Bachelor i internationella liberala konster: scenekonst

Allmänt

Programbeskrivning

Bachelor i internationella liberala konster: scenekonst

Western film

Kursen tjänar som en introduktion till de teoretiska, sociala och konstnärliga traditionerna som är nyckeln till en förståelse för den dramatiska konsten på västra scenen och skärmen. Det kommer att göra det möjligt för eleverna att få tillgång till ett brett spektrum av arbeten under århundradena, samtidigt som de uppmanar dem att tänka på sådant material som en del av en större övergripande förståelse av västerländsk konst / samhälle i allmänhet.

mål

I slutet av kursen ska eleverna kunna: (i) identifiera de centrala termerna, människorna och traditionerna som är viktiga i teater- och filmskapets historia i väst, (ii) veta hur man får tillgång till och läser primärt källor för att anta ett kritiskt perspektiv på att utföra konst, identifiera sekundärkällornas oro och intentioner, och utveckla en medvetenhet om olika tillvägagångssätt för att skapa förnuft för sådan konst, (iii) förstå hur både film och teater är både en konstnärlig och social konstruktion, bära budskap som går utöver sin egen tid eller plats, iv) engagera sig skriftligt om de viktigaste momenten i konsthistoria genom att lägga fram ett argument och utveckla det på ett tydligt och sammanhängande sätt och (v) lära sig att artikulera och förfina idéer i diskussioner och presentationer.

Japansk film

Kursen är en introduktion till teoretiska, sociala och konstnärliga traditioner som är nyckeln till en förståelse för den japanska scenens och skärmens dramatiska konst. Det kommer att göra det möjligt för studenter att få tillgång till ett brett sortiment av arbeten genom århundradena, samtidigt som de uppmanar dem att tänka på sådant material som en del av en större övergripande förståelse för japansk konst / samhälle.

mål

I slutet av kursen ska eleverna kunna: (i) identifiera de centrala termerna, människorna och traditionerna som är viktiga i japanska teaters och filmskapets historia, (ii) veta hur man får tillgång till och läser primära källor till anta ett kritiskt perspektiv på att utföra konst, identifiera de bekymmer och intentioner som finns i sekundära källor och utveckla en medvetenhet om olika metoder för att skapa förnuft för sådan konst, (iii) förstå hur både film och teater är både en konstnärlig och social konstruktion som bär budskap som går utöver sin egen tid eller plats, iv) engagera sig skriftligt om de viktigaste momenten i konsthistoria genom att lägga fram ett argument och utveckla det på ett tydligt och sammanhängande sätt, och (v) lära sig att formulera och förfina idéer i diskussioner och presentationer.

Manga

Kursen tjänar som en introduktion till historia, sociala konsekvenser och konstnärliga traditioner som är nyckeln till en förståelse för den viktiga rollen anime och manga i modern japansk historia. Det kommer att introducera studenter till de viktigaste aktörerna i historien om utvecklingen av japansk populär mediekultur och ge dem möjlighet att engagera sig direkt i produktionsprocesserna och utforska de unika egenskaperna hos Japans mest synliga kulturexport.

mål

I slutet av kursen ska eleverna kunna: (i) identifiera de centrala termerna, människorna och traditionerna som är viktiga i den japanska visuella mediekulturs historia, (ii) veta hur man får tillgång till och läser primära källor för att anta en kritiskt perspektiv på japansk populärkultur, identifiera sekundärkällornas oro och intentioner, och utveckla en medvetenhet om olika sätt att göra sådan känsla, (iii) förstå hur teckningar och animationer är knutna till andra former av kultur och representerar mer än de unga engångsmedierna, iv) engagera sig skriftligt om de viktigaste momenten i japansk populärkulturhistoria genom att lägga fram ett argument och utveckla det på ett tydligt och sammanhängande sätt, och (v) lära sig att formulera och förfina idéer i diskussioner och presentationer.

Filmhistoria

Kursen fungerar som en fördjupad utforskning av nyckelaktörerna, ekonomin, social påverkan och olika genrer som är nyckeln till en förståelse av filmens historia som en form av konst. Det kommer att hjälpa studenter som har lite bakgrundskunskap om ämnet, att se bildskärmen från en mängd olika sammanhang och visa att "silverskärmens historia" också är det största arvet för mänskligheten i 1900-talet .

mål

I slutet av kursen ska eleverna kunna: (i) tillämpa tidigare förvärvad förståelse av film som ett historiskt objekt till ett bredare och mer globalt omfång, (ii) utvecklat förmågan att analysera film direkt, såväl som primära källor på film och uttrycka ett raffinerat perspektiv på olika filmskapare / filmkonsumenters oro och intentioner, (iii) förstå hur film var / är knuten till 1900-talets historia och hur sådana medier hjälpte / hjälper till att forma vår egen syn på ett alltmer globalt samhälle, (iv) kunna producera en detaljerad kritik av en viss period, genre, sociala sammanhang och / eller regissör, ​​och (v) fördjupa sin presentationskapacitet vidare genom öppen diskussion och formell debatt inom klass.

