Kandidatexamen i film, tv eller performance
AFDA
Nyckelinformation
Välj plats
Campus läge
Johannesburg, Sydafrika
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
3 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
ZAR 107 870 *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* Totala undervisningsavgifter 2022. Total undervisningsavgift för Gqerberha campus: R98 790
Introduktion
NQF Nivå 7 | SAQA ID 35934
AFDA Bachelor of Arts in Motion Picture Medium är känt för att ge studenterna en rigorös, väl avrundad, heltäckande utbildning i filmproduktion.
Programmet är utformat för att utrusta eleverna med nödvändiga konceptuella, praktiska och kontextuella färdigheter för att producera flera former av film, TV, scen och framväxande medieinnehåll. Det som definierar programmet och särskiljer det är dess upplevelsebaserade inställning till lärande, vilket gör att akademiker kan frodas i 2000-talets kreativa ekonomi.
Discipliner:
Under sina grundutbildningar kommer studenterna att utforska de olika discipliner som bidrar till att skapa en film eller tv-produktion. Det finns fem disciplinkoncentrationer som informerar filmindustrins produktionsbehov:
Skärmproduktion
- Skrivande
- Producerar
- Regi
Bildproduktion
- Filmkonst
- Data & betyg
Skärmdesign
- Produktionsdesign
- Karaktärsdesign och styling
Efterbearbetning
- Redigering
- Visuella effekter, Broadcast Design & Animation
Ljud & musikproduktion
- Ljudinspelning, design och mixning
- Media musikproduktion
Översikt
Till skillnad från traditionella inlärningsrum bedöms eleverna inte på de kunskaper de har fått genom tentamen. Istället bedöms de efter hur de kan analysera och tillämpa denna kunskap i samband med att skapa filmprojekt. Detta problembaserade lärande hjälper eleverna att utveckla sina egna koncept, sedan att kontextualisera och socialisera detta lärande genom framgångsrikt samarbete, integrera sin egen förståelse med teamets och slutligen att utvärdera sina framsteg för att främja en känsla av personlig utveckling. Inkluderat i detta tillvägagångssätt är också elementet av arbetsintegrerat lärande, vilket ger eleverna möjlighet att ansluta till filmyrket, tillämpa sina kunskaper i samband med att bygga framgångsrika och tillfredsställande karriärer.
Antagningar
Läroplan
Discipliner:
Under sina grundutbildningar kommer studenterna att utforska de olika discipliner som bidrar till att skapa en film eller tv-produktion. Det finns fem disciplinkoncentrationer som informerar filmindustrins produktionsbehov:
Skärmproduktion
- Skrivande
- Producerar
- Regi
Bildproduktion
- Filmkonst
- Data & betyg
Skärmdesign
- Produktionsdesign
- Karaktärsdesign och styling
Efterbearbetning
- Redigering
- Visuella effekter, Broadcast Design & Animation
Ljud & musikproduktion
- Ljudinspelning, design och mixning
- Media musikproduktion
Kursens upplägg
Under loppet av tre år kommer studenterna att ha möjlighet att upptäcka och utforska världen av filmproduktion genom följande kärnområden: Idéstudier, kontextstudier, disciplinstudier, projektstudier och reflektionsstudier.
Idéstudier
Eleverna kommer inte bara att samarbeta för att kreativt engagera sig i och förstå de rika mångfalden av teorier kring filmmedier, utan de kommer också att lära sig hur dessa bidrar till framställningen av en produkt. Under denna inlärningsprocess kommer eleverna att utveckla de koncept och den perceptuella förmågan som krävs för att producera sitt eget originella, rika och spännande arbete. De kommer att göra det med en förståelse för berättelsen, hur en berättelse är informerad av konflikter och dess relation till det mänskliga tillståndet, samt genom att utforska och förstå hur en berättelse visualiseras och uttrycks genom filmens medium, estetik och verksamhet, TV, scen och framväxande media.
Disciplinstudier
Eleverna kommer att få möjlighet att använda den kunskap de har samlat på sig i Ideation Studies för att experimentera, spela och fantasifullt uttrycka sin kreativa röst inom områdena produktion, skärmdesign, bildproduktion, postproduktion och ljud- och musikproduktion. Dessa disciplinkoncentrationer, och de perceptuella och konkreta färdigheterna de informerar om, har konceptualiserats på ett sådant sätt att de möter de ständigt föränderliga produktionsbehoven hos 2000-talets filmindustri.
Kontextstudier
Nyckelfärdigheter från 2000-talet omfattas, såsom kritiskt tänkande, samarbete, karriärutveckling, motståndskraft, målsättning och värderingar, tillsammans med en förståelse för att landskapet för digital teknik är i ständig förändring. Dessa kommer att uppmuntra utvecklingen av kreativa individer som är kulturellt medvetna, som har förmågan att utöva etiska överväganden och som framgångsrikt kan integrera sina förmågor med andra i ett team. Dessa färdigheter kommer också att ge studenterna ett större utrymme för framtida anställning.
Projektstudier
Här ges studenterna möjlighet att systematiskt tillämpa de begrepp och teorier som utforskats inom Idéation, Disciplin och Contextual Studies för att producera ett terminsprojekt. För dessa projekt tilldelas flera inlärningsberättelser – såsom filmberättelser, tv-program, serier, dokumentärer, YouTube-program, mobisodes och webisodes, och användargenererade upplevelser bland många andra – till grupper av elever sekventiellt. Detta ger dem möjlighet att experimentera och engagera sig i ett brett utbud av 2000-talets medieformer.
Reflektionsstudier
Produktionsprocessen kulminerar i Reflection Studies, vilket låter eleverna reflektera kritiskt över sitt erfarenhetsbaserade projektledda lärande. Studenter uppmuntras att koppla sitt teoretiska lärande till sina erfarenheter i den verkliga världen, kartlägga sin tillväxt och bestämma hur det de har lärt sig under skapandet av sina projekt kommer att informera deras karriärutveckling, deras investering i världen och deras egen personliga uppfyllelse.
Handledningar
Inte bara kommer varje studieområde att informeras av lärorika föreläsningar, utan studenter kommer också att delta i regelbundna handledningar i små grupper, en integrerad del av deras lärandeprocess. I dessa handledningar kommer studenterna att få möjlighet att förbättra sina kunskaper om föreläsningens innehåll och att kritiskt engagera sig i koncept och projekt med hjälp och vägledning av erfarna handledare och föreläsare. Dessa individer har kompetens, förståelse och empati för att erbjuda nödvändigt individuellt stöd. Handledningar är strukturerade för att uppmuntra delning av individuella kreativa idéer som ett sätt till ett framgångsrikt samarbetsresultat.
Disciplin valfria
Under de första arton månaderna av programmet finns inga valbara, och alla elever tar alla ämnen. Förstaårsstudenter kommer att få möjlighet att testa och uppleva de många discipliner som bidrar till att göra en filmproduktion. När eleverna har utvecklat en bred kunskap om filmproduktionsprocessen och hur de integreras för att producera värdefulla produkter, börjar de sedan välja de discipliner de skulle vilja specialisera sig på. Under de sista arton månaderna av programmet väljer studenterna en huvuddisciplin och en mindre disciplin att specialisera sig på.