Kandidatexamen I International Liberal Arts: Ekonomien

International College of Liberal Arts - Yamanashi Gakuin University

Programbeskrivning

Läs den officiella beskrivningen

Kandidatexamen I International Liberal Arts: Ekonomien

International College of Liberal Arts - Yamanashi Gakuin University

Kandidatexamen i International Liberal Arts: Ekonomien

mikro~~POS=TRUNC

Kursen är uppdelad i sju avsnitt: (1) introduktion; (2) hur marknaderna fungerar (3) marknader och välfärd; (4) den offentliga sektorns ekonomi (5) fast beteende och organisation av industrin; (6) ekonomi på arbetsmarknaden; och (7) ämnen för vidare studier. Vårt lärande är organiserat kring följande begrepp och teman: Vetenskaplig metod och antagandenas roll i ekonomisk analys. förstå vilka ekonomiska modeller som är och hur de används positiv mot normativ analys; marknadskrafter av efterfrågan och utbudet; elasticitet och dess tillämpningar; marknadens effektivitet kostnaderna för beskattning Internationellt byte; olika slags yttre begreppet offentliga varor; utformning av skattesystemet; produktionskostnader perfekt konkurrens, monopolistisk konkurrens, oligopol och monopol marknader för produktionsfaktorer ojämlikhet och fattigdom teorin om konsumentval och gränserna för mikroekonomi.

mål

I slutet av kursen kommer de framgångsrika studenterna (i) ha lärt sig grundläggande begrepp från mikroekonomi, (ii) förstå hur dessa begrepp gäller för världen kring dem och sina egna liv, och (iii) har byggt upp en grund för att studera djupare områden inom ekonomi.

Mellanliggande mikroekonomi

Kursen är indelad i sex avsnitt: (1) introduktion och förhandsvisning; (2) konsumentteori; (3) producentteori; (4) marknadernas funktion (5) marknadsmisslyckanden och (6) asymmetrisk information. Vårt lärande är organiserat kring följande begrepp och teman: begreppen val, preferenser och nytta; efterfrågan och uppenbarade preferenser konsumentöverskott; tid och osäkerhet i ekonomi teknik, vinstmaksimering och kostnadsminimering; leverans och aggregering oligopol och spelteori; Walrasian jämvikt; begreppet externa effekter offentliga varor; litet antal agenter och Nash förhandlingar; negativt urval, moralisk risk och huvudagent modell.

Kursmål

I slutet av kursen kommer de framgångsrika studenterna (i) att ha lärt sig mellanliggande begrepp från mikroekonomi, (ii) förstå hur dessa begrepp gäller för världen runt dem och sina egna liv, och (iii) har byggt en ganska sofistikerad grund från som ska studera andra områden av ekonomi.

makro~~POS=TRUNC

Kursen är indelad i åtta avsnitt: (1) introduktion; (2) hur marknaderna fungerar (3) marknader och välfärd; (4) makroekonomiska data; (5) realekonomi på lång sikt; (6) pengar och priser på lång sikt (7) makroekonomi i öppna ekonomier och (8) kortfristiga ekonomiska fluktuationer. Vårt lärande är organiserat kring följande begrepp och teman: Vetenskaplig metod och roll av antaganden i ekonomisk analys. positiv mot normativ analys; ekonomiska modeller; cirkulärflödesschemat; produktionsmöjlighet gräns; mäta en nations inkomst, levnadskostnader och andra makroekonomiska variabler; produktion och tillväxt arbetsmarknaderna sparande, investeringar och det finansiella systemet; IS-LM-modellen; AS-AD-modellen; klassisk konjunkturcykel; pris och lönsamhet; kortfristig avvägning mellan inflation och arbetslöshet; det monetära systemet och penningpolitiken; skattepolitik; aktuella kriser och politiska debatter politik i en öppen ekonomi; och globala obalanser.

mål

I slutet av kursen kommer de framgångsrika studenterna (i) ha lärt sig grundläggande begrepp från makroekonomi, (ii) förstå hur dessa begrepp gäller för världen kring dem och sina egna liv, och (iii) har byggt upp en grundläggande grundval att studera andra områden av ekonomin mer djupt.

