Bachelor of Fine Arts in Performing Arts
American College Dublin
Nyckelinformation
Campus läge
County Dublin, Irland
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
3 - 4 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 7 500 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* EU-studenter Studenter utanför EU: 9500 euro - för ett helt läsår.
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Översikt
Denna BFA-examen erbjuder ett brett och holistiskt tillvägagångssätt för scenekunsten, en som inte bara koncentrerar sig på prestanda ur ett deltagande perspektiv (det vill säga att vara en utövande) men förbereder också studenten för det breda och spännande utbudet av yrken som finns inom konstindustrin. Även om prestanda förblir en central aspekt av programmet, är eleverna också förberedda för det stora utbudet av arbete som stöder och producerar prestanda, såsom styrning och scenografi, skapande av skriftligt material för prestanda, produktion, förvaltning, marknadsföring och finansiering av scenekunsten. Programmet är baserat på levande teaterföreställning (med inspelningselement som används för diagnostik och utvecklingsändamål), men samtidigt är en kandidat förberedd för vidare studier i alla kognitiva specialiteter inom scenkonst samt för direkt ingång till en professionell karriär. Detta beror på att graden ger ett brett spektrum av överförbara färdigheter som effektiv presentationsteknik, expertis i att använda röst och kropp som kommunikativa instrument, tolkningskompetens och kompositionskompetens med skriftliga texter, ledning, marknadsföring och insamlingsförmåga och organisatoriska färdigheter. Dessa är tillämpliga inte bara i samband med de många karriärvägarna inom scenekunsten utan också i en mängd olika sociala, kulturella och företagsekonomiska yrken.
Kursplan
Programmets struktur kombinerar praktiska workshops och akademiska klassrumsmoduler. Cirka två tredjedelar av de totala veckovisa kontakttimmarna består av moduler som ägnas åt praktiska aspekter av prestanda. Eleverna får instruktion i stigande nivåer av levande prestanda, inklusive skådespel, röststyrning, dans och rörelse, riktning och produktion. Elevernas framsteg innefattar utveckling och ackumulering av material för en portfölj som visar att de har uppnått programmets nödvändiga lärandemål och fungerar som underlag för individuell bedömning. De återstående tredjedelarna av den veckovisa kontakttiden koncentrerar sig på klassbaserad akademisk instruktion som stöder och sammanfattar de stigande nivåerna av praktisk träning och inkluderar ämnen som teaterhistoria, prestationsteori, drama och politik, kreativ skrivning, ledning och marknadsföring.
De praktiska modulerna bygger på en roterande rollmodell där alla eleverna vänder sig om att specialisera sig i vart och ett av sex roller under året: ledarskap, supportprestanda, riktning, produktion, skrivande och affärer (ledning, marknadsföring och ekonomi ). Trots dessa rollseparationer måste studenterna visa en förståelse för verksamhetens integration och ömsesidiga beroende och att ge ömsesidigt stöd, uppmuntran och hjälp till alla verksamhetsområden och hela gruppen. Programmet lägger stor vikt vid utvecklingen av en ensembleetik; Vid sidan av utvecklingen av individens kreativa impulser och förmågor syftar graden till att föra studenten med en medvetenhet om den övergripande betydelsen av ansvar för kollektivet inom scenekunskap.
Under programmets första år introduceras studenter till grundläggande begrepp att agera, inklusive handling, avkoppling, spontanitet, monologer, projektion, närvaro, substitution, gest, rörelse, karaktärsanalyser, röst och dikt. Dessa tekniska perspektiv utvecklas genom studier av Stanislavski-systemet och Meisner-tekniken. Dans och rörelse grundläggande färdigheter inkluderar en bred introduktion till samtida dansstilar, och utvecklingen av kinaestetisk, rytmisk, rumslig och kroppsmedvetenhet; instruktionsperspektiv inkluderar Feldenkrais-metoden, Labans rörelsesanalys och kontakt improvisation. Klasser om styrning och produktion ger en praktisk analys av tillvägagångssätt sedan nittonde århundradet, inklusive realism, naturalism, symbolism, episka, brechtiska och post-Brechtian-metoder.
Under år två växlar fokus alltmer mot tillämpning och utveckling av färdigheter som uppstått under det första året, med en kompletterande analys av nyckelformulär och utövare, inklusive utformning, improvisation, clowning, mime, karakterisering och Chekhov-tekniken. riktlinjerna för Antonin Artaud, Jerzy Grotowski och Peter Brook; och pågående utveckling av dans- och rörelsekompetenser, inklusive koreografi, improvisation, förstärkning av kroppslig samordning och rörelsesordförråd, förbättrad konditionering för att stödja teknisk kapacitet och vidareutforskning av samtida dansstilar. Under det andra året börjar eleverna också undersöka lekstödspraxis, först genom anpassningar av kanoniska verk, men alltmer genom att producera helt originalverk för klassens framträdanden. Förflyttningen mot en praktisk tillämpning av prestationsfärdigheter under år två stöds i båda terminerna av händelsehanteringsmoduler, som i sin studie använder design, planering och drift av olika scenekonsthändelser av klassgruppen.
