Ungkarl I Internationella Humaniora: Filosofi Och Religionsvetenskap

International College of Liberal Arts - Yamanashi Gakuin University

Programbeskrivning

Läs den officiella beskrivningen

Ungkarl I Internationella Humaniora: Filosofi Och Religionsvetenskap

International College of Liberal Arts - Yamanashi Gakuin University

Bachelor i International Liberal Arts: filosofi och religionsvetenskap

Världshistoria

Denna kurs är en inbjudan att utforska avlägsna platser och fjärran gånger ur ett globalt perspektiv. Vi kommer att studera hela världen reser människor, varor och idéer under de senaste två årtusendena. Vi kommer att veta hur den globala handeln, migration och intellektuellt utbyte förändrat världen. Vi kommer att undersöka ankomsten av ny teknik och hur de bytte den globala ekonomin. Vi kommer också att titta på uppgång och fall av kraftfulla imperier och ursprung och efterdyningarna av internationella väpnade konflikter. Vår övergripande strategi gör det möjligt för oss att identifiera de viktigaste händelserna i världshistorien och bedöma deras konsekvenser för den värld vi lever i nu.

Mål

I slutet av denna kurs ska studenten kunna: 1. använda analytiska verktyg för en historiker och uppskattar nöjen och utmaningar att tänka historiskt 2. identifiera nyckelteman världshistorien och motivera deras betydelse 3. sätta sig in i situationen för andra människor på olika platser och tider och anser att deras perspektiv på historien 4. tillämpa de kunskaper som förvärvats i föreläsningen genom att skriva en uppsats om ett historiskt ämne och presentera den för klassen 5. samarbeta med den dagliga världen nyheter ur ett historiskt perspektiv, tycker om den historiska bakgrunden till dagens händelser, och bedöma deras globala konsekvenser

japansk historia

Denna kurs utforskar Japans händelserika historia från dess tidiga början till idag. Vi börjar med en kartläggning av forntida och medeltida Japan innan du slår till Tokugawa shogunatet och dess turbulenta kollaps. Vi studerar sedan den moderna Japan med stor uppmärksamhet åt spänningarna mellan västerländsk och "Japaneseness." Vi fokuserar också på de stora förändringarna av efterkrigstidens ekonomi och politik och hur transformationer inom dessa områden har påverkat vardag. Kursen belyser tät anslutning av Japans historia till ett globalt sammanhang. Detta är en interaktiv föreläsning-typ kurs. Studenter måste fylla hemuppgifter före klass och ofta bidra till diskussioner klass.

Mål

I slutet av denna kurs ska studenten kunna: 1. kunna identifiera historiska mönster och återkommande teman som hjälper ansluter Japans historia med andra länder 2. vet hur man kommer åt och läsa primära källor att anta ett historiskt perspektiv, identifiera problem och avsikter sekundära källor, och utveckla en medvetenhet om olika metoder för att förstå det förflutna tre. få en medvetenhet om hur Japans nuvarande situationen i världen är inbäddad i landets historia 4. engagera noggrant skriva om historiska händelser genom att lägga fram ett argument och utveckla den på ett tydligt och konsekvent sätt 5. lära sig att formulera och förfina idéer i diskussioner och presentationer

Teknikhistoria i Japan

I denna klass kommer vi att undersöka teknikens roll i Japans historia från 1800-talet fram till idag. I den första delen av kursen kommer vi att följa Japans snabba industrialiseringen fram till mitten av 1930-talet. Vi kommer att undersöka arvet från Tokugawa teknik, roll tekniköverföring och spridning under Meiji period, och framväxten av Japans storskaliga industrier. I den andra delen kommer att titta på ikoner för modern japansk teknik såsom Zero-sen stridsflygplan, Shinkansen bullet train, och humanoida robotar och sätta dem i ett större sammanhang av teknik och andra världskriget, teknik och Japans ekonomiska mirakel, och teknik i Japans föränderligt samhälle.