Japansk traditionell teater

Kursen fungerar som en fördjupad undersökning av nyckelpersoner, politik, social påverkan och olika former som är nyckeln till en förståelse för teaterhistoria som en form av konst i japansk historia. Det kommer att hjälpa studenter som har lite bakgrundskunskap om ämnet, att se japanska scenkonst från en mängd olika sammanhang och visa att teaterns historia i detta land är förankrad i en kraftfull, även mystisk form av vördnad för Kami.

mål

I slutet av kursen ska eleverna kunna: (i) tillämpa tidigare förvärvad förståelse för teater som ett historiskt objekt till förståelse av de viktigaste konstformerna (Kabuki, Noh, Bunraku, Kagura, etc.), ii ) har utvecklat förmågan att analysera teaterkonst direkt samt primära källor på scenen och uttrycka ett raffinerat perspektiv på olika spelskådares / aktörers oro och intentioner, (iii) förstå hur det japanska scenet var / är knutet till historien av landet, och hur sådant material hjälpte / hjälper till att forma vår egen syn på Japan som en nation, (iv) kunna göra en detaljerad kritik av en viss period, genre, sociala sammanhang och / eller aktörer, och (v) förfina deras presentationskunskaper vidare genom öppen diskussion och formell prestation inom class.v

Jämförande teater estetik

Den här avancerade kursen kommer att låta eleverna på djupet utforska verk av några av de största sinnena i det klassiska scenen, både i Japan och i väst. Primärt är kursen dedikerad till teaterens estetik (design, kostym, performance, musik, etc.) men det tar också upp den sociala och politiska ramen för vilken konst placerades som ett sätt att demonstrera hur all konst utvecklas som ett svar på våra egna livs bekymmer.

mål

I slutet av kursen ska eleverna kunna: (i) känna igen, förstå och kunna förklara symbolerna och betydelsen av flera olika teatertraditioner, (ii) ha ytterligare perfektion att analysera teaterkonst direkt och kunna att presentera raffinerade åsikter i avsikt att sådana mästare som Zeami och Shakespeare, (iii) förstå hur skönheten i ett givet nationellt stadium var / är knuten till estetiken mer än bara själv, men var / är en förlängning av en kollektiva "karaktär" där många röster kan höras, till och med denna dag, (iv) kunna framställa en omfattande och kritisk avhandling om sin valda teaterform och (v) fördjupa sina presentationskunskaper vidare genom öppen diskussion och diskuterade debatter inom klassen.

Seminarium (scenekonst)

Seminarets roll är att stödja den framgångsrika genomförandet av examensprojektet (GRP), ett examensbehov för alla studenter. I det här seminariet kommer vi att titta på det tema som varje student har valt för WAC-programmet, som GRP bygger på, genom teoriens linser, paradigmer och begrepp från Performing Arts . Eleverna kommer att vända sig om att presentera sin forskning på olika stadier av sin avhandling. Deras kollegor, under ledning av seminarieinstruktören, diskuterar och kritiserar varje presentation för att ge presentatörerna möjlighet att förfina sin egen avhandling. Genom sådana interaktioner lär kollegor lära sig att undvika problem med sina egna projekt.

mål

I slutet av kursen ska eleverna ha: (i) analyserat ett viktigt världsproblem ur konstkritikerns perspektiv, (ii) genomfört sitt eget forskningsprojekt på hög nivå och (iii) skrivit en högkvalitativ examensavhandling i sitt eget utvalda område.

Workshop: Verkställande I

Denna kurs utforskar Stanislavski-baserade principer och Drama Metoden för att utveckla en grundläggande förståelse av grunden för att agera. Kursen kommer att använda röst, tal och fysiska övningar, improvisation, text / subtextanalys och scenarbete för att utveckla en känsla av självmedvetenhet, sanningsenlig spontanitet och förmågan att "prata och lyssna" med andra på scenen inom specifika teatrala omständigheter . Den tvärvetenskapliga färdigheten av kritiskt tänkande och analys, kommunikation, ekonomi för uttryck och rörelse och detaljorienterad observation kommer att sammanfoga i den kreativa och fantasifulla scenens värld. Eleverna ska utforska karaktär och scenförhållanden som definieras av socioekonomisk status, kulturella / politiska faktorer, taktik, mål, hinder och stil. Genom att använda fokus och koncentrationsövningar och lek lär sig eleverna enkelt och ärligt, enkelt och med medarbetare.

mål

I slutet av kursen kommer du att kunna (i) analysera en karaktärs givna omständigheter i ett skript för att förbereda spelbara mål och attribut, (ii) bygga förtroende, lätthet och självförtroende och tala framför andra, och ) få nya perspektiv genom att skapa kopplingar mellan handlade roller (karaktär, ämne) och eget akademiska fält och studier.

