Kandidater i grafisk design och / eller illustration
CANVAS
Nyckelinformation
Campus läge
Lausanne, Schweiz
språk
Engelsk, Franska
Studieformat
På Campus
Varaktighet
3 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
Introduktion
Kandidater i grafisk design och / eller illustration
Kandidatexamen i grafisk design och / eller illustration är ett 3-årigt program som förbereder studenter för större professionellt arbete inom visuell konst. Programmet erbjuder ett komplett urval av kurser som kombinerar kreativitet, expertis och professionalism.
Efter avslutad kandidatexamen i grafisk design och / eller illustration kommer studenten att behärska grafisk design och illustrationstekniker och kommer att vara väl förtrogen med kreativ design och illustrationsprinciper, särskilt nödvändiga för skapande av logotyp och varumärke, reklam och marknadsföring, illustration och animering.
Den professionella grafiska designen eller illustratören uppmanas att hitta grafiska lösningar, föreställa sig, planera och skapa illustrationer och utveckla visuella och grafiska material för marknadsföring. Examen i grafisk design och / eller illustration har förvärvat en professionalism, dynamik och mångsidighet som krävs för att noggrant översätta sina idéer till former, färger och bilder.
Arbetet med den grafiska designen består bland annat av att skapa och föreslå olika varumärkesapplikationer (som logotyper, slogans, jinglar etc.), marknadsföringsmaterial (reklamblad, broschyrer, presskit etc.), produktpresentationer (bokomslag, förpackningar etc.) .) ha i åtanke utvecklingen av estetiska och konstnärliga trender och rörelser. När det gäller illustratören ligger hans / hennes arbete i att skapa karaktärer för böcker, karikatyrböcker, barnböcker, specialskönlitteratur etc. samt att skapa illustrationer för webbplatser, videospel och grafiska romaner.
Allmänna mål
Kandidatexamen i grafisk design och / eller illustration gör det möjligt för eleverna att förvärva teknisk kunskap, estetisk känslighet och professionella verktyg i en mängd medier för att framgångsrikt leva upp en unik visuell uppfattning.
Ett avhandlingsprojekt i slutet av programmet gör det möjligt för eleverna att utveckla ett enskilt projekt av professionell kvalitet, samtidigt som de respekterar en tydlig uppsättning specifikationer och kvalitetsstandarder
Första året
Det första året ger eleverna en introduktion till grunderna i kreativ komposition och gör att de kan upptäcka de tekniker som krävs för att skapa ett uttryck. Kurserna kommer att koncentrera sig på att bemästra både manuella och digitala verktyg och tekniker inklusive: ritning, kompositionsteori, nätsystemet, vektorteckning, färgteori, typografi, Photoshop, Illustrator och InDesign.
Studenten kommer att utveckla sin konstnärliga känslighet för att översätta sina idéer till grafiska mönster och / eller illustrationer. Han / hon kommer att lära sig och bli bekant med olika metoder och tekniker för visuellt uttryck.
Andra året
Det andra året konsoliderar de grundläggande inlärningarna under det första året och gör det möjligt för elever att börja en mer nyanserad konceptuell strategi. Studenten bedriver forskning och lär sig olika teoretiska och praktiska metoder inom det valda specialiseringsområdet för att skapa en interaktion mellan idéer, ord, bilder och begrepp.
Det kreativa arbetet kompletteras av den professionella och tekniska strategin som kommer att hantera väsentliga delar som ett kreativt mandat, hantering av kundrelationer och förväntningar, förhållandet mellan en klient och en designer / illustratör, projektledning, tidsfrister och kostnader.
Tredje året
Det sista året möjliggör en individuell kreativ och konceptuell utveckling av den grafiska formgivaren eller illustratören och bekanta dem med att samarbeta med andra visuella konstnärer och arbeta med teamprojekt.
Studenten och framtida grafisk formgivare eller illustratör kommer att upptäcka och förstå samspelet mellan olika bildkonster under ett projekt: från klienter till agenter, marknadsförare och 3D-designers, kommer studenten att förbättra sin professionella förståelse och få en växande förståelse för de kreativa och tekniska utmaningarna med klientuppdrag.
Tack vare ett stort urval av verktyg och tekniker kommer den framtida grafiska designen eller illustratören att ha en kreativ, kritisk och mångsidig förståelse av verkligheten i att arbeta inom den visuella konsten i slutet av sin utbildning som gör att han / hon kan hantera ett kreativt projekt eller ett klientmandat på egen hand i slutet av programmet.
