Kandidatexamen i modedesign och teknik
IFA Paris
Nyckelinformation
Välj plats
Campus läge
Paris, Frankrike
språk
Engelsk, Franska
Studieformat
Distansutbildning, På Campus
Varaktighet
3 - 3 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 8 400 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* Ansökningsavgift 150 EUR - 5800 EURO för onlineprogram
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
IFA Paris Bachelor certifierad av FEDE (Fédération Européenne Des Écoles)
- Varaktighet: 3-årigt program på engelska
- Campus: Paris, Shanghai, Istanbul
- Format: Flexibel
- Poäng: 180
- Ansökningsavgift: € 150
- Studieavgift/år: 8 400 euro i Paris, 85 000 ¥ i Shanghai, 7 400 euro i Istanbul
- Begränsat till: 25 elever per klass
"Detta program är komplett, intensivt och spännande"
Introduktion
Bachelor i modedesign och teknik är IFA Paris signaturprogram. Den kombinerar det franska modearvet med de senaste tekniska förändringarna och ett internationellt perspektiv för att möta de nuvarande modeindustrins krav.
De innovativa undervisningsmetoderna som blandar traditionella föreläsningar, praktiska workshops, personlig forskning, experiment, peer -to -peer -presentationer och olika besök, leder eleverna att bli kreativa och pragmatiska, nyfikna och analytiska, fantasifulla och utmärkta tekniker och förbereda dem för möjligheten till en internationell karriär . Ett -till -ett -tillvägagångssättet tillåter dem att utveckla sitt eget kreativa universum samtidigt som de kan anpassas till olika stilar, typer av varumärken och marknadssegment samtidigt.
Detta mycket kompletta, intensiva, varierade och spännande program utbildar modeälskare till jobbet som modedesigner. Men den perfekta kunskapen om modeprodukter och den kreativa processen den ger, gör att deltagarna också kan uppnå positioner som Stylist, Pattern Maker, Production Manager, Independent Designer eller till och med Collection Director, Art Director eller Merchandiser när de genomförs av IFA Paris Master of Arts in Contemporary Fashion Design.
Antagningar
Läroplan
Kursens struktur
Kursen är organiserad runt 3 ateljéer, vardera på 30 akademiska veckor. Varje ateljé omfattar specifika modulgrupperingar uppbyggda kring olika teman.
De tre ateljéerna motsvarar de tre nivåerna som identifierats inom ramen för högre utbildning. Kursen är konstruerad i enlighet med Bolognakonventionens principer och ger deltagarna, efter avslutad, totalt 180 ECTS (60 ECTS per Atelier eller år).
Den underliggande logiken bakom denna kurskonstruktion är att tillåta studenter att fördjupas i en miljö som efterliknar hur deras arbetsförhållanden kommer att se ut i en modestudio. Bedömningsstrategin använder en perfekt balans mellan summativa och formativa bedömningar för att förbättra kompetensen inte bara inom kärndiscipliner utan även inom projektplanering och tidshantering. Projekt genomförs samtidigt mellan alla moduler för att förbättra elevernas överförbara färdigheter, så att de kan koppla samman färdigheter och kompetenser från olika domäner.
Första Atelier: Discovery
Den första ateljén genomförs som första året på kandidatkursen. Inom ramen för högre utbildningsprogram motsvarar den första ateljén en HE Level 4. Studenter följer kärnmoduler för att upptäcka modets universum. De ska skaffa sig grundläggande färdigheter inom design, konstruktion, digitalt mode och modehistoria för att lägga den pedagogiska grunden för sin inlärningskurva.
Modedesign 1
I den första delen av denna modulgruppering kommer studenterna att upptäcka de grundläggande färdigheterna inom modedesign:
- Hur man skissar kvinno- och herrfigurer och tekniska ritningar av varje typ av plagg Hur man använder färger och skapar färgskalor anpassade till mode;
- Hur man designar tryck och integrerar dem i en plaggkollektion Hur man utvecklar en kreativ forskningsmetodik och förvärrar deras nyfikenhet och kreativitet;
- Hur man uttrycker sina inspirationer och idéer genom moodboards, illustrationer, stilisering och kompletta professionella portfolios Hur man bygger och strukturerar en samlingsplan.
