Programbeskrivning
Vår avdelning Animation fokuserar intensivt på tillämpbarhet och konceptutveckling, förutom utvecklingen av studentens hantverk och färdigheter.
Animering påträffas i filmer, tv-serier, spel, augmented reality, virtual reality, interaktiva applikationer / appar, reklamfilmer, simuleringar och informationsfilmer. Det finns också ett brett utbud av format, från traditionell 2D-animering och 3D-datorteknik till stop-motion och digital cut-out animation. Animering kombinerar teknik med berättelser. Animering möjliggjordes av tekniska framsteg under 1800- och början av 1900-talet när illusionister blev filmskapare. Konstformen fortsätter att formas av den tekniska utvecklingen. Animering har också ett stort inflytande på hur samhällen fungerar och kommunicerar. Animatören som är medveten om denna evolutionära utveckling känner också till yrkets framtid och, kanske ännu viktigare, är i linje med relevant utveckling i samhället.
Termen 'animation' kommer från latin 'anima', som betyder själ, ande eller liv. Animering betyder alltså bokstavligen ”att få liv”. Den som någonsin har gjort en enkel blädderbok har upplevt förtrollningen att se dina egna ritningar leva upp. Animering är först och främst ett kommunikationsmedel. Animatörer har historier att berätta. Animering är således ett medel snarare än ett mål i sig. Vår avdelning fokuserar intensivt på tillämpbarhet och konceptutveckling, förutom utvecklingen av studentens hantverk och färdigheter.
De första två åren av utbildningsprogrammet består mestadels av grundläggande kompetensutveckling. Du kommer att lära dig flera olika tekniker, principer och teorier, inledningsvis med enkla resurser, men när du går framåt blir projekten mer komplexa och dina instrument blir mer avancerade. Du bestämmer själv det professionella området där du kommer att utvecklas. Andra halvåret betonar samarbete, praktiska uppgifter, sammanställning av en portfölj och en praktikplats. Du kan också göra ett utbyte i en stad som London, Berlin, Boston eller Tokyo och bygga grunden för din framtid som professionell animatör.
KarriärmöjligheterDirektör
Kreativ producent
(Karaktär) animatör
Motion designer
Konceptkonstnär för olika formatSkapa pionjärerVåra framgångsrika animationsalumner inkluderar: Aimée de Jongh (daglig tecknad film "Snippers" i nyhetsdagen Metro); Jeffrey Schreuders (listad i HOT100); Paco Vink & Albert 't Hooft (Anikey Studios av den animerade filmen' Trippel Trappel '); Michiel Wesselius & Sander Alt (Urrebuk); Joost van den Bosch & Erik Verkerk (Ka-Ching Cartoons); Hisko Hulsing; Jurrien Boogert (Arjuno Kecil); och Patrick Chin.
PortföljchecklistaÄr du:begåvad inom bildkonst?
oberoende och ansvarig?
dedikerad och motiverad?
entreprenörskap?Besök sedan en av våra öppna dagar eller öppna kvällar - och ta med din portfölj! - och ansöka om antagning.
Vad: Ett urval av 10-15 verk som föregicks av en kreativ process
Till exempel: design, föremål, foton, filmer, spel, animationer, mode (tillbehör), möbler, modeller, ritningar, affischer, kampanjer, målningar, användbara artefakter och skulpturer. Du kan publicera och presentera allt detta i en snygg traditionell portföljmapp, men du kan också använda olika metoder: 3D-arbete kan tas med i en (kartong) låda, digitalt arbete kan presenteras på en bärbar dator eller surfplatta.
Vänligen notera: Förutom dessa verk, snälla visa oss några andra saker du skapat. Gör ett noggrant val mellan de två. På det sättet kan vi bedöma i vilken utsträckning du har en inblick i dina egna kvaliteter och ditt eget arbete.