Bachelor of Arts (Honours) i specialpedagogik
The Education University of Hong Kong
Nyckelinformation
Campus läge
Hong Kong, Hongkong
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
4 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
HKD 140 000 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* icke-lokala studenter per år; lokala studenter: 42 100 HKD per år
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Programmål
Utexaminerade från programmet förväntas vara kompetenta utövare i skolor och samhällsmiljöer, som har kunskaper, färdigheter och värderingar som behövs för att bidra till specialpedagogiken. Efter framgångsrikt slutförande av programmet kommer studenterna att kunna:
- visa förståelse för särskilda behov och olika intressenters roller;
- utvärdera etiska frågor och förespråka lika möjligheter och rättigheter som är relevanta för särskilda utbildningsbehov;
- formulera och implementera interventionsplaner för att stödja individer med särskilda behov i skolan och samhället;
- visa förmågan att interagera med familjer, skolor och samhällen effektivt för att underlätta inkludering och förbättra livskvaliteten för människor med särskilda behov; och
- analysera och lösa problem som rör utbildning och utveckling av människor med särskilda behov genom att integrera teorier, empirisk litteratur, etiska överväganden och praktisk erfarenhet.
Informationen ovan är preliminär och kan komma att ändras.
Läroplan
Programstruktur
Det totala poängkravet för BA(SE)-examen är 121 och detta kräver normalt fyra års heltidsstudier. Programstrukturen sammanfattas nedan.
Domän | Kreditpoäng (cps) (för år-1 deltagare) |
Större
| 54 |
Sistaårsprojekt
| 6 |
Allmän utbildning
| 22 |
Språkförbättring | 9 |
Valfria (inklusive andra major eller bifag) | 30 |
Totalt (minsta nödvändiga cps för examen): | 121 |
Anmärkningar:
(1) Lektioner kommer att hållas i Tai Po Campus och Tseung Kwan O Study Center / Kowloon Tong Satellite Study Center / Sports Center enligt beslut av universitetet.
(2) Studenter som antas till detta program från och med 2023/24-kohorten måste besöka Greater Bay Area (GBA) för en kort resa (t.ex. 1-dagars eller 2-dagars 1-nattsresa) för att slutföra korset -Fakultets kärnkurs. Även om GBA-resan är kraftigt subventionerad, måste studenterna fortfarande bidra med 18 % av den beräknade kostnaden för resan ("studentbidrag"), medan personlig underhållning, måltidskostnader, resedokumentavgift och personliga försäkringskostnader inte stöds. Den beräknade kostnaden för GBA-resan för studenter antagna till 2023/24-kohorten är inte tillgänglig ännu eftersom den är föremål för en mängd olika faktorer, såsom förändringar i kostnaden för GBA-resan som ett resultat av inflation, resans varaktighet, resekostnader , växelkursen etc. Det exakta beloppet för studiebidrag är alltså inte tillgängligt.
Informationen ovan är preliminär och kan komma att ändras.
Galleri
Karriärmöjligheter
Karriärmöjligheter/Yrkeskvalifikationer
De färdigheter och perspektiv som studenter utvecklas genom BA (SE) kommer att vara av särskilt värde i karriärer relaterade till sociala tjänster, samhällsutveckling och utbildningsrelaterad verksamhet i statliga och icke-statliga organisationer. Möjliga positioner kan inkludera:
- Specialundervisningskoordinator/handledare i icke-statliga organisationer, rehabiliteringscentra, skyddade verkstäder och utbildningsenheter etc. för att tillhandahålla bedömnings- och ärendehanteringstjänster, familjestöd och samordning av hemvård till personer med funktionsnedsättning.
- Projektansvarig, sambandsansvarig eller gemenskapsstödansvarig i statliga och icke-statliga organ, välgörenhetsorganisationer, privata företag, samhällsgrupper etc. för att arbeta med samhällstjänster och andra yrkesverksamma;
- Executive Officer eller Equal Opportunities Officer i statliga, icke-statliga och privata organisationer för att underlätta självförsvar och/eller förhandla på uppdrag av personer med funktionsnedsättning; och
- Lärarassistent, Lärande mentorer, eller projektkoordinator i vanliga och speciella inlärningsmiljöer som skolor, icke-statliga organisationer, rehabiliteringscentra, och enheter för inlärningsstöd.
Kandidater kan också fortsätta sin yrkesutveckling genom forskarutbildning och utöka sin karriärhorisont till akademiska/lärare, arbetsterapeuter, talspråkspatologer, kliniska audiologer, socialarbetare, arbetsförmedlare eller konsulter inom inkluderande och specialundervisning.
*Anmärkningar: BA (SE) -programmet underlättar för studenter att bedriva karriär inom utbildning och mänskliga tjänster. Genomförandet av programmet leder inte till Qualified Teacher Status (QTS) i Hong Kong. Efter examen, studenter som är intresserade av att bedriva professionell lärarutbildning kan ansöka om ett doktorsexamen i utbildning (PGDE) eller program som beviljar ett QTS.
Informationen ovan är provisorisk och kan ändras.