Kandidatexamen i Visual Merchandising

Allmänt

Programbeskrivning

IFA Paris Bachelor Certified by FEDE (Fédération Européenne Des Écoles)

  • Varaktighet: 3-årigt program på engelska
  • Campus: Paris, Florens
  • Format: Paris / Florens / Paris
  • Nästa intag: september 2020
  • ECTS-poäng: 180
  • Ansökningsavgift: 150 euro
  • Undervisningsavgift / År: € 9 400
  • Begränsad till: 25 studenter per klass


"Fånga konsumenter med fantastiska visuella bildskärmar"


Introduktion

Har du någonsin gått över fönstret av Selfridges, Bloomingdales eller Printemps och stannade på ditt spår när du beundrade deras design? Har du någonsin undrat på vad som är denna instinkt som uppmanar dig att driva de ogenomskinliga glasfiberdörrarna på Comme des Garcons flaggskeppsbutik i Rue du Faubourg St. Honore i Paris? Oavsett om vi är förbluffade av deras komplexitet eller vår nyfikenhet eller fascinerad av sin uppenbara enkelhet, butiker som uppnår att kunderna "pop in" för att ta en titt är de som har behärskat konsten att visuella merchandising.

Visual merchandising är en mycket använd plattform som används av varumärken för att främja ett visuellt koncept till sina kunder. Visual merchandisers är mycket eftertraktade, eftersom de utvecklar visuella strategier och främjar produkter, tjänster i butiken och i kataloger, att excitera och engagera sig. Denna första kontaktpunkt är också känd som tyst försäljning.

Alltför ofta reducerad till fönsterklädsel är visuell merchandising en mycket mer komplex funktion av detaljhandeln, eftersom det inte bara omfattar rekvisita eller extern inredning i allmänhet utan även interiörarkitektur. Den specifika vägen som vi följer i en butik utan att förverkliga det, ljusintensiteten som varierar beroende på dagen eller de impulsköpande produkter som strategiskt placeras intill kassören är lika många element som deltar i uppnåendet av den visuella merchandiserens slutliga mål : Maximera försäljningsvolymen per tillgänglig kvadratmeter.

IFA Paris har som en del av sin filosofi försett studenterna som de mest aktuella och branschrelaterade akademiska programmen, gjort en unik bachelor i Visual Merchandising i samarbete med sin florentinska akademiska partner: Academia Italiana.

Efter principen om campusrotationer som IFA Paris har banat, kommer studenter som är inskrivna i bachelor i Visual Merchandising att ha möjlighet att följa kursen på 2 platser: Florens och Paris. Att vara två viktiga centra för modebranschen kommer de två städerna att ge våra studenter olika men kompletterande perspektiv som gör det möjligt för dem att tänka utanför lådan.

De 3 år som strukturerar kursen motsvarar de 3 nivåer som identifieras inom ramen för högre utbildning. Kursen är uppbyggd i enlighet med Bolognakonventionens principer och beviljar deltagarna totalt 180 hp (60 hp per år).


Tillträde

Förkunskapskrav:

  • 18 år minimum
  • Högskoleexamen eller likvärdighet
  • IELTS 5.5 eller TOEFL IBT 65 (eller ekvivalens) eller bevis på studier på engelska, för icke-inhemska engelska högtalare
  • En stark motivation i mode
  • Intervju (på campus eller Skype)

Dokument att tillhandahålla:

  • Fyll i ansökningsformuläret online
  • Senaste high school transkription
  • Kopia av gymnasiet eller motsvarande
  • Personligt brev
  • CV / CV
  • Passfoto
  • Kopia av pass


Kursstruktur

Första året

Inom ramen för högre utbildning motsvarar det första året en HE nivå 4. Eleverna följer kärnmoduler för att upptäcka modebranschens universum. De kommer att förvärva grundläggande färdigheter inom marknadsföring, kommunikation, marknadsundersökning, personal och redovisning för att lägga den pedagogiska grunden för deras inlärningskurva.

Det första året är också vanligt med Bachelor of Fashion Marketing och Bachelor of Fashion Distribution Management Programs.

Modulgrupperna är byggda för att ge en logisk utveckling i förvärvet av kärnkompetenser inom marknadsföring, modedesign och CAD-programvara.

Studenter kommer att ha möjlighet att välja att starta sina studier på IFA Paris campus i Shanghai eller Paris.


Andra året

Inom ramen för högre utbildning motsvarar det andra året ett HE-nivå 5. I detta skede av deras lärande uppmanas studenterna att specialisera sig i Visual Merchandising. Fokus ligger på detaljhandelarkitektur med en perfekt blandning mellan affärs- och kreativa moduler.

Det andra året kommer att ske i Florens på campus av vår akademiska partner Academia Italiana. Den här nivån har utformats för att introducera våra studenter till principerna för inredning som appliceras på ett butikssal. Modulerna som erbjuds kommer att täcka designprinciper för arkitektur innan de går vidare till praktiska projekt relaterade till skapandet av butiksmock-ups.


Tredje året

Inom ramen för högre utbildning motsvarar det tredje året ett HE-nivå 6. I den slutliga processen med sin lärande erfarenhet kommer studenterna att mobilisera alla överlåtbara färdigheter som tidigare förvärvats för att övervinna utmaningar som uppstår genom utvecklingen av sitt eget personliga projekt. Studenter som väljer Visual Merchandising-specialiseringen kommer att behöva producera ett Visual Retail-projekt baserat på en verklig kundklient.

Moduler som komponerar denna nivå är workshops som är strukturerad för att ge studenterna stöd för att bygga sitt integrerade projekt. Samtidigt behöver de också slutföra en praktikperiod för att tillämpa sin teoretiska kunskap i praktiskt sammanhang.

Det tredje året kommer att ske på vår campus i Paris.

Under hela sin lärandes erfarenhet kommer våra studenter att bli utsatta för de senaste branschpraxis tack vare våra karriär- och alumnicenteraktiviteter. Från gästföreläsningar till fältresor och utställningar organiseras alla dessa extra-curriculära aktiviteter för att bredda våra elevernas perspektiv och ansluta dem till verkligheten i branschen som de har valt att arbeta i.


För mer information och ladda ner programbroschyren, besök: https://www.ifaparis.com/courses/undergraduate/bachelor-visual-merchandising

Senast uppdaterad Mar 2020

Om skolan

The Paris Fashion School for Design and Business. In the words of Suzy Menkes, IFA Paris is where to “Learn the French way of seeing fashion as art.”

The Paris Fashion School for Design and Business. In the words of Suzy Menkes, IFA Paris is where to “Learn the French way of seeing fashion as art.” Läs mindre
paris , Shanghai , istanbul + 2 Mer Mindre