Mål

I slutet av denna kurs ska studenten kunna: 1. identifiera de historiska rötterna till Japans tekniska förändringarna 2. sätta Japans tekniska utvecklingen i ett sammanhang av den internationella konkurrensen och samarbete 3. utvärdera teknikens roll i Japans upphov till en industriell supermakt fyra. ansluta historien om Japans teknik till stora politiska, ekonomiska och sociala utvecklingen

Filosofi & Religionsvetenskap

Filosofi, kultur och civilisation

Denna kurs ger en introduktion till centrala begrepp och mål filosofi genom att titta på den roll som filosofin i förhållande till några av världens kulturer och civilisationer. Särskild hänvisning görs till den västerländska civilisationen, men vi är lika intresserade av skillnaderna mellan civilisationer. Vi undersöker de tidiga ursprung civilisationen för att hitta beröringspunkter och att undersöka vilka villkor gör civilisationen möjligt. När man utnyttjar idéer om viktiga filosofer kultur och civilisation, såsom E. Cassirer och ANWhitehead drar naturligtvis också på samtida tvärvetenskaplig forskning, inklusive perspektiv från historia, arkeologi, antropologi, religionsvetenskap, jämförande filosofi, etik och estetik. Inledande allmänna förklaringar av de viktigaste begreppen civilisationen ger en jämförande vision av människans villkor, begreppen själv, social organisation, och sätt att förstå orsakerna till konflikter och hopp för att lösa konflikter. Kursen spårar några centrala begrepp inom flera världs civilisationer i förhållande till utvecklingen inom filosofin från antiken till nutid. Särskild tonvikt läggs på begrepp, filosofiska angreppssätt och idéer som har haft grundläggande betydelse för den västerländska civilisationen och som kan hjälpa oss att bättre förstå nutida mänskliga problem. Vi betonar att västerländska filosofin har förändrats och förflyttas genom flera stadier av utveckling kulturer har samverkat och som civilisation har blivit skapad av utvecklingen inom vetenskap, teknik, politik, religion, konst och ändra mänskliga angelägenheter och värderingar. Vi kommer att försöka avslöja stadier i utvecklingen av filosofin genom att undersöka hur stora verk av litteratur och konst speglar ofta denna utveckling.

Mål

(I.) För att undersöka naturen och rötter mänskliga civilisationen och filosofi betraktas som universell kreativ fenomen; (Ii.) För att förstå vad filosofi är och den primära alternativa metoder inom filosofiska studier som av olika kulturer och civilisationer; (. Iii) att undersöka den praktiska tillämpningen av filosofi & studier av civilisationer att ta itu med mänskliga problem: (. Iv) Att öka elevernas förståelse av människans kultur, värderingar och historia; (V.) För att förbättra elevernas analytiska och kritiska tänkande; (Vi). Att odla hos eleverna kreativa och kritiska förhållningssätt till att förstå hur filosofi bidrar till varje civilisation.

Västerländsk filosofi

Denna kurs undersöker teman och tänkare som utgör kärnan i den västerländska filosofiska traditionen från den antika grekiska filosoferna till filosofin i den 20: e och 21-talen. Uppmärksamhet ägnas åt sätt som västerländska religiösa traditioner, liksom konst och vetenskap, har interagerat med västerländsk filosofi. Filosofer och filosofier som ska diskuteras är: försokratikerna; Sokrates; Platon; aristotle; Augustine; Descartes, Spinoza och Rationalism; J. Locke & Empiricism; Kant; nietzsche; W. James & Pragmatism; Heidegger, Sartre och Existentialism; Ökningen av analytisk filosofi och fenomenologi; Filosofi idag. Vi strävar efter att förstå den västerländska kulturen mer fullständigt genom att förstå den centrala platsen för filosofi i den västerländska kulturen. Vi frågar hur filosofin kan bidra till att förstå på global nivå och mot att lösa globala frågor.

