
BSc Applied Software Engineering
Cardiff, Storbritannien
VARAKTIGHET
3 Years
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Sep 2025
STUDIEAVGIFTER
GBP 28 200 *
STUDIEFORMAT
På Campus
* for overseas | for home year two and three: £9,250 / year one: £9,000
Antagningar
Stipendier och finansiering
Loans and Grants
Financial support information for students.
Bursaries
We wish to ensure that financial circumstances are not a barrier to your undergraduate study opportunities.
Scholarships
We wish to recruit the very best students and to help us achieve this, we offer several scholarships.
Part-time Undergraduate Funding
Information about funding for part-time students.
Financial Support for Asylum Seekers
Information for asylum seekers about the financial support we offer undergraduates and options for funding from outside the University.
Läroplan
The course is structured as a full-time degree, taught over three years with two semesters per year.
Formell undervisning och gruppsessioner kommer att äga rum under tre dagar i veckan med två dagar kvar för gruppprojektarbete, självstyrt lärande och tillgång till andra universitetsresurser, stödtjänster, klubbar, sällskap etc.
Studenter vid National Software Academy arbetar med att utveckla mjukvaruprojekt för riktiga kunder från den privata, offentliga och tredje sektorn. De flesta kundbaserade projekt sträcker sig över fyra veckor och ditt team kommer att träffa dina kunder varannan vecka under denna period. Mycket av undervisningen, lärandet och bedömningen baseras på dessa projekt.
Denna treåriga kurs börjar med att bygga kärnanalytiska och kodningsfärdigheter som stödjer dina studier och framtida karriär. Webbutvecklingsprojekt år ett följs av mer omfattande projekt i år två när du tillämpar nya färdigheter och kunskaper för att implementera programvarusystem i företagsskala. Samtidigt kommer du att ta en större roll i projektmöten, bygga upp din arbetsplatsförtroende och kommunikationsförmåga. I år tre kommer du att lära dig om framväxande teknologier och kombinera dem med dina kärnkompetenser för att producera en innovativ produkt med en uppskattning av de senaste språken, ramverken och verktygen. Det stora teamprojektet under det sista året är en möjlighet för dig att hantera och leverera en betydande mjukvaruprodukt under 10 veckor.
Modulerna som visas exemplifierar den typiska läroplanen och kommer att ses över före läsåret 2024/2025. De sista modulerna kommer att publiceras i september 2024.
Year One
In year one you learn to think like a programmer and begin to code professionally. You will work primarily with languages such as JavaScript, Java and Python to design, develop and deploy web applications according to the needs of customers.
You also will start to develop your knowledge of relational and NoSQL database systems. You will learn how to use the same industry-standard tools that are used by real-world developers, following best practices to develop quality software.
You will begin to develop your professional skills including communication, project management and the principles of agile development.
Core Modules for Year One
- Introduction to Web Development
- Software Development Skills 1
- Computational Thinking
- Fundamentals of Computing with Java
- Software Development Skills 2
- Database Systems
Year Two
In year two you will work on larger, more complex and technically difficult projects.
You will expand your knowledge in areas such as performance and scalability, cyber security and DevOps, and develop and deploy mobile-based applications according to the needs of customers. This will be necessary to support the scale, resilience and security needs of your cloud-based enterprise solutions.
At this point, you are expected to be leading project meetings to plan and manage development work for a team, and regularly holding meetings with customers.
Core Modules for Year Two
- DevOps
- Commercial Applications with Java
- Performance and Scalability
- Agile Project Management
- Cyber Security
- Mobile Development
Year Three
In year three you will learn about user experience design and emerging trends and use these to develop a product with an appreciation of the latest languages, frameworks and tools. You will learn about managing change and adopting technology in organisations.
In the Large Team Project module, you will collaborate with other team members to effectively manage a project to develop a high-quality software solution to meet the needs of your clients.
The final year builds upon the experiences of years one and two and brings together all of the elements you will need to think like and work as a professional software engineer.
Core Modules for Year Three
- Commercial Frameworks, Languages and Tools
- Adopting Technology
- Emerging Technologies
- Large Team Project
- Managing Change
How Will I Be Assessed?
Teaching is organised into modules. Your progress in each module will be assessed during, or at the end of, the semester in which it is taught. All modules include assessments, the methods of which vary from written examinations and assessed coursework to a combination of both. Coursework is the preferred method for this degree with your project work being central to this.
The project portfolio is the primary means of assessment for many modules. It consists of a sample of student work, with written explanation and/or reflection. This covers the entire software development lifecycle, depending on the learning objectives of the module for example: requirements, documentation, technical specifications, code, tests, sprint plans, user stories, screenshots of products, and user feedback. You will use the project portfolios to demonstrate your understanding of all relevant theories, and how it has been applied.
A timed computing exercise fulfils a similar purpose, where students undertake a programming, or other software development assignment, working independently, during a set period.
Exams are also used to assess knowledge and understanding more directly. Other forms of assessment during the course include undertaking reflective reports, and business cases and presenting to clients and peers, which draw upon your experience of project work.
Programresultat
What Skills Will I Practise and Develop?
Färdigheterna som utvecklas i den här kursen speglar hela mjukvarans livscykel, och täcker allt som behövs för professionellt arbete, inklusive:
- Möte med kunder och samla in deras krav.
