Kandidatexamen i medieprogram på Gulf University är utformad för att utveckla mediekompetenser för studenter som vill arbeta inom mediefält genom att utveckla sina kunskaper och yrkeskunskaper. Programmet riktar sig också till studenter med viss tidigare erfarenhet av media. Programmets motivering är att ge studenterna den kunskap som krävs inom media, radio och tv, journalistik och PR genom att följa ett tvärvetenskapligt tillvägagångssätt och professionell praxis som följer en ordnad sekvens av moduler. Dessa moduler gör det möjligt att utveckla elevernas kunskap och förståelse genom att fokusera på kommunikationsteorier, historia, lingvistik, kommunikationsteknik, samhällsvetenskap, journalistik, media, PR och forskning. Studentens färdigheter kommer att förstärkas genom att studera ett brett utbud av kurser som balanserar kunskap, tillämpning, specialiserade färdigheter, kritiskt och kreativt tänkande, allmänna färdigheter och examensarbeten. Programmet kvalificerar akademiker för olika yrken inom mediefält som radio och tv, journalistik, PR, privata och offentliga sektorer i lokala myndigheter, ministerier, journalistik, marknadsföring och kommunikation, mediarelaterade industrier. Dessutom etablerar de sina privata projekt inom samma mediefält. Programmet gör det också möjligt för studenter att slutföra sina forskarutbildningar. Studien i medieprogrammet sträcker sig till fyra läsår fördelade på åtta terminer. Varje termin innehåller 15 studieenheter så att det totala antalet av vad studenten studerar för att få en kandidatexamen i media når 130 kredit timmar. Medieprogrammet på Gulf University har förtroende från The Education and Training Quality Authority (QQA). Det syftar i framtiden till att vara internationellt ackrediterat av Council for Accreditation of Education in Journalism and Mass Communications (ACEJMC) för att säkerställa den examinerades förmåga att konkurrera på mediamarknaden, oavsett om det är lokalt, regionalt eller internationellt. Mål Medieprogrammet på Gulf University syftar till följande: Ger eleverna en förståelse för teoretiska och tillämpade medieämnen som kommunikationssystem, teorier, historia, lingvistik, kommunikationsteknik, humaniora, samhällsvetenskap, ekonomi, ledning och forskningsmetoder. Stärker studenter med tekniska färdigheter specialiserade på media och multimedia. Utveckla elevernas kritiskt tänkande, kreativitet, självständighet och livslångt lärande som krävs för mediefält. Dessutom skriver du korrekt alla former som är lämpliga för masskommunikationsyrken. Främja kreativitet inom mediefältet för att övertyga målgruppen. Vidare design av olika typer av masskommunikationsprodukter. Upprätta etiska, juridiska och professionella principer för att sträva efter sanning, noggrannhet, rättvisa, mångfald och ansvar gentemot samhällen. Att träna eleverna i exakta mediefärdigheter genom formulär tjänar syften för masskommunikation. Program avsedda lärandemål Knowledge Practical Application (K-PA) Kunskapsteoretisk förståelse (K-TU) Efter att ha genomfört programmet framgångsrikt kommer studenten att kunna: LO6: K-PA) Träna på redigering och publicering av elektroniska medier genom att använda en mängd olika digitala medieplattformar. (LO7: K-PA) Använd olika färdigheter, allt från väsentliga färdigheter som dataanalys till webbaserad teknik och digitala multimediakunskaper. (LO8: K-PA) Producera mediearbete som bygger på effektiv hantering av en eller flera ljud-, video- och skrifttexter, med tanke på relevanta branschstandarder och hur man uppnår dem. (LO9: K-PA) Översätt medietekster till engelska. (LO10: K-PA) Tillämpa juridiska, etiska och andra regelverk relaterade till media, kulturproduktion, distribution, spridning och mottagande av meddelanden. Färdigheter (problemlösning- S-PS) (Analytical- SA) Efter att ha genomfört programmet framgångsrikt kommer studenten att kunna: (LO11: SA) Analysera insamlade bevis som hjälper till att hitta sanningen och lösa kommunikationsproblem. (LO12: SA) Tolka informationen för att formulera argument slutgiltigt och effektivt uttrycka dem i sina skriftliga, muntliga eller andra former. (LO13: S-PS) Välj de lämpligaste metoderna för att skriva forskning, artiklar och projekt, baserat på övertygande argument för målgruppen. (LO14: S-PS) Utveckla kreativa idéer inom mediefälten relaterade till att skapa innehåll, distribution, spridning och mottagning. (LO15: S-PS) Utvärdera media- och kommunikationsformer, med tanke på akademiska och professionella avtal, frågor och diskussioner. Färdigheter (kommunikation- SC) Efter att ha genomfört programmet framgångsrikt kommer studenten att kunna: LO16: SC Kommunicera effektivt muntligt, skriftligt och visuellt med andra. Kompetens (Autonomi- CA) (Ansvar- CR) (Kontext- CC) Efter att ha genomfört programmet framgångsrikt kommer studenten att kunna: (LO17: CA) Ta ansvar för eget lärande, visa förmågan för livslångt lärande, bedriva forskning och anpassa sig till ett mångkulturellt samhälle. (LO18: CC) Delta i en grupp eller ett team som visar olika förmågor i olika situationer som att lyssna, delta och effektivt ledarskap. (LO19: CC) Ta initiativ till att utföra de uppgifter som tilldelats honom/henne inom en viss tid. (LO20: CR) Följ etiska och professionella regler för att framgångsrikt engagera dig i social utveckling under mediapraxis. Antagningskriterier Studenten måste ha ett gymnasieexamen eller motsvarande och vara erkänd av utbildningsministeriet i kungariket Bahrain. Det kumulativa GPA bör inte vara mindre än 60%. I annat fall kommer studenten att vara inskriven i ett förberedande program som innehåller flera kurser. Studenten måste ha en acceptabel poäng i något av följande: TOEFL (500 PBT / 61 IBT), IELTS (5.5), FCE (60%) eller motsvarande. Annars måste han/hon göra ett placeringstest på Gulf University . För studenter som inte uppfyller de engelska språkkraven måste de lyckas med engelska. Studenten måste klara följande ämnesprov: Datorkunskaper, arabiska språk, och annars måste han registrera sig och klara tillhörande förberedande kurser. Studenten måste klara den personliga intervjun inför antagningskommittén. Karriärmöjligheter Programmet syftar till att ge kandidaten den nödvändiga kunskapen inom media för att möta behoven på arbetsmarknaden för nationella kadrer i Bahrain och Gulf Cooperation Council -länderna inom olika medier, särskilt följande: Statliga och privata företag och radio- och tv -institutioner (programmerare - manusförfattare - nyhetsredaktör - regissör - tv -kameraman - producent av kortfilmer - redaktör - programledare - reporter) Pressinstitutioner (nyhetsredaktör - pressreporter - fotojournalist - presschef). PR -avdelningar i offentliga och privata institutioner (PR -anställd - specialist på företagskommunikationshantering - eventarrangör). Medias webbplatser. Nyhetsbyråer. Reklamföretag. Specialist på att hantera plattformar för sociala medier. Och andra förnybara media- och PR -yrken.
-