Mål

I slutet av denna kurs ska studenten kunna: (i.) Identifiera och förstå flera centrala problem filosofi och hur nyckel filosofer i den västerländska traditionen har tagit upp dessa problem; (. Ii) uttrycka sina egna åsikter om dessa filosofiska frågor och deras skäl för sina egna åsikter; (Iii.) Bättre förstå (som ett resultat av att förfina sin läsning, kritiska och argumenterande färdigheter) de olika sätt på vilka människor har oeniga om sådana frågor som: vad som är rätt eller fel sak att göra eller vad som är verkligt eller vad vi verkligen vet; (IV.) Bättre förstå, och med ett brett tvärvetenskapligt perspektiv, hur filosofi har utvecklats historiskt från de gamla grekerna till idag, och har påverkat västerländskt tänkande, kultur och institutioner.

Historia och vetenskapsfilosofi

Denna kurs ger en introduktion till centrala idéer och metoder som föreslås i filosofi som ett sätt att förstå de mål, metoder och vetenskapens gränser. Vi kart många metoder som har föreslagits, med särskild uppmärksamhet åt dem från slutet av 19-talet till idag: positivism och Reichenbach logiska empirismen; Poppers kritiska rationalism; Kuhn redogörelse för vetenskapliga revolutionerna; van Fraassen konstruktiva empirism; Giere s perspectivism och flera metoder i vetenskapssociologi kommer att ingå. För att bedöma lämpligheten av dessa konton för vetenskap, kommer vi att undersöka viktiga händelser i vetenskapens historia. Efter inställning DeWitt s världsbilder. (2: a upplagan, 2010), vi följa vägen från Aristoteles vetenskap genom Galileo och Newton Einstein, med särskild hänvisning till förändrade teorier inom astronomi och kosmologi. Men vi följer också vägen i biologi från Aristoteles till Darwin till upptäckten av DNA-strukturen, liksom en mängd andra episoder i historien om det vetenskapliga tänkandet. Vi frågar vad styrkor och svagheter vi kan upptäcka i de olika alternativa metoder för att förstå vetenskap som nämns ovan, med hänvisning till fallstudier från vetenskapens historia. Vi anser att rollen av logik (deduktiva och induktiva) inom vetenskapen. Och vi avslutar sikt genom att undersöka vad gränserna för vetenskap är och vilken betydelse vetenskaplig kunskap kan ha etiska eller sociala frågor i dag.

Mål

I slutet av denna kurs ska studenten kunna: (i.) Visa en förståelse av flera stora frågor som är centrala för vetenskaps idag; (Ii.) Nuvarande flera av de viktigaste metoder som används i det senaste århundradet att tolka vetenskapen och dess historia, och flera styrkor och svagheter för varje strategi, (. Iii) Ge exempel från vetenskapens historia som illustrerar några av de styrkor och svagheter i de huvudsakliga tillvägagångssätt studerade; (. Iv) koherent diskutera hur teorier om rörelse himlakroppar förbättrades från de gamla utsikt över Aristoteles och hans föregångare till Newton och även till Einstein; (V.) Koherent diskutera övergången från Aristoteles idéer i biologi till Darwins evolutionsteori och beskriva flera vanliga missförstånd Darwins evolutionslära; (Vi). Visa bekantskap med nyckelbegrepp och terminologi formell logik; (Vii.) Kommentar på ett informerat sätt om huruvida och på vilket sätt eventuella kan vetenskapen appliceras på etiska frågor.

Kreativitet i vetenskap och konst

Kreativitet är något som tillhör varje människa. Vi är kreativa på ett sätt som vi ofta misslyckas med att vara medveten om, eller att överväga. Men kreativitet är något som vi värdesätter när vi möter den i andra. Vi frågar oss: hur kan jag vara mer kreativ? Och vad är kreativitet, trots allt? I denna kurs vill vi undersöka de viktigaste frågorna om vad kreativitet är och vilka faktorer det handlar om. Våra idéer om kreativitet först formas av våra hem kultur och uppfostran. Så vi börjar med tanke på flera myter och berättelser om skapelsen och vad de kan avslöja om kreativitet. Då kommer vi att överväga flera idéer som utvecklats i filosofi om kreativitet i verk av ANWhitehead, E. Cassirer, I.Kant och M.Boden. Det är allmänt hålls idag att det mest framgångsrika sättet att förstå den kreativa processen är i form av tvärvetenskaplig studie. Detta är den metod vi kommer att använda. Efter ledning av verk av M.Csikszentmihalyi och H.Gardiner, vi utforska kärn faktorerna för den kreativa processen: 1.individual, 2.social och 3.symbol system disciplin eller arbete. Deras tvärvetenskapliga ram appliceras sedan i en noggrann undersökning av flera fallstudier av kreativa forskare (Einstein, Darwin, Copernicus) och artister (målare P.Picasso, jazzmusiker J.Coltrane och dansare Martha Graham). Vi försöker att se om det finns en kärna begreppet kreativitet och vissa kreativa faktorer som kan spåras genom verk av dessa individer. Vi försöker lära från Darwin genom att fråga vad evolutionsteorin kan avslöja om skapelseprocessen. Slutligen återvänder vi till våra kärnfrågor: vad som gör kreativa uttryck och innovation möjligt? Under de sista veckorna av sikt studentgrupper presentera sina egna fallstudier och slutsatser.

