Kandidatexamen i ekonomi och management
University of Parma
Nyckelinformation
Campus läge
Parma, Italien
språk
Italienska
Studieformat
Blandad, På Campus
Varaktighet
3 år
Takt
Heltid, Deltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* https://en.unipr.it/studying/tuition-fees-and-scholarships-2020-2021
Introduktion
Kursen i ekonomi och ledning avser att ge sina studenter kunskaper och färdigheter som är användbara för att förstå företagsledning, efter flera profiler och tillämpningsområden.
Läroplan
Programmet
Denna kurs är en omorganisation av de tidigare, dvs Business Management, Economics and Finance, Economics and Management och Economics and Management.
Därför är examenskursen i ekonomi och företagsledning först och främst en hel arvtagare till de tidigare nämnda examenskurserna. De specifika möjligheterna för vidare studier inom något område av ekonomi de andra kurserna som erbjuds förnyas genom aktivering av specifika läroplaner.
Studenter måste välja den läroplan de vill gå på vid inskrivningen under det andra året, enligt följande:
- Läroplanen i företagsekonomi (CLEA, från dess italienska förkortning) avser att utbilda och utbilda sina studenter och utexaminerade till att bli yrkesverksamma med specifika färdigheter i företagsledning, särskilt när det gäller ledning och IKT-system.
- Läroplanen i ekonomi och finans (CLEF, från dess italienska förkortning) syftar till att utbilda och träna sina studenter och akademiker i alla de specifika färdigheter som behövs för att hantera de företag och företag som är aktiva inom finansförmedling och marknader, såväl som i de kompetenser som behövs för att leda företag inom andra branscher.
- Läroplanen i ekonomi och internationalisering (CLEI, från dess italienska förkortning) avser att ge sina studenter och akademiker de kompetenser och koncept som gör det möjligt för dem att verka i multinationella företag, i företag som är involverade i import-exportverksamhet, såväl som i internationella organisationer.
- Läroplanen i ekonomi och marknadsföring (CLEM, från dess italienska förkortning) har för avsikt att ge sina studenter och utexaminerade kunskaper som gör det möjligt för dem att förstå, analysera och hantera dessa affärs- och marknadspolicyer offentliga och privata organisationer, såväl som industriella, kommersiella och service- baserade företag som verkar under fria marknadsförhållanden.
- Läroplanen i ekonomi och ny digital teknik (CLED, från dess italienska förkortning) ger sina studenter och utexaminerade kunskaper och kompetenser användbara för att få ut det mesta av den mest avancerade digitala tekniken inom de områden och områden som CLEM-kursen föreslår, vilket visar sig vara tvärvetenskapligt.
Dubbla graders alternativ
Examenskursen i ekonomi och ledning erbjuder sina studenter ett dubbelexamensalternativ, genomfört i samarbete med Bochum University of Applied Sciences (Tyskland)
Antagningar
Galleri
Programresultat
Vad du kan förvänta dig efter examen
Utexaminerade i CLEF-läroplanen - kan nå följande specifika professionella resultat: företagsekonomi i företag, affärsrådgivning i både ordinarie och extraordinära företagsverksamheter; operativa roller i import-exportföretag, multinationella företag eller internationella organisationer; operativa roller i finansiella institutioner eller om ekonomisk förvaltning av industriella och kommersiella verksamheter, samt operativa roller i ledningen.
Utexaminerade i CLEI-läroplanen - kan nå följande specifika professionella resultat: operativa och ledande roller i tjänstebaserade företag, i företag som är aktiva inom import-export, inom multinationella eller internationella organisationer, samt operativa och ledande roller i forskningsinstitutioner.
Utexaminerade i CLAM-läroplanen - kan nå ansvariga positioner inom marknadsföring, försäljning, kommersiella områden och inom logistik i alla de verksamheter som är verksamma inom produktion, leverans och tjänster. Den multidisciplinära basutexaminerade som bygger upp under denna kurs kan också främja sin professionella tillväxt mot ansvarsfulla positioner. Annonsföretag, forskningsinstitut och konsultföretag är ytterligare relevanta befattningar.
Specifika exempel på yrkesresultat för utexaminerade i CLAM-läroplanen - kan vara följande: operativa roller inom företag verksamma inom import-export, i multinationella företag eller i internationella organisationer, strategiska och operativa roller inom konsumentmarknadsföring och handelsmarknadsföring, operativa roller vid köp , försäljning och logistik, samt i att planera och genomföra de interna och externa kommunikationsaktiviteterna för företag, samt välja försäljnings- och marknadsföringskanaler.
Utexaminerade i CLED-läroplanen - kan använda de senaste framstegen inom området informations- och kommunikationsteknik, tillämpa tvärvetenskapliga element på de flera kompetenser de kan få inom ekonomi och ledning, vilket gör det mesta av det faktum att CLED-läroplanen är baserad , först och främst på följande områden: innovation i den digitala eran, de nya angreppssätten inom marknadsföring och e-handel kopplat till digital ekonomi, big data, digital redovisning och nya bankmodeller.