Bachelor of Science (Honours) i idrottsvetenskap och coachning
The Education University of Hong Kong
Nyckelinformation
Campus läge
Hong Kong, Hongkong
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
2 - 4 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
HKD 140 000 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* lokala studenter: 42 100 HKR per år | icke-lokala studenter*: 140 000 HKR per år
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Programmet förvandlar studenter till professionella coacher genom följande ikoniska funktioner:
- Praktikutbildningsmöjligheterna utomlands, berömda Greater Bay Area och Hongkongs idrottsorganisationer kommer att ge en stor chans för studenter att ha en dialog med idrottsledare, bygga kontakter, berika kunskap och färdigheter och lägga en grund för framtida karriärer;
- Innovativ integration av ämneskunskapen inom idrottsvetenskap, coachning, teknik och livsutbildning ger omfattande utbildning som leder till ett brett utbud av karriärvägar; och
- Genom att lära ut spetskunskap av ett professionellt team med ledande roller inom idrotts- och livsutbildningsområdena kan eleverna ligga före kamraterna och ta tillfällen i akt och sträva efter framgång och excellens inom det akademiska området (erna) och på arbetsplatsen.
Normal studieperiod
- 4 år (för år 1 -inträde)
- 2 år (för äldre års antagningar)
Programmets mål
Programmet syftar till att förbereda kompetenta idrottsvetenskapliga och coachande proffs. Det ger eleverna grundläggande kunskaper och teknik inom idrottsvetenskap, coachning och prestationer med praktisk erfarenhet. Programmet kommer också att ta itu med de brådskande samhälls- och marknadens behov av att förbättra personliga prestationer och hälsa genom att ge professionell vägledning och råd genom aktivt deltagande i fysisk aktivitet, träning eller sport.
Program avsedda lärandemål (PILO)
Efter avslutat program bör studenterna kunna:
PILO1: demonstrera behärskning av teori och praktik inom kärn- och tillämpningsområden inom idrottsvetenskap och teknik bakom effektiv coachning, ledarskap och prestationsanalys;
PILO2: tillämpa de kunskaper och färdigheter som krävs inom idrottsvetenskap och teknik för att utforma och genomföra professionella och innovativa coachningsprogram, genom erfarenhetsinlärning i ett verkligt sammanhang;
PILO3: identifiera och analysera hinder och frågor relaterade till tillämpningen av idrottsvetenskaplig kunskap inom sportcoachning, samt strategier för att främja sportcoaching i den lokala, regionala och internationella sportbranschen, vilket möjliggör möjliga karriärvägar inom professionell idrottsvetenskap och coachning i skolan, samhället och kommersiella miljöer; och
PILO4 utvecklar överförbara möjligheter för livslångt lärande och coachning genom aktivt deltagande i kunskap inom idrottsvetenskap, coachning, teknik och livsutbildning, samt främjar etiskt ansvar och positiva värderingar för att lära ut och modellera bra medborgarskap och idrottsskap genom livstränning.
Programstruktur
För år 1-deltagare
Större
- Major Core 54 kreditpoäng
- Stor tvärvetenskaplig kurs 3 poäng
- Praktik 3 poäng
Sista års projekt
- Honours Project / Capstone Project 6 poäng
Mindreåriga / valfria
- Programpaket 9 poäng
- Mindreåriga / valfria 15 poäng
Allmän utbildning 22 poäng
- (GE) GE Foundation Course
- GE Breddskurser
- Erfarenhetsinlärning
- University ePortfolio
Språkförbättring 9 poäng
Totalt: 121 poäng
För deltagare på äldre år
Större
- Major Core 27 kreditpoäng
- Stor tvärvetenskaplig kurs 3 poäng
- Praktik 3 poäng
Sista års projekt
- Honours Project / Capstone Project 6 poäng
Valfria ämnen
- Programpaket 6 poäng
- Valfria 9 poäng
Allmän utbildning
- (GE) GE Breadth Course / Experiential Learning 6 poäng
- University ePortfolio
Totalt: 60 poäng
Obs: Klasserna kommer att hållas på Tai Po Campus och Tseung Kwan O Study Center / Kowloon Tong Satellite Study Center / Sports Center enligt universitetets beslut.