Mål

I slutet av denna kurs ska studenten kunna: 1.Outline de centrala idéer och principer åtminstone två alternativa teorier om den kreativa processen och för att visa hur information från flera områden har använts för att utveckla dessa teorier; 2.Discuss vad som uppnås genom användning av tvärvetenskapligt angreppssätt för att använda flera områden; 3.Apply minst två teorier om den kreativa processen att redovisa verksamheten för en enskild forskare eller artist om vilka vi har studerat under; 4.Apply minst två teorier om den kreativa processen till en artist eller forskare som inte omfattas av kursen; 5. Visa kritiska, nyfikna och kreativa färdigheter i att svara på presentationerna av kamrater (!); 6.Discuss vad han / hon kommer att göra nästa tillämpa idéer om kreativitet.

jämförande Philosophy

Denna kurs är en undersökning av flera viktiga filosofiska frågor och begrepp i sammanhang av flera olika kulturer, förr och nu, genom att undersöka den intellektuella eller kulturell bakgrund till filosoferna och frågor som studerats. Kursen inleds med en noggrann undersökning av Thomas Kasulis intimitet och integritet. Filosofi och Kulturkrock (2002), i vilken en dynamisk allmän ram för att förstå kulturella skillnader mellan filosofier och traditioner utarbetas. Sedan vänder vi vår uppmärksamhet mot exempel på filosofin i Europa, Kina, Indien och Japan i syfte att utveckla jämförande perspektiv genom att tillämpa Kasulis modell. Teman för kursen är: kunskap och rationalitet; alternativa tolkningar av vad som är verkligt och frågan om kulturrelativism; begreppen sinne och egenhet; begrepp om det goda och det ideala samhället; roll och uppskattning av konstverk i olika kulturer. Exempel på teman för föreläsningar och / eller studentgrupp-presentationer i de sista veckorna av kursen: erfarenhet, själv & personlig identitet i Descartes, Locke och indiska filosofer; begreppet Bra i antika grekiska och kinesiska filosofier; nihilism som tolkats i arbetet med västerländska filosofer som Nietzsche, och i filosofi Nishitani Keiji; andra teman i Kyoto School of Philosophy (Nishida och Nishitani) i förhållande till de viktigaste västerländska filosofer; alternativa syn på förhållandet mellan filosofi och religion kreativa uttryck i musik; skillnader mellan japanska och västerländsk konst; begrepp som används i östra och västra kulturer om vårt ansvar för naturen och miljöproblem.

Mål

I denna kurs genom jämförande studier vi åtar (i.) Studenterna kommer att utveckla en uppskattning och förståelse av flera stora filosofiska frågor som de visas i flera olika kulturmiljöer; (Ii.) Studenterna kommer att bli bekant med tillämpning av Kasulis metoden kulturell jämförelse; (Iii.) Studenterna kommer att lära sätt att avslöja likheter och skillnader mellan olika kulturer med särskild hänvisning till filosofiska och religiösa perspektiv; (. Iv) Studenterna kommer att utveckla noggranna, noggranna och exakta sätt att läsa verk i filosofi med uppmärksamhet åt att klara jämförelser mellan filosofer och filosofier; (V.) Studenterna kommer att förbättra deras logiska och kritiska färdigheter; (VI.) Studenterna kommer att se hur en jämförande studie av filosofi kan berika deras förståelse av filosofier, religioner och andra aspekter av olika kulturer också.

