Kandidatexamen i Start-ups Building and Management
Mykolas Romeris University
Nyckelinformation
Campus läge
Vilnius, Litauen
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
3 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 2 954 / per year
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
Introduktion
Himlen är inte ens en gräns för dem som förstår de framväxande världarna av innovation och entreprenörskap. Alla som vill utforska kraften i förändring, för att göra en bra idé bra i verkligheten, kan göra en utmärkt start på Mykolas Romeris University .
Det första året kan ses som ett grundläggande startpaket för morgondagens företagare. Vi börjar med färdigheterna att presentera en idé väl eftersom många genier går obemärkta förbi i världen helt enkelt på grund av en otillräckligt kommunicerad idé. Studenter arbetar med de senaste ramverken i världen såsom Lean Startup Methodology, Lean Business Model Canvas, Google Sprint, Design Thinking, etc. De lär sig hur man validerar idén snabbt och till låg kostnad. Eleverna lär sig att identifiera möjligheter och hinder i företagsentreprenörskap. Dessutom är studenterna fördjupade i alla affärsgrunderna för att driva en startup: Lean affärsmodeller, affärsvalidering, förberedelse av affärsplan, identifiering av unika säljförslag, framväxande teknologier, etc.
Det andra året dyker djupt ner i att bygga en Lean startup-organisation samtidigt som man lär sig viktiga tekniska och analytiska färdigheter. Målet med det här läsåret är att hitta den svårfångade produkten/marknaden och bygga en MVP. Eleverna förväntas prata med potentiella kunder, lära sig viktiga säljtekniker, bli i stånd att hitta och testa olika kundförvärvskanaler, utveckla effektiva meddelanden och positionering. Team kommer att förväntas genomföra sina försäljnings- och marknadsföringsplaner, definiera och bygga och MVP och testa det med tidiga kunder. Eleverna kommer att lära sig viktiga tekniska färdigheter som behövs för modern entreprenör. I slutet av året kommer eleverna att ha en MVP som inte bara har validerats med ramverk utan också testats med tidiga kunder. Under hela processen får teamen hjälp av mentorer och utnyttjar möjligheter att pitcha sina idéer för investerare och startup-tävlingar.
Under det tredje året kommer studenters startups att förvandlas till riktiga företag. Studenternas startups förväntas ha hittat sin produkt/marknad som passar så de kommer att börja skala och fördubbla strategier som fungerade i ett tidigt skede för att omvandla dem till verklig tillväxt. Det tredje året handlar i huvudsak om att förvandla en Lean-startup till en skalbar företagsstödd verksamhet. Studenterna kommer att lära sig hur man automatiserar och skalar in i en väl fungerande organisation, hur man bygger högpresterande säljteam, hur man leder och anställer för en snabbt växande organisation och hur man skapar och vårdar företagskultur när företaget växer. Under det här sista året kommer studenterna att pressas till sin gräns när de förvandlar sina startups till företag samtidigt som de planerar, designar och genomför mycket mer komplexa strategier när de förbereder sig för att samla in riskkapital och sedan bli nästa enhörning. Året kommer att kulminera i en Demo Day där studenternas startups kommer att tävla om investerare, framstående entreprenörer, mentorer och andra experter inom området.
Efter examen kommer studenterna att få universella kunskaper och färdigheter, inte bara för att starta ett företag som grundare eller medgrundare utan också driva vilket företag eller företag som helst. Utexaminerade kommer att ha många karriärmöjligheter att arbeta som tekniska projektledare, digital marknadsföring eller försäljningsguru, produktägare, affärsutvecklare, bli entreprenör eller VD eller bli en investerare med ett extra steg.
Antagningar
Stipendier och finansiering
Läroplan
1: a året
1 Semester
Obligatoriska kursenheter
- Introduktion till Start-up Building and Management Program
- Nystartsbyggande och Entreprenörskap
- Teknisk projektledning
- Nystartad ekonomi teori och praktik
- Utveckling av digital teknik
- Teambuilding och ledarskap
2 Semester
Obligatoriska kursenheter
- Filosofi
- Marknadsföring för nystartade företag och snabb tillväxt
- Nystartade företag inom offentlig sektor GovTech
- Digital produktdesign
- Emotionell intelligens och psykologi
- Främmande språk för särskilda ändamål (engelska / franska / tyska)
2: a året
3 Semester
Obligatoriska kursenheter
- Grundläggande för programmering
- Affärsdatabaser och deras analys
- Marknadsundersökningar och experimentella metoder
- Konsten att sälja och förhandla
- Redovisning och ekonomistyrning för nystartade företag
4 Semester
Obligatoriska kursenheter
- Digital affärsledning
- Grunderna i webbbyggande
- Hantering av cybersäkerhet
- Nystartade företag Juridisk miljö
- Utveckling av multimediadesign
Tredje året
5 termin
Obligatoriska kursenheter
- Valfritt studieämne
- Digital marknadsföring
- Strategier för affärsmodellinnovationer
- Fusioner och förvärv för nystartade företag och företag
- Finansteknik FinTech
6 termin
Obligatoriska kursenheter
- Kandidatuppsats
- Alternativt valbara delkurser
- Implementering av innovationer i en organisation
- Uppstartsbyggande upplevelseprojekt