BA i innovativa teknologier för digital kommunikation
Link Campus University
Nyckelinformation
Campus läge
Rome, Italien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
3 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* 500 €: ej återbetalningsbar anmälningsavgift
Introduktion
Kandidatexamen i innovativa teknologier för digital kommunikations innovation och digitala läroplan kommer att ge dig en tvärvetenskaplig utbildning som syftar till att designa interaktiva lösningar för olika applikationsområden som utbildning, turism, mobilitet, underhållning och kulturarv, såväl som deras efterföljande marknadslansering genom digitala kanaler.
Läroplan
Kursplanen Innovation och Digital, som erbjuds som en del av utbildningen i Innovativa teknologier för digital kommunikation, ger tvärvetenskaplig utbildning inriktad på att ta hänsyn till användarens perspektiv i alla faser av att utveckla innovativa digitala applikationer. Dessa steg inkluderar: identifiera behoven hos vissa målkunder, utveckla en prototyp av applikationen, utvärdera dess användarvänlighet och lansera produkten genom olika digitala kanaler.
Styrkan med denna examen är skapandet av en integrerad vision om vad det innebär att göra innovation, som börjar med en noggrann analys av användarnas behov (via intervjuer, fokusgrupper, enkäter, interaktiva workshops och så vidare) och fördjupad kunskap av de många digitala tekniker som finns tillgängliga idag (inte bara mobila utan också relaterade till Internet of Things, Artificiell Intelligens och Big Data).
Samarbete med universitetets forskningscentra berikar den pedagogiska erfarenheten. Många professorer är faktiskt forskare vid DASIC (Digital Administration and Social Innovation Center), ett forskningscenter som engagerar studenter i en mängd olika projekt fokuserade på tillämpningen av ny teknik på företags-, institutionell och social nivå, med målet att förbättra produktionen , administration och konsumtionsprocesser genom innovation och optimering.
Första året
Jag termin
- Informationsteknik och digitala tillämpningar
- Medie- och kommunikationssociologi
- Visuell och digital mediekultur
- Tala inför publik
II termin
- Innovationspsykologi
- Samtidshistoria och mediehistoria
- Medielag
- Visuell antropologi
Valfri grupp valbara färdigheter
- Sociala media
- Human-Computer Interaction (HCI)
- Digital filmskapande och videoproduktion
- Examenslabb
Valfri grupp valbar modul
- Språk och kultur
- logik
- Innovativt startupskapande
Andra året
Jag termin
- Media och religion
- Interaktivt berättande modul I och modul II
- Företags- och institutionskommunikation
- Digital ekonomi och marknadsföring modul I och modul II
II termin
- Digital ekonomi och marknadsföring modul I och modul II
- Internetstudier
- Digital social forskning
Valfri grupp valbara färdigheter
- Sociala media
- Human-Computer Interaction (HCI)
- Digital filmskapande och videoproduktion
- Examenslabb
Tredje året
Jag termin
- Digital mediedesign
- Social media management
- Introduktion till konstgjord intelligens
- Entreprenörskap och innovation
- Skriva för digitala medier
II termin
Valfri grupp valbara färdigheter
- Sociala media
- Human-Computer Interaction (HCI)
- Digital filmskapande och videoproduktion
- Examenslabb
Valfri grupp valbar modul
- Språk och kultur
- logik
- Innovativt startupskapande
- Andra språkkunskaper
- Skede
- Slutlig avhandling
Galleri
Stipendier och finansiering
Universitetet erbjuder ett begränsat antal delstipendier.
Kontakta oss för mer information.
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Efter att ha avslutat programmet, som akademiker, kommer du att dyka upp utrustad med ett brett utbud av kunskaper, färdigheter och talanger, vilket positionerar dig för att utmärka dig i både privata företag och offentliga organisationer. Du kommer att få den expertis som behövs för att förstå de ständigt föränderliga paradigmen och språken för digital kommunikation, vilket gör att du kan skapa innehåll och format som är skräddarsydda specifikt för det digitala ekosystemet. Dessutom kommer du att lära dig hur du utvecklar interaktiva och multimediaprodukter och -tjänster.
Anställningsmöjligheter inkluderar:
- Innovationsstrateg: Som innovationsstrateg kommer du att analysera den teknik som finns på marknaden och peka ut användarnas verkliga behov. Baserat på dessa insikter kommer du att identifiera den optimala interaktionsupplevelsen.
- User Experience Designer: Som designer för användarupplevelser skapar du prototyper för digitala applikationer. Du kommer att definiera deras funktioner och struktur, utveckla grafiska element och visuella identiteter och validera dessa aspekter med potentiella slutanvändare.
- Social Media Manager: I rollen som social media manager bestämmer du de mest effektiva kommunikationsmetoderna för den digitala applikationen. Detta innebär att identifiera de kanaler genom vilka det kommer att nå målgruppen. Specifikt kommer du att definiera användningen av sociala mediekanaler inom en bredare kommunikationsstrategi.