Kandidat i Mode Design

Allmänt

3 tillgängliga platser

Programbeskrivning

IFA Paris Bachelor Certified by FEDE (Fédération Européenne Des Écoles)

  • Varaktighet: 3-årigt program på engelska
  • Campus: Paris, Shanghai, Istanbul
  • Format: Flexibel
  • Nästa intag: januari 2020 (Paris), mars 2020 (Shanghai), september 2020 (alla campus)
  • ECTS-poäng: 180
  • Ansökningsavgift: 150 euro
  • Undervisningsavgift / År: 8 400 € i Paris, 85 000 ¥ i Shanghai, 7 400 € i Istanbul
  • Begränsad Till: 25 studenter per klass

"Detta program är komplett, intensivt och spännande"


Introduktion

Kandidat i modedesign

De innovativa undervisningsmetoderna blandar traditionella föreläsningar, praktiska workshops, personlig forskning, experimentering, peer to peerpresentationer och olika besök, leder eleverna att bli kreativa och pragmatiska, nyfiken och analytiska, fantasifulla och utmärkta tekniker och förbereda dem för möjligheten till en internationell karriär . Ett till ett tillvägagångssätt tillåter dem att utveckla sitt eget kreativa universum samtidigt som de anpassas till olika stilar, typer av varumärken och marknadssegment samtidigt.

Detta mycket komplett, intensivt, varierat och spännande program tränar modeälskare till Mode Designer. Den perfekta kunskapen om modeprodukter och kreativa processer som det ger, gör det möjligt för deltagare att även uppnå positioner som Stylist, Pattern Maker, Production Manager, Independent Designer eller till och med Collection Director, Art Director eller Merchandiser, när de kompletteras av IFA Paris 'Master of Arts i modern mode design.


Tillträde

Förkunskapskrav:

  • 18 år minimum
  • Högskoleexamen eller likvärdighet
  • IELTS 5.5 eller TOEFL IBT 65 (eller ekvivalens) eller bevis på studier på engelska, för icke-inhemska engelska högtalare
  • En stark motivation i mode
  • Intervju (på campus eller Skype)

Dokument att tillhandahålla:

  • Fyll i ansökningsformuläret online
  • Senaste high school transkription
  • Kopia av gymnasiet eller motsvarande
  • Personligt brev
  • CV / CV
  • Passfoto
  • Kopia av pass
  • Portfölj


Kursstruktur

Kursen är organiserad kring 3 Ateliers, vardera 30 akademiska veckor. Varje atelier omfattar specifika modulgrupperingar strukturerade runt olika teman.

De 3 Ateliersna motsvarar de 3 nivåer som identifieras inom ramen för högre utbildning. Kursen är uppbyggd i enlighet med Bolognakonventionens principer och bidragsdeltagare, efter avslutad kurs, sammanlagt 180 hp (60 hp per Atelier eller år).

Den bakomliggande motiveringen bakom kursen bygger på att låta eleverna nedsänkas i en miljö som efterliknar vad deras arbetsförhållanden kommer att vara i en modeshow. Bedömningsstrategin använder en perfekt balans mellan summativa och formativa bedömningar för att förbättra kompetensen, inte bara inom kärnområdena utan även i projektplanering och tidshantering. Projekt utförs samtidigt mellan alla moduler för att förbättra elevernas överförbara färdigheter, så att de kan koppla kompetenser och kompetenser från olika domäner.


Första Atelier: Discovery

Den första atelären bedrivs som det första året på kandidatkursen. Inom ramen för högre utbildningsprogrammen motsvarar den första Atelier en HE Level 4. Studenterna följer kärnmoduler för att upptäcka modets universum. De kommer att förvärva grundläggande färdigheter inom design, konstruktion, digital mode och modehistoria för att lägga den pedagogiska grunden för sin inlärningskurva.

Mode Design 1

I den första delen av denna modulgruppering kommer studenterna att upptäcka de grundläggande färdigheterna i modedesignen:

  • Hur man skissar kvinnor och män figuriner och tekniska ritningar av varje typ av kläder. Hur man använder färger och skapar färgområden anpassade till mode.
  • Hur man designar utskrifter och integrerar dem i en plaggsamling. Hur man utvecklar en kreativ forskningsmetodik och förvärrar sin nyfikenhet och kreativitet.
  • Hur man uttrycker sina inspirationer och idéer genom mood boards, illustrationer, stylisering och komplett professionella portföljer. Hur man bygger och strukturerar en samlingsplan.

