Dubbel kandidatexamen program för elektroteknik
University of Shanghai for Science and Technology
Nyckelinformation
Campus läge
Shanghai, Kina
språk
Engelsk, Kinesiska
Studieformat
På Campus
Varaktighet
4 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
CNY 80 000 / per year *
Ansökningstiden
31 May 2024
Tidigaste startdatum
Begär info
* beroende på den kinesiska regeringens senaste föreskrifter om att godkänna internationella studenter att komma till Kina eller inte, kan studietypen ändras till online-studien tills den internationella studenten kan komma till Kina
Introduktion
Sedan september 2020 erbjuder SBC och USST studenterna en fantastisk och unik möjlighet att få både en brittisk kandidatexamen och en kinesisk kandidatexamen. Om internationella studenter har en stark önskan att lära sig kinesiska kan de vara dubbla inskrivna. Efter fyra års studier vid SBC kan studenterna få både ett brittiskt kandidatexamen från Liverpool John Moores University och ett kinesiskt kandidatexamen från University of Shanghai for Science and Technology (USST).
Programmets mål
Denna majoritet odlar avancerade tekniska talanger med internationell kunskapsstruktur och internationell kommunikationsförmåga, god humaniora och vetenskaplig kompetens, gedigen grundläggande kunskaper om naturvetenskap och informationsteknik, stark ingenjörsutövning och hållbar inlärningsförmåga, och kan engagera sig i forskning och utveckling, design, tillverkning , drift och hantering inom elektronik, informationsvetenskap, elektronik, datateknik etc.
egenskaper
- Ingenjörskunskap: ha gedigen grundläggande kunskaper i matematik, fysik och datorteknik, behärska yrkeskunskap inom informationsvetenskap och kunna använda kunskapen som lärts för att lösa komplexa problem relaterade till informationsteknik.
- Problemanalys: kunna använda grundläggande kunskaper och professionell kunskap för att identifiera och uttrycka vetenskapliga problem och komplexa tekniska praktiska problem inom informationsteknik, och använda akademiska tidskrifter och nätverksdatabaser för litteraturgranskning, jämförelse och analys för att få effektiva slutsatser .
- Lösningar för design / utveckling: kunna designa lösningar för problem inom informationsteknik, konstruktionssystem, enheter (komponenter) eller processer för att möta specifika behov, uppfylla relevanta internationella och inhemska utvecklings-, design-, lednings- och kvalitetsstandarder för informationen verkstadsindustrin, uppfylla specifika applikationskrav och återspegla känslan av innovation i designprocessen, med tanke på social, hälsa och säkerhet. Dessutom finns det också många faktorer, såsom lag, kultur och miljö.
- Forskning: Baserat på vetenskapliga principer och med vetenskapliga metoder för att studera problemen inom informationsteknik, inklusive att designa experiment, analysera data och få rimliga och effektiva slutsatser genom informationssyntes.
- Använd moderna verktyg: kunna välja och använda lämplig teknik, resurser, moderna teknikverktyg och informationsteknikverktyg för problemen inom informationsteknik, inklusive förutsägelse och simulering av komplexa tekniska problem, och kunna förstå deras begränsningar.
- Teknik och samhälle: kunna rimligt analysera problemen inom informationsteknikområdet Baserat på relevant bakgrundskunskap inom informationsteknik, utvärdera effekterna av professionell ingenjörsutövning och problemlösningar på samhälle, hälsa, säkerhet, lag och kultur, och förstå ansvarsområdena.
- Miljö och hållbar utveckling: känn dig riktlinjer, policyer, lagar och förordningar för miljöskydd och hållbar utveckling, och förstå och utvärdera effekterna av informationsteknik och problemlösningar på miljö och socialt hållbar utveckling.
- Professionella normer: ha kvaliteten på humaniora och samhällsvetenskap och känslan av socialt ansvar, känna till lagar och förordningar och uppförandekoder inom området informationsteknik och kunna följa koden för yrkesetik och uppfylla ansvar i utövandet av informationsteknik.