Filosofi och miljöfrågor

Denna kurs ger en introduktion till tillämpningen av filosofin som svar på viktiga aktuella frågor om miljön, med särskild hänvisning till miljöetik. Vi kommer att undersöka olika sätt att filosofin har använts för att försöka klargöra vårt ansvar för naturen och kommer att undersöka ett brett spektrum av metoder som används för att svara på denna utmaning: Land Ethic av Aldo Leopold, utilitaristisk analys, inklusive kostnads-nyttomiljö; A.Naess och filosofi djup ekologi; eko-feminism; Bookchin sociala ekologi; den fria marknadsekonomin vs. politiskt ansvar för kommande generationer. Efter denna översikt över metoder, kommer vi att fokusera på två huvudteman för kursen: hållbara skogsresurser och miljöfrågor i samband med användning av kärnenergi. Vi kommer att undersöka hur flera av ovanstående metoder kan tillämpas på de två frågorna ovan. Efter att ha uppnått vissa perspektiv från studier av dessa kärn fall kommer eleverna sedan förbereda små grupp eller enskilda presentationer med hjälp av sin egen vald metod för att studera problem (till exempel) minskande globala vattenresurser, klimatförändringar, GM livsmedel, eller andra miljöproblem som utmana oss idag.

Mål

I slutet av denna kurs ska studenten kunna: 1. Närvarande i kontur centrala begrepp och principer för flera av de stora alternativa metoder som finns för att använda filosofi i studiet av miljöfrågor; 2. Nuvarande sätt att tillämpa åtminstone två av de metoder för miljöetik studerats inom kursen för att ta itu med två eller flera viktiga miljöfrågor, inte begränsade till de teman som nämnts ovan; 3. Present, förtydliga, kritisera och förbättra argumenten för och emot olika tillvägagångssätt för att lösa miljöfrågor .; 4. Uppvisa förbättrade färdigheter i presentation av studentens egna positioner på viktiga miljöfrågor. Som ny information om miljön är avtäckt och som tolkningar flytta, är det extremt ovanligt att någons syn på miljöfrågor vara oförändrade under långa tidsperioder. Studenter som har avslutat kursen ska kunna förklara på vilket sätt (och i synnerhet, varför) sin syn på miljöfrågor har förändrats över tiden.

Seminarium (filosofi)

Rollen för seminariet är att stödja ett framgångsrikt slutförande av den Graduation Research Project (GRP), en gradering krav för alla elever. I detta seminarium kommer vi att titta på det tema som varje elev har valt för Skrivbord Across-Curriculum (WAC) program, på vilken GRP bygger, genom linsen av teorier, paradigm och begrepp från området filosofi. Studenterna kommer att turas presenterar sin forskning i olika skeden av sin avhandling utveckling. Sina kamrater, under överinseende av seminariet instruktör, kommer att diskutera och kritisera varje presentation för att ge presentatörer möjlighet att förfina sin egen tes. Genom sådana interaktioner kamrater kommer att lära sig att undvika problem med sina egna projekt.

Mål

I slutet av denna kurs ska studenten ha: (i) analyserade en viktig värld fråga ur en filosof, (ii) utförs vid en hög kompetensnivå egen forskningsprojekt, och (iii) skrivit en hög kvalitet examen uppsats i sin egen valda området.

World Religions

Denna kurs studerar större tradition som kan kallas "religiösa" inklusive judendomen, kristendomen, islam, buddhism, hinduism, och några av de östliga traditioner. Vi kommer att kartlägga varje religion i allmänhet, inklusive historia, lära och praxis, och i synnerhet kommer vi att fokusera på samspelet mellan religion och politik. Vi kommer också att undersöka vad religionen påstår att tro och vad de faktiskt praxis; hur det verkar i sig och hur den är sett från utsidan. Kursen ges på ett interaktivt-föreläsning stil och studenterna förväntas delta aktivt i diskussionerna klassen. Förutom närvaro och deltagande, kommer varje student att välja en nyhet från de senaste fem åren, där en religion var inblandad i en social konflikt, och skriva en analys papper uppmärksamma både utsikten över religiösa grupp och de utomstående.

