Kandidatexamen i tillämpad matematik
University of Southern Denmark
Nyckelinformation
Välj plats
Campus läge
Odense, Danmark
språk
Begär info
Studieformat
På Campus
Varaktighet
3 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
01 Sep 2024
* gratis för studenter från de nordiska länderna eller från EU/EES -länderna och Schweiz; 4545 EUR per termin för studenter med icke-EU/EES-medborgarskap eller icke-schweiziskt medborgarskap
Introduktion
Tillämpad matematik är ett tvärvetenskapligt program med fokus på att lösa konkreta problem med hjälp av avancerade matematiska verktyg.
Kandidatprogrammet i tillämpad matematik på SDU erbjuds endast på danska.
I programmet Tillämpad matematik lär du dig att modellera och lösa problem från den praktiska världen med hjälp av avancerade matematiska metoder. Bortsett från de grundläggande matematiska principerna kommer det tillämpade matematikprogrammet att bekanta dig med matematisk modellering, dvs. formulera komplexa problem i applikationer som matematiska problem, för att analysera dem och utföra beräkningar digitalt.
Våra kompetensområden
Vill du bli en problemlösare? Vill du lära dig att använda avancerade matematiska verktyg och datorer för att modellera, analysera och lösa komplexa problem inom företag eller forskning? Studera sedan Tillämpad matematik i Odense.
Tillämpad matematik är en bred ämnesarena som kombinerar matematik, statistik och datavetenskap. Det finns dock utrymme för valbara ämnen, så att du kan specialisera dig i ett valfritt delområde.
Arbeta med matematik
Tillämpad matematik är inte en särskild sorts matematik, utan ett sätt att arbeta med matematik. Det är omöjligt att säga om ett matematiskt ämne tillämpas eller inte. De flesta av de matematiker som anses vara "rena" matematiker utvecklades för att lösa praktiska problem.
Ett specifikt exempel på det motsatta fallet, som fortfarande har stor praktisk potential, är den franske advokaten och regeringstjänstemannen Pierre de Fermat, som arbetade med matematik enbart för att tillfredsställa sin egen nyfikenhet. Efter mer än 350 år bevisades det nyligen att hans berömda ekvation: xn+yn = zn, där x, y, z och n är positiva, naturliga tal, inte har någon lösning med n = 2 (eftersom n = 2 gör 3 , 4 och 5 en av ett oändligt antal lösningar).
Fermat hade ingen ambition för att hans arbete med talteori skulle kunna användas praktiskt. Ändå är hans arbete grundläggande i kodteorin (kryptologi) som används varje gång vi gör transaktioner och gör bank online.
Kort sagt kan man säga att en tillämpad matematiker ofta motiveras av ett problem utanför matematikens område.
Galleri
Läroplan
Våra undervisningsprinciper
Vi tror att kvaliteten på vår undervisning är avgörande för att utbilda nästa generations innovativa tänkare.
Våra undervisningsprinciper bygger på vår respekt för eleverna, på att erkänna deras talang och deras önskan att lära och utvecklas.
Diskutera över föreläsning
Våra professorer uppskattar mycket att studenter ställer frågor, delar tankar och utvecklar sina egna idéer.
Vi uppmuntrar eleverna att ta en aktiv roll i klasserna eftersom vi tror att det fördjupar deras förståelse och deras förmåga att tillämpa inlärda principer.
Lärarpartners med öppna dörrar
Våra professorer förstår sig själva som dina undervisningspartners. De är intresserade av din förståelse för materialet och din akademiska och personliga utveckling under dina studier.
Om du har några frågor, kämpar eller nya idéer är du varmt välkommen att bara besöka din professor och prata med honom eller henne. Eftersom vi har en öppen dörr-policy behövs ingen sekreterare eller någon formalitet.
Vi ser talang, inte hierarkier
I Danmark är alla på förnamn med alla utom kungafamiljen. Detta skapar närmare kopplingar mellan studenter och professorer.
Istället för hierarkier tror vi på att diskutera idéer, innehåll och de senaste forskningsrönen. Det är därför vi ger näring till idéer, utvecklar talanger och får ambitiösa elever att växa. Motiverade studenter kan ofta delta aktivt i forskningsprojekt och publicera under sina masterstudier.
Forskningsbaserad undervisning
Vår undervisning är baserad på och nära sammankopplad med de senaste forskningsrönen från våra egna och andra internationellt erkända forskare. Därför är det naturligt för oss att uppdatera alla erbjudna kurser regelbundet.
Vi fostrar bra tänkare
Att lära sig de givna principerna utantill är naturligtvis viktigt. Men att kunna tillämpa principerna, använda dem, utmana dem och förbättra dem är av ännu högre värde för vårt samhälle och våra branscher.
Det är därför som våra utbildningar innehåller fler professionella diskussioner, fler ansökningstillfällen och mer kritiskt tänkande än andra, utan att kompromissa med den höga nivån av teoretiskt och abstrakt tänkande.