Modeworkshop 1
Modedesign är inte bara abstrakta föreställningar, och kreativitet måste stödjas av praktiska experiment och teknisk forskning. I denna första del av Fashion Workshop kommer eleverna att experimentera med olika färgningsmetoder och trycktekniker, arbeta med siluettkonstruktion genom styling, upptäcka och analysera olika konstnärer och designers genom att gå på internationella utställningar eller arbeta med implementeringen av konceptet och utvecklat i Fashion Design Modul.
Digital modedesign 1
Att bemästra rätt programvara är absolut nödvändigt i dagens modeindustri: det är nödvändigt att designa exakta tekniska skisser och att presentera idéer och design på ett professionellt sätt. I den första delen av denna modul kommer eleverna att lära sig grunderna i Photoshop, Illustrator och In-Design.
Mönsterframställning och drapering 1
Kunskapen om mode är ofullständig utan en god förståelse för konstruktion. I den första delen av denna modul kommer eleverna att upptäcka de två huvudsakliga metoderna för att utveckla kläder: mönstertillverkning och drapering. De kommer att lära sig att skapa mönster direkt från kroppsmått eller genom att drapera på en dummy enligt IFA Paris egna konstruktionstekniker, utvecklade av våra egna föreläsare under 2 decennier. I slutet av den första nivån kommer eleverna att kunna designa mönstren för vanliga kjolar, skjortor och klänningar.
Produktion 1
Modedesigners måste föreställa sig alla detaljer och efterbehandling av plaggen de skapar, det är därför det är så viktigt att bemästra plaggproduktionsprocessen. På den första nivån kommer eleverna att gradvis lära sig olika sömnads- och efterbehandlingsmetoder för att producera kompletta plagg som kjolar och skjortor.
Modehistoria och kultur
Lär känna det förflutna och förstå nuet för att skapa framtiden. Liksom alla kreativa områden är mode en kultur och det är viktigt att känna till dess historia och utveckling innan du kan visualisera riktningarna det kommer att ta. Genom föreläsningar, forskning och presentation av arkiv kommer studenterna att upptäcka modets utveckling genom tiden och analysera verk, stil och inspiration från de viktigaste modeskaparna med särskilt fokus på mästarna inom det internationella modet från de senaste fyrtio åren.
Andra ateljén: Experiment
Den andra ateljén genomförs som andra året på kandidatkursen. Enligt ramverket för högre utbildningsprogram motsvarar den andra ateljén en högskolenivå 5. I det här skedet av sin inlärningserfarenhet inbjuds studenterna att utveckla sin kreativitet genom att experimentera. Specifika teman som herrkläder, barnkläder eller stickningsverkstad kommer att behandlas genom sammanlänkade moduler. Det pedagogiska målet är att förbättra deltagarnas kritiska tänkande.
Modedesign 2
I den andra delen av denna modul kommer studenterna att tillämpa de färdigheter som förvärvats under det första året och experimentera med nya inspirationer och koncept i olika modeprojekt, inklusive herrkollektion, accessoarkollektion, barnkläderkollektion och tygförvandling. De kommer att behöva anpassa sina personliga idéer till olika typer av produkter och marknadssegment och förstå hur man anpassar sin egen kreativitet till de viktigaste modetrenderna.
Modeverkstad 2
I samband med Fashion Design 2 kommer eleverna att fortsätta utforska olika tekniker och praktiska metoder som kan förstärka deras kreativa uttryck. De kommer att experimentera med broderier, veck eller stickningsmetoder som gör att de kan föreställa sig mer utarbetade modeprodukter. De kommer också att ha möjlighet att samarbeta med professionella leverantörer och externa workshops för att experimentera med hanteringen av försörjningskedjan som är en viktig del av jobbet som modedesigner.
Digital modedesign 2
Den andra delen av denna modul är utformad som en workshop som stödjer utvecklingen av studenters skapelser inom Fashion Design såväl som i Fashion Workshop. I detta skede kommer eleverna att vägledas av sina instruktörer för att bedöma vilken programvara som är bättre lämpad för deras kreativa och personliga krav. Målet är att experimentera och hitta det bästa verktyget för att skapa modedesignportföljer och presentationer som speglar elevernas egen identitet.
Mönsterframställning och drapering 2
Med utgångspunkt i Pattern Making and Drapering 1 kommer modulen att låta eleverna lära sig hur man kombinerar tvådimensionella och tredimensionella metoder för att hitta den bästa metoden för att skapa mönstren för alla typer av plagg. De kommer att experimentera med hur man anpassar den klassiska konstruktionen av byxor, skräddarsydda jackor, kimono- och raglanärmar för att skapa mönstret av deras mest kreativa design.