- Individ och team: stark uttrycksförmåga, interpersonella färdigheter och förmågan att spela en roll i teamet och kunna ta rollen som individ, teammedlem och ledare i teamet under den tvärvetenskapliga bakgrunden.
- Kommunikation: kunna effektivt kommunicera med kollegor och allmänheten inom området informationsteknik, inklusive att skriva rapporter och utforma manuskript, göra uttalanden, tydligt uttrycka eller svara på instruktioner; ha en stark nationell vision och kunna kommunicera och utbyta i det tvärkulturella sammanhanget.
- Projektledning: ha viss ledningskunskap, kunna använda rationellt ledningssystem, samordna och organisera uppgifter i en tvärvetenskaplig miljö, rimligt fördela resurser och förbättra arbetskvalitet och effektivitet.
- Livslångt lärande: utveckla vanan med kontinuerlig utforskning, självförnyelse och tillämpning av lärande, ha medvetenhet om autonomt lärande och livslångt lärande och ha förmågan att lära sig och anpassa sig till utveckling.
Curriculum
- Första året
工程 技术 基础 数学 1 | Grundmatematik för teknik och teknik 1 | engelsk |
基础 物理 - 力学 、 材料 与 波 | Grundfysik - mekanik, material och vågor | engelsk |
英语 语言 学习 | Engelska språkstudier | engelsk |
工程 技术 基础 数学 2 | Grundmatematik för teknik och teknik 2 | engelsk |
基础 物理 - 粒子 、 场 与 电 | Grundfysik - partiklar, fält och elektricitet | engelsk |
工程 技术 实践 | Ingenjörs- och teknikutövning | engelsk |
金工 实习 B | Metallbearbetning B | kinesisk |
体育 (1) 和 (2) | PE1 och PE2 | kinesisk |
- Det andra året
工程 原理 | Tekniska principer | engelsk |
电路 原理 | Elektriska kretsprinciper | engelsk |
工程 数学 1a | Teknisk matematik 1a | engelsk |
信号 与 系统 | Signaler och system | Tvåspråkig |
工程 数学 1b | Teknisk matematik 1b | engelsk |
微处理器 与 软件 | Mikroprocessorer och programvara | engelsk |
数字 及 模拟 电路 | Digital och analog elektronik | engelsk |
电子 工程 实践 1 | Elektroteknik 1 | engelsk |
体育 (3) 和 (4) | PE3 och PE4 | kinesisk |
- Det tredje året
数字 信号 处理 | Digital signalbehandling | Tvåspråkig |
工程 数学 3 | Ingenjörsmatematik 3 | kinesisk |
工程 数学 2 | Ingenjörsmatematik 2 | engelsk |
数字 与 嵌入式 系统 | Digitala och inbäddade system | engelsk |
控制 系统 设计 与 分析 | Kontrollsystemdesign och analys | engelsk |
应用 仪器 | Tillämpad instrumentering | engelsk |
电机 | Elektriska maskiner | engelsk |
线性 电子 学 | Linjär elektronik | engelsk |
电子 工程 实践 2 | Elektroteknik 2 | engelsk |
- Det sista året
过程 控制 | Processkontroll | engelsk |
工业 自动化 | Industriell automation | engelsk |
工业 管理 | Industriell förvaltning | engelsk |
专业 实习 | Fältarbete | kinesisk |
优秀 人才 (国际) 领导 力 培养 计划 | Enastående talanger (internationellt) utbildningsprogram för ledarskap | engelsk |
学生 体质 健康 标准 测试 | Studentens standard för fysisk hälsa | kinesisk |
信号 处理 | Signalbehandling | engelsk |
电力 电子 驱动 与 系统 | Kraftelektronik, enheter och system | engelsk |
工程 项目 (毕业 设计) | Engineering Project | engelsk |
Karriärmöjligheter
Career Service & Development Center (CSD) för SBC har åtagit sig att förbättra självständigt lärande, karriäranställbarhet, social anpassningsförmåga och kulturell medvetenhet genom att utveckla en systematisk kompetensmodell i ett globalt sammanhang och i slutändan underlätta karriärsucces för studenter och alumner. Hittills har SBC etablerat långsiktiga strategiska partnerskap med 200 ledande arbetsgivare och professionella konsultinstitutioner, med fokus på en dynamisk läroplan som möjliggör utveckling av examensanställningsförmåga som främjas genom en rad arbetsrelaterade möjligheter inklusive studentplaceringar, praktikplatser, student deltids- och volontäraktiviteter, företagsbesök, en yrkesinstruktörskommitté, företagsstipendier, små jobbmässor, mockintervjuer och projekt för socialt ansvar.
