BA i mediedesign

Allmänt

3 tillgängliga platser

Programbeskrivning

DENNA KURS HÄR I ITALIAN SPRÅK.

En Media Designer är en producent och digital konstnär som arbetar inom kommunikationsfältet på olika plattformar, blandar kommunikationsspråken på ett alltmer integrerat sätt med kreativa och redaktionella val, tekniska lösningar och produktionsformler. Verksamheten i interaktionsdesignern integrerar design och utveckling av interaktiva innehåll med en transmedia-historia för underhållning, kommunikation, spel, reklam och information.

Professionell profil: Interaktionsdesignern kan arbeta frilans eller i samarbete med myndigheter för kommunikation och utveckling av mänskliga dators interaktioner, webbbyråer och korsmedier, produktionsföretag, nya medieföretag, integrerade grafiska designstudior, utgivare för digitala produkter, e- spel, appar och interaktiva gränssnitt, företag som arbetar med kommunikation och distribution för underhållning, information och kommunikation, konstnärlig förstärkning, netmarknadsföring, community management och crossmedia redigering för stora redaktionella grupper eller oberoende produktioner.

Kursen är erkänd av italienska ministeriet för utbildning och forskning (MIUR) som en akademisk diplom nivå I (180CF)

Interaction Designer är en expert i att hantera och hantera ljud och bilder, gränssnitt och interaktivt innehåll.

Det första året är ett tillvägagångssätt baserat på de grundläggande principerna, där man lär sig om de grundläggande tekniker och metodik som krävs för att arbeta på projekt. Under året får man kunskap om de grundläggande verktygen, både operativa och konceptuella: från det grundläggande grafiska designprojektet för utveckling av alla gränssnittsapplikationer till uppfattningen av former och färger, från programvaran för att dra till hur man arbetar med bilder, från grunderna som är involverade i programmering till applikationsutveckling. Man lär sig också om de kulturella grunderna som gör att man kan tolka och avkoda de olika språken i visuell kommunikation, samtida konst och bio.

Det andra året bygger på designprojekt och förverkligandet av en multimediaprodukt som experimenterar med alla möjliga tillämpningar: användbarhet, gränssnitt, grafikprogram, programmering. Projekten är inriktade på följande teman: Ny media interaktion, webbkommunikation, interaktiva system och speldesign. Under året ges ytterligare erfarenhet av applikationsprogram, med tillämpning av dessa på utvecklingen av ett assisterat projekt, med målet att hantera alla olika aspekter av yrket.

Utformningen av applikationer för mobila enheter (iPhone, iPad ...), utformningen av interaktiva utställningar och miljöer och speldesign är de tre makroområden som alla teoretiska, tekniska och kulturella läror kretsar kring under det andra året.

Det tredje året är dedikerat till specialisering och fördjupning av kunskap om alla de aspekter som behövs för att på bästa möjliga sätt kunna slutföra en multimediaprodukt. Studenterna måste kunna visa hur man hanterar ett självständigt projekt: projektet är utformat enligt en vision om crossmedia och studenterna måste veta hur man hanterar projektets kommunikation, gör sammanhängande val enligt de utlovade målen och kunna hålla sina projektval.

Avhandlingsprojektet utgör en grundläggande lärande erfarenhet av den treåriga kursen, där studenten använder sig av all sin kulturella erfarenhet, design och tekniska förmågor som matas under de tre åren under förhållanden som innefattar ett komplext designproblem under betingelser som simulerar en professionell situation. Projekttema kan vara av praktisk art eller baserad på teoretisk forskning.

Kursen är ackrediterad av MIUR som en akademisk examen på första nivån

Senast uppdaterad September 2018

Om skolan

Den Cradle of Design och industri. I mitten av ett storstadsområde kan jämföras med London och New York, är Milano också i konstens värld, industri, finans, design och mode. I denna stad har de arbeta... Läs mer