Emirates College for Management & Information Technology
Introduktion
Emirates College for Management och IT (ECMIT) är en 4 år högskola som ursprungligen bildades och licensieras av FAE ministeriet för utbildning 1998 som Emirates Centrum för Management och IT. År 2004 var centrum bytt namn som Emirates College for Management och IT, och en uppsättning av fem uppdragsdrivna mål har utvecklats som var att forma den framtida inriktningen av högskolan. År 2003 föreslog college till ministeriet för högre utbildning (MOHESR) i FAE sin egen två år AS utbildningsprogram i tvärvetenskapliga vetenskaper med majors i näringslivet och IT som gavs första ackreditering under 2004.
ECMIT första 5-års strategiska plan för 2006-2011 utvecklades under 2006. Betecknas som "Planering för Excellence vid ECMIT" identifierade planen sju strategier för utveckling. Planen fungerade som en grund på vilken hela planerings-, bedömnings och utvärderingscykler högskolan byggdes under åren. Under 2010 högskolan utvecklat en två-termin grunden program som består av grundläggande kurser i engelska, matematik, IT, arabiska och studiefärdigheter att förbereda akademiskt svaga elever som inte kunde uppfylla inträdeskriterierna av MOHESR för högre studier i Förenade Arabemiraten. Programmet godkändes av MOHESR under samma år.
Under läsåret 2011-12, ECMIT utvecklat sin andra strategiska plan med en uppsättning av expanderade strategier och mål som ingår lanseringen av forskar och grundutbildningsprogram, utbyggnad av lärresurser och åter sammansättning fakulteten med terminal grad innehavare. Samma år, var den institutionella uppdrag och mål revideras för att anpassa dem till de reviderade strategier.
Under läsåret 2012-13, högskolan framgångsrikt revideras och uppgraderat alla sina associera utbildningsprogram, och avsevärt förbättrat sin bibliotek och IT-resurser. Under samma period, institutionen genomgick en serie utvärderingar av Luftfartsverket som ledde till full ackreditering av samtliga associerade akademiska program och inledande ackreditering av 124 kredit BBA-programmet.
Kollegiet har kommit långt sedan starten 1998. Det har utvecklat en västerländsk stil administrativ struktur där högskolan leds av en president med stor erfarenhet av den nordamerikanska högre utbildningssystemet och en dekan av akademiska frågor som besitter djup kompetens inom systemen för högre utbildning utomlands. Det har byggts om sin fakultet med 90% terminal grad innehavare. Omkring 84% av sina 17 lärare nu arbeta heltid. Följaktligen bevittnade inskrivning betydande tillväxt från 137 (lägsta) hösten 2012 till 263 under våren 2014.
Skolans studieärenden är organiserad i fem akademiska divisioner: Foundation och avhjälpande, General Education och engelska studier, Business, informationsteknik och fortbildning divisionerna. Dessa indelningar stöds av ett välorganiserat nätverk av hjälp enheter såsom, rådgivning och register, dator och IT-tjänster, bibliotek, antagning och marknadsföring samt Studentavdelningen. Programmen levereras på engelska i ett köns enhetlig miljö som gör att manliga och kvinnliga studenter att studera tillsammans. Vidare har högskolan etablerat en väl fungerande institutionell planering och effektivitet Unit som samordnar och stöder ECMIT ansträngningar för att säkerställa kvaliteten i alla aspekter av sin verksamhet. Enheten bedriver opinions och undersökningar, samlar in, genererar och analyserar information för institutionell forskning och efterlevnad.
Under en period av 15 år har högskolan examen över 20 klasser totalt över 2000 studenter. Idag är dessa elever intar strategiska positioner inom förvaltning, näringsliv, offentliga och privata sektorn lämnar betydande bidrag till den nationella ekonomin. Under årens lopp har ECMIT följt idealet om praktisk självständigt tänkande genom att lära eleverna de kunskaper och färdigheter de behöver för att lyckas i livet. Även om de kommer från olika bakgrunder, studenter delar ett engagemang för att uppnå sina individuella karriärmål. Kollegiet har närt detta åtagande i en akademisk miljö som reagerar på de förändrade behoven på arbetsplatsen och genom att ge starkt stöd och uppmärksamhet karriärplanering till behoven hos varje elev. Den ständiga betoning på ECMIT har varit att bygga upp en gemenskap nätverk genom sina kontakter med potentiella arbetsgivare och leverera en stödjande miljö där eleverna kan uppnå sina mål.