Modeverkstad 1

Modedesign är inte bara abstrakta begrepp, och kreativitet måste stödjas av praktisk experimentering och teknisk forskning. I den här första delen av Fashion Workshop ska eleverna experimentera med olika döningsmetoder och trycktekniker, arbeta med siluettkonstruktion genom styling, upptäcka och analysera olika artister och designers genom att delta i internationella utställningar eller arbeta med konceptets genomförande och utvecklas i Fashion Design Modul.

Digital Fashion Design 1

Mastering av rätt programvara är absolut nödvändigt i dagens modeindustri: det är nödvändigt att designa exakta tekniska skisser och presentera idéer och mönster på ett professionellt sätt. I den första delen av den här modulen kommer studenterna att lära sig grunden för Photoshop, Illustrator och In-Design.

Mönstertillverkning och drapering 1

Kunskapen om mode är ofullständig utan en god förståelse för konstruktionen. I den första delen av den här modulen kommer studenterna att upptäcka de två viktigaste metoderna för att utveckla kläder: mönstertillverkning och drapering. De kommer att lära sig hur man skapar mönster direkt från kroppsmätningar eller drapering på en dummy enligt IFA Paris egna konstruktionstekniker, utvecklade av våra egna föreläsare under 2 decennier. I slutet av den första nivån kommer studenterna att kunna utforma mönster av vanliga kjolar, skjortor och klänningar.

Produktion 1

Fashion designers måste föreställa sig alla detaljer och efterbehandling av de plagg de skapar, det är därför att mastering av plagget produktionsprocessen är så viktigt. På första nivån lär studenterna gradvis olika sy- och efterbehandlingsmetoder för att producera kompletta plagg som kjolar och skjortor.

Modehistoria och kultur

Känn det förflutna och förstå nutiden för att skapa framtiden. Precis som alla kreativa fält är mode en kultur och det är viktigt att känna till sin historia och utveckling innan man kan visualisera de riktningar som den kommer att ta. Genom föreläsningar, forskning och presentation av arkiv kommer eleverna att upptäcka modeutvecklingen genom tiden och analysera de viktigaste modedesignernas verk, stil och inspiration, med särskild inriktning på mästarna i det internationella mode från de senaste fyrtio åren.


Andra Atelier: Experimentation

Den andra atelären bedrivs som andra året på kandidatkursen. Inom ramen för högskoleutbildningen motsvarar den andra ateljén en HE nivå 5. I detta skede av deras lärande uppmanas studenterna att utveckla sin kreativitet genom experiment. Specifika teman som mäns slitage, barnkläder eller strykverkstad kommer att täckas genom sammankopplade moduler. Det pedagogiska målet är att förbättra deltagarnas kritiska tänkande.

Mode Design 2

I den andra delen av den här modulen ska studenterna tillämpa de färdigheter som förvärvats under det första året och experimentera med nya inspirationer och koncept i olika modeprojekt, inklusive kollektion av herrkläder, tillbehörssamling, barnklädsel och vävnadsomvandling. De kommer att behöva anpassa sina personliga idéer till olika typer av produkter och marknadssegment och förstå hur man anpassar sin egen kreativitet till de viktigaste modetrenderna.

Modeverkstad 2

I samband med Fashion Design 2 fortsätter studenterna att utforska olika tekniker och praktiska metoder som kan förbättra deras kreativa uttryck. De kommer att experimentera broderier, plätering eller stickning som gör att de kan föreställa sig mer utarbetade modeprodukter. De kommer också att få möjlighet att samarbeta med professionella leverantörer och externa verkstäder för att experimentera med förvaltningen av leveranskedjan som är en viktig del av en modedesigners jobb.

Digital Fashion Design 2

Den andra delen av denna modul är utformad som en verkstad som stöder utvecklingen av elevernas skapelser inom modedesign och modeverkstad. I detta skede kommer studenterna att styras av sina instruktörer för att kunna bedöma vilken programvara som är bättre anpassad till sina kreativa och personliga krav. Målet är att experimentera och hitta det bästa verktyget för att skapa modedesignportföljer och presentation som speglar elevernas egna identiteter.

Mönstertillverkning och drapering 2

Bygga på Mönstertillverkning och Drapering 1, får modulen studenter att lära sig att kombinera tvådimensionella och tredimensionella tillvägagångssätt för att hitta den bästa metoden för att skapa mönster för alla typer av kläder. De kommer att experimentera om hur man anpassar den klassiska konstruktionen av byxor, skräddarsydda jackor, kimono och raglan ärmar för att skapa mönstret av sina mest kreativa mönster.

Produktion 2

Precis som i PMD-modulen är huvudmålen för produktionsmodulen på andra nivå att leda studenterna att kunna välja och utöva bästa produktionsstrategi och efterbehandling för att maximera kvaliteten på de färdiga plagg som de måste producera.