Affärsprogram (Business Management and Events Management) företagspartners inkluderar Louis Vuitton, H&M, ZARA, NIKE, HSBC, Standard Chartered Bank, KPMG, DTZ, Nürnberg Messe, Reed Exhibitions, Riviera Events, Saatchi & Saatchi, MSL China, MMI, Edelman , Touch Media, VNU-utställningar och andra ledande företag.
Ingenjörsprogrammet (maskinteknik och elektroteknik) omfattar Siemens, Ingersoll Rand, Philips, Continental Automotive System, LENZE, SKF, Machaire, Lectra, ICD Security Systems, IMI, EMERSON, Valeo, Bosch, Haworth Furniture, FESTO, Autoliv och andra ledande företag.
Som en konsekvens av programmets särdrag kommer studenterna att kunna tillämpa sina kunskaper, fördjupa sina insikter på arbetsplatsen, göra värderingsbedömningar, kommunicera och bevisa sina prestationer relaterade till utvecklingen av anställbarhetsfärdigheter.
Ingångskrav
Akademiska krav
- GCSE / IGCSE: Framgångsrikt genomfört av 5 moduler, inklusive matematik och engelska, med betyg 4 eller högre. (CCCCC för studenter före 2017)
- IB: 22 poäng
- A-nivå: En E-klass från en brittisk A-nivåskiva
* För behörighet för Dual Bachelor Degrees Program från ditt eget land, vänligen kontakta det internationella kontoret på [email protected]
Engelska språkkrav
IELTS 5.0 | TOEFL iBT 35 | PTE Academic 36 | SpråkCert IESOL B1 High Pass | SBC inträdestest Passera |
Kinesiska språkkrav
- HSK 3 eller högre.
* För mer information om HSK-test, se den officiella webbplatsen för detta test. http://www.chinesetest.cn/index.do
Antagningar
Galleri
Programresultat
Programmets mål
Denna majoritet odlar avancerade tekniska talanger med internationell kunskapsstruktur och internationell kommunikationsförmåga, god humaniora och vetenskaplig kompetens, gedigen grundläggande kunskaper om naturvetenskap och informationsteknik, stark ingenjörsutövning och hållbar inlärningsförmåga, och kan engagera sig i forskning och utveckling, design, tillverkning , drift och hantering inom elektronik, informationsvetenskap, elektronik, datateknik etc.
egenskaper
- Ingenjörskunskap: ha gedigen grundläggande kunskaper i matematik, fysik och datorteknik, behärska yrkeskunskap inom informationsvetenskap och kunna använda kunskapen som lärts för att lösa komplexa problem relaterade till informationsteknik.
- Problemanalys: kunna använda grundläggande kunskaper och professionell kunskap för att identifiera och uttrycka vetenskapliga problem och komplexa tekniska praktiska problem inom informationsteknik, och använda akademiska tidskrifter och nätverksdatabaser för litteraturgranskning, jämförelse och analys för att få effektiva slutsatser .
- Lösningar för design / utveckling: kunna designa lösningar för problem inom informationsteknik, konstruktionssystem, enheter (komponenter) eller processer för att möta specifika behov, uppfylla relevanta internationella och inhemska utvecklings-, design-, lednings- och kvalitetsstandarder för informationen verkstadsindustrin, uppfylla specifika applikationskrav och återspegla känslan av innovation i designprocessen, med tanke på social, hälsa och säkerhet. Dessutom finns det också många faktorer, såsom lag, kultur och miljö.
- Forskning: Baserat på vetenskapliga principer och med vetenskapliga metoder för att studera problemen inom informationsteknik, inklusive att designa experiment, analysera data och få rimliga och effektiva slutsatser genom informationssyntes.