Lista över större kurser
Stora kärnkurser
- Introduktion till praktiska och teoretiska överväganden inom sportcoachning
- Fysisk aktivitet och hälsofrämjande
- Sportledning och utveckling
- Sport och träning för specialpopulationer
- Mänsklig anatomi
- Träningsprogram och design
- Övningsfysiologi
- Elite Sports Development
- Pedagogik och praktik inom sportcoachning
- *Analys av mänsklig rörelse
- *Analys av sportprestanda
- *Förvärv, kontroll och utveckling av motoriska färdigheter
- *Introduktion av sportskador och förebyggande åtgärder
- *Sportnäring för hög prestanda
- *Livsutbildning och helmänniskors utveckling
- *Styrka och kondition
- *Psykologi för sport och träning
- *Sportmarknadsföring och evenemangshantering
Stor tvärvetenskaplig kurs
19 *Livscoaching genom sport
Praktik
20 *Praktik
Sista års projekt
21 *Honours Project I: Forskningsmetoder och förslag / *Capstone Project I: Research Methods and Proposal
22 *Honors Project II: Research Report / *Capstone Project II: Project Output
* Kurser som krävs för deltagarna på högre året
Större studier
De stora kärnkurserna syftar till att introducera studenterna till kunskap, färdigheter och tillämpningar inom idrottsvetenskap, coachning, livsutbildning och teknik, som täcker ämnen som representerar de materiella områdena (dvs mänsklig anatomi, analys av mänsklig rörelse, inlärning av motoriska färdigheter, sportnäring, Styrka och konditionering, sportpsykologi, positiv psykologi, livscoaching, mindfulness, programmering och big-data-analys).
Praktik
Praktiken är en 3-cp obligatorisk erfarenhets- och professionell inlärningskomponent i programmet. Studenterna kommer att arbeta som praktikanter i en organisation i Hong Kong, Greater Bay Area eller utomlands inom idrottsvetenskap och/eller coachning. Studenter kan vidareutveckla färdigheter och kunskaper som förvärvats och utvecklats från programmets huvudkurser genom att arbeta inom sport- eller sportrelaterade branscher. Genom denna värdefulla möjlighet kan eleverna ha en dialog med idrottsledare, bygga upp kontakter, förstå hur en organisation fungerar, berika kunskap och färdigheter och lägga en bra grund för framtida karriärer.
Stor tvärvetenskaplig kurs
Den stora tvärvetenskapliga kursen syftar till att utrusta studenter som livslånga elever med de kunskaper, färdigheter och dispositioner som krävs för att coacha livskunskaper genom sport.
Sista års projekt
Slutårsprojektet omfattar (i) Honours Project I / Capstone Project I: Research Methods and Proposal och (ii) Honours Project II: Research Report / Capstone Project II: Project Output. Det är en kreditbärande komponent i form av en avhandling eller ett större projekt. Det kommer att vara en förfrågningsinriktad inlärningsväg som gör det möjligt för våra studenter att konsolidera, integrera och reflektera över sina grundutbildningserfarenheter för att övergå till (och till och med fira) sitt kommande liv efter examen-oavsett om det är relaterat till att gå högre utbildningar eller gå in i arbetsplats. Studenterna kommer att arbeta med det sista året projektet självständigt under ledning av sina handledare.
Valfria ämnen / mindreåriga
År 1-deltagare måste ta 24 poäng (cps) på valbara kurser. Bland 24 cps är studenter obligatoriska att gå kursen ”21st Century Skills and Values Education” (3 cps) och välja två av fem kurser (totalt 6 cps) från listan över programpaket som är under valfältet. För de återstående 15 cps kan studenterna välja ett brett utbud av kurser som erbjuds av universitetet för att passa deras karriärsträvanden och intressen. Studenter kan också studera en mindre (totalt 15 cps) bland de mindre val som finns tillgängliga inom universitetet.
Deltagare på äldre år måste ta 15 poäng (cps) på valbara kurser. Bland 15 cps är studenter obligatoriska att gå kursen ”21st Century Skills and Values Education” (3 cps) och välja en av fem kurser (3 cps) från listan över programpaket. För de återstående 9 cps kan studenterna välja ett brett utbud av kurser som erbjuds av universitetet för att passa deras karriärsträvanden och intressen.
