Kandidatexamen i trendforskning & konceptskapande i livsstil
Fontys University of Applied Sciences
Nyckelinformation
Campus läge
Tilburg, Nederländerna
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
4 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 2 314 *
Ansökningstiden
15 Jun 2024
Tidigaste startdatum
Sep 2024
* EES-studenter: € 2.060 Studenter utanför EES: € 7.500
Introduktion
Detta internationella fyraåriga kandidatexamen består av en omfattande två och en halvårs grundfas, där studenterna lär sig allt om livsstilssektorerna (hälsa, mat, mänsklig rörelse, fritid, utseende, arbete och levande). Varje komponent innebär en praktisk uppgift relaterad till dess verksamhetsområde; antingen en trendrapport eller ett koncept för ett företag som verkar inom detta område.
Från och med den första dagen är studenter tilldelade uppgifter för företag inom livsstilsbranschen. De lärs och utbildas av professionella föreläsare som oftast arbetar inom branschen själva. De första årsstudenterna är baserade i Tilburg.
Från och med det andra året bjuder vi också eleverna att studera i våra partnerstäder (och universitet) i New York, Seoul, London och Cape Town för att fortsätta sina studier. Dessutom känner de sig till fyra kärnverksamheter: trendforskning, konceptutveckling, realisering av koncept och rådgivning om hur man implementerar koncept.
De sista ett och ett halvt åren är dedikerade till specialisering i minst två livsbransch sektorer.
Kärnverksamheten hos dessa kreativa entreprenörer innebär att man analyserar trender, utvecklar livsstilskoncept, realiserar produkter och tjänster och konsulterar hur man implementerar dessa.
Våra studenter deltar i följande kurser: trendforskning, trendanalys, allmän forskning, målgruppskunskap, skapande av koncept, kreativt tänkande, servicedesigntänkande, marknadsföring och kommunikation, entreprenörskap, projektledning, affärsmodellering, visuellt språk, akademisk karriärvägledning, 21 talet, engelska och Adobe Photoshop / InDesign / Illustrator.
Förkunskapskrav
Som kandidatkandidatstudent måste du ha ett högre gymnasieexamen motsvarande holländska standarder. För att bli antagen till Fontys University of Applied Sciences måste eleverna vara berättigade till högre utbildning genom ett examensbevis för gymnasieskolan med bra resultat. Detta betyder:
- För holländska studenter: vwo-, havo- eller mbo-examen
- För tyska studenter: Fachabitur eller Abitur (Fachhochschulreife eller Allgemeine Hochschulreife)
- För studenter med andra nationaliteter: Högskoleexamen / GCE eller motsvarande, t.ex. Brittiska GCE A-nivåerna eller GCSE-betygen A, B eller C, Internationella Baccalaureat, Franska Baccalaureat eller American High School (toppström eller plus 1 årskollegium)
Förutom ditt examensbevis, ge ytterligare akademiska kvalifikationer om det är tillgängligt (särskilt inom matematik och ekonomi). Till exempel ytterligare kurser, workshops, projekt eller deltagande i tävlingar.
Språkkrav
För engelska-lärda program förklaras den lägsta engelska språkkunskap som krävs i följande tabell:
- IELTS 6.0
- TOEFL-papper 550
- TOEFL-dator 213
- TOEFL internet 79/80
- TOEIC * 670
- Cambridge ESOL CAE-C
* endast om enheterna "Tal och skrivande" och "Lyssna och läsa" har blivit framgångsrika.
Nivån på engelskkunnighet måste alltid uppfylla anmälningskraven för det valda Fontys-programmet. Fontys förbehåller sig alltid rätten att kräva ett språkkunnighetstest för alla kategorier av sökande.
Karriärmöjligheter
Konceptutvecklare inom livsstil analyserar trender och utvecklar marknadsförbara livsstilskoncept som förbättrar livskvaliteten. De hamnar på avdelningar som marknadsföring, innovation, forskning och utveckling eller nya insatser inom företag och organisationer.
De företag som anställer dessa studenter är i internationellt verksamma livsstilsindustrier, till exempel IKEA, Unilever, Ritualer, HEMA, Philips eller Weleda. Det finns också ett växande antal byråer som använder kunskap om trender och konsumentbehov för att utveckla koncept för sina kunder. Konceptutvecklare i livsstil kan också välja självbetjäning som en kreativ entreprenör.
Antagningar
Läroplan
År 1
Veckotimmar under det första året av Trendforskning & konceptskapande inom livsstil kommer att delas upp enligt följande:
- 35% teori
- 25% självstudier
- 40% praktik
Varje studiekvartal kommer du att engagera dig i ett projekt och arbeta mot en professionell produkt som resultat. För att skapa denna produkt kommer du att samla kunskap under ledning av coacher. Efter detta kommer du att visa i en bedömning att du är kompetent på önskad nivå. Detta kommer omedelbart att introducera dig till de två huvudyrken som du kommer att utbildas till trendforskare och konceptutvecklare.
