Bachelor of Design
Edith Cowan University
Nyckelinformation
Campus läge
Mount Lawley, Australien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
6 terminer
Takt
Heltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Jul 2024
* vägledande avgift per termin
Introduktion
I den här kursen kan eleverna specialisera sig på ett av tre områden: Mode, visuell och rumslig design och spel och interaktiv design.
Inom mode arbetar studenter grundläggande med plagget som en plats för uttryck och betydelse av jaget som kan bära berättelser och referenshistorier; Visuell och rumslig design innebär att göra visuella och rumsliga produkter, tjänster och miljöer genom grafiskt och rumsligt designtänkande för att förbättra samhällen; medan spel och interaktiv design får eleverna möjlighet att skapa originella digitala interaktiva produkter och tjänster som påverkar publiken och adresserar användarupplevelser (UX).
Studenter kommer att utforska påverkan design har på historien och på den framtida utvecklingen av lokala, nationella och globala samhällen. Kursen ger möjligheter för studenter att samarbeta lokalt och internationellt. Designhögskolorna, drivna av erfarna grafiska, rumsliga, digitala, mode- och servicedesignproffs och forskare i framkant av design i Västra Australien, uppmuntrar hållbar användning av material, bilder och idéer som fordon för utforskning i förhållande till miljöer och enskilda människor i verkliga världen och online-sammanhang.
Studenter utvecklar överförbara visuella och rumsliga problemidentifiering, ideation och prototyping färdigheter för att etablera sin egen plats i världen, med en personlig stil, karriärmöjligheter och entreprenörskompetens.
Kursansökan
Akademiska antagningskrav (Band 3)
Alla sökande måste uppfylla de akademiska behörighetskraven för denna kurs. Den vägledande eller garanterade ATAR är som publicerad (i förekommande fall) eller akademiska antagningskrav kan vara uppfyllda genom att ett av följande genomförts:
- AQF Cert IV;
- Framgångsrikt genomförd 0,25 EFTSL-studier på kandidatexamen eller högre hos en australisk leverantör av högre utbildning (eller motsvarande);
- Speciellt tertiär antagningstest; *
- Universitetsförberedelsekurs; *
- Naturligt universitetsorienteringskurs; *
- Aboriginal Student Intake Test; eller*
- Upplevelsebaserat bidragssystem. *
* Mer information finns på inläggssidan för studiekursen.
För internationella studenter inkluderar kraven dina gymnasieskolresultat.
Engelska språkkrav (Band 3)
Engelska kompetenskrav kan vara uppfyllda genom att ett av följande genomförts:
- År 12 Engelska ATAR / engelsk litteratur ATAR klass C eller bättre eller motsvarande;
- Speciellt tertiär antagningstest; *
- IELTS Academic Total band minimum score på 6,0 (inget individuellt band mindre än 6,0);
- Framgångsrikt genomförd 1,0 EFTSL-studier på kandidatexamen eller högre i Storbritannien, Irland, USA, NZ eller Kanada;
- Universitetsförberedelsekurs;
- Naturligt universitetsorienteringskurs; *
- Aboriginal Student Intake Test; *
- AQF-examensbevis, avancerat examensbevis eller associerad examen;
- Framgångsrikt genomförd 0,375 EFTSL studier på kandidatexamen eller högre hos en australisk leverantör av högre utbildning (eller motsvarande); eller
- Andra tester, kurser eller program som definieras på sidan English Proficiency Bands.
* Mer information finns på inläggssidan för studiekursen.
Kelly Sikkema / Unsplash
kursinnehåll
Semestertillgänglighet
- Semester 1: Studera heltid på Mount Lawley
- Semester 2: Studera heltid på Mount Lawley
Kursstruktur
Studenter kommer att kräva att fylla åtta kärnenheter (120 poäng)
År 1 - Semester 1
Enhetskod | Enhetens titel | Kreditpoäng |
SAH1100 | Kommunicera idéer | 15 |
SAH1150 | Kreativitet | 15 |
År 1 - Semester 2
Enhetskod | Enhetens titel | Kreditpoäng |
SAH1200 | Media och kultur | 15 |
SAH1250 | Berättelse och betydelse | 15 |
År 2 - Semester 1
Enhetskod | Enhetens titel | Kreditpoäng |
SAH2110 | Identitet | 15 |
År 2 - Semester 2
Enhetskod | Enhetens titel | Kreditpoäng |
SAH2200 | Publikens uppfattning och erfarenhet | 15 |
År 3 - Semester 1
Enhetskod | Enhetens titel | Kreditpoäng |
SAH3100 | Personlig och professionell planering | 15 |
År 3 - Semester 2
Enhetskod | Enhetens titel | Kreditpoäng |
SAH3200 | Industri och gemenskap | 15 |
Studenter är också skyldiga att genomföra en åtta-enhet huvudämne (120 poäng) inom Bachelor of Design: Visuell & rumslig design, mode eller spel och interaktiv design.