Lista över programpaket
Obligatorisk kurs
1 - 21st Century Skills and Values Education
- År-1 deltagare: välj 2 av 5 kurser
- Deltagare på seniorår: välj 1 av 5 kurser
2 - Sportteknik, Analytics och entreprenörskap
3 - Praktisk idrottskunskapsträning
4 - Talangidentifiering inom sport
5 - Mindfulness, sport och välbefinnande
6 - Positiv psykologi i idrott
Allmän utbildning
EdUHK General Education Program förbereder eleverna för att vara aktiva förändringsaktörer genom att vidga sina intellektuella horisonter, hjälpa dem att knyta kontakter mellan olika kunskapsområden mellan sina formella studier och livet utanför klassrummet och stärka deras förmåga till sundt tänkande och gott omdöme. Den erbjuder en varierad men balanserad blandning av individuella kurser inom en rad ämnesområden och discipliner, som ligger inom en integrerad struktur av (i) General Education Foundation Course, (ii) General Education Breadth Courses, (iii) Experiential Learning och (iv) University ePortfolio.
GE Foundation Course 4 poäng
GE Breddskurser
- GE Breadth Learning Strands 1-3 3 poäng
- Positiv och värdeutbildningskurs 3 poäng
- GE Tvärvetenskaplig kurs 3 poäng
Erfarenhetsinlärning
- Kursplan och servicelärningskurs 3 poäng
- Erfarenhetsinlärningskurs 3 poäng
University ePortfolio 3 poäng
Totalt: 22 kreditpoäng
General Education Foundation Course (GEFC) är en 4-cp-kurs som kommer att pågå under hela läsåret och tas av alla förstaårsstudenter vid EdUHK. General Education Breadth Courses (GEBCs) (9 cps) består av General Education Breadth Learning Strands (1-3) (GELS) (Level 1-2), Positive and Values Education (PAVE) Course and General Education Interdisciplinary Course (GEIC) ) (Nivå 4). Studenter måste ta en från var och en av komponenterna för att uppfylla GEBC -kravet (9 cps). Experiential Learning (EL) består av en 3-cp Co-curricular Service Learning Course (CSLC) och en 3-cp Experiential Learning Course (ELC) som kommer att erbjudas av avdelningar under GE-domänen. Eleverna måste ta en av varje komponent för att uppfylla kravet på EL (6 cps). Efter avslutade kurser måste studenterna ta University ePortfolio (3 cps) före sista året.
Språkförbättring
Studenter i programmet förväntas utveckla förmågan att kommunicera effektivt på engelska och kinesiska (inklusive Putonghua). För att hjälpa dem att nå detta mål kommer Center for Language in Education (CLE) att erbjuda ett omfattande paket med obligatoriska kreditbärande och obligatoriska icke-kreditbärande språkförbättringsaktiviteter, som uppgår till inte mindre än 297 timmar undervisade kurser och dokumenterat själv -accessstudie. Detta omfattar 138 timmar engelska (inklusive två 3-cp-kurser), 99 timmar kinesiska (inklusive en 3-cp-kurs) och 60 timmar Putonghua under programmets fyra år. Språkförbättringspaketet kräver att eleverna använder sig av Arthur Samy Language Learning Center (ASLLC) och relaterade faciliteter som finns tillgängliga på Tai Po -campus.
Studenter kan undantas från utvalda kinesiska, engelska eller Putonghua -kurser i paketet om de har uppfyllt undantagskriterierna för enskilda kurser.
Icke-kantonesiska talande studenter kommer att behöva studera två icke-meritbärande kantonesiska kurser. Engelsktalande studenter kan läsa kantonesiska och Putonghua-kurser. Det framgångsrika genomförandet av dessa kantonesiska och Putonghua -kurser kommer att registreras på studentutskriften.
Undervisningsmedium
Programmet kommer huvudsakligen att genomföras på engelska. Alla större kurser kommer att undervisas på engelska. För vissa icke-större kurser kommer Putonghua eller kantonesiska att antas som undervisningsmedium när språket anses vara mest effektivt för undervisning.
Karriärmöjligheter
Studenterna är förberedda för ett brett utbud av karriärer inom idrottsindustrin, inklusive den kommersiella sektorn (t.ex. hjärterehabiliteringsrådgivare, träningsrehabiliteringsrådgivare, skadeförebyggande konsult, yrkesmässig hälso- och säkerhetskonsult, personlig tränare, sportcoach, idrottsevenemangsplanerare, sportmarknadsföring konsult, sportmediaspecialist, företagstränare etc.) och offentlig sektor (t.ex. träningsfysiolog, utvecklingsofficer för campingplatser, programmerare för fysisk aktivitet och träningsaktivitet, livstränare, etc.). Utexaminerade kan välja att bedriva en lärarkarriär genom att genomföra ytterligare ett år med professionell lärarutbildning eller genomföra ytterligare studier lokalt (t.ex. Master of Social Sciences in Sports Coaching and Management som erbjuds av EdUHK) eller utomlands.