Produktion 2
Liksom i PMD-modulen är huvudmålet med produktionsmodulen på andra nivån att leda eleverna att kunna välja och öva den bästa produktionsstrategin och efterbehandlingsmetoden för att maximera kvaliteten på de färdiga plaggen de ska producera.
Digital modeprodukt
Det är mycket viktigt att hålla eleverna uppdaterade med de senaste förändringarna inom modebranschen. Medan mjukvaran som utvecklats av Lectra vanligtvis stödjer modeproduktion, är 3D-utskrift en helt ny teknik som kommer att bli oundviklig i framtiden. I denna modul kommer studenterna att lära sig den grundläggande användningen av Lectra och en 3D-grafikmjukvara som de senare kommer att experimentera med att slutföra modeprojekt.
Textilteknik
Tyg är fortfarande modets huvudsakliga råvara, det är därför det är viktigt för modestudenter att ha en djup kunskap om textila produkter. Genom föreläsningar, forskning och workshops kommer studenterna att lära sig hur tyger tillverkas från fibrer till vävning och stickning, förstå deras olika egenskaper, texturer och kvaliteter och experimentera med sina bästa användningsområden för plaggproduktion enligt deras särdrag.
Modemarknadsföring 1
Även om mode är kreativt är det en bransch och modedesign påverkas också av en varumärkesstrategi, marknadssegmentering eller prispositionering. I denna modul kommer studenterna att lära sig de grundläggande marknadsföringsverktygen och utforska de viktigaste framgångsfaktorerna som leder modemärket till framgång.
Tredje Atelier: Imprint
Den tredje ateljén genomförs som tredje året på kandidatkursen. Enligt ramverket för högre utbildningsprogram motsvarar den tredje ateljén en högskolenivå 6. I slutprocessen av sin lärandeupplevelse kommer studenterna att fokusera på att uttrycka sin egen röst som designer. Genom utvecklingen av en minikollektion kommer de att bli ombedda att tänka i termer av personlig kreativitet, lämplig konstruktionsteknik, samtid och unika säljförslag och positionering. Det slutliga målet här är att förbereda en unik portfölj av plagg som ska användas som språngbräda för jobbsökning inom branschen eller tillgång till postgraduate-kursen vid IFA kallad "Contemporary Fashion Design".
Modedesign 3
Huvudfokus för den 3:e delen av modedesignmodulen är att skapa en komplett och professionell kollektion av damkläder eller herrkläder enligt ett givet tema. Varje elev kommer att behöva utveckla sina egna koncept och tolkningar, designa silhuetter inklusive accessoarer, bygga en samlingsplan och skapa kompletta tekniska filer med 4 till 6 plagg som kommer att produceras av eleverna. I slutet av processen måste studenterna presentera sin samlingsportfölj för en professionell jury.
Digital modedesign 3
I den sista delen av denna modul kommer huvudsyftet att vara att stödja modedesignprocessen och att skapa en personlig och kreativ layout för den slutliga samlingsportföljen.
Mönsterframställning och drapering 3
I den här sista modulen måste studenterna utveckla 3 till 6 prototyper från samlingen de har skapat. De kommer att forska om volymer, hitta rätt metodik för att utveckla ett mönster på det mest effektiva sättet och slutföra mönstret på plaggen de ska producera efter en passningssession på modeller.
Produktion 3
I produktionsmodulen ska eleverna hitta och välja de mest anpassade tygerna, identifiera de bästa sömnadsmetoderna och efterbehandlingslösningarna för att producera sina prototyper på det mest professionella sättet. I slutet av denna process kommer den bästa kollektionen och prototyperna att väljas ut av juryn för att visas upp i IFA Paris årliga modevisning Bachelor Fashion Design.
Modemarknadsföring 2
Samtidigt som de fortsätter att utforska de viktigaste marknadsföringsteorierna och praktiken, måste studenterna definiera en marknadsföringsstrategi för sin slutliga samling med målmarknaden, prispositionering, distribution och kommunikationsstrategi.
Student arbetsbelastning under 3 år
2112 timmars föreläsningar ansikte mot ansikte
2444 timmars självstudier
180 timmar av industrinätverk