och tillverkningsmetoder.
- Samarbeta med och leda tvärvetenskapliga designteam och intressenter i processen att designa en produkt eller tjänst.
- Hantera ett designprojekt genom att tillämpa affärsmässiga, juridiska och etiska principer.
- Utforma ekonomiskt lönsamma projekt med tillhörande affärsmodeller.
Karriärmöjligheter
Karriärmöjligheter
Utexaminerade från detta program kommer att ha förvärvat de färdigheter som krävs för att anställas i design- och digitala mediestudior, kreativa labb, intern design och digitala avdelningar inom större företag över sektorer, eller för att arbeta självständigt eller i en nystart.
Detta program förbereder akademiker för positioner som:
- Digital Experience Designer
- Användarupplevelse Designer
- User Interface Designer
- Human Interface Designer
- Interaktionsdesigner
- Informationsarkitekt
- Digital Designer
- Digital produktdesigner
- Visual Designer
- Mobildesigner
- Webbdesigner
- Användarupplevelse Forskare
- Användbarhetstestare
- Entreprenör
Industri
Digital Experience Design
Digital Experience Design bäddar in och påverkar mänsklig upplevelse genom de nya och interaktiva formerna av digital teknik, som kombinerar hårdvara, mjukvara och design. Termen "upplevelse" syftar på den mångfacetterade interaktionen mellan människor och teknik som respekterar de kontextuella och situationella egenskaperna hos var och en. Framtiden för digital design ligger i att förstå denna interaktion.
Digital Experience Design vinner valuta inom forskning och praktik. IDEO, ett framstående globalt designkonsultföretag, listar "Digital Experiences" som ett av sina kärnexpertisområden. IDEO ser "Digital Experiences" som sådana där det inte finns några gränser mellan plattformar. De använder hårdvara, mjukvara, webb- och mobilelement och interaktiva medier för att utveckla effektiva sätt för människor att dela, skapa och kommunicera. Digital Experience Design är alltså ett dynamiskt område som ständigt anpassar sig till nya teknologier och gränssnitt, såsom smarta enheter, sensorer, adaptiva arkitekturer, blandade verkligheter (AR/VR), uppslukande miljöer, multi-screen och multi-sensorial displays. Digital upplevelsedesign revolutionerar hur organisationer servar kunder och hur vi interagerar med varandra och världen omkring oss.
Interaktiv Digital Media (IDM)
Canadian Interactive Alliance definierar interaktiva digitala medieföretag som skapare av "digitalt innehåll och miljöer som ger användarna en rik interaktiv upplevelse - antingen med själva innehållet eller med andra användare - för underhållning, information eller utbildning, eller som tillhandahåller tjänster som direkt möjliggör dessa produkter/tjänster” (2012 Canadian Interactive Industry Profile). IDM i Kanada är en växande industri som snabbt förändras, driven av förändringar i konsumentbeteende och teknik. Den heltäckande IDM-sektorn inkluderar företag som producerar interaktivt innehåll samt företag som tillhandahåller olika typer av produkter eller tjänster för att möjliggöra produktion av interaktivt innehåll. Dessa kallas ibland "kärna" och "perifera" IDM. Grundläggande IDM-innehåll inkluderar men är inte begränsat till video- och mobilspel, plattformsoberoende underhållning, webbserier, e-lärande och utbildningsprodukter (Interactive Digital Media, OMDC).
The Greater Toronto Area (GTA) leder Nordamerika när det gäller att erbjuda en mångsidig, begåvad pool av interaktiva digitala media-arbetare. GTA har 15 000 teknikföretag som sysselsätter mer än 168 000 personer, vilket gör Toronto till Kanadas största teknologinav och det tredje största nordamerikanska centret för teknikföretag, förutom att vara det tredje största centret för design på kontinenten.
Pathways
Om du är en George Brown College student som har slutfört det andra eller tredje året av Interaction Design and Development Advanced Diploma (G103) med ett medelbetyg på 3,2 (75%) eller högre, kan du vara berättigad att ange en examen. Pathway till detta program.
Framtida studiealternativ
Utexaminerade från Honours Bachelor of Digital Experience Design-programmet kan kvalificera sig för att fortsätta forskarstudier inom relevanta programområden. Studenter bör kontakta universitet direkt för att utforska möjligheter till forskarskola.
Exempel på potentiella forskarstudier och forskningsområden inkluderar design, interaktionsdesign, digitala/interaktiva medier, digital upplevelse, människa-datorinteraktion, systemdesign, e-hälsa, e-lärande, speldesign, interaktiv konst och kritisk praktik.