Eftersom läsåret 2022/23 är början på trienniet 2022/23 - 2024/25 för vilket tilldelningen av UGC -finansierade platser fortfarande är föremål för regeringens godkännande, är antalet intagsplatser endast vägledande och kan ändras eller Bekräftelse.
varning
Alla ansträngningar har gjorts för att säkerställa att informationen på denna webbplats är korrekt. Ändringar av alla aspekter av programmen kan göras då och då på grund av oförutsebara omständigheter utanför vår kontroll och universitetet förbehåller sig rätten att göra ändringar av all information på denna webbplats utan föregående meddelande. Universitetet tar inget ansvar för förlust eller skada som uppstår vid användning eller missbruk av eller förlita sig på information som finns på denna webbplats.
Varje aspekt av kursen och kurserbjudanden (inklusive, men inte begränsat till, innehållet i kursen och det sätt på vilket kursen undervisas) kan ändras när som helst efter universitetets eget gottfinnande. Utan att begränsa universitetets rätt att ändra kursen och dess kursutbud är det tänkt att förändringar kan krävas på grund av faktorer som personal, inskrivningsnivåer, logistiska arrangemang och läroplaner.
Galleri
Läroplan
Programstruktur
Domän | Kreditpoäng (cps) |
Större | |
- Major Core | 51 |
- Stor tvärvetenskaplig kurs | 3 |
- Fakultetsövergripande kärnkursnotering (1) | 3 |
- Praktik | 3 |
Sistaårsprojekt | |
- Honours Project / Capstone Project | 6 |
Minor/valfria | |
- Programpaket | 9 |
- Mindre / valbara | 15 |
Allmän utbildning | |
- GE Foundation Course | 22 |
- GE Breadth-kurser | |
- Erfarenhetsbaserat lärande om entreprenörskap och innovation | |
- Universitetets ePortfolio | |
Språkförbättring | 9 |
Total: | 121 |
Informationen ovan är preliminär och kan komma att ändras.
Programresultat
Programmets avsedda läranderesultat (PILO)
Efter avslutad utbildning ska studenterna kunna:
PILO 1 : | demonstrera behärskning av teori och praktik inom kärn- och tillämpade områden inom idrottsvetenskap och teknik bakom effektiv coachning, ledarskap och prestationsanalys; |
PILO 2 : | tillämpa de kunskaper och färdigheter som krävs inom idrottsvetenskap och -teknik för att designa och implementera professionella och innovativa coachingprogram, genom den erfarenhetsmässiga inlärningsupplevelsen i verkliga sammanhang; |
PILO 3 : | identifiera och analysera barriärer och frågor relaterade till tillämpningen av idrottsvetenskaplig kunskap i sportcoachning, såväl som strategier för främjande av sportcoaching i lokal, regional och internationell sportindustri, vilket möjliggör möjliga karriärvägar inom professionell idrottsvetenskap och coachning i skolan, samhället och kommersiella inställningar; och |
PILO 4 : | utveckla överförbar livslångt lärande och coachningsförmåga genom aktivt deltagande i att eftersträva kunskap inom idrottsvetenskap, coaching, teknik och livsundervisning, samt främja etiskt ansvar och positiva värderingar för att lära ut och modellera gott medborgarskap och idrottsmannaskap genom livscoaching. |
Karriärmöjligheter
Karriärmöjligheter
Studenter är förberedda för ett brett utbud av karriärer inom sportbranschen, inklusive den kommersiella sektorn (t idrottscoach, sport- och fritidsansvarig, arbetarskyddskonsult, personlig tränare, sportevenemangsansvarig, sportmarknadskonsult, etc.) och offentlig sektor (t.ex. LCSD biträdande fritidschef, idrottsansvarig, styrke- och konditionstränare, lägerchef, etc.). Utexaminerade kan välja att fortsätta en lärarkarriär genom att slutföra ytterligare ett år av professionell lärarutbildning (t Postgraduate Diploma of Education (Physical Education)) eller genomföra ytterligare studier lokalt (t.ex Master of Social Sciences in Sports Coaching and Management erbjuds av EdUHK) eller utomlands.
Informationen ovan är preliminär och kan komma att ändras.