Kandidat i Spelinstrument för lärarutbildning med dubbla läroplansstudier Musikutbildning för lärarutbildning
Charles University Faculty of Education
Nyckelinformation
Campus läge
Prague, Tjeckien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
3 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 2 334 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* onlineansökningsavgift: 820 CZK
Introduktion
Spelinstrument för lärarutbildning
Detta program är avsett för utexaminerade från ett musikkonservatorium, musikaliska gymnasier och musikaliska grundskolor som inte är inriktade på en professionell tolkningskarriär.
Det är möjligt att studera två instrument – piano eller fiol.
Grundämnena är individuella instrumentstudier, kammarmusik, improvisation, orkesterspel. Teoretiska ämnen – instrumentets konstruktion och historia, instrumentell litteratur.
Utexaminerade bör vara förberedda på att få ett jobb i utbildningsinstitutioner för musikaliska aktiviteter för barn, i musikskolor, i kulturinstitutioner, museer etc. För undervisningskvalifikationer i grund- och gymnasieskolor är det nödvändigt att fortsätta i masterprogrammet.
En del av programmets huvudämne är en kandidatuppsats.
Musikutbildning för lärarutbildning
Högskoleutbildningen Musikpedagogik med inriktning mot bildning förbereder studenterna i musikpedagogikens teoretiska och praktiska inriktning och ger grundläggande kunskaper för ett arbete inom pedagogik. Studien kombinerar tre delar av mellanstadiet / högstadiet / gymnasiet / gymnasiet / gymnasiet / gymnasielärarutbildningen: ämnesutbildning, allmän- och ämnesutbildningsdidaktik och lärarpropedeutik (pedagogisk-psykologisk utbildning). Studiens obligatoriska grund består av musikteoretiska delar av utbildningen: musikteori, harmoni, kontrapunkt, musikformer, organologi, musikhistoria m.m.
Förbättring av musikaliska färdigheter tillhandahålls av vokala och instrumentala förberedelser, intonation och auditiv analys, körledning. Allt är inriktat på arbetet som föreläsare, biträdande lärare, pedagog, kulturassistent etc. Nästa del är didaktiken för musikundervisning, lyssnande och assisterande praktik i skolan. Dessa aktiviteter förbereder examen för nästa studienivå - en magisterexamen i musikpedagogik.
Studieprogrammet i huvudplanen respekterar balansen mellan ämnesmässiga, didaktiska och pedagogiskt-psykologiska komponenter i enlighet med standarderna för lärarutbildning från Tjeckiens ministerium för utbildning, ungdom och idrott. Pedagogisk-psykologisk förberedelse omfattar ämnen pedagogik, psykologi och specialpedagogik, inklusive pedagogisk-psykologisk praktik och syftar till att förbereda för det efterföljande magisterstudiet i undervisning.