Kandidatexamen i informatik
Kaunas University of Technology
Nyckelinformation
Campus läge
Kaunas, Litauen
språk
Engelsk, Litauiska
Studieformat
På Campus
Varaktighet
4 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 3 727 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Sep 2024
* Delvisa undantag från studieavgifter (upp till 50%) är tillgängliga för alla studenter, beroende på deras valda studieprogram och deras antagningspoäng. För mer information, vänligen kontakta universitetet.
Introduktion
KTU är ledande i Litauen när det gäller datavetenskapliga studier och kandidatexamen på detta område finns ständigt på listan över de mest populära bland de blivande studenterna.
Varför @KTU?
Kandidatexamen i informatikstudier fokuserar på teknik för programmering, internet och tredimensionell grafik. Molntjänster, samtida fasta, mobila eller trådlösa åtkomstnät är bland teknikerna som studeras i kursen. Kandidaterna från detta program behärskar färdigheterna i att hantera verkliga informationsmodeller och processer i datoriserade applikationsområden och får kompetens för oberoende etablering av online-IT och multimediatjänster. Detta placerar dem bland de mest eftertraktade anställda på arbetsmarknaden.
År 2020 tilldelades KTU BSc Informatics -studieprogrammet Investors Spotlight -kvalitetsmärkning, som upprättades av Investors Forum tillsammans med byrån Invest Lithuania. Investors Spotlight tilldelas de utbildningsprogram som bäst uppfyller verksamhetens förväntningar.
- Kaunas kallas Baltic IT -hubb: Devbridge Group, NFQ Technologies, Barclays, Bentley -system, Intermedix, Teltonika, Virtustream har alla sina grenar för utveckling av IT -tjänster här
- Möjlighet att få certifikat från Cisco Certified Network Associate (CCNA ™) och Microsoft Certified Systems Administrator (MCSA ™) medan du studerar
Antagningar
Läroplan
Vad ska du studera?
- Verklig modellering: modellering av rörelser och deformationer, partikelsystem;
- Artificiellt intellekt: informationsstruktur, kunskapsrepresentation, neurala nätverk;
- Programmering för cloud computing: nätverk, protokoll, internet, parallella algoritmer, programmering av tjänster;
- Spelprogrammering: spelfysik, design av intellektuella spelagenter, programmering av grafik och ljud.
Programstruktur
Analys och design av IT-system
- Grunderna i informationssystem
- Introduktion till artificiell intelligens
- Optimeringsmetoder
- Systemsimulering
Administration av servrar, IT-system, design och utveckling av dess infrastruktur
- Datornätverk och internetteknik
- Utveckling och installation av nätverkstjänster
- Datornätverk och internetsäkerhet
- Skriptspråk
Utveckling av nätverk, molntjänster, distribuerade och mobila onlinesystem
- Samtidig programmering
- Programmering i cloud computing
- Utveckling och installation av nätverkstjänster
- Mobila internetsystem
- Interaktiv WEB-teknik
Multimediatjänster och spelprogrammering
- Samtidig programmering
- Inslag av multimediautveckling
- Designelement i datorgrafik
- Fysiskt baserad animation
- Introduktion till artificiell intelligens
Galleri
Programresultat
Elevens kompetens
- Kunskaper och färdigheter inom modellering i verkligheten – modellering av rörelser och deformationer, partikelsystem;
- Kunskaper om artificiella intellektsmetoder och deras tillämpningsområden – omfattande kunskap om informationsstruktur, kunskapsrepresentation, neurala nätverk;
- Kunskap om affärsprocesser och deras datoriseringsteknologier, förmåga att utveckla och implementera individuella och team IT-projekt;
- Kunskap om design- och programmeringsteknik för molnberäkning – omfattande kunskap om nätverk, protokoll, Internet, parallella algoritmer, programmering av internettjänsterna;
- Kunskaper om spelprogrammeringsteknologier – kunskap om spelfysik, design av intellektuella spelagenter, programmering av grafik och ljud.
Elevens färdigheter
- Kunna realisera moderna simuleringsmodeller för beteendet hos fysikaliska system baserade på artificiellt intellekt;
- Kunna designa, installera och serva molnbaserade plattformar;
- Kunna designa och utveckla ett nätverk, multimediatjänster, mobila eller trådlösa internetsystem med hjälp av principerna för artificiellt intellekt och IT-säkerhet.
Stipendier och finansiering
Finansieringsmöjligheter
Alla internationella studenter blir automatiskt kandidater för att få stipendiet för internationella studenter, som tilldelas för förstaårs kandidat- eller masterstudenter med starka akademiska rekord och motivation. Invånarna i EU-länderna och globala medborgare av litauiskt ursprung kan ansöka om statligt finansierade studieplatser. Det innebär att alla sökande, som hamnar i någon av ovan nämnda kategorier, deltar i den allmänna antagningens tävling om statligt finansierade studieplatser och får chansen att studera gratis, beroende på antagningspoäng.
Karriärmöjligheter
Litauen och Kaunas kallas baltiska IT-hubbar. Devbridge Group, NFQ Technologies, Barclays, Bentley systems, Intermedix och andra internationella IT-företag har sina filialer i Kaunas. Det behövs dock IT-specialister även på andra industriföretag. Enligt statistiska uppgifter från 2015 ökar behovet av IT-specialister ständigt på arbetsmarknaden och ersättningen till anställda inom sektorn för informationsteknologi är fortfarande en av de högsta i de baltiska staterna.
Du kan bli
Specialist för underhåll av IT-infrastruktur
- Förberedelse, installation och underhåll av IT-infrastruktur för tillhandahållande av cloud computing eller vanliga IT-tjänster;
- Förberedelse, installation och underhåll av internetservrarna, identifiering och lösning av servrarnas säkerhetsproblem;
- Hantering av användaråtkomst till lokala resurser och nätverksresurser, konfigurationen av de viktigaste nätverkstjänsterna (IIS, WWW, FTP, e-post, etc.).
Designer och utvecklare av IT-infrastruktur
- Lösning av frågor om design, koordinering, installation, anpassning och underhåll av IT-infrastruktur;
- Utförande av effektivitetsanalys av IT-infrastruktur;
- Tillhandahållande av förslag för utveckling av IT-infrastruktur.
Utvecklare av applikationer, IT-tjänster
- Utveckling av nätverk och distribuerade applikationer, IT-tjänster för datormoln;
- Utveckling av applikationer för mobila enheter;
- Utveckling av agentstrukturer för kontroll och hantering av mobila och trådlösa internetenheter;
- Utarbetande och dokumentation av specifikationer för applikationer eller IT-tjänster;
- Skriva och underhålla koden för applikationer eller IT-tjänster enligt godkända kvalitetsstandarder;
- Testning, granskning, underhåll eller förbättring av applikationer eller IT-tjänster.
IT-systemanalytiker
- Utarbetande av specifikationer för IT-system och andra projektdokument med hänsyn till användarens behov;
- Utarbetande av testplaner för IT-system, identifiering och bedömning av effektivitetsrelaterade defekter, utarbetande av rekommendationer för förbättringar;
- Utarbetande av funktionella tekniska specifikationer för utvecklare av IT-system.
Dataspelsutvecklare
- Analys och design av spelets funktionalitet;
- Realisering av spelet med hjälp av specialiserade ramverk och programmeringsspråk;
- Design och utveckling av spelmotorer.
Webb- och multimediautvecklare
- Design och utveckling av webbplatser, säkerställer säkerheten för webbplatsen och dess server, distribution av utrymme och användaråtkomst;
- Design och utveckling av multimediaapplikationer och system.