BA i journalistik och PR
DEKRA Hochschule für Medien
Nyckelinformation
Campus läge
Berlin, Tyskland
språk
Tysk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
6 terminer
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 22 950
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Oct 2024
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Journalistik- och PR-programmet vänder sig till praktikinriktade sökande som är intresserade av att arbeta inom ett multimedialt och kreativt område, särskilt inom sändning, onlinepublicering eller inom PR.
Programmet erbjuder en balanserad blandning av föreläsningar, seminarier och praktiskt redaktionellt arbete. De obligatoriska modulerna för alla studieområdena lär ut grundläggande kompetens inom media och politiska system, statistik och medieforskning, medieetik, medierätt samt grundläggande design- och produktionsfärdigheter inom områdena skrivande och copywriting, fotografi, videoteknik, ljudteknik. , redigeringssystem, hantering och formatkunskap.
Efter att ha genomfört den obligatoriska fasen kan du välja mellan något av följande specialiseringsområden: Presentation, Videojournalistik, Onlinejournalistik och PR. Din specialisering avslutas med ett omfattande praktiskt projekt, som vanligtvis genomförs i samarbete med en välrenommerad mediapartner.
Specialiseringarna
Presenterar
Inriktningen Presentation förbereder studenterna för det omfattande yrkesområdet som programledare i tv eller radio. Det inkluderar att agera framför kameran och att arbeta med en mikrofon. Du lär dig också att kontrollera din kropp, din röst och dina ansiktsuttryck och hur du komponerar dina manus.
Förutom professionell sångcoachning lär du dig de professionella standarderna för att presentera för tv i olika sammanhang, som tillkännagivanden, liveswitch och talkshows. Dina självständiga presentations- och intervjuförmåga förstärks av utvecklingen av din konstnärligt oberoende och kreativa personlighet.
Studenter konceptualiserar och utför sändningar som en del av deras omfattande slutliga tv-projekt. För detta projekt samarbetar de med tv-journalistikstudenter.
Online journalistik
Inriktningen Online Journalism fokuserar på språket och de särskilda text-/innehållskraven för onlinepublikationer, såsom webbplatser. Förutom det grundläggande tekniska kunnandet kommer studenterna att få en djupare förståelse för de innehållsrelaterade aspekterna av onlineartiklar.
Eleverna lär sig de olika tillämpningarna och kombinationerna av programmeringstekniker i arbetsflödet för medieproduktion som krävs inom detta område. De exponeras också för designverktygens olika tillämpningar och genererar dynamiskt interaktivt innehåll med webbblixtdesignverktyg. De kommer att lära sig att utveckla utvärderingskriterier för innehållshanteringssystem och självständigt utveckla applikationsorienterade koncept.
I ett omfattande avslutande onlineprojekt kan studenter med denna inriktning till exempel självständigt designa en e-tidning eller sin egen youtube-kanal.
Television journalistik
Inom inriktningen bekantar sig studenterna med tv-journalistik med kamerateknik samt med grunderna och reglerna för bildkomposition och montage. Professionell inspelningsutrustning, redigeringssviter och en studio med grön skärm är tillgängliga för dem att producera sina bidrag.
Dessutom lär inriktningen redaktionella metoders krångligheter när det gäller val av ämne och genomförande av berättande och bidragsdramaturgi. Här fokuserar vi även på professionell sångcoachning och skrivande av så kallade on- and off-texter, design av behandlingar, budgetering och tidsplanering av alla aspekter av inspelningar – utanför, på plats eller i vår studio.
Eleverna genomför självständigt en tv-sändning för sitt omfattande slutprojekt. För detta samarbetar de med elever som är specialiserade på Presentation.
Public relations
Inriktningen Public Relations utökar tidigare inlärda journalistiska färdigheter och fokuserar på speciell teknisk kunskap för PR.
Grunderna inkluderar olika teorier, modeller och perspektiv på PR som främst förklarar skillnaden mellan marknadsföring och reklam. Eleverna får lära känna de ekonomiska, kulturella och sociala aspekterna och ramvillkoren för PR-arbete. Efteråt engagerar de sig i kommunikationsbyråernas praktiska arbete och lär känna specifika PR-strategier såväl som olika mediers olika tillämpningsmöjligheter. Att skriva pressmeddelanden och annat PR-material är lika viktigt som att utreda speciella situationer och kriskommunikation.
I ett praktiskt slutprojekt utvecklar studenterna ett PR-koncept i samarbete med en verklig kund och presenterar detta tillsammans med sin kompletta planeringsprocess.