Grundkurs i modemarknadsföring
IED – Istituto Europeo di Design Florence
Nyckelinformation
Campus läge
Florence, Italien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
3 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 18 200 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
16 Oct 2024
* anmälningsavgift 2.500 € + kursavgift 14.700 €
Introduktion
De som är involverade i marknadsföring inom modebranschen har en djup förståelse för systemet, processerna, metoderna och materialen. De vet hur man läser branschen och marknaden och använder sina färdigheter för att bli en viktig kopplingspunkt mellan företaget och målet.
Grundkursen i modemarknadsföring behandlar de kulturella frågor, tekniker och metoder som krävs för att bygga ett innovativt strategiskt marknadsförings- och kommunikationsprojekt, med särskild uppmärksamhet åt den digitala världen, sociala medier och utmaningarna med etik och hållbarhet. Mycket av undervisningen handlar om temat marknadsföring som är tänkt både som ett kommunikationsverktyg för varumärket och produkten och som en studiedisciplin som tillämpas på marknadslogik.
Galleri
Antagningar
Stipendier och finansiering
IED Network erbjuder 182 stipendier för sina grundutbildningar som hålls i Italien och Spanien.
IED Italia och Accademia di Belle Arti Aldo Galli erbjuder 152 stipendier för kurser som hålls i Milano, Cagliari, Florens, Rom, Turin och i Accademia di Belle Arti Aldo Galli i Como. Sista ansökningsdag 5 maj 2022.
IED Spain erbjuder 30 stipendier för kurser som hålls i Madrid, Barcelona och Bilbao.
Sista ansökningsdag 5 april 2022
Lycka till.
Läroplan
Metodik och struktur
Syftet med studievägen är att förklara hur man läser mode förstå alla element genom dess kulturella, historiska och sociala tecken, utvidgningen av dess betydelse på marknaden i förhållande till analys, positionering, distribution, identitet, varumärke och konsument förutom de typiska kommunikationsmetoderna och språken för webben och nya medier, trender och stilutvecklingar.
Under den treåriga kursen stöder undervisningen en kvalitativ och kvantitativ strategi för marknadsföring, avsedd som ett instrument för berättande och kommunikation av varumärket och produkten och som en disciplin av studier och mätningar som tillämpas på marknadslogik. Specifika föreställningar och verktyg som marknadsundersökningar och analyser, affärsplaner, budgetering, relationell och viral marknadsföring, konsumentpsykologi och varumärkesanalys, hjälper till att förstå mode som ett system av trender och behov, och att föreslå en produkt, konsument och sektor analys.
Syftet med kursen är att utveckla de nödvändiga färdigheterna och ett samtida tillvägagångssätt för modesystemets utmaningar och komplexitet och svara på behoven av autonomi och kritisk attityd, innovation och kvalitet kopplat till utformningen av en organisk och fullständig marknadsplan.
Ranking
IED strävar efter att bygga en stödjande miljö och samarbetsrelationer med partners. Det är därför IED levererar de nödvändiga verktygen för att stödja potentiella studenter i att utforska möjligheter, fatta välgrundade beslut och utforma sin framtid. Tack vare den innovativa metoden och den professionella framgången för IED-studenter har utbildnings- och forskningsministerierna i de länder där IED verkar direkt – Italien, Spanien och Brasilien – officiellt ackrediterat majoriteten av IED-grund- och masterkurser.
IED är ett internationellt utbildningsnätverk med 100 % italienskt DNA. IED har varit verksamt inom utbildning och forskning inom design, mode, bildkonst, kommunikation och ledning av de kreativa industrierna i över 50 år. IED:s uppdrag är att erbjuda unga talanger en grundlig utbildning – både teoretisk och praktisk – och ge dem "Design Knowledge and Mindset" som kommer att vara den viktigaste framgångsfaktorn i deras karriärer.
Enligt IED-filosofin genererar interaktion mellan kulturer kreativitet, som förvandlas till innovation: att uppmärksamma de ständiga förändringar som sker i vårt sätt att tänka, kommunicera, bygga. Det är därför IED-utbildningen representerar en möjlighet att närma sig en mer medveten framtid. IED är mycket mer än en skola: tack vare dess orubbliga engagemang för innovation är det smältdegeln där nya generationer av professionalism ständigt utvecklas. IED bildar ett verkligt unikt nätverk av möten, upplevelser, människor och kulturer. Våra studenter utvecklar en djup känsla av tillhörighet och deras drivkraft att förnya och dela resurser, idéer och kontakter skapar en sammansvetsad alumnigemenskap
Programresultat
Sammanhang – Att kommunicera mode innebär att kunna planera och hantera integrerade kommunikationsstrategier, sätta upp reklamkampanjer, koordinera relationen med media och andra aktörer inom sektorn, organisera evenemang och shower, ta hand om PR men framför allt utveckla lanseringsplaner för produkter, designers och modemärken.
Metod och struktur – Syftet med studievägen är att förklara hur man läser mode genom att förstå alla element genom dess kulturella, historiska och sociala tecken, utvidgningen av dess betydelse på marknaden i relation till analys, positionering, distribution, identitet, varumärke och konsument förutom de typiska metoderna och språken för kommunikation för webben och nya medier, trender och stilutvecklingar.
Under den treåriga kursen stöder undervisningen en kvalitativ och kvantitativ strategi för marknadsföring, avsedd som ett instrument för berättelse och kommunikation av varumärket och produkten och som en disciplin av studier och mätning tillämpad på marknadslogik. Specifika uppfattningar och verktyg som marknadsundersökning och analys, affärsplaner, budgetering, relationell och viral marknadsföring, konsumentpsykologi och varumärkesanalys, hjälper till att förstå mode som ett system av trender och behov och föreslå en produkt-, konsument- och sektorsanalys .
Syftet med kursen är att utveckla de nödvändiga färdigheterna och en modern inställning till utmaningarna och komplexiteten i modesystemet och dess kultur, som svarar på behoven för autonomi och kritisk inställning, innovation och kvalitet, kopplad till utformningen av en organisk och komplett marknadsföringsplan.
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
- Varumärkes- och kommunikationsspecialist
- Merchandising Specialist
- Produktchef
- Mode köpare
- Specialist inom detaljhandel och butik
- Digital koordinator.