Workshop: Acting II

Denna klass är utformad för studenter med ett djupare intresse för att agera och kommer att fokusera på monologer och auditionstekniker. Vi ska förbereda eleverna för audition och agerande ensam på scenen genom att förbereda och öva två kontrastrika klassiska och moderna monologer. Studenter kommer att utforska komediska och dramatiska texter och analysera karaktärs- och skriptlägen med hjälp av tekniker som fastställts av Stanislavsky. Eleverna kommer att delta i teaterspel och övningar som öppnar skådespelaren kreativt och fysiskt och tränar kropp, sinne och röst. Vi kommer också att arbeta med solo och två-personers kallläsning.

mål

I slutet av kursen ska eleverna kunna: (i) direkt leverera effektiva och viscerala prestationer av två kontrasterande monologer i både klassiska och moderna stilar, (ii) läsa och förstå text och undertext i ett manus och analysera de givna situationerna (vem, när, var, varför, vad och hur) som behövs för fullständig karaktärsdefinition och använd "what-if" -filosofin för att komma fram till en spelbar och trovärdig karaktär, (iii) lära sig att göra sig professionellt och självsäkert i standard auditionscenario, iv) presentera sig med vokalförtroende och fysisk lätthet i offentliga tals- eller föreläsningsarenor, och (v) formulera och kommunicera idéer kritiskt, kreativt och akademiskt bland jämnhöriga.

Workshop: Direkt

Kursen ger praktisk erfarenhet av att styra teaterstycken baserat på Stanislavskiska principer för att skapa en psykiskt verklig prestanda. Kursen introducerar manuskriptanalys, inklusive teman, bilder, historiska / politiska / socioekonomiska faktorer och tecken. Vi ska arbeta för att formulera visionen och konceptet för regissörens värld och utforska scenkomposition och bildgivning på ett visceralt och spännande sätt. Studenter, som regissörer, kommer att få erfarenhet av att utföra auditioner, gjutning och löpande repetitioner och få ordförråd som krävs för att arbeta med aktörer. Eleverna presenterar en 10 minuters spel i egen regi. Tvärvetenskapliga färdigheter som utvecklats i kursen inkluderar textanalys, forskning och kritiskt tänkande. kommunikation; människor och tidshantering; och team samarbete mot ett gemensamt kreativt mål.

mål

I slutet av kursen ska eleverna kunna (i) analysera ett manus och styra presentationen på alla nivåer, förstå skriptets avsikt och dig själv som direktör och skapa en tydlig syfte och vision för din produktion, (ii) ) prata teaterns språk medan du riktar skådespelare och effektivt kommunicerar idéer till ditt produktionslag (scenschef, uppsättning, rekvisita, belysning etc.), och (iii) använda forsknings- och analysförmåga för att skapa verkliga förbindelser mellan innehållet av dina produktioner och dina akademiska studier.

Workshop: Noh Theatre

Kursen omfattar historien och teknikerna för noh dramatiket, som har en 650-årig historia i Japan och har utsetts som ett immateriellt kulturarv av UNESCO. Utai (Noh Chanting) bildar grunden till Noh, och det spelar rollen som manus och sång. Genom Utai uttrycker man känslorna, känslomässiga landskapet i dramat, och genom vilket man lär sig rätt hållning och buken andning. Under tiden kommer eleverna också att lära sig Mai, eller dansens rörelser, som lägger till rörelser. Genom att förvärva Kamae (pose, stil) och Suriashi (glidande fötter) kommer eleverna att kunna utföra en tilldelad sång som ledande skådespelare och lära sig de mycket raffinerade rörelserna som karakteriserade Nohs graciösa elegans. Workshopen avslutas med en prestation helt av studenter, där de kommer att visa vad de har lärt sig i Utai och Mai. Eftersom kursen innebär handledning för begynnande studenter är antalet studenter begränsat till 10.

mål

Genom att öva i den utnämnda prestationsdelen kommer studenterna att få en förstklassig kunskap om noh, samt lära sig grunden för en vacker ställning och prestanda. Upprepad övning leder till förfining och fördjupning av uttrycket, och genom detta kommer eleverna att fördjupa sin förståelse för den speciella värld som noh drama skapar från Mu (Marvelous Emptiness). Studenter kommer att förvärva färdigheter lika med dem som hör till detta universitets Koten Geino Kenkyukai (Yamanashi Gakuin Society för studier av traditionell konst) där människor regelbundet tränar. Kursen genomfördes helt på japanskt.

instruktörer:

Darren Ashmore

Adjungerade instruktörer:

  • Brett Farnsworth
Senast uppdaterad Mar 2020

Om skolan

Picturesquely located at the foot of Mt Fuji, in the heart of what was known in medieval times as Kai Country, the YGU Sakaori campus, home to the iCLA complex (Residential Halls and classroom buildin ... Läs mer

Picturesquely located at the foot of Mt Fuji, in the heart of what was known in medieval times as Kai Country, the YGU Sakaori campus, home to the iCLA complex (Residential Halls and classroom building), iCLA is only 90 minutes West of Tokyo, and offers students unique opportunities to immerse themselves in the very essence of Japan and its culture. Läs mindre