Japanska ekonomin

Kursen fokuserar på den japanska ekonomins historiska utveckling från Meiji-restaureringen genom efter-andra världskriget, mognad, uppgång och kollaps av "bubbelsekonomin" till nutid, ny typ av ekonomi genom analys av olika branscher och företag. Under den första halvan av kursen ska varje student analysera ett företag och presentera sammanfattningar av tilldelad läsning i samband med teman som tilldelats av instruktören. Teman kommer att fokusera på faktorer som har påverkat utvecklingen av den japanska ekonomin under de senaste 150 åren. Under den sista halvan av kursen väljer varje student sitt eget tema som är specifikt för ett visst företag eller en bransch och tidsperiod i enlighet med instruktörens råd och tillsyn och skriver en forskningsrapport (cirka 30 sidor) med olika forskningsstudier , tidskriftsartiklar, hemsidor och andra medier, och vid behov göra faktiska besök och genomföra intervjuer hos målbolaget. En sammanfattning av forskningsrapporten ska presenteras muntligt framför klassen nära slutet av termin. Oavsiktliga inlärningspresentationer under terminperioden kommer också att krävas.

mål

(1) att vara bekant med de stora händelserna, påverkan, tillväxtvägen och gränserna för den japanska ekonomiska utvecklingen från Meiji Restoration till nutiden, (2) utveckla egna synpunkter på det optimala sättet för den japanska ekonomin och näringslivet under det tredje decenniet av det 21: e århundradet, genom att överväga framgång och misslyckande faktorer från olika perspektiv; och (3) lära sig att analysera företag och industrier ur historiens perspektiv, företagets styrkor och svagheter, utmaningar för tillväxt och krafterna för globalisering.

Internationellt byte

Kursen är uppdelad i sex avsnitt: (1) introduktion; (2) komparativ fördel; (3) vinnare och förlorare i internationell handel; (4) betydelsen av skala och omfattning; (5) globalisering av företag inom och över industrier och (6) offshoring och outsourcing. Vårt lärande är organiserat kring följande begrepp och teman: Betalningsbalans; Handelsvillkoren; tull- och icke-tariffära hinder teknik och internationell handel; modeller för internationell handel: handel, absolut fördel, komparativ fördel, faktor proportionersteori, internationell produktlivscykel, ny handelsteori och nationell konkurrensfördel; vinster från handels- och regionalavtal Fallstudier: Amerika och Japan; exporterande gentemot icke exporterande företag multinationella företag och organisation av företaget offshoring; horisontell FDI; vertikal FDI; komplex integration och internalisering.

mål

I slutet av kursen kommer de framgångsrika studenterna (i) ha lärt sig grundläggande begrepp från internationell handel, (ii) förstå hur dessa begrepp gäller världen kring dem och sina egna liv, och (iii) har byggt en grundläggande grund från som för att djupare studera andra områden av ekonomi.

Företagande

Under hela kursen kommer eleverna att uppleva den "verkliga världen" av entreprenörskap genom ögon och sanna berättelser om entreprenörer av mycket framgångsrika snabbväxande gränsöverskridande företag som kommer att besöka vår klass för att ge sina verkliga historier. Studenterna kommer också att bli utsatta för ett brett spektrum av teorier och konceptuella ramar och kommer att lära sig praktiska färdigheter genom analys av fallstudier, varav många fortfarande är på gång. Grupper ("Företag") av studenter kommer att bildas och delta i en affärsplan tävling som ska ske mot slutet av termin. Presentationen kommer att bedömas av "verkliga världen" entreprenörer och instruktören. I händelse av att en exceptionellt attraktiv plan uppstår kan eleverna ha möjlighet att ta med sig din dröm till den verkliga världen genom instruktörens egna riskkapitalnätverk.

mål

Kursens mål är att lära sig företagsledningsteorier och uppleva de verkliga entreprenörsberättelserna genom fallstudier, gästföreläsningar av verkliga framgångsrika företagare och studentens gruppplaneringskonkurrens för att vårda framtida entreprenörer, som också förväntas enkelt passera de nationella gränserna i deras venture affärsverksamhet relaterade till Japan i framtiden.

Företagsekonomi

Företagsfinansiering avser två separata men relaterade aktiviteter: förvärv av finansiellt kapital och dess investeringar i produktiva tillgångar för att generera ekonomisk vinst. Kursen börjar med en introduktion till målen för företag ur aktieägarnas och andra intressenters perspektiv. Under de första veckorna blir eleverna bekanta med begreppen tidvärde av pengar, nuvarande och framtida värde, värdering av aktier och obligationer, diskonterat kassaflöde och nuvärde. Resten av terminen fokuserar på risk och avkastning och riskhantering, marknadseffektivitet, kapitalkostnad, hinder och kapitalbudgetning, finansiering och kapitalstruktursteorier, byråsteori, utdelningspolicy, bolagsstyrning, utländsk valuta, bokslut analys och marknaden för företagskontroll.

mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna: (i) visa kunskap om grundläggande företagsfinansieringsämnen och verktyg för beslutsfattande, (ii) beräkna framtida och nuvarande värden, (iii) beräkna diskonterat kassaflöde och netto nuvärde, iv) förklara förhållandet mellan risk och avkastning och förstå dess relevans i samband med beslutsfattandet och (v) veta hur man använder grundläggande tekniker för enkel analys av finansiella rapporter.