- Hantera projekt, tidsskalor och mjukvaruteam för leverans av riktiga projekt.
- Effektivt kommunicera tekniska och icke-tekniska idéer till en rad publik, muntligt och skriftligt.
- Analysera krav och tillämpa nuvarande programvarutekniska koncept och kunskap om teknik för att utveckla användbara produkter - och göra dem skalbara, robusta och säkra.
- Flytande i branschstandard programmeringsspråk och förtroende för att arbeta med en rad olika operativsystem.
- Förmåga att tryggt använda industristandardverktyg som IDE, DBMS och källkontroll.
- Felsökning och testning av kod för att fixa buggar och defekter.
- Designa och implementera relations- och NoSQL-databassystem för riktiga projekt.
- Säkra databassystem, nätverkskommunikation och webbapplikationer.
- En intuition för mjukvarudesign och kodkvalitet, och en förmåga att tänka som en utvecklare, göra pragmatiska tekniska bedömningar och avvägningar i en fartfylld kommersiell miljö.
- Granska kod och ge effektiv feedback och mentorskap till kollegor.
- Implementera och lansera produkter och tjänster, stödja verkliga användare.
Knowledge & Understanding
Efter att ha avslutat programmet kommer en typisk student att kunna visa förmågan att tillämpa sin kunskap/förståelse av:
- Begrepp, syntax och språkfunktioner som är gemensamma för en rad datorprogrammeringsspråk som används inom industrin.
- Lämpliga verktyg och tekniker för att designa, skriva, felsöka, testa, hantera och distribuera kod; samt att hantera en kommersiell mjukvaruutvecklingsprocess som Agile.
- Teknisk kunskap om en mängd olika plattformar och tekniker som används inom industrin.
- En djup förståelse för vad som är kod av god kvalitet.
- Spjutspetsteknologier och trender inom utvalda forskningsområden inom datoranvändning.
- Förståelse för en rad tredje parts bibliotek, ramverk och stora kommersiella kodbaser.
Intellectual Skills
Efter att ha avslutat programmet bör en typisk student kunna:
- Utvärdera de tillgängliga alternativen för att välja de mest lämpliga verktygen och teknikerna för användning i varje steg av mjukvaruutveckling;
- Analysera komplexa problem effektivt och identifiera kantfall, inkonsekvenser, potentiella fallgropar och andra problem.
- Tänk kritiskt på mjukvarudesign och utöva tekniskt omdöme i samband med att skriva och utveckla programvara.
- Upprätthålla en kritisk argumentation, skriftligt, presentation och gruppdiskussion. Lös osynliga problem, iterativt; genom att identifiera en utgångspunkt och utveckla en lösning stegvis.
Professional Practical Skills
Efter att ha avslutat programmet bör en typisk student kunna:
- Använd aktuella kommersiella planeringsverktyg och tekniker för att planera, schemalägga och hantera ett kommersiellt programvaruutvecklingsprojekt och spåra projektet under dess livscykel.
- Samla, analysera och prioritera lämpliga funktionella och icke-funktionella krav under möten med riktiga kunder med hjälp av kommersiella verktyg och tekniker och överväg kvalitet och andra begränsningar.
- Designa, skriv, testa, felsök, hantera och distribuera kod produktivt på stora projekt i ett kommersiellt teamsammanhang.
- Arbeta med en mängd olika plattformar (moln, mobil, webb) med en rad olika språk, teknologier och verktyg.
Transferable/Key Skills
Efter att ha avslutat programmet bör en typisk student kunna:
- Kritiskt bedöma hennes eller hans arbete och andras arbete, genom skriftliga och muntliga metoder;
- Klart och effektivt kommunicera komplexa idéer, principer och teorier på ett effektivt sätt med muntliga, skriftliga och praktiska metoder - till en mängd olika publiker, framför allt industriella kunder.
- Arbeta och lära effektivt i ett team och som individ;
- Uppskatta möjligheter till karriärutveckling och livslångt lärande genom att delta i universitetets personliga och karriärutvecklingsprogram och genom att bygga upp ett livslångt stödnätverk av industriella kontakter;
- Genomför självständiga studier och kritisk reflektion.
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Skickliga mjukvaruingenjörer är mycket efterfrågade, vilket gör anställningsmöjligheterna för utexaminerade inom data- och IKT-branschen fantastiska.
Som student på National Software Academy kommer du att få många möjligheter att träffa och arbeta med företag och bygga dina industriella kontakter.
Du kan använda din BSc som en Pathway för att studera vår helt nya MSc i Software Engineering eller till arbetskraften. Våra studenter har arbetat för företag som Admiral och DevOps. Andra har valt vidare studier eller forskning vid Cardiff eller andra toppuniversitet.
Cardiff University Careers and Employability Service är tillgänglig för alla studenter. Vår skola har också en dedikerad karriärhandläggare och en placeringsansvarig som kommer att kunna hjälpa dig med karriärråd.
Graduate Careers
- Software Engineer
- Web Developer
- Systemutvecklingsansvarig
- Business Analyst
Antagningskrav för programmet
Demonstrera ditt engagemang och din vilja att lyckas i handelshögskolan genom att ta GMAT-provet – det mest använda provet för antagning som mäter ditt kritiska tänkande och resonemangsförmåga.
Ladda ner GMAT-miniquizet för att få en smak av frågorna du hittar i provet.