Kandidatexamen i ekonomi och management för konst, kultur och kommunikation
University Bocconi
Nyckelinformation
Välj plats
Campus läge
Milan, Italien
språk
Engelsk, Italienska
Studieformat
På Campus
Varaktighet
3 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 12 689 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* *förbehåll för justering
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Programmet ger dig en stark förberedelse inom ekonomi och näringsliv tillsammans med ett distinkt fokus på humaniora , vilket förbättrar dina kritiska bedömningsförmåga. Mångfalden av ämnen som tas upp är det som skiljer den från de andra Bocconi BSc-programmen.
Utexaminerade från detta program arbetar på ett brett spektrum av företag och institutioner i olika branscher, men programmets tillvägagångssätt och undervisningsmetoder gör det särskilt lämpligt för studenter som är intresserade av konstnärliga branscher (museer, teatrar och auktionshus), kultursektorer (förlag, musik). och tv) och kreativa områden (mode, design, kommunikation och stadsutveckling).
Det erbjuder ett jämförande tillvägagångssätt. Ledarskap och entreprenörer är förberedda för internationella miljöer som kräver förmåga att anpassa sig till och interagera med olika kulturer och språk.
Under programmet kommer du att fokusera särskilt på projektledning genom gruppprojekt och workshops inspirerade av företag och institutioner, och som leds av fakultetsmedlemmar. Aktivt lärande är ett väsentligt inslag i läroplanen och interaktion mellan elever med olika bakgrund uppmuntrar till utbyte av åsikter och utveckling av lyssnarförmåga.
Du kommer att bo i en livlig och spännande stad: Milano är en idealisk miljö, på grund av det stora antalet möjligheter att kontakta och träffa företag från alla branscher och kulturinstitutioner av alla slag.
Programstruktur
Första året
Huvudämnen
- Ledning av kulturföretag och institutioner
- Konstens filosofi
- Kritiska synsätt på konsten
- Ekonomi
- Matematik
- Ekonomisk historia
- Lag
- Första främmande språket
- Datavetenskap
Under det första året får du en gedigen förankring inom ekonomi, management, kvantitativa metoder och juridik, med fokus på de kreativa näringarna och sektorerna, som kommer att förstärkas under det andra året.
Programmet innehåller också specifika kurser inom humaniora. Metod och forskning inom konst är särskilt uppdelad i 3 kurser (spridda över första och andra året), och låter eleverna lära sig det konstnärliga och kulturella språket som är typiskt för den västerländska traditionen. Den första introduktionskursen, första året, är obligatorisk.
Andra året
Huvudämnen
- Bokföring
- Statistik
- Organisation
- Kulturantropologi
- Kritiska synsätt på konsten
- Andra främmande språket
- Soft skills-seminarium
Under det andra året kommer du att fortsätta studera huvudämnena relaterade till ekonomi och ledning inom kulturindustrin. Bokföring kommer att lära dig den grundläggande logiken och teknikerna för företagsredovisning, och hur du läser relaterade dokument. Organisation hjälper dig att förstå hur ett företag/institution är organiserat, och de individuella beteenden och gruppdynamiken inom det.
Sedan kommer du att genomföra ytterligare en kurs i humaniora, kulturantropologi och genomföra Metod och forskning inom konst med två monografiska kurser som ger dig den lämpliga bakgrunden som behövs för att kritiskt läsa, förstå och uppskatta specifika ämnesområden, vilket kan leda till ett yrkesval. De kan fritt väljas bland:
- Bildkonst och kultur
- Information, berättarröst, media
- Musik och scenkonst
Slutligen kommer du att delta i ett seminarium som syftar till att förbättra ditt ledarskap och ledarskap.
Tredje året
Huvudämnen
- Marknadsföring
- Finansiera
- Konkurrensstrategi i kreativa industrier
- Affärslag
- Verkstad
- Utbytesprogram
- Praktik
- Slutrapport
Under det sista året kommer du att slutföra din chefsförberedelse inom de kreativa branscherna genom att studera ämnen som marknadsföring, strategi, finans (både corporate finance och finansiella marknader och institutioner) och affärsjuridik. Dessutom måste du välja en workshop (eller ersätta den med en praktikplats):
- Kommunikation och kulturkonsumtionsbeslut
- Marknadsundersökning för kulturella miljöer
- Politik för konst och kultur
- Turism, lokal identitet och destinationsförvaltning
- Omvandlingen av kultursektorn och konstmarknaden: Kritiska frågor och fall
- Landsspecifika affärsmodeller inom mode och lyx
- The Global Industry of Imaginaries
- Hållbarheten för lokal produktion i en global värld
- Digital Disruption och Entreprenörskap
Du kan också delta i ett utlandsstudieprogram vid något av partneruniversitetet utomlands.
Programkraven kan komma att ändras.
Internationella möjligheter
Att studera utomlands kan vara en fantastisk möjlighet till tillväxt både akademiskt och personligt, vilket gör att du kan utmana dig själv i en mångkulturell miljö. Utbytesprogrammet ger dig chansen att tillbringa en termin utomlands vid ett partneruniversitet, med början på ditt kandidatprogram.
Utbytesprogram
Enterminsprogram med prestigefyllda partneruniversitet, inklusive:
- Erasmus University (Nederländerna)
- New York University, Stern School of Business (USA)
- Universidad de San Andres (Argentina)
- Singapore Management University (Singapore)
- University of Technology, Sydney (Australien)
Karriärmöjligheter
De flesta utexaminerade inom ekonomi och ledning för konst, kultur och kommunikation fortsätter sin utbildning på forskarnivå; akademiker kan också ha direkt tillgång till arbetsmarknaden.
Utexaminerade kan arbeta i ledningen av kreativa och kulturella institutioner och företag, som arbetar med marknadsföring och kommunikation; försäljning och distribution; administration, planering och kontroll, ekonomisk förvaltning; och planering, organisation och ledning av evenemang.
Färdigheter inkluderar att tolka konstnärliga språk och analys av den kulturella dynamiken i dagens värld och deras inverkan på sociala relationer; analysera marknader, försäljning, kanal och hantering av konsumenter med särskild hänvisning till kommunikation, kreativa och kulturella institutioner och företag; och förbereda och analysera finansiella rapporter, planering och förvaltningskontroll, och relaterade juridiska aspekter, särskilt upphovsrätt och varumärken.
Karriärmöjligheter för akademiker kan finnas på små, medelstora och stora företag; offentliga, privata och icke-vinstdrivande företag; företag som tillhandahåller varor eller tjänster relaterade till områden av sociala frågor och konst, kultur, kommunikation, showbusiness, sport, turism, mode och design samt media och digitala medier eller starta ett entreprenörsinitiativ; startups.
Tillträde
Varje år väljer Bocconi University de bästa kandidaterna och ställer in ett antal studenter som kan antas till sina program för att garantera de bästa välkomnande förhållandena och framgången på den akademiska vägen och för att underlätta inträdet för våra akademiker i yrkesvärlden.
Vanligtvis finns totalt 2700 platser tillgängliga för kandidat- och integrerade juridikprogrammens förstaårsstudenter. Klasserna består av cirka 100 studenter för BSc-program som undervisas på engelska och cirka 120 studenter för BSc-program som undervisas på italienska. Integrated Master of Arts in Law klasserna (undervisas endast på italienska) består av cirka 140 studenter.