Ekonomisk tillväxt: Teorier och bevis

Kursen är uppdelad i fem sektioner: (1) utveckling och underutveckling; (2) nyckelfaktorer i utvecklingsprocessen; (3) upprätthållande av underutveckling (4) statens roll i fördelningen av resurser och en hållbar utveckling, och (5) finansiering av ekonomisk utveckling. Vårt lärande är organiserat kring följande begrepp och teman: utvecklingsgapet och mätningen av fattigdom egenskaper hos underutveckling och strukturella förändringar institutionernas roll i ekonomisk utveckling teorier om ekonomisk tillväxt: varför tillväxten skiljer sig mellan länder; jordbrukets roll och överskottsarbete för industrialisering kapitalackumulering, tekniska framsteg och produktionstekniker; befolkning och utveckling resursfördelning i utvecklingsländer och hållbar utveckling projektbedömning, social kostnads-nyttoanalys och skugglön; utveckling och miljö finansiering av utveckling från inhemska resurser; och utländskt bistånd, bistånd och skuld och utveckling.

mål

I slutet av kursen kommer de framgångsrika studenterna (i) att ha lärt sig de grundläggande argumenten för varför vissa ekonomier har utvecklats medan andra förblir bakåt, (ii) förstår hur dessa begrepp gäller världen kring dem och sina egna liv, och ( iii) har byggt en grundläggande grund för att fördjupa studera andra områden inom ekonomi.

Historia av ekonomisk tanke

Ekonomien har definierats som en undersökning av hur samhället distribuerar knappa resurser som har alternativa användningsområden. De fem stora frågorna om ekonomi är: Vilket ekonomiskt system är bäst? Vilka varor och tjänster ska ett samhälle producera? Hur ska de produceras? Hur många ska produceras? Och för vem ska de produceras? Dessa frågor har varit närvarande i samhällen från vår början. När vi spår historien om den ekonomiska tanken (HET) genom sina stora steg: preklassiskt tänkande från moraliska filosofer Aristoteles till katolska skolmän, feodalism, handelskapitalism, producentkapitalism, konsumentkapitalism, kommer vi också att uppmärksamma framsteg i andra perspektiv på världshistoria. Några av huvudpersonerna i vår studie av HET inkluderar: William Petty, John Locke, Bernard Mandeville, David Hume, Francis Quesnay, Jacques Turgot, Adam Smith, Thomas Malthus, David Ricardo, JS Mill, Karl Marx, JM Keynes, Milton Friedman, och många andra.

mål

(i) Att vara bekant med de väsentliga idéerna för de största bidragsgivarna till HET, (ii) att skapa för studerande en medvetenhet om att många teorier och begrepp inom områdena ekonomi och företag som ofta antas vara senaste framsteg inom mänskliga tänkte i själva verket omformuleringar av medvetenhet om mänskligt tillstånd som förstods i vissa fall många hundra år tidigare och (iii) att kunna spåra utvecklingen av kärnkoncept från ekonomins område, sådana räntor, riskanpassad framtid kassaflöde / nuvärde och ekonomiskt värde.

Pengar

Kursen är uppdelad i fem sektioner: Foundations; Finansmarknader; Banking; Pengar och ekonomin; och penningpolitiken. Vårt lärande är organiserat kring följande begrepp: det finansiella systemet; pengar och centralbanker; tillgångspriser och räntor; valutamarknader asymmetrisk information i det finansiella systemet; bankindustrin; Bankverksamheten bankreglering penningmängden och räntorna; kortfristiga ekonomiska fluktuationer; ekonomiska fluktuationer, penningpolitik och det finansiella systemet; inflation och deflation politik för ekonomisk stabilitet monetära institutioner och strategier penningpolitik och valutakurser; och finansiella kriser.

mål

I slutet av kursen kommer de framgångsrika studenterna (i) ha lärt sig de grundläggande begrepp som rör pengar, banker, andra finansinstitut och finansmarknader, (ii) förstå hur dessa begrepp gäller för världen kring dem och sina egna liv, och (iii) har byggt en grundläggande grund för att fördjupa studier i andra områden inom ekonomi och makroekonomi.