Mål

Vid slutet av kursen ska jag) har bred förståelse för var och en av de viktigaste religiösa traditioner, ii) kunna analysera interaktioner och påverkan av religioner på varandra och på samhället som helhet, iii) kunna relatera kunskap om religioner till historiska och nutida händelser i världen, iv) kunna samla relevant information och syntetisera den för att staten och försvara sina egna slutsatser, och v) lära sig att presentera och argumentera på ett effektivt sätt i diskussionerna.

Jämförande Religionsvetenskap

I den här kursen kommer vi att undersöka den historiska utvecklingen av den jämförande religion och stora bidragsgivare och teorier sedan dess uppkomst som en distinkt disciplin. Vi kommer att titta på problemet att utveckla definitionen av "religion" som fångar de beteenden vi intuitivt kallar "religiösa". Vi kommer också att gälla metoder för religions att analysera några viktiga aspekter av religiösa traditioner såsom tabun, synen på utomstående, kvinnans roll och samhällsstrukturen de föreställer. Särskild uppmärksamhet kommer att ägnas religioner i Japan, inklusive traditionella animism, tillstånd Shinto, och några av de nya religioner. Studien kommer att vara empiriska och induktiva: dra slutsatser från de faktiska förhållandena snarare än härledning från den första principen. Studenterna kommer att förväntas ha läst delat material varje vecka och vara redo att argumentera och försvara sina åsikter i klassdiskussion.

Mål

Eleverna kommer att förväntas i) ha en allmän kännedom om utvecklingen av disciplin religionsvetenskap, ii) förstå och kunna tillämpa metoder för religionsvetenskap, iii) vara förtrogen med religiösa traditioner i Japan och vad religions bidrar till studiet av dessa traditioner, iv) kunna formulera och presentera effektiva argument bygger på kunskaper som förvärvats på kursen.

Andliga dimensioner och traditioner i de japanska Martial Arts

De japanska kampsporter, som andra traditionella konst i Japan, har varit starkt påverkad av Zen, Shinto, och konfucianska traditioner. Ett sätt att studera dessa är att undersöka litteraturen och klassiska texter skrivna av både andliga och kampsport mästare. Många av dessa har översatts till engelska, samt granskas av västerländska författare. Vi kommer att ta en kritisk titt på utdrag ur skrifter DT Suzuki, Miyamoto Musashi, Eugen Herigel, Karlfried Graf von Durkheim, Thomas Cleary, Trevor Leggett, Nitobe Inazo, William Scott Wilson, och andra. Kursen kommer också att titta på stereotyper av Samurai populariserade i filmen, och hjälpa eleverna att utveckla ett perspektiv på bilden av Samurai, liksom hur det förändrats i olika epoker av japansk historia. Vi kommer också att undersöka hur en del av dessa begrepp har påverkat japanska seder och beteenden (shigusa).

Mål

I slutet av denna kurs ska studenten bli kunna: (i) bättre förstå den filosofiska basen bakom någon praktisk utbildning som eleverna kan också vill delta i kampsport, (ii) kunna förstå termer som används i kampsporter såsom tanden, zanshin och maai, (iii) kunna i diskussioner för att citera referenser från de klassiska och moderna texter på japanska kampsporter, (iv) fram en kort rapport om någon aspekt av Samurai kultur eller historia från ämnen som valts av professorn och (v) skriva en uppsats om begreppet bunbu ichido, behärskning av kamp och humaniora.