Studierade discipliner
Principer för grafisk design I - Typografi och affischer -Brand Management - Redaktionell design - Prepress - Video- och rörelsedesign - WEB CMS Sociala medier - Fotografi - Historia av konst - Historik för samtida konst - Illustration - Digital marknadsföring - Konceptkonst - Adobe (Photoshop , Illustrator, InDesign), Bildtekniker - Animering - Estetik - Teknisk ritning: Mänsklig anatomi - Objektkonstruktion - Designhistoria - Principer för grafisk design II, typografi II
Framtida karriärer
Examen på kandidatexamen i grafisk design och / eller illustration är en skapare, en tekniker och en affärsperson. De olika professionella aspekterna av en fullständig utbildning i Visual Arts gör det möjligt för honom / henne att arbeta inom följande områden:
Grafisk design - Illustration - Animering - Bokomslagdesign - Storyboarding - CAD-design - Colorist - Presspublicering - Digital marknadsföring - Webbdesign - Annonsering - Bild- / fotoredigering - Publicistkampanjer - Sociala mediekampanjer - PR - Varumärkeshantering - Logo Design
Läroplan
Första året
Det första året ger eleverna en introduktion till grunderna för kreativ komposition och låter dem upptäcka de tekniker som krävs för kreativt uttryck. Klasserna kommer att koncentrera sig på att behärska både manuella och digitala verktyg och tekniker inklusive: ritning, kompositionsteori, rutnätssystemet, vektorritning, färgteori, typografi, Photoshop, Illustrator och InDesign.
Studenten ska utveckla sin konstnärliga känsla för att omsätta sina idéer till grafiska mönster och/eller illustrationer. Han/hon kommer att lära sig och bli bekant med olika metoder och tekniker för visuella uttryck.
Andra året
Det andra året konsoliderar grunderna som lärt sig under det första året och låter eleverna börja ett mer nyanserat konceptuellt tillvägagångssätt. Studenten kommer att forska och lära sig olika teoretiska och praktiska metoder inom sitt valda fördjupningsområde för att skapa ett samspel mellan idéer, ord, bilder och begrepp.
Det kreativa arbetet kompletteras av det professionella och tekniska tillvägagångssättet som kommer att behandla väsentliga element som ett kreativt mandat, hantera kundrelationer och förväntningar, relationen mellan en kund och en designer/illustratör, projektledning, deadlines och kostnader.
Tredje året
Det sista året möjliggör en individuell kreativ och konceptuell utveckling av den grafiska formgivaren eller illustratören och gör dem bekanta med att samarbeta med andra bildkonstnärer och arbeta med teamprojekt.
Studenten och den framtida grafiska formgivaren eller illustratören kommer att upptäcka och förstå interaktionen mellan olika bildkonster under ett projekts livstid: från kunder till agenter, till marknadsföringsproffs och 3D-designers, studenten kommer att förbättra sin professionella förståelse och få en växande förståelse för de kreativa och tekniska utmaningarna i kundmandat.
Tack vare ett stort urval av verktyg och tekniker kommer den framtida grafiska formgivaren eller illustratören att ha en kreativ, kritisk och mångsidig förståelse för verkligheten i att arbeta inom bildkonsten i slutet av sin utbildning, vilket gör det möjligt för honom/henne att hantera ett kreativt projekt eller ett kundmandat på egen hand i slutet av programmet.
Discipliner studerade
Principer för grafisk design I – Typografi och affischer – Varumärkeshantering – Redaktionell design – Prepress – Video- och rörelsedesign – WEB CMS Sociala medier – Fotografi – Konsthistoria – Samtidskonstens historia – Illustration – Digital marknadsföring – Konceptkonst – Adobe (Photoshop , Illustrator, InDesign), Bildteknik – Animation – Estetik – Teknisk teckning: Människans anatomi – Objektkonstruktion – Designhistoria – Principer för grafisk design II, Typografi II
Programresultat
Allmänna mål
Kandidatexamen i grafisk design och/eller illustration gör det möjligt för studenter att skaffa sig tekniskt kunnande, estetisk känslighet och professionella verktyg i en mängd olika medier för att framgångsrikt levandegöra en unik visuell uppfattning.
Ett examensarbete i slutet av programmet ger studenterna möjlighet att utveckla ett individuellt projekt av professionell kvalitet, samtidigt som en tydlig uppsättning specifikationer och kvalitetsstandarder respekteras.
Galleri
Karriärmöjligheter
Framtida karriärer
Kandidaten från kandidatexamen i grafisk design och/eller illustration kommer att vara en kreatör, en tekniker och en affärsperson. De varierande yrkesaspekterna av en komplett utbildning i bildkonst gör att han/hon kan arbeta inom följande områden:
Grafisk design – Illustration – Animation – Bokomslagsdesign – Storyboarding – CAD-design – Colorist – Presspublicering – Digital marknadsföring – Webbplatsdesign – Reklam – Bild-/fotoredigering – Publicistkampanjer – Sociala mediekampanjer – PR – Varumärkeshantering – Logotypdesign