Japanska ekonomin

Kursen fokuserar på den japanska ekonomins historiska utveckling från Meiji-restaureringen genom efter-andra världskriget, mognad, uppgång och kollaps av bubbelsekonomin till nutid, ny typ av ekonomi genom analys av olika branscher och företag. Under den första halvan av kursen ska varje student analysera ett företag och presentera sammanfattningar av tilldelad läsning i samband med teman som tilldelats av instruktören. Teman kommer att fokusera på faktorer som har påverkat utvecklingen av den japanska ekonomin under de senaste 150 åren. Under den sista halvan av kursen väljer varje student sitt eget tema som är specifikt för ett visst företag eller en bransch och tidsperiod i enlighet med instruktörens råd och tillsyn och skriver en forskningsrapport (cirka 30 sidor) med olika forskningsstudier , tidskriftsartiklar, hemsidor och andra medier, och vid behov göra faktiska besök och genomföra intervjuer hos målbolaget. En sammanfattning av forskningsrapporten ska presenteras muntligt framför klassen nära slutet av termin. Oavsiktliga inlärningspresentationer under terminperioden kommer också att krävas.

mål

(1) att vara bekant med de stora händelserna, påverkan, tillväxtvägen och gränserna för den japanska ekonomiska utvecklingen från Meiji Restoration till nutiden, (2) utveckla egna synpunkter på det optimala sättet för den japanska ekonomin och näringslivet under det tredje decenniet av det 21: e århundradet, genom att överväga framgång och misslyckande faktorer från olika perspektiv; och (3) lära sig att analysera företag och industrier ur historiens perspektiv, företagets styrkor och svagheter, utmaningar för tillväxt och krafterna för globalisering.

Konkurrensstrategi

Under terminperioden kommer studenterna att bli bekanta med mer än 300 begrepp och teorier relaterade till företagsstrategi. Ett försök kommer att göras för att integrera vad eleverna lär sig i kursen med vad de har lärt sig i andra kurser inom ekonomi och andra områden i läroplanen, som inte är uppenbart relaterade till näringsliv och ekonomi. Ofta, efter att eleverna har introducerats till ett koncept eller en teori, kommer de att behöva förklara hur det gäller, eller i vissa fall förklara varför det inte är tillämpligt, i samband med japanska företag. Den strukturella ramen för vår studie är den strategiska planeringsprocessen (SPP), en brett undervisad och praktiserad modell för formulering och genomförande av strategi. De viktigaste delarna av SPP är: (1) uppdrag och mål, (2) SWOT-analys, (3) de tre nivåerna av strategi: företags-, affärs- och funktionella, (4) organisationsstruktur, (5) kontrollsystem, 6) matchning av strategi för struktur och kontroller, och (7) hantering av strategisk förändring.

mål

Studenterna kommer att kunna tillämpa fakta, begrepp och teorier från strategisk ledning för att analysera och föreslå lösningar på olika strategiska utmaningar och dilemma för chefer i den verkliga verksamheten och för att upptäcka när begreppen och teorierna inte är tillämpliga, eller kan ansöka unikt, till den japanska marknaden.

Seminarium (Ekonomi)

Seminarets roll är att stödja den framgångsrika genomförandet av examensprojektet (GRP), ett examensbehov för alla studenter. I detta seminarium kommer vi att titta på det tema som varje student har valt för WAC-programmet, som GRP bygger på, genom teoriens linser, paradigmer och begrepp inom ekonomins område. Eleverna kommer att vända sig om att presentera sin forskning på olika stadier av sin avhandling. Deras kollegor, under ledning av seminarieinstruktören, diskuterar och kritiserar varje presentation för att ge presentatörerna möjlighet att förfina sin egen avhandling. Genom sådana interaktioner lär kollegor lära sig att undvika problem med sina egna projekt.

mål

I slutet av kursen ska eleverna ha: (i) analyserat ett viktigt världsproblem från en ekonoms perspektiv, (ii) genomfört sin egen forskningsprojekt på hög nivå, och (iii) skrivit en högkvalitativ examensavhandling i sitt eget utvalda område.

instruktörer:

  • Michael Lacktorin, dekan

Denna skola erbjuder program i:
  • Engelska


Senast uppdaterad January 17, 2018
Varaktighet & Pris
Denna kurs är På campus
Start Date
Startdatum
Apr. 2019
Duration
Varaktighet
Heltid
Information
Deadline
Locations
Japan - Kōfu
Startdatum: Apr. 2019
Sista anmälningsdag Kontakt Skolan
Slutdatum Kontakt Skolan
Dates
Apr. 2019
Japan - Kōfu
Sista anmälningsdag Kontakt Skolan
Slutdatum Kontakt Skolan