Det slutliga undervisade året för programmet koncentrerar sig på utövandet av scenekunsten av klassen. Även om hänsyn tas till historiska och nutida tillvägagångssätt är det nu över huvud taget fokuserat på att producera inom koncernens interna resurser i stort sett eller helt ursprungliga presentationer för offentliga prestationer. Under de föregående två åren har alla medlemmar i klassen i sin tur utövat de sex roterande rollerna, under det sista året fördelas rollerna av programundervisningen på grundval av individuella förmågor och förmågor som identifierats för varje student under de föregående terminerna. Mästarklasspresentationer tillhandahålls av etablerade aktörer, dansare och regissörer, vilket ger klassen möjlighet att engagera sig direkt med dem som har haft stor erfarenhet av olika aspekter av scenekunsten. Dessa presentationer kombineras med workshopskurser som förbereder studenten för deltagande i scenekunstindustrin, med sessioner som ger råd från erfarna utövare i frågor som curriculum vitae och headshotberedning, intervju- och auditionspreparation och mocka auditioner.
Under hela studietiden deltar deltagarna i ett antal didaktiska och illustrativa prestationsövningar som kulminerar i showcaseföreställningarna i slutet av varje läsår. Lärarna tillhandahåller vägledning och råd vid utarbetandet av dessa prestationer. Samtidigt är klassen ytterst ansvarig för alla aspekter av prestationen, och bedömningen baseras både på individuellt utförande av tilldelade roller och på gruppens prestanda som helhet. Processen för utveckling av ansvar och beredskap för en karriär inom bildkonst kulminerar i 1200-timmars praktik, avslutad som ett fjärde år eller stegvis under de tre åren under sommaren och andra raster. Som ett alternativ till praktikplatsen kan studenterna, med godkännande av programchefen, genomföra produktions- och prestationsprojektet, där tillsammans med andra studenter från gruppen ett stort prestationsprojekt utvecklas, repeteras och dokumenteras i en portfölj under kursens gång år och levereras på sommaren.
Programmet består av följande komponenter:
45 högskolepoäng från huvudrollen, inklusive
- CW201 Introduktion till kreativ skrivning *
- IB200 Introduktion till ledning *
- PA203 Skapa karaktär *
- PA204 Dans och rörelse 1 *
- IB203 Principer för marknadsföring *
- PA208 Soundings *
- PA209 Dans och rörelse 2 *
- PA251 Verkar för skärm 1 *
- PA303 Den engelska och amerikanska karaktären på scenen
- PA307 Naturalism och realism i prestanda
- PA321 Teaterfartyg 1
- PA322 Teaterfartyg 2
- PA405 Performing Arts Project 1
- PA403 Funktion och röst 3
- PA404 Dance 3
- PA405 Performing Arts Project 1
- PA409 Performing Arts Project 2
- PA425 Internship (1200 timmar / 30 högskolepoäng - avslutad som fjärde år eller stegvis under de tre åren under sommaren och andra pauser)
- Eller
- PA427 Produktion och prestationsprojekt (30 hp)
* Anger generell utbildningsmodul
30 högskolepoäng minimala allmänna utbildningskurser
- De 200-graders kreativa skriv- och liberalekurserna klassificeras alla som allmänna utbildningskurser och kan räknas mot det allmänna utbildningsbehovet.
45 högskolepoäng gratis valfria
- De återstående klasserna för att erhålla 120 poäng krävs fritt av studenten, förutsatt att förutsättningarna följs.
- Den studerande kan välja som frivilliga valfria mer än de minst 45 högskolepoängen i bildkurs huvudklasser.
- Den studerande kan välja som frivilliga mer än minst 30 högskolepoäng i allmänna utbildningskurser.
- Om en student vill ta en minderårig, måste minst 15 högskolepoäng tas i minuskursen, med minst 9 högskolepoäng i de övre avdelningarna (300); Dessa mindre poäng tas från det fria valfria kravet.