Studenter är skyldiga att fylla i ytterligare åtta enheter (120 poäng) i form av en åtta enhets större, mindre (a) och / eller valbara enheter. Dessa kan väljas var som helst inom universitetet. Enheter inom denna kurs ska slutföras i årssekvens (t.ex. bör alla förstaårsenheter vara genomförda innan de går vidare till andraårsenheter).
Majors du kan studera i denna kurs
- Mode
- Spel och interaktiv design
- Visuell och rumslig design
Kursutbyte
- Tänk kreativt för att förutse utmaningar och generera Design specifika lösningar / svar.
- Tänk kritiskt för att analysera, tolka och konceptualisera / syntetisera komplex designkunskap / problem.
- Tillämpa bred disciplinkunskap i en rad teoretiska och tekniska / praktiska designsituationer.
- Kommunicera designkunskap och idéer tydligt, sammanhängande och med självständighet.
- Demonstrera en global syn med respekt för kulturell mångfald, inklusive inhemsk kulturell kompetens.
- Visa autonomi, ansvarsskyldighet och bedömning för eget lärande och stipendium och / eller yrkesutövning.
- Använd digital teknik och designrelaterade litteraturer för att få tillgång till, utvärdera och syntetisera relevant information från flera källor.
- Arbeta tillsammans och demonstrera initiativ för att implementera sociala, hållbara och etiska värden genom lämpliga designmetoder.
Karriärmöjligheter
Anställning är tillgänglig inom servicedesign, grafisk design, rumslig design, hälsovårdsdesign, strategisk design, UX (användarupplevelse design), webbdesign, modedesign, modehandel, speldesign. I ökande grad är Design en värderad färdighet inom en rad tillhörande industrier och studenter kan arbeta inom tvärvetenskapliga områden som att utforma spel för utbildning och utbildning, arbeta med arkitektoniska designföretag för att skapa visualiseringar, och planera och hantera det offentliga utrymmet, arbeta med informationsbranscher som sådana som bibliotek, arkiv och museer. Kursen utrustar eleverna i att hantera projekt, klienter och deras roller i team samt generiska färdigheter som krävs för att anpassa sig till en snabbt utvecklande bransch.
Möjliga framtida jobbtitlar
Grafisk formgivare, rumslig formgivare, servicedesigner, webbdesigner, modedesigner, speldesigner, interiörarkitekt, konceptkonstnär, illustratör, skissnoter.
Läroplan
I Bachelor of Design kan studenterna specialisera sig på ett av två områden: Visuell och rumslig design, skapa visuella och rumsliga produkter, tjänster och miljöer genom grafisk och rumslig designtänkande för att förbättra samhällen; eller Spel och interaktiv design, skapa originella digitala interaktiva produkter och tjänster som påverkar publiken och adresserar användarupplevelser (UX). Studenterna kommer att utforska vilken inverkan designen har på historien och på den framtida utvecklingen av lokala, nationella och globala samhällen. Kursen ger studenterna möjlighet att samarbeta lokalt och internationellt. Designhuvudämnena, drivs av erfaren grafik, rumslig, digitala och servicedesignproffs och forskare i framkant av design i västra Australien, uppmuntra hållbar användning av material, bilder och idéer som fordon för utforskning i förhållande till miljöer och enskilda människor i verkliga världen och online-sammanhang. Studenter utvecklar överförbar visuell och rumslig problemidentifiering, idé, och prototypfärdigheter för att etablera sin egen plats i världen, med en personlig stil, karriärmöjligheter och entreprenörskap. Sökande som inte uppfyller de vanliga kursinträdeskraven kan övervägas genom Creative Arts Portfolio Entry Pathway enligt https://www.ecu.edu.au/future-students/course-entry/creative-arts-portfolio-entry.
Kursens struktur
Studenter kommer att behöva slutföra åtta kärnenheter (120 poäng)
Studenter är också skyldiga att slutföra en åtta enheter större (120 poäng) från kandidatexamen i design: visuell& rumslig design, mode eller spel och interaktiv design.
Studenterna är skyldiga att fylla i ytterligare åtta enheter (120 poäng) i form av en åtta enheter major, minor (s), och/eller valfria enheter. Dessa kan väljas var som helst inom universitetet.
Majors du kan studera i denna kurs
- Mode
- Spel och interaktiv design
- Visuell och rumslig design
Kursens lärandemål
- Tänk kreativt för att förutse utmaningar och generera designspecifika lösningar/svar.
- Tänk kritiskt för att analysera, tolka och konceptualisera/syntetisera komplexa designkunskaper/problem.
- Tillämpa bred disciplinkunskap på en rad teoretiska och tekniska/praktiska designsituationer.
- Kommunicera Designkunskap och idéer tydligt, sammanhängande och med självständighet.
- Demonstrera en global syn med respekt för kulturell mångfald, inklusive inhemsk kulturell kompetens.
- Visa självständighet, ansvarighet och omdöme för eget lärande och stipendium och/eller yrkesutövning.
- Använd digital teknik och designrelaterade läskunnigheter för att få tillgång till, utvärdera och syntetisera relevant information från flera källor.
- Arbeta tillsammans och visa initiativ för att implementera sociala, hållbar, och etiska värden genom lämpliga designmetoder.