Programbeskrivning
Studiet Journalistik och PR riktar sig till praktikorienterade och kreativa intresserade sökande som vill arbeta inom multimedia och kreativt arbete med fokus på tv, moderering och online-områden eller verksamhetsområden inom PR.
Programmet erbjuder en balanserad mix av huvudsakligen seminarier och praktisk redigeringsarbete. De obligatoriska modulerna i samtliga utbildningsområden ger grundläggande kompetens inom Förbundsrepubliken Tysklands media och politiska system, statistik och medieforskning, medieteknik, medielag samt grundläggande design och produktionsfärdigheter inom områdena skriv- och copywriting, fotografi, videoteknik, ljudteknik, redigeringssystem , Avdelningar och format kund.
Efter avslutad grundstudie kan du välja en av specialiseringarna av moderering, tv-journalistik, onlinejournalistik eller PR. Specialiseringarna avslutas med omfattande praktiska projekt, som vanligtvis realiseras i samarbete med kända mediepartner.
Specialiseringarna
presentation
Specialiseringen moderering förbereder sig för det omfattande professionella området för moderering och presentation. Dessa inkluderar att agera framför kameran och arbeta på mikrofonen, såväl som behärskning av fysiska, språkliga och mimiska uttryck och skrivning av modereringstexter.
Förutom professionell vokal coaching lärs professionella standarder för TV-närvaro vid meddelanden, live-switching och anmoderations. Det självständiga arbetet inom moderering och intervjuer går hand i hand med utvecklingen av en konstnärligt oberoende och kreativ personlighet.
I ett omfattande tv-slutprojekt utformar och inarbetar studenterna ett cirka 45-minuters program. Studenterna i denna specialisering arbetar tillsammans med de studenter som specialiserat sig på TV-journalistik.
Online Journalism
Specialiserad onlinejournalistik handlar om de språkliga och innehållsrelaterade designfunktionerna hos webbplatser och de speciella textkraven för onlinejournalister. Förutom de tekniska genomförandemöjligheterna bör eleverna fokusera på innehållsrelaterade aspekter av online-artiklar.
Eleverna lär sig olika applikationer och anslutningar av programmeringstekniker i medieproduktions arbetsflödet som idag kräver hypermediakommunikation. Dessutom introduceras de för de olika användningarna av designtekniker för att skapa dynamiskt interaktivt innehåll med hjälp av verktygen i Web Flash-designen. De kan utveckla utvärderingskriterier för innehållshanteringssystem och utveckla självständigt applikationsorienterade begrepp.
I ett omfattande online-slutprojekt ska studenterna i denna specialisering självständigt utforma en e-magasin eller sin egen Youtube-kanal.
TV journalistik
I specialiseringen av tv-journalistik övar studenterna att hantera kamerateknik samt grunderna och reglerna för bilddesign och montage. För produktion av bidrag är professionell inspelningsteknik och redigeringssviter samt en grön skärmstudio tillgänglig.
Dessutom ger specialiseringen de särdrag som redaktionella arbetsmetoder ger när det gäller ämnesval och genomförande av berättande och bidragsdramaturgi. I synnerhet innebär detta professionell vokal coaching och skrivning och talande av så kallade on- och off-texts, utformning av behandlingar, budget och schemaläggning upp till alla aspekter av utomhusskottet, på plats eller i våra studior.
I ett omfattande slutprojekt inlär studenterna autonomt ett tv-program på cirka 45 minuter i längd. De arbetar tillsammans med studenterna från specialiseringen Media Acting / Moderation.
PR
Denna specialisering i PR utökar tidigare förvärvade journalistiska kompetenser med den speciella tekniska och expertkunskapen om PR.
Grunderna innefattar de olika teorierna, modellerna och metoderna för PR, som framför allt illustrerar skillnaden för marknadsföring och reklam. Eleverna lär sig de ekonomiska, kulturella och sociala aspekterna och ramvillkoren för PR. Därefter blir de involverade i praktiskt byråarbete och lära känna specifika PR-strategier och olika olika användningsmöjligheter för olika medier. Skriva pressmeddelanden och andra PR-material är lika viktigt som att titta på de speciella situationerna för kriskommunikation.
I ett praktiskt slutprojekt utvecklas ett PR-koncept i samarbete med en riktig kund och presenteras inklusive alla planerade åtgärder.