Provkursschema
År 1
- Introduktion till scenekunsten
- Dramahistoria
- Introduktion till bildkonstledning
- Åtgärd och röst 1 (9 timmar per vecka)
- Dans 1 (3 timmar per vecka)
- Marknadsföringsprinciper
- Drama och politik
- Riktning och produktion 1 (3 timmar per vecka)
- Åtgärd och röst 1 (6 timmar per vecka)
- Dans 1 (3 timmar per vecka)
- Två utställningar i slutet av året
År 2
- Dramatiskt skrivande 1
- Teoretiska perspektiv på prestanda eller representationer av sexualiteter
- Evenemangshantering för scenkonst
- Åtgärd och röst 2 (9 timmar per vecka)
- Dans 2 (3 timmar per vecka)
- E-handel och internetmarknadsföring för scenkonst
- Riktning och produktion 2 (3 timmar per vecka)
- Åtgärd och röst 2 (6 timmar per vecka)
- Dans 2 (3 timmar per vecka)
- Händelsedesign och erfarenhet för scenekonst
- Två årsskolans showcaseföreställningar
År 3
- Dramatiskt skrivande 2
- Prestanda på skärmen
- Mästarklasspresentationer
- Åtgärd och röst 3 (9 timmar per vecka)
- Dans 3 (3 timmar per vecka)
- Verksamheten för scenekonst
- Riktning och produktion 3 (3 timmar per vecka)
- Åtgärd och röst 3 (6 timmar per vecka)
- Dans 3 (3 timmar per vecka)
- Performing Arts Project
- Fyra capstone slutet av året showcase föreställningar
PA425 Internship (1200 timmar, slutfört som ett fjärde år eller stegvis under de tre åren under sommaren och andra raster).
Kurskrav
Ingångskrav
- Programmet har ett intag per år: september.
- Sökande ska ge bevis på examen från gymnasieskolan (gymnasiet), med sista års ämnen att inkludera engelska.
- En prospektiv student ska lämna in en ansökan om kursen direkt till Admissions Office på American College Dublin .
- Sökande vars första språk inte är engelska ska ha ett IELTS-poäng på 6,5 (eller motsvarande).
- En intervju och audition krävs för tillträde till BFA i Musical Theatre kurs. För auditionen bör du förbereda två talade monologer, en klassiker, en modern; två kontrasterande musikaliska teatersånger, en före 1965; och delta i en dansbedömning. Studenterna ska kontakta Admissions Office på American College Dublin för detaljer om intervjun och auditionsprocessen.
Vidareutbildningsstuderande
Högskolan accepterar studenter från fortbildningskollegier till alla sina kurser. Studenter måste ha fått tre skillnader inom ett kognitivt område av det program de vill studera. Studerande måste ha fullnivå 5 eller nivå 6 utmärkelse, och denna utmärkelse kan ha tagits över ett antal år. Studenter med en FETAC-kvalifikation kan få tillgång till både American College Dublin och American College Delaware.
Äldre studentansökan
Äldre sökande kan ansöka direkt på behörighetskontoret. En intervju och audition krävs för tillträde till BFA i Musical Theatre kurs. För auditionen måste du förbereda en talad monolog, en en kapellsång och en dansbit (om du vill ha ett backspår för dansen, var god ta med en CD). Varje bit ska vara högst två minuter lång. Äldre sökande bör kontakta Admissions Office på American College Dublin för detaljer om intervjun och auditionsprocessen.
Övriga EU-ansökningar
Varje elev som har examinerat i ett EU-land förväntas ha slutfört engelska i sitt sista år. Det enda undantaget från detta är studenter som har slutfört A-nivåerna. Dessa studenter måste ha tagit matematik och engelska för sina O-nivåer.
För utländska studenter kan Skype-auditioner ordnas. Mer information finns på Admissions-menyn eller genom att kontakta Admissions Office.
Karriärfärdigheter
Tillsammans med akademisk kunskap som studenterna får under hela det valda ämnets längd, kommer de också att förvärva och utveckla överförbara karriärkunskaper från sin examensdisciplin. Dessa färdigheter tillsammans med potentiella karriärvägar beskrivs nedan för att ge dig en rundad bild av vad kursen har att erbjuda.
Dessa färdigheter inkluderar:
- Kommunikation
- Skrivkunskaper
- Kreativitet
- Effektiv presentationsteknik
- Förvaltning, marknadsföring och fundraising förmågor
- Tolknings- och kompositionskompetens med skriftliga texter
- Organisationsförmåga
- Forskningsfärdigheter
- Tidsplanering
BFA i Performing Arts är utformad för att förbereda studenter för ett antal framtida karriärer i följande:
- Teater
- Konst och evenemangshantering
- Lokal och samhällssändning
- Undervisning
- Forskning
- Kultur- och affärsrörelser
Programmet tjänar också som förberedelse för studenter att delta i en rad olika forskarutbildningar som MFA i Creative Writing och MB i International Business.