BA Ljuddesign
SRH Berlin University of Applied Sciences
Nyckelinformation
Campus läge
Berlin, Tyskland
språk
Engelsk, Tysk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
7 terminer
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 790 / per month *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Dec 2024
* för EU / EES-medborgare inklusive västra Balkan, Schweiz. 4500 euro / termin för medborgare utanför EU / icke-EES
Introduktion
Ljudteknik, fånga, mixa - är det exakt din värld? Vår examen i ljuddesign lär dig hur du akustiskt kan forma världen med ljud och tal - från blockbuster ljudspår till elbilens ljuddesign.
Designat ljud omger oss i nästan alla delar av våra liv. I det här programmet kommer du att utforska ljudets fysiska egenskaper och lära dig att tekniskt utforma och manipulera det. Du kommer att producera ljudspår för olika media som film, animering och datorspel, du kommer att undersöka ljudets kraftfulla effekter i olika miljöer och bli bekant med hela den akustiska kommunikationskedjan - från ljudkällan till mottagaren.
Gemensamma konceptalbum med UCA-studenter
Studenter från SRH Berlin Audio Design-programmet och studenter från English University for the Creative Arts har skapat konceptalbum tillsammans med den digitala ljudarbetsstationen Soundtrap. Syftet med projektet är att skapa ett kreativt nätverk utanför gränserna och att stärka studenternas interkulturella färdigheter.
Galleri
Antagningar
Läroplan
1. Semester
Grunder - Teori & praktik I 30 hp
Under den första terminen kommer du att fördjupa dig i ljuddesignens värld. Du kommer att lära dig grundläggande tekniker för ljudteknik, mikning och inspelning. Du kommer också att lära dig om akustikens fysik och du kommer att introduceras till vanliga DAW-system (Logic, Pro Tools, Ableton Live). I dina första praktiska projekt kommer du att lära dig hur du dramaturgiskt bygger upp dina egna verk, implementerar dem kompositionsmässigt och tekniskt och förändrar deras effekt genom ljuddesign. Förutom en första utflykt till populärmusikhistorien får du pianolektioner för att förbättra din rutin på instrumentet för ditt eget kompositionsarbete.
2. Semester
Grunder - Teori & praktik II 30 hp
- Musikdesign II
- Lab II - Ljud & Musikdesign
- Valfri jag
- Praktiskt projekt II
- Digital signalbehandling – ljudsyntes och effekter
- Ljudstudier
Under andra terminen kommer du att fördjupa dina kunskaper om musikteori och -praktik. I modulen Ljudstudier analyserar du ljuddesign, musikaliska koncept och stycken och får en introduktion till vetenskapligt arbete. Du kommer att lära dig grunderna i digital signalbehandling och tillämpa dina kunskaper i första ljudsyntesprocedurer. Under andra terminen kommer du också att genomföra ett praktiskt projekt (t.ex. med studenter från BA Audiovisual and Interactive Media).
3. Semester
Tillämpade grunder I 30 hp
- Komposition I - Elektronisk musik
- Lab III - Ljuddesign
- Studio II - Redigering & Mixning
- Praktiskt projekt III
- Musikinformatik
- Medierätt (musik och ljud)
Under tredje terminen kommer du att utveckla dina egna kompositioner och analysera aktuella verk. Du kommer att ta itu med grunderna i musikproduktion och lära känna studiolivet för en ljuddesigner, designa mjukvarubaserade musikinstrument och gränssnitt. Medielagsmodulen lär också ut upphovsrättslagstiftning, varumärkeslagstiftning och licensiering.
4. Semester
Tillämpade grunder II 30 hp
- Digital poängsättning
- Studio III - Mastering & Mixing
- Valfria II
- Praktiskt projekt IV
- Ljudbyrå
- Språk ELLER fysiologi/förebyggande
Under fjärde terminen lär du dig grunderna i att arrangera och finslipa dina kompositionsförmåga. Även på schemat: mastering, ljudmixning och efterproduktion i studion.
5. Termin
Praktik eller utlandsstudier 30 hp
Under femte terminen kan du göra praktik hemma eller utomlands eller studera utomlands. Omfattningen motsvarar en elevarbete på 750 timmar vardera och tillgodoräknas med 30 poäng.
6. Termin
Specialisering & praktik I 30 ECTS
- Lab IV - Ljud & Rymd
- Instrument, gränssnitt & installationer
- Valfri III - Avd Musik & Ljud
- Praktiskt projekt IV
- Fokusprojekt I – Tvärvetenskapligt
- Kreativa strategier & projektorganisation
På den sjätte terminen bestämmer du dig för ett projekt inom områdena musikteknik & konst, musikproduktion, ljuddesign, eller komposition och väljer därmed din individuella inriktning. Ditt fokusprojekt kommer att genomföras i samarbete med utbildningarna BA Audiovisual and Interactive Media och BA Creative Industries Management. Du kommer att lära dig att utveckla instrument och gränssnitt och dyka in i produktionstekniker för 3D-ljudmixar och flerkanalssystem. Utifrån detta kommer du att konsolidera dina kunskaper i en självvald modul från ljudområdet: musikteknik eller ljuddesign. Medföljande gästföreläsningar och studiebesök ger dig viktig stimulans från branschen och möjlighet att lära av andras erfarenheter.
7. Termin
Specialisering och praktik II 30 hp
- Spelljud/filmmusik
- Valiv IV - Avd Musik & Ljud
- Fokusprojekt II – Individuellt
- Kompetensöverföring
- Examensarbete
Återigen väljer du ett fokusprojekt, men nu genomför du det självständigt som ett enskilt projekt. Ytterligare specialisering inom områdena spelljud, filmmusik & dramaturgi är möjlig. Dessutom kommer du att förmedla dina kunskaper till yngre terminer: i egenledda grundkurser tränar du dina didaktiska och pedagogiska färdigheter. I slutet av terminen kommer du att skriva din kandidatuppsats.
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Innovativ ljuddesign lönar sig
Ljuddesigners komponerar musik av olika genrer, skapar digital ljuddesign och akustiska specialeffekter, realiserar talproduktioner och hanterar ljudinspelningar med band och ensembler. De skriver låtar, orkestrerar sina egna arrangemang och utvecklar digitala musikinstrument och appar. Ljuddesigners arbetar antingen frilans eller är anställda i en mängd olika branscher.
BA Audio Design erbjuder utmärkta karriärmöjligheter inom branscher som:
- Fonoindustri, etiketter, studior
- Reklam-, media- och designbyråer
- Ljudmjukvaruföretag
- Produktionsbolag, TV- och radiostationer, radiospelsförlag
- Spelproducenter
De fungerar till exempel som:
- Ljuddesigners
- Musikproducenter
- Ljudtekniker
- Filmmusiker
- Kompositörer
- Mjukvaruutvecklare
- Produktchefer