Workshop: Öva Zen

Zen är väl känd i Japan som ett sätt att leva, som sändes av Dogen från Kina till Japan och ett väl utvecklat i Muromachi Kamakura. Det hjälper eleverna att få en uppskattning av japansk traditionell kultur. Denna kurs kommer att introducera hur man öva ZAZEN, som ligger till grund för Zen. Studenterna kommer att lära sig de grundläggande rörelserna hos Zen i det dagliga livet, som att sitta, stå, gå och äta. De kommer också att lära genom att läsa "FUKANZAZENGI" (en instruktion Zazen, betecknas som en nationell skatt) och "SHOBOGENZO" (Den väsentliga hjärtat av Buddhas lära) skriven av Dogen. Under vinterperioden, kommer studenterna stannar i Tenryuji (en auktoriserad ZEN DOJO i Fukui) och öva Zen i 2 dagar. De kommer också att besöka Eiheiji (huvudet Zen kloster grundades av Dogen) och delta i högmässan, som hålls varje dag för mer än 700 år. Studenter är skyldiga att delta aktivt, och ofta bidra till diskussioner klass.

Mål

I slutet av denna kurs ska studenten kunna: (i) förstå de grundläggande terminologi som används i utövandet av Zen, och kunna förklara den allmänna idén och historia Zen; (Ii) sitter bekvämt i koncentration genom att lära dig att ställa in kroppen i Zen metod; (Iii) anta "Zen äta Method" i det dagliga livet, som kommer att vara en grundläggande del av människans liv i harmoni; (Iv) kontrollera sin hållning till mods genom att öva sittande, stående och gående metoder som utövas i en Zen kloster; och (v) får insikter om hur man kan leva ett hållbart och kreativt liv i oförutsägbara moderna samhället.

Workshop: Uppleva Shinto

Kursen kommer att ge en bakgrund i den grundläggande teori och praktik Shinto, som är en viktig del av traditionell japansk kultur. Kursen kommer att visa hur Shinto bidragit till att definiera en stor del av den japanska kulturen och konst, samt påverka filosofi, religiösa känslor och psykologi det japanska folket. Teorin avsnitt börjar med en jämförelse av Shinto och andra religioner och kulturer, som kommer att innehålla en jämförelse inte bara med religioner (inklusive shamanism) i världen, men också med andra traditionella japanska kulturella uttryck, såsom Zen, Sado, eller Aikido . Den här delen av kursen kommer även att omfatta historia och klassiker "AAP jŽŒ (ooharae ingen kotoba) av Shinto, följt av den grundläggande filosofin av Shinto GAS, Ap, ¢, OAJ (misogi, yakubarai, saishi). Syftet med detta avsnitt är att förstå Shinto som en central del av den japanska kulturen genom en kritisk granskning av Shinto i Japan. Det kommer också att leda till eftertanke och diskussion om möjliga praktiska nyttan av denna förståelse för studenter, som kommer att spela en aktiv roll i det internationella samfundet. I praktiken avsnitt kommer studenten lära sig seder Shinto, såsom "ZE, jŽŒ, -C (Hakushu, Norito, rei) och sedan studera hur dessa rörelser är relaterade till kroppsspråk och beteende inom den japanska kulturen. I det här avsnittet kommer att innebära flera besök på shintoskrin och andra relaterade webbplatser.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna göra följande: (i) förklara de grundläggande begreppen Shinto, (ii) förklara hur Shinto har påverkat den japanska kulturen, konsten och religiösa känslor av japaner, och blev grunden för traditionella japansk kultur, (iii) införa japanska kulturen till folket i hans eller hennes land eller andra länder, bland annat historien om hur Shinto påverkat utvecklingen av den japanska kulturen, (iv) behärska grundläggande kunskaper och seder av Shinto, och förklara dessa människor i sin egen eller andra kulturer när du besöker en Shinto helgedom.

instruktörer:

Richard Dietz

Adjungerade Instruktörer:

Jurgen Melzer

Denna skola erbjuder program i:
  • Engelska
Varaktighet & Pris
Denna kurs är På campus
Start Date
Startdatum
Apr. 2019
Duration
Varaktighet
Heltid
Information
Deadline
Locations
Japan - Kōfu
Startdatum: Apr. 2019
Sista anmälningsdag Kontakt Skolan
Slutdatum Kontakt Skolan
Dates
Apr. 2019
Japan - Kōfu
Sista anmälningsdag Kontakt Skolan
Slutdatum Kontakt Skolan