- Använd moderna verktyg: kunna välja och använda lämplig teknik, resurser, moderna teknikverktyg och informationsteknikverktyg för problemen inom informationsteknik, inklusive förutsägelse och simulering av komplexa tekniska problem, och kunna förstå deras begränsningar.
- Teknik och samhälle: kunna rimligt analysera problemen inom informationsteknikområdet Baserat på relevant bakgrundskunskap inom informationsteknik, utvärdera effekterna av professionell ingenjörsutövning och problemlösningar på samhälle, hälsa, säkerhet, lag och kultur, och förstå ansvarsområdena.
- Miljö och hållbar utveckling: känn dig riktlinjer, policyer, lagar och förordningar för miljöskydd och hållbar utveckling, och förstå och utvärdera effekterna av informationsteknik och problemlösningar på miljö och socialt hållbar utveckling.
- Professionella normer: ha kvaliteten på humaniora och samhällsvetenskap och känslan av socialt ansvar, känna till lagar och förordningar och uppförandekoder inom området informationsteknik och kunna följa koden för yrkesetik och uppfylla ansvar i utövandet av informationsteknik.
- Individ och team: stark uttrycksförmåga, interpersonella färdigheter och förmågan att spela en roll i teamet och kunna ta rollen som individ, teammedlem och ledare i teamet under den tvärvetenskapliga bakgrunden.
- Kommunikation: kunna effektivt kommunicera med kollegor och allmänheten inom området informationsteknik, inklusive att skriva rapporter och utforma manuskript, göra uttalanden, tydligt uttrycka eller svara på instruktioner; ha en stark nationell vision och kunna kommunicera och utbyta i det tvärkulturella sammanhanget.
- Projektledning: ha viss ledningskunskap, kunna använda rationellt ledningssystem, samordna och organisera uppgifter i en tvärvetenskaplig miljö, rimligt fördela resurser och förbättra arbetskvalitet och effektivitet.
- Livslångt lärande: utveckla vanan med kontinuerlig utforskning, självförnyelse och tillämpning av lärande, ha medvetenhet om autonomt lärande och livslångt lärande och ha förmågan att lära sig och anpassa sig till utveckling.
Karriärmöjligheter
Career Service & Development Center (CSD) för SBC har åtagit sig att förbättra självständigt lärande, karriäranställbarhet, social anpassningsförmåga och kulturell medvetenhet genom att utveckla en systematisk kompetensmodell i ett globalt sammanhang och i slutändan underlätta karriärsucces för studenter och alumner. Hittills har SBC etablerat långsiktiga strategiska partnerskap med 200 ledande arbetsgivare och professionella konsultinstitutioner, med fokus på en dynamisk läroplan som möjliggör utveckling av examensanställningsförmåga som främjas genom en rad arbetsrelaterade möjligheter inklusive studentplaceringar, praktikplatser, student deltids- och volontäraktiviteter, företagsbesök, en yrkesinstruktörskommitté, företagsstipendier, små jobbmässor, mockintervjuer och projekt för socialt ansvar.
Business Program (Business Management and Events Management) företagspartner inkluderar Louis Vuitton, H&M, ZARA, NIKE, HSBC, Standard Chartered Bank, KPMG, DTZ, Nürnberg Messe, Reed Exhibitions, Riviera Events, Saatchi & Saatchi, MSL China, MMI, Edelman , Touch Media, VNU Exhibitions och andra ledande företag.
Engineering Program (Mechanical Engineering and Electrical and Electronic Engineering) företagspartner inkluderar Siemens, Ingersoll Rand, Philips, Continental Automotive System, LENZE, SKF, Machaire, Lectra, ICD Security Systems, IMI, EMERSON, Valeo, Bosch, Haworth Furniture, FESTO, Autoliv och andra ledande företag.
Som en konsekvens av programmets särdrag kommer studenterna att kunna tillämpa sina kunskaper, fördjupa sina insikter på arbetsplatsen, göra värderingsbedömningar, kommunicera och bevisa sina prestationer relaterade till utvecklingen av anställbarhetsfärdigheter.