År 2
Det andra året på utbildningen är också uppbyggt av fyra fjärdedelar. Under de två första kvartalen (termin 1) kommer du att arbeta med ett individuellt projekt. De två sista kvartalen (termin 2) kommer att ägnas åt ett gruppprojekt. Dessutom kommer du att arbeta med olika kärnuppgifter inom olika sektorer under varje kvartal också. Varje termin avslutas med en bedömning där du visar din kompetens på önskad nivå. Det andra året handlar om att fördjupa dina kunskaper om sektorerna, samt yrkesrollerna som konceptutvecklare och trendforskare.
Internationell erfarenhet
Du får internationell erfarenhet genom att arbeta med internationella uppdrag och åka på studieresa. Du kommer att arbeta med ett verkligt uppdrag för ett företag i en specifik bransch.
Idéfabriken
Under det sista kvartalet av årskurs två kommer du att "bilda" ett Livsstilsföretag tillsammans med studiekamrater. Du kommer att analysera trender och designa ett koncept: du kommer att forma det, testa det och introducera det på marknaden. Alla Livsstilsföretag presenterar sina koncept under Idéfabriken. Till detta evenemang kommer även framtida arbetsgivare att bjudas in.
År 3
Under det tredje året kommer du att följa en minor och göra din praktik. Praktiken är en viktig del av dina studier, eftersom den låter dig omsätta det du lärt dig under de två första åren i praktiken. Du får praktisk erfarenhet som konceptutvecklare.
Du kan välja vilken minderårig du ska följa. Välj ett biämne från Fontys University of Applied Sciences intressanta utbud eller följ kurser vid ett annat universitet. Har du alltid velat studera utomlands? Minoret är ett utmärkt tillfälle att tillbringa 6 månader av dina studier utomlands vid ett av våra 45 internationella partneruniversitet.
En praktikplats eller mindre utomlands har ett mervärde, är utmanande och erbjuder en rolig internationell upplevelse.
År 4
Under det sista året av denna kurs väljer du en inriktning. Du kan välja två sektorer (dvs utseende, boende, mat, mänsklig rörelse, hälsa, fritid och arbete) där du vill vidareutveckla din kompetens. Dessutom kan du välja från ett brett utbud av specialiseringsmoduler och ytterligare specialisera dig inom kärnuppgifterna trendforskning och konceptskapande.
Kandidatuppsats
Du kommer också att börja arbeta med din kandidatuppsats. Här tillämpar du kunskapen som du har fått i fördjupningsmodulerna genom att utforma ett koncept. Du kan fritt välja på vilket företag du ska arbeta med din kandidatuppsats. Du kommer att presentera din sista kandidatuppsats för framtida arbetsgivare under examensutställningen.
Programresultat
Vad lär du dig
Bli en konceptutvecklare och forskare som kan använda kreativa, entreprenöriella och sociala färdigheter för att utveckla och förverkliga meningsfulla livsstilskoncept. Lär dig hur du analyserar och tolkar trender och omsätter dina insikter till innovativa och framtidssäkra koncept. Detta inkluderar att lära sig att visualisera analysinsikter, skapa konceptdesigner och testa dem på dina målgrupper.
- Programmet erbjuder en blandning av verkliga uppdrag från praktik, fascinerande workshops och personliga projekt.
- Skaffa dig följande färdigheter: trendforskning, konceptskapande och förverkligande, rådgivning och reflektion.
- Dina kompetensområden: konceptutveckling, kreativt tänkande, kreativa tekniker, trendforskning, framtidstänkande, livsstilsforskning, design, marknadsföring, varumärke, professionell kommunikation, språkkunskaper, bildspråk, presentationsteknik, konsultationsteknik, samarbete och projektledning, antropologi, och etik.
- Utforska de sektorer som bidrar till livskvalitet, såsom hälsa, fritid, utseende, mat, mänsklig rörelse, boende och arbete.
Stipendier och finansiering
Vissa Fontys studieprogram erbjuder Holland Scholarship till sina studenter. Du kan också vara berättigad till andra stipendier som inte tillhandahålls av Fontys.
Galleri
Karriärmöjligheter
Trendforskning & konceptskapande inom livsstilsutexaminerade kommer att kunna arbeta professionellt inom området för att analysera trender och utveckla och marknadsföra livsstilskoncept. Efter avslutade studier kan du arbeta som:
- Konceptutvecklare
- Trendforskare
- FoU-chef
- Design tänkare
- Designer