Digital modeprodukt

Det är mycket viktigt att hålla studenterna aktuella med de senaste ändringarna inom modebranschen. Medan mjukvaran som Lectra utvecklat brukar stödja i modetillverkning är 3D-utskrift en helt ny teknik som kommer att bli oundviklig i framtiden. I den här modulen kommer studenterna att lära sig den grundläggande användningen av Lectra och en 3D-grafikprogramvara som de senare kommer att experimentera med genomförandet av modprojekt.

Textilteknik

Tyg är fortfarande det huvudsakliga råmaterialet i mode, det är därför det är viktigt att modeeleverna har en djup kännedom om textilprodukter. Genom föreläsningar, forskning och workshops kommer eleverna att lära sig hur tyger produceras från fibrer till vävning och stickning, förstå deras olika egenskaper, strukturer och egenskaper och experimentera sina bästa användningsområden för plaggproduktion enligt deras särdrag.

Fashion Marketing 1

Trots att det är en kreativ, är mode en bransch och modedesign påverkas också av en varumärkesstrategi, marknadssegmentering eller prispositionering. I den här modulen lär eleverna de grundläggande marknadsföringsverktygen och utforskar de viktigaste framgångsfaktorerna som leder mod varumärke till framgång.


Tredje Atelier: Impressum

Den tredje atelären bedrivs som det tredje året på kandidatexamen. Under ramen för högre utbildningsprogrammet motsvarar den tredje atelärningen en HE-nivå 6. I den slutliga processen med sin inlärningserfarenhet kommer studenterna att fokusera på att uttrycka sin egen röst som designer. Genom utvecklingen av en Mini-kollektion kommer de att bli ombedda att tänka i form av personlig kreativitet, lämpliga konstruktionstekniker, samtidighet och unika försäljningsförslag och positionering. Det slutgiltiga målet är att förbereda en unik portfölj av kläder som ska användas som stapel för arbetssökning inom branschen eller tillträde till forskarutbildningen vid IFA kallad "Modern Fashion Design".

Mode Design 3

Huvudfokus för den 3: e delen av modedesignmodulen är att skapa en komplett och professionell samling av damkläder eller herrkläder enligt ett visst tema. Varje elev kommer att behöva utveckla egna koncept och tolkningar, utforma silhuetter inklusive tillbehör, bygga en samlingsplan och skapa kompletta tekniska filer med 4 till 6 plagg som kommer att produceras av eleverna. I slutet av processen måste eleverna presentera sin samlingsportfölj till en professionell jury.

Digital Fashion Design 3

I den sista delen av denna modul kommer huvudsyfte att vara att stödja modedesignprocessen och skapa en personlig och kreativ layout för den slutliga samlingsportföljen.

Mönstertillverkning och drapering 3

I den här sista modulen måste eleverna utveckla 3 till 6 prototyper från den samling de har skapat. De kommer att undersöka volymerna, hitta rätt metodik för att utveckla ett mönster på det mest effektiva sättet och slutföra mönstret på de plagg de måste producera efter en passande session på modeller.

Produktion 3

I produktionsmodulen måste eleverna hitta och välja de mest anpassade tygerna, identifiera de bästa symetoderna och efterbehandlingslösningarna för att producera sina prototyper på det mest professionella sättet. I slutet av denna process kommer den bästa samlingen och prototyperna att väljas av juryn för att bli uppvisad i IFA Paris årliga Bachelor Fashion Design modeshow.

Fashion Marketing 2

Samtidigt som man fortsätter att utforska de viktigaste marknadsföringsteorierna och övningen, ska eleverna definiera en marknadsföringsstrategi för sin slutliga samling med målmarknaden, prissättning, distribution och kommunikationsstrategi.


Studentbelastning under 3 år

2112 timmar av ansikte mot ansikte föreläsningar
2444 timmar av självstudie
180 timmar av industrinätverk


För mer information och ladda ner programbroschyren, besök: https://www.ifaparis.com/courses/undergraduate/bachelor-fashion-design-technology

Senast uppdaterad Mar 2020

Keystone-stipendium

Upptäck möjligheterna du får med vårt stipendium

Om skolan

The Paris Fashion School for Design and Business. In the words of Suzy Menkes, IFA Paris is where to “Learn the French way of seeing fashion as art.”

The Paris Fashion School for Design and Business. In the words of Suzy Menkes, IFA Paris is where to “Learn the French way of seeing fashion as art.” Läs mindre
paris , Shanghai , istanbul + 2 Mer Mindre